Koble sammen to receivere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Koble sammen to receivere?

Har to stk receivere, en Yamaha RX-V663 og en NAD T743. Lar det seg gjøre å koble disse sammen, for å få mer effekt ut til høyttalerene? Eksempelvis la den ene ta seg av frontene, og den andre resten?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du tar kabel fra f.eks. front preut på 663 og inn på multi inn på 743 så burde dette la seg gjøre. Jeg kjenner ikke 743'en, men 663 har jeg selv så den vet jeg har både pre ut og multi inn.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    663'en har preout, og NAD'en multichannel input, så da burde det kanskje funke. For å gjøre det hele enda mer komplisert, har frontene mine to terminaler og kan dermed bi-ampes. Vil jeg kunne la NAD'en styre bass og Yamahaen mellomtone/diskant?
    Sist endret av varemit; 11-06-2014 kl 03:31

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er usikker på om Yamaha'en sender ut lyd til både preut og høyttalerterminaler på en gang. Ikke alle AVR'er gjør det. Om det er noe å hente på denne bi-ampingen er jeg usikker på. Eventuelt så kan du bruke bi-amping-funksjonen i 663'en og bruke f.eks. front på 663'en til topp og den utgangen som blir gjort om til bi-amping via NAD til bunn.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RX-V663 er vel såpass gammel receiver at Yamaha tapper forsterkerutgangen til pre-out. (Med forbehold at jeg ikke husker feil.) Sjekk i manualen, der står det om man kan koble på HT samtidig som man benytter pre-out. Det står under beskrivelsen av pre-out.

Nyere Aventage gjør ikke dette -- de har en egen utgang som ikke er tappet fra utgangsforsterkeren.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var ikke dumt, å kjøre bi-amping på 663 og sende en utgang til høyttaler og andre signalet videre gjennom preout. Får prøve og se, ikke sikkert det er så mye å tjene.
    Ser at NAD-en min har oppgitt høyere effekt i stereo, 145W(4ohm) kontra de 5x50 i surround modus.

RX-V663 driver Dynavoice M-65 greit i stereo, men blir nok litt tungt med F-6 bakhøyttalere og C-6 center i tillegg, så er her jeg savner noe kraft.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får prøve så får vi høre. Det er ikke første gangen jeg ser dette spørsmålet, men aldri lest noe resultat. Det eneste jeg kan tenke meg som problem er at det jan bli noe voljmforskjell og at du må bruke volumen på Nad'en aktivt og ikke bare sette den på ett nivå.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om nad'n har disse "broene\jumper" pluggene mellom for-forsterker og effekt del så kan vel disse f.eks frontene kobles til nad'n, og yamahaen pre utganger gå direkte til nad sitt effekt trinn, så den fungerer rent som en effekt forsterker.

Skulle være merket med "audio pre ut" og "Main in".
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pluggene til venstre på bildet her du refererer til?
    Koble sammen to receivere?-485670-nad_t743_51_dolby_digital_recieveramplifier_free_nad_dvd-jpg

Spørsmålet er om Yamahaen vil sende signal via Bi-amp/surround back terminalene, samtitig som den sender preout til frontene?
    Koble sammen to receivere?-rxv663rear-jpg

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så den har disse bøylene ja. Da kan du gjøre som nevnt over.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sjekket dataene på RX-V663. Man kan ikke koble høyttaler til og tappe pre-out samtidig. Pre-out er koblet inn på effekttrinnet i receiveren, og det gjør at alle feil og ulinæriteter i forsterker når den driver HT slår seg rett på pre-out utgangen. Da har det ingen verdi å kjøre bi-wire. Snarere blir det verre.

Dersom du ikke skal kjøre 7.1, kan du fint sette receiveren i bi-amp modus og hente ut HT diskant fra bi-amp kanalene på surroud back, og koble left og right pre out til NAD og hente ut HT bass. Men merk at det kan nok medføre ulikhet i volum som ble sagt over; at NAD forsterker mer eller mindre enn Yamahas innebygde forsterkere.

Jeg lurer på om dersom du kobler inn på NAD via den bøylen som det snakkes over at du IKKE har volumkontroll. Da kan det være problematisk å kjøre kombinert biamping. Så hvis du skal ha biamping, må du nok inn på NADen på "vanlig" vis. Hvis du ikke skal ha biamping, kan du gå inn på Main inn som vanlig og justere nivået i receiver speaker level.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for gode innspill! Ser for meg at biamping her både blir unødvendig og fort kan by på problemer, ved å splitte signalet og la det bli behandlet av to forskjellige enheter. Letteste blir vel å la nad'en dra frontene fullstendig via preout-main in, dette skal prøves!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Jeg trenger litt hjelp! Jeg har et par Dynabel S33 høyttalere.
    Jeg kjøpte her om dagen en Harman Kardon HK3490 stereoforsterker. Åsså har jeg en Alto mistral 6000 effektforsterker som jeg bruker på subbene som er innebygd i høyttalerne. Etter jeg byttet forsterker så begynte "subbene" og spille mellomtone?! Det gjorde de ikke når jeg hadde en Denon avr 3802 sammen med mistralen. Da spilte de ren pen å dyp bass.
    Er det noen som har noe kunnskap om hvordan jeg kan få fikset dette?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Trenger hjelp!

Jeg kjøpte her om dagen en Harman Kardon HK3490 stereoforsterker. Åsså har jeg en Alto mistral 6000 effektforsterker som jeg bruker på subbene som er innebygd i høyttalerne. Etter jeg byttet forsterker så begynte "subbene" og spille mellomtone?! Det gjorde de ikke når jeg hadde en Denon avr 3802 sammen med mistralen. Da spilte de ren pen å dyp bass.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hifi syrstad=) Vis post
    Nå vet jeg ikke hvordan du hadde det oppkoblet med Denon'en, men har en mistanke om at du hadde Alto'en koblet til sub-utgangen på Denon'en og toppen av høyttalerne til front. Dermed fikk bassene bare bassignalet fra receiver'en mens slik du har koblet det nå så får den hele signalet.

Men uansett så skulle ikke bassene fått mellomtone. Høres ut som et problem med delefilteret.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba Vis post
    Nå vet jeg ikke hvordan du hadde det oppkoblet med Denon'en, men har en mistanke om at du hadde Alto'en koblet til sub-utgangen på Denon'en og toppen av høyttalerne til front. Dermed fikk bassene bare bassignalet fra receiver'en mens slik du har koblet det nå så får den hele signalet.

Men uansett så skulle ikke bassene fått mellomtone. Høres ut som et problem med delefilteret.
    Det er ikke noe problem med delefilteret. Koblet på denon forsterkeren igjen å da vart det ikke noe problem.
    Skal prøve å forklare kort hvordan ting er koblet. I fra Denon til alto'en var det et Yledd med hvit å rød RCA kabel fra pre out sub og til inngangene på atlo'en.
    På H/K ble jeg litt usikker. Får det sto ti sånne "jumper" mellom pre out og main in. Å de fikk jeg beskje om å ikke ta ut. Så jeg brukte sub out. Det som er litt rart for meg, får under sub out. er det 2 svarte fargede utganger, og under dem står "mono".
    Snakket med noen i Dynbel i sted. Å han prøvde å forklare at jeg skulle bruke pre out til altoen, og så tilbake til main in?? for disse mått tydelivis være koblet sammen? skjønner ingenting!

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan bruke sub ut. Da får du monosignal i bassen, men det gjør ikke noe for lydopplevelsen. Hvis du kobler fra pre ut får du stereo i bassen også. Men for at du skal få lyd i toppene må du ta signalet videre fra Alto til main in. Når du fjerner jumperen så fjerner du forbindelsen mellom forforsterkeren og effektforsterkeren. Denne forbindelsen må du gjenopprette med å ha kabel mellom utgang på Alto og main in på HK.

Lignende tråder

1. Koble nad forsterkere sammen
    By joakim101 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 3
    Siste melding: 02-09-2013, 10:24
  2. Kobles forsterkere og receivere sammen?
    By Morten M in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 11
    Siste melding: 01-13-2011, 22:24
  3. Koble sammen H/K 745 & EC HCI 1
    By Zenix in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 0
    Siste melding: 10-18-2008, 21:02
  4. koble sammen 2 receivere??
    By hifi-Sondre in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 22
    Siste melding: 06-26-2007, 21:13
  5. Koble sammen to receivere?