Hjelp, trenger ny reciever!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp, trenger ny reciever!

Heisann!

I sommer så gikk min gamle Yamaha RX-V1800 i stykker pga. Lynnedslag og nå er jeg på utkikk etter en ny reciever.

Det jeg lurer på er om jeg bør gå for en brukt reciever eller en ny (ser at Yamaha RX-A830 er veldig billig på Komplett.no). Den yamaha recieveren jeg hadde var jeg meget fornøyd med, så jeg er fristet til å gå for yamaha nok en gang. Spørsmålet blir da hvorvidt YPAO (romkorreksjon) har blitt mye bedre siden RX-V1800 var ny og om det nyeste innen romkorreksjon er bedre enn hva som var for si... Et par år siden. Når det gjelder effekt så er det ikke noe som bryr meg noe så voldsomt. Min forrige reciever kunne yte rundt 2x110w i 8 ohm og den nye rx-a830 skal klare å levere 2x100w i 8ohm, noe som er mer enn nok for meg (kjører kun stereo med subwoofer så det kjøres altså høypassfilter på frontene).

Og ja, jeg vil gjerne ha romkorreksjon så da kommer jeg vel ikke utenom en surround reciever? Jeg skal flytte til en ny leilighet hvor jeg ikke har mulighet til å ha symmetri i stereoanlegget (vegg til vegg) og slikt samt at det kommer til å være noe betongvegger. Derfor er romkorreksjon et must!

Hva bør jeg gjøre?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men for å være seriøs så ville jeg ha droppet AVR hvis jeg var deg. Siden du bare spiller i stereo så betaler du mye for ting du ikke bruker. Hvis subben din har lavnivå stereo inn og lavnivå stereo ut med filter så er kanskje denne en ide:
    http://www.hifiklubben.no/Products/n...sterker-27644/
    Her kan du koble fra pre out1 til stereo inn på sub og så fra filtrert stereo ut på sub til main in på 375'en. da får du filtrert bort bassen fra frontene. Usymmetri løser du med balansekontroller og med litt jobbing får du kalibrert subben mot frontene uten romkorrigering. Det har jeg gjort på AVR'en min. Fungerer bedre enn automatisk korrigering.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, jeg forstår godt hvordan man kan kalibrere et anlegg sånn høvelig uten romkorreksjon, men i min erfaring vil det i mange tilfeller uansett være hensiktsmessig å ha en forsterker/reciever med romkorreksjon. Selv om jeg skulle ha gjort som deg Gurba og brukt måleinstrumenter for å justere nivåene på høyttalerne og så subwoofer og slikt så klarer ikke en vanlig forsterker å heve nivået på en kanal med 2db ved 110hz og senke nivået på en annen kanal ned 7db ved 60hz. Det er nok mange som ikke tenker over sånne ting, men i vanlige rom bør man faktisk ta dette utgangspunktet -> Hver høyttaler har forskjellig nivå og i stor grad forskjellig frekvensrespons. Hvordan kan "enklere" og bedre kretser gi bedre lydkvalitet enn romkorreksjon når man står ovenfor slike utfordringer? I en vanlig stue er det litt som å skyte i blinde å satse på at man får best mulig lyd med en stereoforsterker dersom man ikke gjør drastiske inngrep i akustikken i stua.

Til eksempel: Jeg hadde en gang mitt stereoanlegg satt opp i en rektangulær loftstue. Stereoanlegget var satt opp på den ene kortveggen og høyttalerne var symmetrisk satt opp ift. Vegger og slikt. Alikevel målte jeg relativt store forskjeller i frekvensrespons på høyttalerne (+-4db) i viktige områder (i dette rommet hovedsakelig low mid og presensområdet). Da jeg byttet ut mitt forsterkersett bestående av Parasound NC2100+2125 til en RX-V1800 (pga. Dårlig råd solgte jeg Parasound settet) fikk jeg nærmest bakoversveis da den luket bort tull i midbassområdet (90-150hz) samt fikset nivåforskjeller og frekvensrespons på høyttalerne mine (XTZ 99.36).

Kort sagt er jeg ikke så interessert i å ha en stereoforsterker som uansett ikke kan gi meg kontroll på frekvensrespons og derfor må valget falle på en surroundreciever. Aller helst en god en, og Yamaha RX-A820 kostet jo over 10000kr for et par år siden, så da bør ikke RX-A830 være dårligere? Jeg kunne også tenkt meg å prøve Pioneer sine recievere med ICEpower moduler, men da må jeg isåfall ty til bruktmarkedet. Onkyo er jeg også interessert i da disse visstnok har veldig god romkorreksjon, men ift. Yamaha recieveren jeg nevnte så er de svakere og ikke så pene å se på når det gjelder samme prisleie...

Kanskje jeg heller skulle frasert det slik: Hvilken reciever har god romkorreksjon samt gir god lyd i stereo ift. Et budsjett på magre 5000kr (brukt eller ny, samt kraft er ikke så viktig så lenge den klarer rundt 100w i stereo).

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser poenget med equalizer.
    http://www.minidsp.com/

Lignende tråder

1. Hjelp, trenger ny reciever!
    By BoGGis in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 1
    Siste melding: 11-05-2014, 16:39
  2. Trenger hjelp til min reciever
    By jolly in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 6
    Siste melding: 12-29-2011, 14:45
  3. Jeg trenger hjelp til valg av ny reciever!!
    By fruktveien in forum Produkt -og prisjakt Audio
    Svar: 12
    Siste melding: 01-18-2010, 22:10
  4. Ny Reciever...Trenger hjelp til valg.
    By MrTiger in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 10
    Siste melding: 03-10-2007, 21:57
  5. Ny reciever, trenger hjelp
    By taita in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 3
    Siste melding: 10-18-2006, 14:44

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg