Hjemmekino OG Stereoforsterker.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmekino OG Stereoforsterker.

Hei!
    Jeg er på jakt etter en forsterker som kan brukes som både stereoanlegg og surroundanlegg. Jeg bruker også min nåværende Yamaha RX v-765 receiver til,platespiller, DVD og Blu-Ray og det virker bra nok for meg, men har lyst til å oppgradere og lurer på om noen har gode råd å komme med.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle AVR'er kan brukes til både stereo og surround. Kjøpe den dyreste Yamaha'en du har råd til.

Active Espen000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1 til det svaret.

Kjørte mitt nåværende 5.1 oppsett med en RX-V767 og oppgraderte til en RX-A3010. Enorm forskjell i lyden, så kjøp den du har råd til. Synes lyden er veldig bra til musikk og liker å kjøre Pure Direct funksjonen når jeg skal lytte til stereo

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig, en god receiver er absolutt dugende til stereo også, koster jo litt men eneste måten og få surround og alle funksjonene en receiver har også.
    Ser for meg ellers to alternativ.
    To helt separate annlegg, noe som blir dyrt og tar mye plass.
    Eller en analog stereo forsterker med "Home Theater" inngang, disse koster ofte litt (15-20k) i tillegg til receiver.
    Man kobler da effekt utgangen fra receiver til HT inngangen på stereo forsterkeren og denne inngangen da går forbi forforsterkeren i stereo forsterkeren og fungerer da som ren effekt.
    Jeg personlig lener meg heller mot en god receiver, og heller legge på et dedikert effekt trinn om ønsket.

Er kanskje litt feil tid på året og handle receiver, spessielt i den høyere enden, det er på sommer, tidlig høst man lager tømmer årets lager modeller så kan man finne de store receiverne til nesten halv pris.
    Også er det ofte tilbud ellers i året (jul, nyttår f.eks)

Men om du f.eks ikke trenger de nyeste funksjonen som i år er Atmos (som også vil trenge opptil fire høyttalere i taket) støtte kan man gå på brukten, receiver har ganske kraftig prisfall nå de kommer på bruktmarkedet så om du finner en som er en par år gammel kan du fort få de for godt under halvpris.
    Har sånn sett nylig solgt en pioneer lx85 til 5000, den hadde lanserings pris på 26000, men på sommeren når jeg kjøpte den kostet den 13k.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er også inne på samme tanken her. Jeg har nåværende oppsett med Yamaha RX-A2020 + Hegel H200. Kjører dette som nevnt tidligere med HT-inngangen på H200 som effekt i surround. Fungerer bra - MEN - er litt mye å slå av og på , innstillinger hver gang, tar stor plass osv osv. I tillegg til at fruen ringer HVER gang hun skal prøve å spille musikk....Så har lysst på et enklere oppsett - derav en KRAFTIG receiver. Har System Audio Explorer Master - og når jeg prøvde å koble de til Yamaha uten H200 - så merket jeg tydelig forskjell i lyden.

Så spørsmålet er - hvilken receiver er kraftig nok til å "gjøre hele jobben" her?

Har vurdert Primare SPA 23 - kanskje?
    Finnes det andre alternativer?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Primare SPA 23 Vil nok gjøre en fabelaktig jobb, Har dog ikke hørt denne, og den er jo relativt kostbar. Hadde sett og kanskje testet den foreløpige toppmodellen til Denon: AVRX5200W da den synes å være et bra kompromiss på nye tekniske løsninger og kraft. http://www.hifiklubben.no/Products/d...eceiver-71456/
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Effekt forsterker er jo også fullt mulig og langt enklere og til daglig bruk.
    Bare og koble opp med 12v trigger fra receivern så vil den slå seg av og på sammen med den.

Da vil du f.eks bare trenge og bytte ut hegelen.

Kan også anbefale en universal kontroll, har jo selv en hylle full av fjernkontroller som alle blir erstattet av en harmony, men er ikke helt fan av hvordan de løser aktiveter etc, de skulle absolutt hatt litt mer konkurranse.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gloria, du har pre-out på receiveren din så en effektforsterker vil vel jeg si er pri. nr 1.
    Kommer forsåvidt an på hva slags høyttalere du har (følsomhet), men du vil uansett få bedre kontroll på lyden med nok effekt.

Lignende tråder

1. Stereoforsterker til <10.000
    By Durloth in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 45
    Siste melding: 06-09-2010, 15:18
  2. Stereoforsterker som effektforsterker i hjemmekino
    By DuckizLate in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 3
    Siste melding: 01-05-2008, 21:10
  3. Stereoforsterker
    By Ukulele in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 29