Offisiell tråd for Dolby Atmos - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  49
Side 9 av 13 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 252
    Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,527
    Takk & like
    Nevnt
    12 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av orso Vis post
    Den satt gitt!
    Presisjon og god lokalisering fra opptaket er nettopp det multikanal ikke har. Der er faktisk stereo overlegent.....
    No pun intended, men du aner ikke hva du snakker om og kaster bare ut en bastant kommentar som overhodet ikke stemmer. Dette blir litt som pappaen min er sterkere enn din.
    Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener?

Jeg spør deg om hva korrekt lyd er?? Og da i filmsammenheng?? Og hvorfor endret du fra mono til stereo? Stereo er ingen god løsning for god filmlyd. For meg er Atmos en mye bedre opplevelse enn 5.1 i filmsammenheng og det er min subjektive oppfatning og den blir delt av de fleste her inne og rundt omkring i verden. Hva som er korrekt for deg har jeg spurt om du kan forklare i stedet så spyr du opp tull fordi du husker en diskusjon vi hadde for en tid tilbake.

Og hvor tar du det med at pappaen min er sterkere enn din fra??
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,088
    Takk & like
    Nevnt
    12 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke @orso har fått frem godt nok at han ikke skiller musikklyd fra filmlyd

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,591
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som tidligere nevnt har surround aldri handlet om realisme og korrekthet. Det er mer morsomme effekter. Ekte 3D ble som sagt presentert for flere tiår siden. Det var så realistisk at folk ikke klart å skille om nyset de hørte eller knirkingen i døren kom fra rommet de var i eller fra opptaket. Og gjengivelse som gav perfekt plassering av der lyden kom ifra. Da snakker vi om ekte 3D lyd.

Det vi får presentert nå med masse kanaler er overhodet ikke det. Det er ikke noe annet kunstige effekter og med ytterligere nedgradering av klarhet, tydelighet, lokalisering og tonalitet. Og forøvrig nevnte mono er enda bedre på noen av de områdene. Til gjengjeld får man med flere kanaler mer omsluttende lyd som kommer ifra alle kanter (gjerne kalt spatial informasjon), men samtidig svært kaotisk. Ekte og naturlig lyd er ikke kaotisk. Det blir med kvantitet framfor kvalitet. Forøvrig kunne man ha oppnådd mer omsluttende lyd med langt mindre negative effekter ved stor bruk av diffusjon i rommet.

Nyere teknologi er ikke alltid fremskritt. Markedet er ofte styrt av helt andre ting enn kvalitet. Dersom vi ville hatt ekte 3D lyd kunne vi ha fått på en langt billigere og bedre måte enn Atmos/Aurora. Tilsvarende har vi sett på høyttalerfronten. Selv om eldgamle Western Electric horn hadde sine klare svakheter, så er de faktisk fortsatt bedre på mange av de viktigste områdene enn de dyreste og meste moderne frontfyrende kassehøyttalere. Kassehøyttalere ble ikke introdusert fordi det var en forbedring, men fordi det hadde langt større WAF appell og tok opp mindre plass. Du får aldri en typisk frontfyrende kassehøyttaler til å gjengi noe realistisk lyd. Det er mer hifi. Gjerne god og morsom hifi, men realisme eller high fidelity kan man glemme.

Like greit å la det ligge med det. Enjoy folkens. Skal ikke krangle om deres prioriteringer og preferanser.

4. Liker sirant har likt denne posten
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,088
    Takk & like
    Nevnt
    12 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nyere teknologi er ikke alltid fremskritt. Markedet er ofte styrt av helt andre ting enn kvalitet.
    Amen!

For de som ikke har opplevd "3D" lyd i et to-kanal oppsett, dere har ikke hørt og plassert bikkja til Roger Waters

Men vi kan gjøre det mye enklere: finn frem Yello - The Eye og siste låt, Planet Dada (Flamboyant).
    Bruk gjerne Spotify, Wimp/Tidal eller CD/fil.Med noenlunne rett akustikk skal deler av lydene/musikken i låta forsvinne ut mot høyre (eller venstre) og rundt og bak deg. Dette fungerer ikke med head-set.
    Mulig dette ikke er det @orso mener med plassering, men det er uansett interessant å lytte til.

Banned
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi orienterer oss normalt etter 3D lyden i rommet vi befinner oss i.
    Der hvor lett lurte hjerner skaper sine illusjoner, og noen er lettere å bedra enn andre, så mye av dette handler vel om deres vrangforestillinger i det store vitenskapsrommet.

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,020
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av -Roger- Vis post
    Vi orienterer oss normalt etter 3D lyden i rommet vi befinner oss i.
    Der hvor lett lurte hjerner skaper sine illusjoner, og noen er lettere å bedra enn andre, så mye av dette handler vel om deres vrangforestillinger i det store vitenskapsrommet.
    jada vi er en gjeng med idioter som koser oss med lyd og bilde!
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Intermediate Jan B sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Like greit å la det ligge med det. Enjoy folkens. Skal ikke krangle om deres prioriteringer og preferanser.
    Tusen takk, det setter vi pris på
    -Dual Atmos Receivers
    -Atmos 9.1.8/DTS:X 7.1.4/Auro 3D 12.1

Min stuekino

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-stuekino.html

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,527
    Takk & like
    Nevnt
    12 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som tidligere nevnt har surround aldri handlet om realisme og korrekthet. Det er mer morsomme effekter. Ekte 3D ble som sagt presentert for flere tiår siden. Det var så realistisk at folk ikke klart å skille om nyset de hørte eller knirkingen i døren kom fra rommet de var i eller fra opptaket. Og gjengivelse som gav perfekt plassering av der lyden kom ifra. Da snakker vi om ekte 3D lyd.

Det vi får presentert nå med masse kanaler er overhodet ikke det. Det er ikke noe annet kunstige effekter og med ytterligere nedgradering av klarhet, tydelighet, lokalisering og tonalitet. Og forøvrig nevnte mono er enda bedre på noen av de områdene. Til gjengjeld får man med flere kanaler mer omsluttende lyd som kommer ifra alle kanter (gjerne kalt spatial informasjon), men samtidig svært kaotisk. Ekte og naturlig lyd er ikke kaotisk. Det blir med kvantitet framfor kvalitet. Forøvrig kunne man ha oppnådd mer omsluttende lyd med langt mindre negative effekter ved stor bruk av diffusjon i rommet.

Nyere teknologi er ikke alltid fremskritt. Markedet er ofte styrt av helt andre ting enn kvalitet. Dersom vi ville hatt ekte 3D lyd kunne vi ha fått på en langt billigere og bedre måte enn Atmos/Aurora. Tilsvarende har vi sett på høyttalerfronten. Selv om eldgamle Western Electric horn hadde sine klare svakheter, så er de faktisk fortsatt bedre på mange av de viktigste områdene enn de dyreste og meste moderne frontfyrende kassehøyttalere. Kassehøyttalere ble ikke introdusert fordi det var en forbedring, men fordi det hadde langt større WAF appell og tok opp mindre plass. Du får aldri en typisk frontfyrende kassehøyttaler til å gjengi noe realistisk lyd. Det er mer hifi. Gjerne god og morsom hifi, men realisme eller high fidelity kan man glemme.

Jeg er ikke ute etter å krangle, men jeg lurer på hva som er realistisk lyd og med realistisk mener jeg virkelightetsnær, ikke hifi korrekt. Og dette du snakker om som skjedde for flere tiår siden har du hørt tilsvarende systemer eller er dett noe du har lest deg til.

Dette med objektbasert lyd som gjør at lydteknikeren som mikser Atmos lydsporet kan plassere lyden akkurat hvor han vil i rommet er det bare svada??
    Mvh Andreas

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,527
    Takk & like
    Nevnt
    12 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp Vis post
    Amen!

For de som ikke har opplevd "3D" lyd i et to-kanal oppsett, dere har ikke hørt og plassert bikkja til Roger Waters

Men vi kan gjøre det mye enklere: finn frem Yello - The Eye og siste låt, Planet Dada (Flamboyant).
    Bruk gjerne Spotify, Wimp/Tidal eller CD/fil.Med noenlunne rett akustikk skal deler av lydene/musikken i låta forsvinne ut mot høyre (eller venstre) og rundt og bak deg. Dette fungerer ikke med head-set.
    Mulig dette ikke er det @orso mener med plassering, men det er uansett interessant å lytte til.
    Selvfølglig har alle med lydinteresse hørt bikkja til Roger Waters (qsound) og med et godt satt opp stereo system er det mye 3D følelse i lyden, men nå er det sånn at filmlyd er stort sett surround og vil bli mer og mer Atmos og DTS X (Auro kommer til å tape kampen) og da er det minimum 5.1 surround som gjelder i et kino oppsett.
    Mvh Andreas

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,088
    Takk & like
    Nevnt
    12 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Selvfølglig har alle med lydinteresse hørt bikkja til Roger Waters (qsound) og med et godt satt opp stereo system er det mye 3D følelse i lyden, men nå er det sånn at filmlyd er stort sett surround og vil bli mer og mer Atmos og DTS X (Auro kommer til å tape kampen) og da er det minimum 5.1 surround som gjelder i et kino oppsett.
    Å, jada. Jeg er stor fan av surrerundt lyd være seg fra DVD/BD/SACD. Og jo flere kanaler, jo bedre.
    Men alt til sin tid. Innimellom prøver jeg med fake surround på en redbook tokanals CD, men det føles ikke riktig. Da er stereoperspektivet mye riktigere.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,527
    Takk & like
    Nevnt
    12 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp Vis post
    Å, jada. Jeg er stor fan av surrerundt lyd være seg fra DVD/BD/SACD. Og jo flere kanaler, jo bedre.
    Men alt til sin tid. Innimellom prøver jeg med fake surround på en redbook tokanals CD, men det føles ikke riktig. Da er stereoperspektivet mye riktigere.
    Å høre 2 kanals i fake surround gjør jeg aldri, tokanals høres i stereo. Noen BD konserter høres i surround, de fleste i stereo. All film ses og høres i 11.2 i min kino og den dagen jeg får Atmos/DTS X vil all film ses og høres i det...
    Sist endret av Andreas21; 04-11-2015 kl 18:33
    Mvh Andreas

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Tromsø
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror dere det her vil funke til diy atmos høyttalere? Tang Band W3 926SDF 3" Full Range Speaker 8 Ohms 25W 86 DB 0 8" Coil | eBay Må lage meg atmos høyttalere da hjemmekinoen er i stuen. Må få det mest mulig integrert i stua
    Lg55lm860w - Denon AVR X4100 - Dali zensor 5 5.0 - Dali Sub E-12F - Xbox one

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,279
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil si at den er litt liten.
    Samsung UE65HU7505
    Yamaha CX-A5100, NAD 208, Onkyo PA-MC5501 SVS AS-EQ1, Samsung BD-H5900 sonefri
    2xSVS STS-01 front, 2xSVS SCS-01 senter, 4xSVS SBS-01 surround, 2xSVS PC-2000 sub, 4xDynavoice Magic FX-4 atmos.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tre nye med Atmos siste uka

-image-jpg

Begynner å hjelpe nå da.
    -Dual Atmos Receivers

Min stuekino

16. Liker Gurba har likt denne posten
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss, den norske utgaven har pinadø Atmos !!!

American Sniper - Steelbook (Blu-ray) - Blu-ray - Film - CDON.COM
    -Dual Atmos Receivers

Min stuekino

18. Liker Gurba har likt denne posten
    Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,106
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, ifølge specs på cdon.com så skulle den ha både DTS HD-Master, og Dolby atmos.
    Jeg tviler den har begge deler men skulle jeg tippe så beholder den vel atmos sporet da :P
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate Willms sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2012
    Sted
    Oslo
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Hmm, ifølge specs på cdon.com så skulle den ha både DTS HD-Master, og Dolby atmos.
    Jeg tviler den har begge deler men skulle jeg tippe så beholder den vel atmos sporet da :P
    Atmos-sporet virker rimelig sikkert hvis du ser på coveret til den vanlige norske utgaven. Egentlig ingen stor overraskelse med Atmos på denne filmen siden Warner tross alt har egen distribusjon her i Norge. Problemet med titler som Expendables III og den siste Hunger Games er at de er utgitt av lokale distributører her i Skandinavia. Disse distributørene må da ta til takke med hva de bli tilbudt, og ikke minst til hvilke priser.

-snipe-jpeg
    Min byggetråd

Onkyo TX-NR717 - Klipsch RF-62, RC-62, RS-42, XTZ 99 w12.16 - BenQ W1300 - 100" DreamScreen V5 Basic DynaGrey

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er den fra Cdon som er hos bluray.com:

American Sniper Blu-ray (Norway)
    -Dual Atmos Receivers

Min stuekino

Active borabora sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    493
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan B Vis post
    Jøss, den norske utgaven har pinadø Atmos !!!

American Sniper - Steelbook (Blu-ray) - Blu-ray - Film - CDON.COM
    Verdt å ha i atmos denne, hørt rykter om at det er noen fine scener der.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har satt opp atmos kanaler i stua og koblet til min RX-A2040. Prøver å spille av atmos demostration disc, men for ikke en eneste lyd i atmos kanalene. Noen som har peiling? Spiller av fra en KD-links 720. bruker hdmi 1,4 kabler og spilleren er satt til å bitstreame.

Side 9 av 13 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 SisteSiste

Lignende tråder

1. Svar: 528
    Siste melding: 07-01-2016, 14:38
  2. Yes! Endelig Dolby Atmos og Auro-3D i hjemmet!
    By UltimaNoctis in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 5
    Siste melding: 10-10-2014, 19:33
  3. Dolby Atmos - Teknisk spørsmål
    By RuneW in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 13
    Siste melding: 10-04-2014, 16:23
  4. Dolby Atmos Hjemmeversjon - Høyttalere i tak?
    By AndersT2 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 29
    Siste melding: 09-03-2014, 15:13
  5. Erfaringer med Notodden Kino med Dolby Atmos
    By Ostemannen in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 0
    Siste melding: 07-09-2014, 00:01

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg