Offisiell tråd for Dolby Atmos - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  49
Side 4 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 255
    Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,283
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har ikke sett Atmos-film ennå, men TAOE er i posten. Så The Bourne Legacy i kveld og den fikk et skikkelig løft i lyden fra DTS HD MA 7.1 til DD Surround der i hvert fall fremre takhøyttalere er med. Mangler fortsatt en effekt for å få 7.x.4.

Intermediate Jan B sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    614
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon Vis post
    Opplevelsen av Atmos med Transformes Age of Extinction.

Med Atmos høytalere nettopp satt opp så de er ikke innspilt for 5 flate øre...

Oppsettet er 5.2.1.2 Fronter, center, surround, precence front, subwoofer og Atmos tak bak.

Med da 5.1 så plasser Atmos på linje like forran sweetspot.
    Anbefaler og eksprimenter med x-over på atmos for og få effektene tydeligere frem

Lydmessig er det et løft, og kansje ikke oppfates så tydelig første gangen en prøver det.
    Effektene skal være de som kommer fra rommet ovenfor andre høytalere, de som en normat sett snur hodet oppover for og se etter.

Med Transformers 4 så får Atmos det råeste steget inn på hjemmekino markedet en kan drømme om
    Med en film som har det råeste lydsporet som noensinne er laget på en film er det virkelig kommet for og bli.

Og med formatene Auro-3D og DTS MDA som også snart kommer vil vi ha et luksusproblem... hva blir best mon tro... Spennende fremtid innen hjemmekino

EDIT :

Det er sener som er og trekke frem for Atmos effekten.

• 15mins: CIA hunting Rachet (the whole sequence).
    • 36mins: Attack on the Yeager Farm.
    • 1hr, 16mins Breaking glass.
    • 1hr, 30mins Flying into Lockdown's ship through a waterfall.
    • 1hr, 38mins Jets passing over the humans
    • 2hrs, 22mins The entire climax.
    Hvis du har 5.1 + front presence+ Top Middle, vil det vel strengt tatt si Atmos 5.1.4? For front height inngår i Atmos. Isåfall samme takplasseringer som meg.
    Jeg vil si jeg hadde motsatt erfarnig med deling av takhøyttalere: jeg hadde først dynavoice FX-4 som Top middle, men prøvde etterhvert dynavoice S5, som klarer mer bass. Da ble mye mer kropp og fylde i eks starten av TAOE, når romskipene kommer ovenfra.

Og prøv fra kapittel 14 på TAOE, når de begynner å klatre på wirene. Jævli kule effekter fra stålwirene over hodet.
    -Dual Atmos Receivers
    -Atmos 9.1.8/DTS:X 7.1.4/Auro 3D 12.1

Min stuekino

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-stuekino.html

Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Har et 5.1 oppsett med 2 front high i tillegg.
    Ingen muligheter til å sette inn flere ht, ettersom fruen er blitt litt strengere etter vi flyttet i nytt hus.

Vil jeg dra nytte med atmos formatet, dersom jeg kjøper ny reciver?

PS: bakht henger i taket
    Sist endret av Kriller; 12-01-2014 kl 23:27

Newcomer Fossace sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er i planleggingsfasen av ny kino , og det er sikkert temmelig talentløst å ikke gå for Atmos , eller ihvertfall klargjøre plassering og kabler for dette , Men , og det er ett stort men her....

Har bare skummet overfladisk over div Atmos sider , men det som jeg har fått med meg er att plassering er noe forskjellig fra "normal" 7.1 til 7.1.4. når det gjelder side og bakre høyttalere

på Atmos skal side ned til øre høyde , samme med bakre + att de bakre skal stå tettere sammen , da kommer mitt spørsmål , hva da om en vill se en film uten Atmos ? for å få beste lyd effekt , må man ikke da plassere høyttalerne tilbake hvor de var i "gamle" dager?

Må man nå klargjøre for 2 høyttaler terminaler per høyttaler , for så å flytte på disse ettersom hvilke format man velger?

Eller er denne "omplasseringen" til å leve med? Man vill nå helst ha best mulig lyd i hvert enkelt tilfelle.

Noen som har praktisk erfaring med dette?
    KISS in 1975. “What they need is a gimmick,” Alice Cooper quipped.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    614
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kriller Vis post
    Hei.
    Har et 5.1 oppsett med 2 front high i tillegg.
    Ingen muligheter til å sette inn flere ht, ettersom fruen er blitt litt strengere etter vi flyttet i nytt hus.

Vil jeg dra nytte med atmos formatet, dersom jeg kjøper ny reciver?

PS: bakht henger i taket
    Da vil du få 5.1.2 som er fullt mulig å få bra Atmos opplevelse med. Om det ødelegger at de bak er i taket, er uvisst siden det bare er 2 og de er bra avstand fra front high. Burde funke.

Sitat Opprinnelig postet av Fossace Vis post
    Er i planleggingsfasen av ny kino , og det er sikkert temmelig talentløst å ikke gå for Atmos , eller ihvertfall klargjøre plassering og kabler for dette , Men , og det er ett stort men her....

Har bare skummet overfladisk over div Atmos sider , men det som jeg har fått med meg er att plassering er noe forskjellig fra "normal" 7.1 til 7.1.4. når det gjelder side og bakre høyttalere

på Atmos skal side ned til øre høyde , samme med bakre + att de bakre skal stå tettere sammen , da kommer mitt spørsmål , hva da om en vill se en film uten Atmos ? for å få beste lyd effekt , må man ikke da plassere høyttalerne tilbake hvor de var i "gamle" dager?

Må man nå klargjøre for 2 høyttaler terminaler per høyttaler , for så å flytte på disse ettersom hvilke format man velger?

Eller er denne "omplasseringen" til å leve med? Man vill nå helst ha best mulig lyd i hvert enkelt tilfelle.

Noen som har praktisk erfaring med dette?
    På alt annet enn Atmos lyd, brukes det nå Dolby Surround Upmixer, og denne jobber på samme måte som Atmos, men oppskalerer alt av lyd til "fake" Atmos. Altså 2.0, 5.1, DTS, DD, whatever.
    Så det funker strøkent å ha Atmos oppsett også på ikke Atmos lyd. Faktisk MYE bedre enn gamle oppskaleringer, typ NEO:X, PLIIx, PLIIZ, osv.

Mao, sett opp høyttalerne som Dolby anbefaler, og Atmos og Upmixern tar seg av resten.
    -Dual Atmos Receivers

Min stuekino

6. Liker [-GoMp-] har likt denne posten
    Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,809
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere som har Atmos, må jo få dere noen Atmos trailere dere kjører før film. Se under Dolby seksjonen her:

HD 2D Demo Trailers (M2TS) - Demo World
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer Fossace sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Jan B , da er nå saken biff

Neste spørsmål er da , går man for 7.2.4 eller 9.2.2 ?

Jan B , prøvde du 9.1.2 oppsettet før du hengte 4 opp i taket?

Ganske interessant video her https://www.youtube.com/watch?v=DFbqJkjfABQ

hvor Anthony Grimani forklarer litt om Atmos , og att han har en forkjærlighet for 9.1.2
    men litt forandringer på avstanden og vinkling av tak høyttalerne enn hva Dolby anbefaler.

Og jeg personlig synes att Anthony virker som en fornuftig herremann , så det kan være noe i det han sier her....

Skulle sikkert ha prøve lyttet begge to før enn bestemmer seg...
    KISS in 1975. “What they need is a gimmick,” Alice Cooper quipped.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,346
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fossace Vis post
    Takk Jan B , da er nå saken biff

Neste spørsmål er da , går man for 7.2.4 eller 9.2.2 ?

Jan B , prøvde du 9.1.2 oppsettet før du hengte 4 opp i taket?

Ganske interessant video her https://www.youtube.com/watch?v=DFbqJkjfABQ

hvor Anthony Grimani forklarer litt om Atmos , og att han har en forkjærlighet for 9.1.2
    men litt forandringer på avstanden og vinkling av tak høyttalerne enn hva Dolby anbefaler.

Og jeg personlig synes att Anthony virker som en fornuftig herremann , så det kan være noe i det han sier her....

Skulle sikkert ha prøve lyttet begge to før enn bestemmer seg...

Er enig der. Tror nok det blir litt omplassering av atmosene om det går. Smalere og litt mere forran.

Når Auro-3D kommer så er takplassering så og si den samme som med atmos som er vist her.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,283
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest at Auro har annerledes og mye striksere plassering av høyttalerne enn atmos.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    614
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, når det gjelder Denon/Marantz trenger du ikke velge: du kan ha både 7.1.4 og 9.1.2. Alle 13 høttalerne kan kobles til, kalibreres, og brukes. Dog kun 11 samtidig. Du kan ha 7.1.4 eller du kan gå inn i setup og deaktivere eks Surround back, dermed aktiveres front wides = 9.1.2. Eller du kan deaktivere top middle, og wides aktiveres = 9.1.2.

PS:dette gjelder med native Atmos lydspor! DSU funker ikke med wides.

i tillegg har jo Denon/Marantz 11.1 Neo:X og 11.1 Audyssey DSX. Og fra idag oppgraderbar til AURO 3D 9.1.

Om du ikke har mange nok høyttalere, vil jeg vel anbefale 7.1.4, da du ikke bare får stereo effekter i taket, men også panoreringer mellom foran og bak. Totalt sett en større "boble"

Men har ikke testet så mye med 9.1.2 enda.

Men også enig med Grimani, og har takhøyttalerne smalere enn Dolby vil.
    -Dual Atmos Receivers

Min stuekino

12. Liker Gurba har likt denne posten
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,346
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Expendebals 2 vært i spilleren.

Den har jo DTS-HD Master Audio 7.1 Neo:X 11.1.

Men DTS-HD Master Audio 7.1 Neo:X støtter Front Wide og Front høyde ( presence ).
    I mitt tilfelle så sender den Front Wide til Surround høytalerne i følge Wiki beskrivelsen.
    Og det virket som med yamaha DSP-3D muligens sendte den eller noe av den til Atmos/presence takhøytalerne. Klarte ikke oppfatte helt hva som ble plassert i takhøytalerne.

Noen som har sett noen beskrivelse av/om dette ?

Interesant og funnet ut da jeg tenker på og plassere Atmos høytalere noe lengere mot fronten som en lydgurru har beskrevet på youtube i en post lengere oppe på siden.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    614
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du ikke har en receiver som takler Neo:X vil det spilles av som et vanlig 7.1 spor. Det som prosesseres utover de 7 er i ditt tilfelle yamaha sin DSP. Du kan jo teste den Neo:X kanaltesten som ligger på discen. Med Neo:X kompatibel receiver er det klokkeklar lyd fra front height og front wides. Mens hverken A-DSX eller Dolby upmix er i nærheten av å klare. Og jeg betviler sterkt at din Yamaha klarer det heller.
    -Dual Atmos Receivers

Min stuekino

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,346
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig der. Tror nok det blir litt omplassering av atmosene om det går. Smalere og litt mere forran.

Når Auro-3D kommer så er takplassering så og si den samme som med atmos som er vist her.

Jupp. Baby steps. Flytta takhøytalerne 20" fremover. Tror ikke en kan flytte lengere frem uten og kunne vri høytaleren mot sweetspot

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    614
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En til bluray med Atmos: John Wick

John Wick Blu-ray
    -Dual Atmos Receivers

Min stuekino

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,283
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Auro-høyttalerne vs Atmos-høyttalerne er ikke likt plassert etter Auros og dolbys spesifikajsjoner så her må man nok velge hvilket format man vil bruke med mindre du setter opp dobbelt oppsett og kobler mellom.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,283
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk i dag en SVS PC-2k og en XTZ Class AP100 så nå er det endelig 7.1.4. Blir nok The Expendables 3 i kveld. Håper ungene sover godt da.

19. Liker Torolan har likt denne posten
    Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,491
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det høytid i heimen vil jeg tro
    Du får fortelle litt om hva du synes etterhvert da - både om suben og XTZ ampen.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,283
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subben kan jeg si noe om med en gang etter en liten test før jeg hentet ungene på skolen. Den spiller råere enn de to SVS PB12-NSD DSP'ene jeg hadde før. Det dypere og høyere. Helt rått til å være så liten. Jeg har foreløpig ofret 3dB på 15hz for flatere respons fra 20-80hz, men jeg har ikke brukt mye tid på kalibrering.

Forsterkeren føler jeg gjør at jeg kan dra på mer og lyden fortsatt er klar og ren og ute at basselementene vrenger når det trykker. Mulig det er hørselsbedrag siden jeg ikke har målt forskjellen med dB-måler. Om den har gjort noe med lydsignaturen kommer jeg nok aldri til kunne si noe om pga for dårlig anlegg ellers og mangel på golden ears. Men jeg skal få prøvd ut litt mer når ungene er på skolen. De setter ikke nevneverdig stor pris på at jeg drar på.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,491
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres jo bra ut dette ja
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    614
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan, hoppsan en blu ray til: EXODUS GODS AND KINGS:

Exodus: Gods and Kings Blu-ray
    -Dual Atmos Receivers

Min stuekino

Side 4 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Svar: 528
    Siste melding: 07-01-2016, 14:38
  2. Yes! Endelig Dolby Atmos og Auro-3D i hjemmet!
    By UltimaNoctis in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 5
    Siste melding: 10-10-2014, 19:33
  3. Dolby Atmos - Teknisk spørsmål
    By RuneW in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 13
    Siste melding: 10-04-2014, 16:23
  4. Dolby Atmos Hjemmeversjon - Høyttalere i tak?
    By AndersT2 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 29
    Siste melding: 09-03-2014, 15:13
  5. Erfaringer med Notodden Kino med Dolby Atmos
    By Ostemannen in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 0
    Siste melding: 07-09-2014, 00:01

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg