Offisiell tråd for Dolby Atmos - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  49
Side 11 av 13 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 255
    Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,283
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    ^^Kanskje ikke den filmen man bruker som atmos-demo, men...
    Samsung UE65HU7505
    Yamaha CX-A5100, NAD 208, Onkyo PA-MC5501 SVS AS-EQ1, Samsung BD-H5900 sonefri
    2xSVS STS-01 front, 2xSVS SCS-01 senter, 4xSVS SBS-01 surround, 2xSVS PC-2000 sub, 4xDynavoice Magic FX-4 atmos.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer snart fra XTZ Cinema S2

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2015
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer neo8 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har man no nytte av forsterker med Dolby Atmos hvis man bare har ett 5.0 høyttaler oppsett?

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,491
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av neo8 Vis post
    Har man no nytte av forsterker med Dolby Atmos hvis man bare har ett 5.0 høyttaler oppsett?
    Det har man ikke nei
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Intermediate Jan B sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    614
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cdon har laget en kjekk oversikts side med tilgjengelige Atmos blurays. Overraskende nok har flere filmer releasedato tidligere her i nord enn i USA!
    Dolby Atmos - Alle titler som idag er tilgjengelig med Dolby Atmos lydspor! - Film - CDON.COM
    -Dual Atmos Receivers
    -Atmos 9.1.8/DTS:X 7.1.4/Auro 3D 12.1

Min stuekino

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-stuekino.html

7. Liker Gurba, monqo_B, Kvifte har likt denne posten
    Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,331
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags muligheter finnes det hvis man har lyst til å beholde "presence" og samtidig ha en god Atmos effekt? Har lite lyst til å miste den store forbedringen presence gir foran.

Holder det med 2 høytalere i taket for å ha full effekt? Har forstått det slik at lyden kan gå i lengderetningen, forover og bakover - men er Atmos i stereo? Hvis ikke kanskje et par dipoler i taket i lengderetning vill holde for de som sitter i sweetspot?

Eller må man over på noe 13 kanalers greier?

Edit: Fant info i tråden om at Atmos også er i stereo, da må man jo ofre front presence da.
    Sist endret av Mr_Spock; 10-24-2015 kl 13:46

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock Vis post
    Hva slags muligheter finnes det hvis man har lyst til å beholde "presence" og samtidig ha en god Atmos effekt? Har lite lyst til å miste den store forbedringen presence gir foran.

Holder det med 2 høytalere i taket for å ha full effekt? Har forstått det slik at lyden kan gå i lengderetningen, forover og bakover - men er Atmos i stereo? Hvis ikke kanskje et par dipoler i taket i lengderetning vill holde for de som sitter i sweetspot?

Eller må man over på noe 13 kanalers greier?

Edit: Fant info i tråden om at Atmos også er i stereo, da må man jo ofre front presence da.

De e ikke nå problem.
    Æ kjøre Precence fram å Atmos over
    Precence får da Atmos lyden når Atmos lydspor spelles av.

Fordel me at Precence fram e plassert høyt på veggen selfølgelig.

I menyen te Yamaha, kan en velge Atmos høytaleran som - Precence ( veggmontert ) eller - Overhead ( takmontert )

Kjøre en da Dolby Surround e de me en "Atmos" effekt.
    Kjøre en et DSP program så bli de meir den vanlige Precence effekten.

Atmos virker og være fordelt på enten 2 eller 4 kanaler på lydsporet på filmen.

Litt utforsking av antall og plassering er vært det. NB sjekk ut Dolby sine sider som et startpungt av plassering

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,331
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon Vis post
    De e ikke nå problem.

I menyen te Yamaha, kan en velge Atmos høytaleran som - Precence ( veggmontert ) eller - Overhead ( takmontert )

Litt utforsking av antall og plassering er vært det. NB sjekk ut Dolby sine sider som et startpungt av plassering
    Takk for svar - vil nok uansett teste et slikt oppsett som du har, da jeg har front presence montert fra før. Så får man eventuelt prøve seg frem med annet etterhvert.

11. Liker harman/kardon har likt denne posten
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    614
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dæven, første norske film med Dolby Atmos på bluray: Bølgen

Bølgen (Blu-ray) - Blu-ray - Film - CDON.COM
    -Dual Atmos Receivers

Min stuekino

13. Liker Midas har likt denne posten
    Intermediate Willms sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2012
    Sted
    Oslo
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan B Vis post

Det er vel kanskje rette filmen å starte med. Virker likevel som de ikke er helt komfortable med det, eller frykter at publikum ikke er helt klare. Coveret oppgir følgende lydspor:
    Norsk - DTS-HD MASTER AUDIO 5.1
    - Dolby Atmos compatible with 7.1
    Dolby TrueHD er ikke nevnt et eneste sted på coveret.
    Min byggetråd

Onkyo TX-NR717 - Klipsch RF-62, RC-62, RS-42, XTZ 99 w12.16 - BenQ W1300 - 100" DreamScreen V5 Basic DynaGrey

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    614
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Willms Vis post
    Det er vel kanskje rette filmen å starte med. Virker likevel som de ikke er helt komfortable med det, eller frykter at publikum ikke er helt klare. Coveret oppgir følgende lydspor:
    Norsk - DTS-HD MASTER AUDIO 5.1
    - Dolby Atmos compatible with 7.1
    Dolby TrueHD er ikke nevnt et eneste sted på coveret.
    Har du sett bak coveret?
    Nå er jo Dolby True HD 7.1 automatisk med da, når det er Atmos, så det er ikke alltid det står, nei.
    -Dual Atmos Receivers

Min stuekino

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,331
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon Vis post
    De e ikke nå problem.

Jeg syntes det ble litt "dårlig" Atmos effekt, så flyttet front-presence høytalerene lenger bak - slik at sitte-posisjon havnet midt mellom takhøytalerene. Da ble det mye bedre.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    614
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan B Vis post

Fikk forresten sett denne i helgen, og må si jeg ble positivt overrasket. Var faktisk en kul film, og med ett meget oppegående Atmos lydspor! Faktisk noe av det bedre jeg har hørt sålangt, og jeg har over 40 Atmos filmer.

Når raset går er det helt utrolig bra laget, og det høres ut som du er der når det skjer. Og senere når de er fanget i tilfluktsrommet sildrer det i rennende vann overalt.
    Også masse små detaljer å legge merke til gjennom filmen, eks måker som flyr over deg, helikopter osv.
    Og masse aktivitet på LFE sporet også, overrasket der også.
    Veldig kult, og ingen tvil om at Atmos tilfører en ny dimensjon til film, og hjemmekinoen. Og slike katastrofefilmer er PERFEKT mat til dette systemet.

ANBEFALES!!
    -Dual Atmos Receivers

Min stuekino

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    614
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -Dual Atmos Receivers

Min stuekino

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,670
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bestilt 4 høyttalere, xtz s2 for atmos. Når jeg bygde kinoen la jeg opp 4 takpunkter. Tok i bruk mattekunnskaper fra ungdomsskolen nå og oppdaget at høyttalerne blir ca 57 grader fra lytteposisjon - er dette OK? Vil helst slippe synlige kabler i taket...

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,156
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke erfaringer har folket gjort seg? Har nå 5.1 og neste steg virker å være 7.1.4
    Men jeg sliter med avgjørelse på to områder

1) fire i tak, eller to i tak og øvre front? Kan da resirke dagens bakhøyttalera til øvre front. De er planlagt erstattet med Dynavoice Charisma Around 5 pga ny bolig og nærhet tilbakvegg. Samtidig vurderes Magic FX-4 som sidehøyttalere, selv om de blir mer bak enn på siden. Vinklingen kommer derfor godt med.
    Ser også noen kjører øvre front og øvre bak i stedet for tak, men mister vel litt av effekten da?

2) type høyttaler. Noe ala Dynavoice Magic FX-4 (vinklet mot lytteposisjon) eller Magic LCR-EX (flat), eller som de jeg vurderer bak - Dynavoice Charisma Around 5 som er quadpolare og vil spre lyden på en langt bredere/diffus måte?
    Sist endret av Galnes; 10-18-2016 kl 15:32 Begrunnelse: Tilleggsinformasjon og renskriving

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,283
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker Magic fx4 4 stk i taket. Fungerer flott det.
    Samsung UE65HU7505
    Yamaha CX-A5100, NAD 208, Onkyo PA-MC5501 SVS AS-EQ1, Samsung BD-H5900 sonefri
    2xSVS STS-01 front, 2xSVS SCS-01 senter, 4xSVS SBS-01 surround, 2xSVS PC-2000 sub, 4xDynavoice Magic FX-4 atmos.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    614
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Jeg har bestilt 4 høyttalere, xtz s2 for atmos. Når jeg bygde kinoen la jeg opp 4 takpunkter. Tok i bruk mattekunnskaper fra ungdomsskolen nå og oppdaget at høyttalerne blir ca 57 grader fra lytteposisjon - er dette OK? Vil helst slippe synlige kabler i taket...
    Sent svar, men det går nok kjempefint

Sitat Opprinnelig postet av Galnes Vis post
    Hvilke erfaringer har folket gjort seg? Har nå 5.1 og neste steg virker å være 7.1.4
    Men jeg sliter med avgjørelse på to områder

1) fire i tak, eller to i tak og øvre front? Kan da resirke dagens bakhøyttalera til øvre front. De er planlagt erstattet med Dynavoice Charisma Around 5 pga ny bolig og nærhet tilbakvegg. Samtidig vurderes Magic FX-4 som sidehøyttalere, selv om de blir mer bak enn på siden. Vinklingen kommer derfor godt med.
    Ser også noen kjører øvre front og øvre bak i stedet for tak, men mister vel litt av effekten da?

2) type høyttaler. Noe ala Dynavoice Magic FX-4 (vinklet mot lytteposisjon) eller Magic LCR-EX (flat), eller som de jeg vurderer bak - Dynavoice Charisma Around 5 som er quadpolare og vil spre lyden på en langt bredere/diffus måte?
    1. Prøvde tidligere front height og top middle, men har nå front height og rear height. Funker bedre om man ikke "blander" height og top.

2. Dolby anbefaler direktestrålende høyttalere med wide dispersion, altså ikke bipolar, quadpolar osv. Om man ikke har wide dispersion, skal de vinkles mot lytteposisjon.
    Så isåfall er Magic FX4 av de du nevner som vil passe best til alle posisjonene.
    -Dual Atmos Receivers

Min stuekino

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,156
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tilbakemeldinger. Tror kanskje det minst inntrengende i stuen blir front og back height/prescence. Legger ved to bilder med en fabelaktig paint-jobb Fant ikke flate bilder av Charisma, så for illustrasjonens skyld vikarierer KXX som har hhv lik formfaktor. Tredje bilde viser forhold mellom front og bakvegg. Er ikke lange stykket, ca 4 meter. Og lytteposisjon er ca 3,3 meter fra frontvegg.

Har ikke helt samvittighet til å henvise nåværende bakhøyttalere til noe annet rom, så håper de kan funke som øvre front.

Anbefalinger mht receiver forresten? Vurderer å supplere med en Emotiva basx 7-kanals effektforsterker. Bi-ampe front tar fire kanaler, en til senter og to til øvre front eller noen av de bak f.eks. hvis mulig.

Yamaha RX-A2050? Ser denne Er regelmessig på tilbud nedi 10 000kr.
    Er denne billigste alternativ for å få 7.1.4? Ser JanB har en finurlig løsning hvor flere receivere kombineres, men hvordan blir dette? Onkyoen min har analog inn for alle kanaler. Må man alltid justere lyden på begge, eller settes denne som fungere som effekt til -0db? Vil det være mulig å beholde denne i stedet for å kjøpe inn effektforsterker?

Har dessverre ikke gode sidevegger, så godt mulig det blir 5.1.4, men tror det kan være verdt et forsøk med kombinasjonene av de to Dynavoice modellene som "side" og bak. De jeg har nå kommer veldig nærme lytteposisjon pge utforming og behov for stativ.

Edit:
    Bildet av bakvegg lyver, avstand på begge sider av gardin er lik.

Edit 2:
    Yamaha RX-V781 har atmos og 7.2 pre out. Dersom man lar yamahaen gi kraft til surround l+r, bruker extra sp1 til front prescence, kan man da bruka extra sp2 til presence rear/back speaker? Denne kombinasjon med emotiva basx blir både billig og basx vil ha nok kraft til frontrekken samt surround back l+r.

Edit 3:
    Fant manualen, ser ut til 7.1.2 på det meste på den. Men de nevner jo null niks om alternativer dersom man bruker pre out og effekt for å avlaste.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -img_20161018_213837-jpg   -img_20161018_213859-jpg   -img_20161018_213925-jpg  
    Sist endret av Galnes; 10-19-2016 kl 13:36

Side 11 av 13 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 SisteSiste

Lignende tråder

1. Svar: 528
    Siste melding: 07-01-2016, 14:38
  2. Yes! Endelig Dolby Atmos og Auro-3D i hjemmet!
    By UltimaNoctis in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 5
    Siste melding: 10-10-2014, 19:33
  3. Dolby Atmos - Teknisk spørsmål
    By RuneW in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 13
    Siste melding: 10-04-2014, 16:23
  4. Dolby Atmos Hjemmeversjon - Høyttalere i tak?
    By AndersT2 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 29
    Siste melding: 09-03-2014, 15:13
  5. Erfaringer med Notodden Kino med Dolby Atmos
    By Ostemannen in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 0
    Siste melding: 07-09-2014, 00:01

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg