Smarttelefon til forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2014
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smarttelefon til forsterker

Hei!

Ny her, kan minimalt om lyd og oppsett så beklager på forhånd om det er noe jeg har misforstått/ skriver galt.

Har nylig kjøpt meg musikkanlegg som består av Marantz pm6005 forsterker, og tannoy mercury v1i bokhyllehøyttalere.

Jeg er interessert i å spille musikk på anlegget gjennom min smarttelefon evt. PC, og så vidt jeg har forstått er det en utfordring. Har lest noe snakk om tap av lydkvalitet fordi D/A converter i telefon/PC ikke gir tilstrekkelig kraft. Mine tre spørsmål lyder som følger:
    1: må jeg kjøpe ekstern D/A converter? Evt hvilken anbefales for mitt oppsett?
    2: hvordan er Apple TV til dette formålet?
    3: har en DVD spiller liggende, kan den evt brukes som DAC?

Alle svar mottas med stor takknemlighet!

Andreas

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra PC bør det ikke by på store utfordringen siden de aller fleste har digital utgang i form av optisk eller coax og forsterkeren har innebygget DAC og digital inngang. Dermed trenger du bare en kabel mellom PC og forsterker. Hvis den er bærbar så er det mulig at den har optisk utgang kombinert med 3,5mm hodetelefonutgangen. Hvilken PC har du? Gjerne en link til aktuell modell. Hvilken kabel du trenger avhenger av hvilken utgang det er på PC'en. Hvis den ikke har digital utgang så blir det en 3,5mm Jack-til-RCA-kabel fra hodetelefonuttaket og til en analog inngang på forsterkeren

Fra telefon så kan du først prøve en 3,5mm-minijack-til-RCA-kabel. Lyden blir kanskje ikke så bra, men det er ikke sikkert den blir skikkelig rævva heller. Du må nesten prøve. En slik kabel koster nesten ingenting uansett så det er billig å prøve.
    http://www.expert.no/kablerogadapter...ck15m/p/27993/
    Det er ingen vits i å legge mer penger i en såkalt bra kabel for du vil ikke få bedre lyd med den uansett. Skru lyden på telefonen på maks og bruk volumen på forsterkeren til å justere lyden med. Har du lavt volum på telefonen blir det gjerne mer sus i lyden. Dette forutsetter at telefonen har en normal hodetelefonutgang noe jeg ikke vet siden du ikke sier noe om hvilken telefon du har.

Ikke mange DVD-spillere har mulighet for å fungere som DAC, men siden forsterkeren din har innebygget DAC så trenger du heller ingen ekstern sådan. Men du kan sikkert bruke DVD-spilleren som CD-spiller.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du har apple tv og iphone kan du sende lyd via airplay fra mobilen til appletv og fra den til forsterkern trådløst og med generelt grei kvalitet.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2014
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for svar!

Jeg har bærbar PC i form av en Sony VAIO http://www.expertreviews.co.uk/lapto...specifications
    så vidt jeg har forstått er det ingen optisk/digitalt uttak fra den, bare 3,5mm hodetelefon. betyr det da at det ikke vil ha noe effekt med DAC-en i forsterkeren da det allerede er gjort om til analogt signal i PC-en?

når det gjelder apple TV, kan det hende jeg går for det men har hørt at det kan gi noe skurring i airplay signalet (vet ikke om det stemmer).

litt forvirra her nå, hva som blir beste utvei

Andreas

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med et bluetooth adapter? De fleste telefoner og pcer(som har bluetooth) støtter aptX som gir høykvalitets streaming fra tlf eller pc...
    http://www.hifiklubben.no/Products/a...eceiver-62665/
    Ellers så er løsningen å få tak i dac med usb, sånn at du kan kjøre lyden digitalt via usb, inn på dac og i forsterker.

Bruker du appletv, o.l., så kjører du musikk/spotify på den, og går rundt "problemet" da man ikke trenger å kjøre lyd fra pc/tlf men henter info fra nett og evt konoen du allerede har på f.eks spotify. Men skjønner hvis man har lagret masse musikk på pc/tlf som man også vil spille...
    Det finnes rene musikkstreamere der ute som gjør jobben ganske bra. Her er en rimelig utgave: http://www.hifiklubben.no/Products/a...treamer-72220/

Iom at jeg ikke har appletv, så vet jeg ikke hvor mange funksjoner og muligheter den har i forhold, men man har iallefall flere valg
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eventuelt et USB-lydkort med digital utgang.
    https://www.komplett.no/asus-xonar-u3/645814

Men blåtann adapter som ble nevnt kan fungere både på PC og telefon. Ikke den mest stabile forbindelsen, men...

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pleier egentlig og være ganske grei lyd i 3.5mm utgangen, man skal være bra kresen på lyden for at man ikke blir fornøyd med lyden derfra.

Jeg har sjøl plugget headsettet mitt direkte i den analoge utgangen på hk til pcen min og det er ikke noe over normalt lydkort i den og det er mer enn bra nok.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant nok Tor Torden
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også kjørt 3,5mm fra PC til stereoanlegg i flere år og det fungerte helt fint.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, hadde det i mange år fra min pc til Denonreciver på mitt daværende anlegg som var Dali 808- merk dette avr før spotifyens tid, så det gikk MYE på nedlastbart/rippet, og Winamp <3

Lignende tråder

1. Svar: 13
    Siste melding: 07-30-2013, 01:17
  2. Koble ny smarttelefon til eldre forsterker(Yamaha RX-V640RDS)
    By dejavu in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 4
    Siste melding: 10-31-2012, 14:55
  3. Smarttelefon Android
    By Razortec in forum AV gadgets og portabel AV
    Svar: 4
    Siste melding: 06-06-2010, 01:07
  4. Svar: 5
    Siste melding: 01-04-2008, 22:04
  5. Er watt på surround-forsterker og stereo-forsterker d samme
    By ATheKid in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 19