Hvordan få 5.1 i 7.1 oppsett? (DTS HD Mstr)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan få 5.1 i 7.1 oppsett? (DTS HD Mstr)

Har akkurat koblet opp surround back høyttalere og har nå 7.1 for første gang.
    Må først si at jeg synes det ga en ny dimensjon - med større rom og tredimensjonalitet i lydbildet. Gamle remiksede 7.1 filmer som Jurassic Park og Se7en er en lydfest i 7.1!

Det jeg imidlertid oppdager er at når lydsporet er Dolby True HD 5.1 så er SB høyttalerne tause. Og det er greit for meg. Om lydsporet er DTS HD Mstr så er det alltid lyd i SB høyttalerne, selv om det bare er 5.1 miks. Åpenbart sendes all mono i surroundhøyttalerne til backhøyttalerne. I og for seg greit på fim, men på musikk, så vil jeg helst kutte ut de noe mindre SB høyttalerne. Dette lar seg ikke gjøre ved å endre lydmodus på fjernkontrollen. Undersøkte inne i lydmenyen på setup, men kunne ikke finne noe valg for dette. Er det noen som vet hvordan man får koblet ut SB på 5.1 - eller må jeg bare innse at det er slik på DTS?
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2014
    Sted
    Sotra
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører også 7,1 på annlegget mitt å når jeg kjører foreksemoel DTS forsvinner de 2 siste kanalene å da må jeg manuelt inn å overstyre til
    PLIIz for å få lyd i alle høytalerne. Jeg setter alle filmer til 5,1 for da får jeg PLIIz formatet automatisk.
    Forøvrig har jeg front High i mitt oppsett å det løftet lydbildet masse hos meg...Har lyst å plasere de bak også for å høre forskjellen,men da må jeg til med fester å strekke ledninger.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du ikke noe som heter extended surround eller noe lignende? På min Yamaha så gjør denne funksjonen at jeg alltid for 7.1 fra 5.1.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På min Denon, så får jeg opp f.eks Dolby Digital+PLIIX i displayet når filmen/serien er kodet til 5.1. Reciveren tar da dette signalet og koder det om til 7.1 automatisk. Hos meg så er DTS alltid 7.1...
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er trolig en innstilling, men jeg vet ikke hvor du finner den.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Velger du "Sci-Fi" på Yamaha-receiverne kjører den 7-kanals simulering på 5.1, men det er sikkert mulig å velge 7-kanals-simulering også på andre moduser...

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På min Yamaha med extended surround koblet inn, så vil surround og surround back høyttalerne gjengi samme signal ved 5.1...det betyr at lydbildet blir litt mindre.. Skulle vært mulig å flytte signalet fra surround høytt. til surround back ved hjelp av en switch...burde ikke være vanskelig.(for Yamaha)...fordelen med å ha et slikt oppsett er at Lord of the rings som er 6.1 får full uttelling med mono lyd i surround back høytt. Skal prøve SF mode en gang når jeg ser på serier på TV som har 5.1 .....Homeland har 5.1 på SVT :-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da skal jeg prøve det på Homeland og den nye NRK serien Øyevitne :-)
    Takk :-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2014
    Sted
    Sotra
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at hvis jeg setter de 2 siste kanalene til surr.back istedenfor surr front high så får jeg Dolby PLLx å DTS NEO 6 CINEMA opp så skal montere høytalerne bak en dag å høre åssen lyden er da...

Lignende tråder

1. Hvordan lage trådløst Densen-oppsett?
    By erlenhau in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 0
    Siste melding: 01-08-2013, 12:23
  2. Svar: 3
    Siste melding: 10-16-2010, 21:10
  3. Svar: 2
    Siste melding: 05-02-2010, 22:08
  4. Svar: 11
    Siste melding: 07-23-2009, 01:09
  5. Svar: 5
    Siste melding: 01-04-2008, 22:04

Stikkord for denne tråden