Dolby Atmos receiver: hvilken skal man velge?AURO 3D er her. DTS:X kommer! - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  9
Like Like:  62
Side 4 av 27 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 529
    Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Jan B Vis post
    Nei altså det var ment som en spøk, derav avslutningen på setninga, og kanskje at dere ikke ser på dette som at jeg bare skryter.
    Men jeg syntes det er mye spennende som skjer for oss med disse interessene om dagen, og liker å diskutere det med dere her inne. Er på ingen måte hverken ekspert, og har ikke en værsting hjemmekino, men holder på i mitt eget tempo, og er fornøyd med det.

Dere kan jo se interessen Atmos vies på avforums.com :

http://www.avsforum.com/forum/90-rec...ps-processors/

Der er Atmos tråden over 370 sider allerede, det diskuteres i masse tråder, og Denon og Marantz Atmos reveiver trådene er også blitt lange allerede.

Men ikke her. Selv ikke i tidskriftene har det vært noe særlig skriving om den største revolusjonen på lydsiden siden dvden kom.
    Jeg er veldig entusiastisk og positiv til Atmos og ser på det som et godt fremskritt i hjemmekinoen, og ser på meg selv som som er tidlig ute med ting i hjemmekinoen (var den første sammen med en til som bestilte Sonys 4K hjemmekinoprojektor VW1000 i Norge bland annet) og hadde det ikke vært for at jeg kjøpte CX-A5000 når den kom i fjor hadde jeg nok gått for 3040 med en gang.

Ellers så er det nok litt mer trafikk på avsforum enn det er her på AVForum, men med trafikken på det gamle forumet hadde det nok vært mer interesse for Atmos tråden her også, tar nok en stund før vi får den samme trafikken som før ny plattform.

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avsforum er desverre i en helt annen liga en vår egen avforum. Får bare håpe aktiviteten tar seg opp, men er skeptisk før man får utbedret de punktene flere ikke er fornøyd.
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke vi skal sammenligne AVSforum med AVforum. AVS har et uendelig mye større nedslagsfelt med brukere fra hele verden. Når det er sagt så synes jeg at jeg har fått mye hjelp av utrolig flink folk her inne også så vi skal ikke selge AVforum for billig.

Intermediate Jan B sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, vet jo at det er et større forum, men det var tendensen, eller nysgjerrigheten jeg tenkte på. Syntes jo som nevnt også det er rart at ikke man kan lese en eneste test av Atmos for hjemmekino her til lands enda. Trudde "bransjen" fikk tilgang til sånt før alle oss andre, for å reklamere, få opp interessen, få det ut blant folk, osv. Men ser jo at enda idag er det ikke opplyst på kino engang at filmen vises i Atmos.
    Vil jo også tro at Denon og Marantz selger bra med Atmos receivere, siden de foreløpig har "monopol" på markedet.

Men er vel også som dere sier at folk avventer å ser. På samme måte som jeg gjør med 4K, hehe.

Har ikke funnet den Atmos demo discen enda, MEN: søkte "atmos trailer" på jutuben, å da dukket alle opp: LEAF, AMAZE, osv. Spilte disse over Airplay og da trudde jeg det kun var stereo, men fyttikatta for et liv det var i alle kanaler!! Helt rått! Dere kan jo prøve å se hva som skjer hos dere?
    Som dere vet, finnes det jo en Dolby Digital versjon Atmos, som er ment for streaming osv, og lurer på om det er det jeg hører.
    -Triple Atmos Receivers
    -Atmos 13.1.8/DTS:X 9.1.8/Auro 3D 12.1

Min stuekino

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-stuekino.html

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Jeg vet om fler med Atmos i hjemmekinoen, men ingen av de har skrevet om det her enda.
    Hvilke receivere er det snakk om? Og har du fått noe demo hos disse?
    -Triple Atmos Receivers

Min stuekino

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan får man surround fra youtube da? Det ligger flere "ordinære" surround demoer der, men de spiller bare stereo hos meg.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke receivere er det snakk om? Og har du fått noe demo hos disse?
    Har ikke fått noen demo enda, men skal muliggens på demo med en Yamaha 2040 med beta software til Atmos. Har vært på en skikkelig Atmos demo i Kvinesdal kino for en tid tilbake og det ga mersmak, skal bli gøy å høre det i en hjemmekino også...

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba Vis post
    Hvordan får man surround fra youtube da? Det ligger flere "ordinære" surround demoer der, men de spiller bare stereo hos meg.
    Ok, bare stereo ja. Da lurer jeg på om jeg har rett. Test med denne for eks:

http://youtu.be/TlSLbfhVod8

Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Har ikke fått noen demo enda, men skal muliggens på demo med en Yamaha 2040 med beta software til Atmos. Har vært på en skikkelig Atmos demo i Kvinesdal kino for en tid tilbake og det ga mersmak, skal bli gøy å høre det i en hjemmekino også...
    Ok. Med Kvinesdal friskt i minne skal det vel noe til for å overgå, men tror du blir fornøyd

Åsså kan dere ta en titt på bilde i post 246 her:
    http://www.avsforum.com/forum/90-rec...l#post28263666

Dæven!! AURO 3D !!
    -Triple Atmos Receivers

Min stuekino

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av saar Vis post
    Avsforum er desverre i en helt annen liga en vår egen avforum. Får bare håpe aktiviteten tar seg opp, men er skeptisk før man får utbedret de punktene flere ikke er fornøyd.
    Er også flere interessante personer der også, jeg lurte ganske spesifikt på hw50 vs hw55 der for et år siden, og fikk lite respons utenom en som syntes begge var drit og jeg burde mye heller skaffe en Runco eller Sim2 projektor for alt som ikke var DLP var jo på trynet..
    Han tipset spesifikt om Runco ls1 som "bare" kostet 4000$ med 760 lumen.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg formulerte meg kanskje feil, tenkte ikke på kompetansen,men mengden folk som er innom når jeg skrev i en annen liga.Beklager vis jeg fornærmet noen, vi har veldig flinke/kompetente brukere som jeg selv har fått mange gode tips og hjelp av. Men hadde vært topp med mer aktivitet på forumet, er litt labert slik det er nå. Men men er selv innom daglig og bare må sjekke!
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det noen høytallere som er klare å bruke i taket enda? Ser for meg at vanlig vegghøytallere/bakhøytallere ikke bare å henge opp i taket så låter det bra?

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som dere vet, finnes det jo en Dolby Digital versjon Atmos, som er ment for streaming osv, og lurer på om det er det jeg hører.
    Ja, Atmos skal visstnok kunne bakes inn i DD, DD+ og TrueHD, og lydsporene skal samtidig være fullt bakoverkompatible. Betydningen av dette kan vel neppe undervurderes, ettersom det kan gi en veldig enkel måte for andre mediebærere å tilby Atmos - f.eks. TV, PC, spill, osv.
    Dolby Atmos 7.1.4 : Yamaha CX-A5100 : Emotiva XPA-3 + 2xUPA-500 : Sony HW50 : 106'' : Intel NUC : Darbee Darblet

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åsså kan dere ta en titt på bilde i post 246 her:
    http://www.avsforum.com/forum/90-rec...l#post28263666

Dæven!! AURO 3D !!
    Kult! Men jeg er litt tvilende til om Auro 3D kommer til å få det gjennomslaget det trenger, all den tid det baserer seg på et helt annet høyttaleroppsett enn Atmos. Det skal bli spennende å se hva DTS kommer opp med når det gjelder høyttalerplasseringer. Det jeg håper på (drømmer om), er at DTS sin variant skal være mer fleksibel enn begge, slik at man kan få både Auro 3D-kilder og objektbasert lyd (Atmos-kilder og DTS-kilder) fordelt på et nærmest vilkårlig oppsett. Selv om Atmos tilbyr objektbasert lyd også for hjemmebruk, virker det som om Dolby vil at man skal plassere høyttalerne på bestemte steder, mens det lille jeg har lest om DTS så langt hinter om at sistnevnte format blir mer fleksibelt i så måte.

Men jeg tar stadig vekk feil... opplys meg gjerne!
    Dolby Atmos 7.1.4 : Yamaha CX-A5100 : Emotiva XPA-3 + 2xUPA-500 : Sony HW50 : 106'' : Intel NUC : Darbee Darblet

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dolby har noen føringer på plassering,vinkling osv, og det er jo fornuftig og følge dette så langt det praktisk er mulig. Men ifølge dem selv er dette forholdsvis generelle krav, eller sagt på annen måte, man skal gjøre fryktelig mye galt før det låter helt "feil" (Slik jeg har forstått det)
    DTS-UHD ville vell strengt tatt gjort det komplisert for seg selv hvis formatet krevde strenge føringer på plassering osv nå som Atmos allerede har et godt forsprang.

Auro 3D tror jeg blir en kortvarig gjesteopptreden.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Finnes det noen høytallere som er klare å bruke i taket enda? Ser for meg at vanlig vegghøytallere/bakhøytallere ikke bare å henge opp i taket så låter det bra?
    Det Dolby sier er hvis det er at hvis de bygges inn i taket (in-ceiling) skal de være wide dispersion høyttalere. Om du har vanlige bør de vinkles mot lytteposisjon.

Sitat Opprinnelig postet av eha Vis post
    Ja, Atmos skal visstnok kunne bakes inn i DD, DD+ og TrueHD, og lydsporene skal samtidig være fullt bakoverkompatible. Betydningen av dette kan vel neppe undervurderes, ettersom det kan gi en veldig enkel måte for andre mediebærere å tilby Atmos - f.eks. TV, PC, spill, osv.
    Ja stusser litt på dette, for hvis det ikke er dette DD+ formatet jeg får fram på Youtube, og altså da vanlig stereo, så funker DSU heeelt vanvittig bra på stereo 2.0 PCM kilder.

Og nyhetene kommer helt til lille Norge:
    http://www.audiophile.no/nyheter/ite...d-rundt-nyttar

Jeg tror definitivt Auro 3D har livets rett. Når man ser på hvor langt Wilfried har kommet fra låvestudioet sitt til idag, så tror jeg ikke den mannen gir seg med det første. Og leser flere plasser at folk etter tester på messer mener Auro 3D er BEDRE enn Atmos, så dette blir spennende.
    -Triple Atmos Receivers

Min stuekino

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eha Vis post
    For spill bør jo dette faktiskt være ganske enkelt og få til, siden lyden allerede blir generert av objekter i en tre dimensjonal arena
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jeg misforstått noe? Må man ikke også ha "originalt" Dolby Atmos kildemateriale for å få utnyttet lydsystemet? Eller kan receiverne "fake" Dolby Atmos ut fra et DD Pure HD/DTS HD-MA lydspor?

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer. Dolby Surround heter det, og erstatter tidligere Dolby systemer, som PLIIx og PLIIz, og det funker på alle kilder: 2.0 pcm, multi ch, DD, DTS osv.
    -Triple Atmos Receivers

Min stuekino

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer. Dolby Surround heter det, og erstatter tidligere Dolby systemer, som PLIIx og PLIIz, og det funker på alle kilder: 2.0 pcm, multi ch, DD, DTS osv.
    Og hvilke receivere har da dette nå? Jeg finner ikke noe info om "Dolby Surround" på f.eks Yamaha RX-A3040
    Det er vel ikke Dolby Digital Plus du tenker på?
    http://en.wikipedia.org/wiki/Dolby_Digital_Plus

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, DD+ er en oppgradert "lossy (DVD)" format som nå også inkluderer Atmos formatet. DSU, eller Dolby Surround Upmixer er for alle andre ikke Atmos format.
    Les fra side 13 her:

http://www.avsforum.com/uploads/Dolb...me-Theater.pdf

Som jeg har nevnt før, så finner jeg ingen info om Atmos i Yamaha sine manualer, men de vil jo kunne decode det etter denne oppgraderingen i høst. Hva det innebærer på Yama, vet jeg ikke, men siden alle andre har det, og linken over er Dolby sin white paper, så går jeg utfra at de også vil ha DSU.
    -Triple Atmos Receivers

Min stuekino

Side 4 av 27 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Dolby Atmos Hjemmeversjon - Høyttalere i tak?
    By AndersT2 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 29
    Siste melding: 09-03-2014, 15:13
  2. Hvilken Receiver Skal jeg Velge?
    By Showa in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 0
    Siste melding: 03-21-2011, 12:04
  3. Hvilken receiver skal jeg velge?
    By Smokey in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 11
    Siste melding: 11-18-2008, 19:51
  4. Hvilken receiver skal jeg velge.....
    By Konrad in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 35
    Siste melding: 12-30-2004, 03:28
  5. Hvilken receiver skal jeg velge? (del 2)
    By Roger in forum Produkt -og prisjakt Audio
    Svar: 10
    Siste melding: 03-02-2004, 11:34

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •