Dolby Atmos receiver: hvilken skal man velge?AURO 3D er her. DTS:X kommer! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  9
Like Like:  62
Side 3 av 27 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 529
    Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Gratulerer. Gleder meg til å høre inntrykkene.

Jeg sitter også på gjerdet og venter. Jeg tror ikke jeg slår til noe nytt denne sesongen. Jeg er spent på hvordan Atmos setter seg, og ikke minst hvordan det blir med tilgang på materiale (nå i disse BD-salget stuper-dagene). 4K har jeg veldig tilbakeholdent forhold til. Tilgangen på media er så godt som ingen. Netflix skal få 4K. (pfft, yeah right. Gi meg godt bilde og lyd på 2k/1080p først).
    Er nok lurt å vente hvis de receiverne som kommer nå med atmos ikke støtter dts sitt format som de kaller MDA
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Intermediate Jan B sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker dere. Alltid spennende med nye dingser.

Sitat Opprinnelig postet av Supertramp Vis post
    SCHWÆÆÆÆÆÆR - skikkelig beist. Gratulerer!

Kan du si litt om varmeutvikling oppå ved litt "pent bruk"? Det er jo monoblokker så jeg aner ikke om det gjør den varmere eller kjøligere enn andre Denon receivere.
    Tjaa, den er både mindre og lettere enn Onkyoen, og bra var det, for jeg parkerte 400 m unna Hifiklubben, hehe.

Sitat Opprinnelig postet av saar Vis post
    Det er flere blue ray filmer på vei med atmos lyd så det lover jo bra
    Ja det kommer nok flere etterhvert.

Er nok lurt å vente hvis de receiverne som kommer nå med atmos ikke støtter dts sitt format som de kaller MDA
    Vel, det kan se ut som 5200 og kommende 7200 vil kunne oppgraderes til både DTS UHD og AURO 3D:

https://www.avforums.com/threads/app...x5200.1905323/
    -Triple Atmos Receivers
    -Atmos 13.1.8/DTS:X 9.1.8/Auro 3D 12.1

Min stuekino

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-stuekino.html

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bra
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo fortelle litt om foreløpige inntrykk. Har altså hatt Yamaha før (3067) og nå sist Onkyo(3010). Trivdes egentlig bra med Yama, den hadde endel praktiske egenskaper, eks "scene", der du kunne lagre egen oppsett og hente fram med en knapp. Var også lett å bruke, med oversiktelige menyer.
    Onkyoen var et beist av en receiver både på størrelse og tyngde(26kg), og den hadde merkbart mer trykk, dynamikk og bedre bruk av surround. Merket også mer forskjell på dens lydmodes, NEO:X og A-DSX, kontra Yamaens presence, som egentlig bare la til litt ekko (for å overdrive litt da). Men Onkyoen var helt håpløs på lipsync, og hadde voldsomme knepp i høyttalerne når man byttet tv kanal. Brukte også lang tid på HDMI start up, den hadde ulogiske menyer, og ingen mulighet til å spare egne oppsett. Men meget bra lyd!

Så kommer man altså til Denon, som jeg aldri har vurdert før, men som nå plutselig fyllte ut alle kryss på ønskelista, og det til en veldig bra pris. Og jeg må si den imponerte fra første sekund! Kjapp i oppstart, MEGET bra oppkoblingsinstrukser på tv skjermen, enkle menyer, ingen knepp i høyttalerne, fungerende lipsync, veldig fleksibel høyttalerkobling, 13.2 pre-out, Audyssey XT32 , NEO:X, A-DSX, og sist ikke minst DOLBY ATMOS. Ærlig talt var dette grunnen for kjøpet, for Onkyoen var bare halvåret gammel, og hadde nok holdt i mange år til. Har som sagt enda bare dratt igjennom en kjapp 3 punkt kalibrering, og bare endret på lengdene på subbene etter dette.
    Slik ser da amp assign ut for å få alle formatene til å funke.

Dolby Atmos receiver: hvilken skal man velge?AURO 3D er her. DTS:X kommer!-img_2510-jpg

Du kan også få fram hvordan alt da skal kobles bakpå receiveren. Veldig praktisk.

Dolby Atmos receiver: hvilken skal man velge?AURO 3D er her. DTS:X kommer!-img_2511-jpg

Trykk på info knappen, så får man fram lyd inn og format ut, i dette tilfelle fra 2.0 PCM til Dolby upmixer 7.2.4

Dolby Atmos receiver: hvilken skal man velge?AURO 3D er her. DTS:X kommer!-img_2514-jpg

Så da måtte man bare teste Transformers 4 ikveld. Med 3D Imax versjonen var det duket for fest, og Dolby Atmos lyste opp på frontdisplayet.
    Jeg må virkelig si at dette var imponerende. Jeg digget filmen veldig godt med knall bilde, masse kule 3d effekter og over the top stunts. MEN lyden var det jeg smilte mest av. Dette er et nytt kapittel!! TOTALT sømløs lyd i alle retninger, med perfekte panoreringer. Hvor lyden kom fra stemte PRIKK med hvor den var på bilde, også når den forsvant ut av bilde, eks helikopter. Helt rått, og det var umulig å høre hvilken høyttaler som ga lyd. Har aldri vært borti surround på denne måten før. Sist gang jeg var like imponert, var når min første SVS sub ble testet første gang.

Kan heller ikke si at Denonen har noe mindre kraft enn Onkyoen, tiltross for 10kg mindre vekt, mere tvertimot, den drar til mye mer kontant på smell og ekslosjoner, så jeg skvatt flere ganger under filmen. Kan virkelig anbefale denne receiveren, og må bare si at Atmos svarte til forventningene. And then some !!

Og nei, den er ikke varm i det hele tatt under vanlig bruk. Ved filmtitting på grei guffe ble den selvsagt varmere, men mindre enn jeg trodde.

Har huset for meg selv imorra, så da er det full kalibrering og mer testing på timeplanen.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Dolby Atmos receiver: hvilken skal man velge?AURO 3D er her. DTS:X kommer!-img_2513-jpg  
    Sist endret av Jan B; 10-11-2014 kl 01:08
    -Triple Atmos Receivers

Min stuekino

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må ikke skriva sånt, vi blir misunnelige

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, dette var riktig dårlige nyheter! (for lommeboka)

Spesielt for en som kun har hatt 5.1 hjemme sålangt

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lekkert

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som bor ikke alt for langt fra Kongsberg (type drammen etc) som har Transformers med Dolby Atmos? Driver nemlig og tester Yamaha RX-A2040 med Software for Dolby Atmos, men har ingen Dolby Atmos kilder. Om noen kunne lånt bort den filmen i morgen, så hadde både Watt og leserne blitt meget glade
    Ring meg på 90143763 om det er noen som kan hjelpe.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du fikk ordnet med låning av film Hadde ikke mulighet selv den dagen.
    Kommer det test av Denon 5200 også snart?

Har testet litt mer med Atmos. Koblet bort alle andre høyttalere bortsett fra de 4 i taket, og spillte litt T4. Ble litt overrasket over hva som kom ut av de høyttalerne. Var ikke noe svake ekko greier slik som Yama presence eller Neo:x. Det var helt klare og tydelige direkte lyder, men også partier med absolutt stillhet. Pussig, og det var heller ikke puslete diskanttoner, elementene i mine Dynavoice FX-4 jobbet som gale når romskipene kom over hue, dette tiltross for at de er delt på 100hz. Så kan godt forstå at selv takhøyttalerne trenger litt størrelse.
    -Triple Atmos Receivers

Min stuekino

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det disse du bruker? Funderer på de selv når Yamaha slipper atmos-firmware.

http://surround.no/Produkter/Høyttal...000000219.aspx

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres lovende ut, må vell være greit å dele takhøyttalerne likt som resten av høyttalerne. Hos meg har jeg delt på 80hz.
    får håpe klipsch kommer med høyttalere tilpasset til taket, skulle helst hatt de så flate som mulig

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan B Vis post
    Så du fikk ordnet med låning av film Hadde ikke mulighet selv den dagen.
    Kommer det test av Denon 5200 også snart?

Har testet litt mer med Atmos. Koblet bort alle andre høyttalere bortsett fra de 4 i taket, og spillte litt T4. Ble litt overrasket over hva som kom ut av de høyttalerne. Var ikke noe svake ekko greier slik som Yama presence eller Neo:x. Det var helt klare og tydelige direkte lyder, men også partier med absolutt stillhet. Pussig, og det var heller ikke puslete diskanttoner, elementene i mine Dynavoice FX-4 jobbet som gale når romskipene kom over hue, dette tiltross for at de er delt på 100hz. Så kan godt forstå at selv takhøyttalerne trenger litt størrelse.
    Dette er veldig spennende tilbakemelding! Jeg har lenge lurt på hva og hvordan Atmos blir mhp bruk av tak-høyttalere. Atmos er delt i en multikanals basislyd (såkalt "seng") og et antall enkeltlyder (såkalt "objekter") som kan panoreres og fly over høyttalerene. Det har vært en del snakk om hvorvidt consumer hjemmekino Atmos kommer til å få støtte for objekter eller ikke. Jeg tror denne testen du nå viser til indikerer at det er snakk om klare og tydelige objekter og ikke bare en "seng".
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba Vis post
    Er det disse du bruker? Funderer på de selv når Yamaha slipper atmos-firmware.

http://surround.no/Produkter/Høyttal...000000219.aspx
    Jupp. Praktisk sett er disse geniale, da de er flate, har 4 festekroker på baksiden for alle mulige festemåter(jeg snudde en av de på langsiden, og tredde de dermed inn på to skruer festet i taket), Har litt innebygd vinkel, og er lette. Så til vegg og eller takbruk er de bankers. Om de har den beste lyden er en annen ting, men jeg syntes de funker bra. Og de er vel på tilbud om dagen også.

Høres lovende ut, må vell være greit å dele takhøyttalerne likt som resten av høyttalerne. Hos meg har jeg delt på 80hz.
    får håpe klipsch kommer med høyttalere tilpasset til taket, skulle helst hatt de så flate som mulig
    Ja, det kan du si, men det var det Audyssey ville dele disse på, så har foreløpig latt de være slik.
    Slik så det ut etter kalib.
    Dolby Atmos receiver: hvilken skal man velge?AURO 3D er her. DTS:X kommer!-img_2533-jpg

Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Dette er veldig spennende tilbakemelding! Jeg har lenge lurt på hva og hvordan Atmos blir mhp bruk av tak-høyttalere. Atmos er delt i en multikanals basislyd (såkalt "seng") og et antall enkeltlyder (såkalt "objekter") som kan panoreres og fly over høyttalerene. Det har vært en del snakk om hvorvidt consumer hjemmekino Atmos kommer til å få støtte for objekter eller ikke. Jeg tror denne testen du nå viser til indikerer at det er snakk om klare og tydelige objekter og ikke bare en "seng".
    Ja, denne testen bekrefter nok det du sier ganske tydelig. Det var ikke typisk "ambiance" lyder som kom, men meget tydelige og "hele" lyder. Noe helt annnet enn fra vanlig surround der det er mye mer diffust. Både jeg og brodern ble veldig overrasket, men samtidig over hvor stille det var ellers. Har lest flere plasser at T4 har lite bruk av takhøyttalerne(flere som har gjort samme test), og skal jeg være helt ærlig syntes jeg også det var lite av lyd som kunne DIREKTE spores til høyden, men det var allikevel et mye større lydbilde og mye mer konkret og alt stemte mye bedre. Bla. når vi så filmen , var det i starten et propellfly som kommer bakfra og inn fra høyre i bildet, som hørtes veldig "ovenfra" ut, men når vi tok denne testen var det TOTALT TYST fra taket iden scenen!! Veldig pussig.

Vil allikevel påstå at denne filmen og dette systemet er i en annen klasse, og definitivt verdt å utforske. Når det er sagt er det mye å forske på også, hehe. Jeg har foreløpig koblet de framre på Front Height (ca 40 grader), og de to andre på Top Middle(ca 95 grader), og for å få Neo og DSX til å funke på alle 11, MÅ de framre være på front height. Om de er på top front får du bare 9.1 på de kodecene. Men både front height og top front overlapper innenfor ca 30 til 45 grader, så min montering kan godta begge. Og det er altså hele 5 monteringer som høydehøyttalerne kan tildeles, og med endel grader å gå på innenfor hver, er det som dere skjønner mye å teste for å finne optimalt. Eks mener å huske at Hifiklubben hadde montert sine 4 i taket mye mer sentrert enn det jeg har. Og om jeg endrer plassering i Amp Assign, må jeg kjøre ny kalibrering.

MEN: det var mye enklere å skifte mellom 7.1.4 og 9.1.2 enn jeg trudde. Har altså alle 13 ink. wides koblet og kalibrert, og normalt er dette da 7.1.4 uten wides når Atmos er i spilleren. Om jeg da går inn i speaker config, og deaktiverer eks. front height, kobler Atmos automatisk over til 9.1.2, altså med wides og uten front height. Eller jeg kan deaktivere top middle, og får da 9.1.2 med wides og front height. Faktisk kan surr back deaktiveres, og man får da 5.1.4 + wides, altså 7.1.4. Så dette kan man gå seg vill i, hehe. Har ikke fått lyttet så mye på dette enda, så vi får se hva som gjelder etterhvert.

Skulle gjerne hatt tak i denne Dolby Atmos demo discen man ser på div tester, men vet ikke om den kan kjøpes.
    -Triple Atmos Receivers

Min stuekino

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jupp. Praktisk sett er disse geniale, da de er flate, har 4 festekroker på baksiden for alle mulige festemåter(jeg snudde en av de på langsiden, og tredde de dermed inn på to skruer festet i taket), Har litt innebygd vinkel, og er lette. Så til vegg og eller takbruk er de bankers. Om de har den beste lyden er en annen ting, men jeg syntes de funker bra. Og de er vel på tilbud om dagen også.
    Det var keyhole og vinkel jeg også mente var genialt, men var redd de var for små til å henge med resten. Det er de da tydeligvis ikke så jeg ender vel opp med disse jeg også.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    Åsane utenfor Bergen
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på om disse med diskant som spiller i 4 retninger kan være noe å kjøre i taket.
    http://www.surround.no/Produkter/Høy...000000889.aspx

Dolby Atmos receiver: hvilken skal man velge?AURO 3D er her. DTS:X kommer!-image-jpgDolby Atmos receiver: hvilken skal man velge?AURO 3D er her. DTS:X kommer!-image-jpg
    SA Mantra 60 - Arenda Sound 1723 Center - Canton GLE 416 - Arendal sound 1723 Subwoofer 1- Yamaha RX-A3010 - XTZ Class AP-100 - Sherbourn PA 2-250 - Apple TV - PS4 - Panasonic DMP-BDT500

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også sett de der, men i likhet med mine dipole Klipsch RS42 er de ikke optimale i Atmos bruk. Men tror jeg kommer til å teste mine alikevel. Siden jeg allerede har dem da...

Ingen andre med Atmos erfaring i hjemmekinoen enda? Er jeg først her inne med receiver som ikke må vente på oppdatering, som har koblet opp i tak, og som har Atmos materiale ??

Må ifall si jeg kjenner meg litt fornøyd med det, men kjenner janteloven kryper oppover ryggen her jeg sitter, hehe.
    -Triple Atmos Receivers

Min stuekino

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok mange som sitter på gjerde og venter med oppgradering til atmos. Kjempegøy at du deler dine erfaringer med atmos, kjenner det kribler veldig i å investere, men synes 3040 er for høy priset og så har jeg veldig lyst på arvtager til cx5000 med atmos. Er så fornøyd med yamaha at jeg tror jeg holder meg til disse.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,732
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også sett de der, men i likhet med mine dipole Klipsch RS42 er de ikke optimale i Atmos bruk. Men tror jeg kommer til å teste mine alikevel. Siden jeg allerede har dem da...

Ingen andre med Atmos erfaring i hjemmekinoen enda? Er jeg først her inne med receiver som ikke må vente på oppdatering, som har koblet opp i tak, og som har Atmos materiale ??

Må ifall si jeg kjenner meg litt fornøyd med det, men kjenner janteloven kryper oppover ryggen her jeg sitter, hehe.
    Jeg vet om fler med Atmos i hjemmekinoen, men ingen av de har skrevet om det her enda.

Kan ikke helt skjønne hvor du kjenner janteloven krype oppover ryggen?? Har ikke fått med meg noen som er missunnelige og har slengt dritt ang det her, jeg personlig avventer litt pga overgangen fra receiver til prosessor var såpass stor i positiv retning at jeg ikke er villig til å nedgradere til receiver igjen for å få atmos. Jeg avventer til Yamaha kommer med en oppfølger til CX-A5000 med Atmos før jeg hopper på, er så fornøyd med Yamaha at jeg kommer til å fortsette med det merket.

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Jeg avventer til Yamaha kommer med en oppfølger til CX-A5000 med Atmos før jeg hopper på, er så fornøyd med Yamaha at jeg kommer til å fortsette med det merket.
    Ditto! Kom igjen, Yamaha!

Spørs vel om ikke Yamaha venter på at flere brikker skal falle på plass: HDMI 2.x, oppskalering med utvidet fargerom, DTS UHD, 4K Blu-ray osv. Jeg tenker vi ser en CX-A6000 på IFA 2015. Vi må lide litt i mellomtiden, men den som venter på noe godt...
    Dolby Atmos 7.1.4 : Yamaha CX-A5100 : Emotiva XPA-3 + 2xUPA-500 : Sony HW50 : 106'' : Intel NUC : Darbee Darblet

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Jeg vet om fler med Atmos i hjemmekinoen, men ingen av de har skrevet om det her enda.

Kan ikke helt skjønne hvor du kjenner janteloven krype oppover ryggen?? Har ikke fått med meg noen som er missunnelige og har slengt dritt ang det her, jeg personlig avventer litt pga overgangen fra receiver til prosessor var såpass stor i positiv retning at jeg ikke er villig til å nedgradere til receiver igjen for å få atmos. Jeg avventer til Yamaha kommer med en oppfølger til CX-A5000 med Atmos før jeg hopper på, er så fornøyd med Yamaha at jeg kommer til å fortsette med det merket.
    Nei altså det var ment som en spøk, derav avslutningen på setninga, og kanskje at dere ikke ser på dette som at jeg bare skryter.
    Men jeg syntes det er mye spennende som skjer for oss med disse interessene om dagen, og liker å diskutere det med dere her inne. Er på ingen måte hverken ekspert, og har ikke en værsting hjemmekino, men holder på i mitt eget tempo, og er fornøyd med det.

Dere kan jo se interessen Atmos vies på avforums.com :

http://www.avsforum.com/forum/90-rec...ps-processors/

Der er Atmos tråden over 370 sider allerede, det diskuteres i masse tråder, og Denon og Marantz Atmos reveiver trådene er også blitt lange allerede.

Men ikke her. Selv ikke i tidskriftene har det vært noe særlig skriving om den største revolusjonen på lydsiden siden dvden kom.
    -Triple Atmos Receivers

Min stuekino

Side 3 av 27 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Dolby Atmos Hjemmeversjon - Høyttalere i tak?
    By AndersT2 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 29
    Siste melding: 09-03-2014, 15:13
  2. Hvilken Receiver Skal jeg Velge?
    By Showa in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 0
    Siste melding: 03-21-2011, 12:04
  3. Hvilken receiver skal jeg velge?
    By Smokey in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 11
    Siste melding: 11-18-2008, 19:51
  4. Hvilken receiver skal jeg velge.....
    By Konrad in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 35
    Siste melding: 12-30-2004, 03:28
  5. Hvilken receiver skal jeg velge? (del 2)
    By Roger in forum Produkt -og prisjakt Audio
    Svar: 10
    Siste melding: 03-02-2004, 11:34

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •