Dolby Atmos receiver: hvilken skal man velge?AURO 3D er her. DTS:X kommer! - Side 23

Sponsorer:
Takk Takk:  9
Like Like:  62
Side 23 av 27 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 26 27 SisteSiste
Viser resultater 441 til 460 av 529
    Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke helt har oversikten på høstens nyheter, men er det noen nye receivere som støtter Atmos 5.1.4 på "budsjett", altså i de lavere prisklassene? I det minste prosessormessig - med preout som støtter dette. Ser at Hifiklubben har solgt ut x4100, og x5200 er pr dags dato billigste derfra med støtte for 4 kanaler i tak.

Intermediate Jan B sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haakon O Vis post
    Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke helt har oversikten på høstens nyheter, men er det noen nye receivere som støtter Atmos 5.1.4 på "budsjett", altså i de lavere prisklassene? I det minste prosessormessig - med preout som støtter dette. Ser at Hifiklubben har solgt ut x4100, og x5200 er pr dags dato billigste derfra med støtte for 4 kanaler i tak.
    Pr idag ja. Men erstatteren til 4100, nemlig 4200 kommer i løpet av en måned nå, tenker jeg. Den vil nok være billigere enn 5200. Og den tar DTS:X, og HDCP 2.2 også. På den andre siden slipper du ekstra forsterker for 5.1.4 med 5200.
    -Triple Atmos Receivers
    -Atmos 13.1.8/DTS:X 9.1.8/Auro 3D 12.1

Min stuekino

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-stuekino.html

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal til og bygge nytt filmrom og vurderer da Atmos. Men er noe usikker på om jeg skal bytte fra det jeg har i dag. Har følgende utstyr:

Pioneer SC-LX86
    KEF IQ90 front
    KEF IQ30 center

Vil bruke noen innbyggingshøyttalere til side og bak.

Men så kommer spørsmålet. Jeg må antakelig trekke sofa helt inntil bakveggen, da stuen jeg skal bruke ikke er den største.

Vil det da ha noe for seg og gå for Atmos? Og skal jeg ha hvilket oppsett må jeg bruke? Har i dag 7.1 system, og er veldig fornøyd med det. Men har ikke sofa helt oppi bakveggen her.

Hvis jeg skal gå for atmos, hvilken forsterker bør jeg velge?

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kinosesongen står for døren å jeg lurer på å bytte ut min Yamaha 3067 til en Yamaha som støtter Atmos.
    Siden jeg hoppet av oppgraderingstoget for et par år siden er jeg ikke helt oppdatert på hva min nye receiver trenger.
    Jeg har idag 7.2 oppsett + presence. Har effektforsterker på 7 av kanalene.

Hvilke Yamaha receiver er den rimeligste jeg kan kjøpe som støtter 2 og/eller 4 atmos høytalere?

Er det stor forskjell om man har 2 eller 4 atmos høytalere?
    På forhånd takk for svar
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan B Vis post
    Pr idag ja. Men erstatteren til 4100, nemlig 4200 kommer i løpet av en måned nå, tenker jeg. Den vil nok være billigere enn 5200. Og den tar DTS:X, og HDCP 2.2 også. På den andre siden slipper du ekstra forsterker for 5.1.4 med 5200.
    X4200 er kommet og koster 14000,-, vesentlig mer enn forventet, da X5200 koster 12000,-. X3200 som også er helt ny og har HDCP 2.2 og ATMOS koster "bare" 8700,-, men den klarer bare 5.1.2.
    Sist endret av LuxMa; 09-16-2015 kl 18:28

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gpt33 Vis post
    Kinosesongen står for døren å jeg lurer på å bytte ut min Yamaha 3067 til en Yamaha som støtter Atmos.
    Siden jeg hoppet av oppgraderingstoget for et par år siden er jeg ikke helt oppdatert på hva min nye receiver trenger.

Hvilke Yamaha receiver er den rimeligste jeg kan kjøpe som støtter 2 og/eller 4 atmos høytalere?

På forhånd takk for svar
    Billigste Yamaha med Atmos er RX-A850. Dette er en 7 kanals forsterke. Skal du ha 9 kanaler må du opp på RX-A2050.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Stian Vis post
    Skal til og bygge nytt filmrom og vurderer da Atmos. Men er noe usikker på om jeg skal bytte fra det jeg har i dag. Har følgende utstyr:

Pioneer SC-LX86
    KEF IQ90 front
    KEF IQ30 center

Vil bruke noen innbyggingshøyttalere til side og bak.

Men så kommer spørsmålet. Jeg må antakelig trekke sofa helt inntil bakveggen, da stuen jeg skal bruke ikke er den største.

Vil det da ha noe for seg og gå for Atmos? Og skal jeg ha hvilket oppsett må jeg bruke? Har i dag 7.1 system, og er veldig fornøyd med det. Men har ikke sofa helt oppi bakveggen her.

Hvis jeg skal gå for atmos, hvilken forsterker bør jeg velge?
    Selvfølgelig har Atmos noe for seg ! Det er milevis bedre enn de gamle formatene.
    Det er ikke optimalt med sofa inntil bakveggen, men det funker greit allikevel. Da bør du velge Top Middle som første sett med takhøyttalere, da dette gir best effekt om du skal bruke bare to. Etter det bør du velge Front Height om du skal ha 4.

Denon og Yamaha er trygge valg

På forhånd takk for svar
    RX-A850 støtter Atmos 5.1.2, men ikke DTS:X. RX-A1050 støtter også DTS-X. 2050 tar 5.1.4, og du må opp i 3050 for å klare 7.1.4(med extern stereo amp)
    Med to høttalere i taket får du lyd mellom venstre og høyre, men ikke mellom foran og bak, da må du ha 4.

Sitat Opprinnelig postet av LuxMa Vis post
    X4200 er kommet og koster kr 14000,-, vesentlig mer enn forventet, da X5200 koster 12000,-. X3200 som også er helt ny og har HDCP 2.2 og ATMOS koster "bare" 8700,-, men den klarer bare 5.1.2.
    Den er ikke i butikkene enda, kommer neste måned.
    Men ja, det var en saftig pris!! Hva kommer da 6200 til å havne på, tro??

Da er spm om man vil ha DTS:X og HDCP 2.2, ellers er 2014 modellene røverkjøp nå
    -Triple Atmos Receivers

Min stuekino

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LuxMa Vis post
    Billigste Yamaha med Atmos er RX-A850. Dette er en 7 kanals forsterke. Skal du ha 9 kanaler må du opp på RX-A2050.
    Takk for kjapt svar.

Noen med erfaringer 2 Atmos kontra 4?
    Gir de et bra løft i lyden med bare 2 i taket?
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for kjapt svar.

Noen med erfaringer 2 Atmos kontra 4?
    Gir de et bra løft i lyden med bare 2 i taket?
    5.1.2 er et merkbart løft i forhold til "gamle" 7.1, men det er selvfølgelig bedre med 4 i taket, for det gir mye bedre panoreringer fra foran til bak, eks med helikopter som flyr over.
    Når det er sagt, er også surround back veldig viktig, eller da full pakke 7.1.4. Dette gir det mest presise og sømløse lydbildet både rundt deg, og over deg.
    Så må det være opp til enhver hvor mye man vil kompromisse fra dette.

Ta det største oppsettet du overhodet kan, det er verdt det
    -Triple Atmos Receivers

Min stuekino

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får en utfordring i kinoen med skråtak vis jeg skal ha høyttalere i taket, og lurer på om receiveren vil klare å kompensere for dette selv eller bør jeg senke de som kommer høyest ned så alle får samme avstand til gulv? Noen som har vært borti problemstillingen og har litt erfaring hva som funker best?
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av saar Vis post
    Får en utfordring i kinoen med skråtak vis jeg skal ha høyttalere i taket, og lurer på om receiveren vil klare å kompensere for dette selv eller bør jeg senke de som kommer høyest ned så alle får samme avstand til gulv? Noen som har vært borti problemstillingen og har litt erfaring hva som funker best?
    Hvis ikke jeg husker feil, har du vel ikke så mye skrå på taket, så det tror jeg går bra. Ikkeno værre poblem enn at høyre og venstre front eller surround høyttaler har ulik avstand Et lite tips: Kef sine egg høyttalere er utmerket til Atmos bruk! Jeg kjøpte et 5.1. Sett med KHT3005SE brukt nylig, for å teste som takhøyttalere, og ble positivt overrasket! Disse er små, har innebygd vegg/takfeste, låter utrolig bra, tåler mye og har såkalt wide dispersion. Anbefales
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Dolby Atmos receiver: hvilken skal man velge?AURO 3D er her. DTS:X kommer!-image-jpg  
    -Triple Atmos Receivers

Min stuekino

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er klar over at denne tråden har hovedfokus på lyd, men skal man først oppgradere receiveren sin synes jeg man bød nevne HDMI 2.0a som gir HDR oppdatering til HDMI 2.0 standarden. Å kjøpe en receiver uten at 2.0a kan videreformidles til TVen er helt uaktuellt for min del. Hvis man ikke har tenkt å kjøpe en fryktelig stor TV (mye større enn 60") så vil HDR sannsynligvis være viktigere enn 4K. For meg er HDR (sammen med wide colour gamut) viktigere enn både 4K og Atmos/DTS:X. Dette blir jo enda viktigere nå som den nye UHD Blue-ray standarden er på full fart inn.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg gjort litt av oppgraderingen jeg ønsker i kinorommet

Yamaha RX-A3050
    4x Definitive Technology SR8040BP
    4x Definitive Technology Mythos XTR-20BP

Er litt usikker på hvilket sett som bør henges i tak og hvilket på vegg.. noen tips?

14. Liker Rotja har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vill bar tipse eventuelle kjøpere av Denon produkter at jeg hadde nok vurdert et annet merke. Har skjønt det slik at di prøver å kjøre ut 2 nye toppmodeler i året og dumper prisen på den gamle ganske mye da den nye kommer på markedet.
    Eks.: X5200 kom på markedet i januar og lå til 15000.- Nå et halvt år etter setter di ned prisen til 12.000 så om du ønsker å selge din x5200 har du tapt ganske mye på den etter et halvt år.
    Synes 2 nye "toppmoddeler" i året er helt sinnsykt. Men dette er bare min mening om den saken. :-)

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon Vis post
    Greit og gå opp til HDMI 1.4 standar om en tar 3D i tilleg via samme kablel
    Hva er HDMI 1.4? 1.4 er kun markedsføringsvada som kun jukseprodusentene bruker. Ingenting som heter det. Du mener HDMI High speed kabel, HDMI :: Manufacturer :: HDMI 1.4 :: Finding the Right Cable
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2015
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var innom HiFi-klubben og fikk pris på Denon x6200, den skal visst ligge på 22000! Har egentlig sett meg ut å kjøpe Marantz 7010, men ser den ligger på det samme som x6200 i USA (2199 dollar), så da vil vel den og komme på rundt 22000 her i Norge. Det begynner å bli litt drøyt for min del kjenner jeg.. Jeg har ikke så stort rom, og har bakre sofarekke inntil veggen, så vurderer nå gå for Marantz 6010 i stedet, den vil vel ligge på ca 14-15000, det eneste viktige jeg mister er vel muligheten for å kjøre 7.1.4, som kanskje er overkill for rommet uansett..

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jolu Vis post
    Var innom HiFi-klubben og fikk pris på Denon x6200, den skal visst ligge på 22000! Har egentlig sett meg ut å kjøpe Marantz 7010, men ser den ligger på det samme som x6200 i USA (2199 dollar), så da vil vel den og komme på rundt 22000 her i Norge. Det begynner å bli litt drøyt for min del kjenner jeg.
    Jeg hadde egentlig blinket meg ut x6200;
    Denon AVR-X6200W ? ny nestkommanderende AV-receiver

Men det er ingen tvil om at denne nest største receiveren er kraftig overpriset (kommer vel en ny 7200), om den da kommer til å koste 22.000.
    Aldri i verden om jeg betaler 22k for en slik sak. Spranget fra utgående x5200 er formidabelt!
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stable Vis post
    Jeg er klar over at denne tråden har hovedfokus på lyd, men skal man først oppgradere receiveren sin synes jeg man bød nevne HDMI 2.0a som gir HDR oppdatering til HDMI 2.0 standarden. Å kjøpe en receiver uten at 2.0a kan videreformidles til TVen er helt uaktuellt for min del. Hvis man ikke har tenkt å kjøpe en fryktelig stor TV (mye større enn 60") så vil HDR sannsynligvis være viktigere enn 4K. For meg er HDR (sammen med wide colour gamut) viktigere enn både 4K og Atmos/DTS:X. Dette blir jo enda viktigere nå som den nye UHD Blue-ray standarden er på full fart inn.
    Selvfølgelig, men alle 2015 modellene klarer dette nå, så det burde være i orden.

Sitat Opprinnelig postet av Romfrosk Vis post
    Da har jeg gjort litt av oppgraderingen jeg ønsker i kinorommet

Yamaha RX-A3050
    4x Definitive Technology SR8040BP
    4x Definitive Technology Mythos XTR-20BP

Er litt usikker på hvilket sett som bør henges i tak og hvilket på vegg.. noen tips?
    Vill vel tro XTR passer best i taket.

Sitat Opprinnelig postet av Mr.logan Vis post
    Vill bar tipse eventuelle kjøpere av Denon produkter at jeg hadde nok vurdert et annet merke. Har skjønt det slik at di prøver å kjøre ut 2 nye toppmodeler i året og dumper prisen på den gamle ganske mye da den nye kommer på markedet.
    Eks.: X5200 kom på markedet i januar og lå til 15000.- Nå et halvt år etter setter di ned prisen til 12.000 så om du ønsker å selge din x5200 har du tapt ganske mye på den etter et halvt år.
    Synes 2 nye "toppmoddeler" i året er helt sinnsykt. Men dette er bare min mening om den saken. :-)
    Skjønner ikke helt hva du snakker om her? Alle produsentene kommer ut med nye modeller en gang i året(bortsett fra toppmodellene, her Denon 7200 og Marantz 8802, som kommer hvert 2 år), og alle setter vel ned prisene på de gamle når nye kommer ut!!
    Jeg har tidligere kjøpt både Onkyo og Yamaha til HALV pris ny, når erstatteren har kommet, så 3 lapper i avslag på fjorårets modell er vel ikke mye. Og dette gjør de andre produsenten også.
    Og 5200 kom i sep/okt i fjor, og nå er altså 6200 rett rundt hjørnet.

Sitat Opprinnelig postet av Ultima Vis post
    Jeg hadde egentlig blinket meg ut x6200;
    Denon AVR-X6200W ? ny nestkommanderende AV-receiver

Men det er ingen tvil om at denne nest største receiveren er kraftig overpriset (kommer vel en ny 7200), om den da kommer til å koste 22.000.
    Aldri i verden om jeg betaler 22k for en slik sak. Spranget fra utgående x5200 er formidabelt!
    Huff ja, dette var kraftig stigning i fra i fjor, ikke bra. Spørs hva dette gjør for salget i år.
    -Triple Atmos Receivers

Min stuekino

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har endelig kastet meg på Atmos-bølgen og kjøpte 4 stk. Dynavoice Magic FX-4 høyttalere fra surround.no på fredag! Ikke verdens beste, men så har man da endelig Atmos og snart kanskje også DTS:X! Så er jeg også selvfølgelig også kommet dit at jeg innser at jeg ikke har verdens beste utvalg av Atmos-filmer i samlingen min. Så i går ble det filmen Rush, uten Atmos, og jeg er veldig fornøyd med hvordan den nye Dobly Surround-upmixeren klarer å få liv i høydekanalene.

Passe fornøyd med meg selv nå

Men demosporene fra Dolby er selvsagt noe helt annet. De blir litt kjedelige å se på i lengden, bare... :P
    Dolby Atmos 7.1.4 : Yamaha CX-A5100 : Emotiva XPA-3 + 2xUPA-500 : Sony HW50 : 106'' : Intel NUC : Darbee Darblet

21. Liker Gurba har likt denne posten
    Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har samme høyttalerne i taket og de fungerer overraskende bra. Særlig med tanke på prisen. Jeg kjøpte de på tilbud for 790kr/par.

Side 23 av 27 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 26 27 SisteSiste

Lignende tråder

1. Dolby Atmos Hjemmeversjon - Høyttalere i tak?
    By AndersT2 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 29
    Siste melding: 09-03-2014, 15:13
  2. Hvilken Receiver Skal jeg Velge?
    By Showa in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 0
    Siste melding: 03-21-2011, 12:04
  3. Hvilken receiver skal jeg velge?
    By Smokey in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 11
    Siste melding: 11-18-2008, 19:51
  4. Hvilken receiver skal jeg velge.....
    By Konrad in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 35
    Siste melding: 12-30-2004, 03:28
  5. Hvilken receiver skal jeg velge? (del 2)
    By Roger in forum Produkt -og prisjakt Audio
    Svar: 10
    Siste melding: 03-02-2004, 11:34

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •