Dolby Atmos receiver: hvilken skal man velge?AURO 3D er her. DTS:X kommer! - Side 22

Sponsorer:
Takk Takk:  9
Like Like:  62
Side 22 av 27 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 ... SisteSiste
Viser resultater 421 til 440 av 529
    Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2 Vis post
    Da var endelig Marantz AV8802A kommet i hus, og da endelig klar for litt Atmos. Var noen hakk bedre lyd enn når jeg prøvde å kjøre Atmos høyttalerene som front høyde med AV8801 .

Skikkelig uvant med lyd fra taket. Testet såvidt med starten av "Gravity", og høre de prater rett over er skikkelig uvant.

Helgen er i hvertfall reddet, nå ligger "Transa 4", "Turtles", "Gunman", "American Sniper", "John Wick" og "Gravity" klare og venter.
    https://thepiratebay.mn/torrent/1145...AVC.TrueHD.7.1

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke BD skriver eller plater, og lyden i fra PCen synes jeg ikke funker for demo (Windows lyddrivere ødelegger). Og usikker på om Oppoen får spilt av via USB.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2 Vis post
    Har ikke BD skriver eller plater, og lyden i fra PCen synes jeg ikke funker for demo (Windows lyddrivere ødelegger). Og usikker på om Oppoen får spilt av via USB.
    Hva er det lyddriveren gjør da? Det fungerer helt rått hos meg med HDMI fra grafikkort til AVR. Føler ikke det er dårligere enn fra BD-spilleren. Men jeg har et billig anlegg da så det er mulig det er dårlig på et dyrt anlegg.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba Vis post
    Hva er det lyddriveren gjør da? Det fungerer helt rått hos meg med HDMI fra grafikkort til AVR. Føler ikke det er dårligere enn fra BD-spilleren. Men jeg har et billig anlegg da så det er mulig det er dårlig på et dyrt anlegg.
    Det var det jeg prøvde å fikse i denne tråden som du har svart på http://avforum.no/forum/generell-htp...lik-de-er.html

Har ikke fått testet ut andre programmer enda.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner. Lenge siden det vet du.

Nytt forslag. Gå inn i bios og deaktiver lydkortet som er innebygget i hovedkortet. Det laget masse trøbbel for meg før jeg deaktiverte det.

Prøv denne. Fungerer fint.
    KCP - Kawaii Codec Pack
    Velg den stabile og ikke installer reclock.

Newcomer Flay sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken setup er best da.
    7.1.4 eller 9.1.2 ?
    kan 7.1.4 bli 7.2.4 på Yamaha receiver ?

Finnes det receiver som ta 9.2.4, og koster ikke 100k+ ?
    HiFi: Lyngdorf Tdai 2200 RP A/D, SDA 2175. Fosgate Signature phono stage. Pro-Ject Xtention 10 evo. Lyngdorf CD-1. Sonos (flere) Lyngdorf BW-1. B&W CM8. Van den hul kabler.
    Home cinema Under construction 23m2: Receiver yamaha RX-A3060 + RX-V673,PANASONIC DMP-UB900 4K UHD BLURAY, Jamo d500 7.2.4. Projektor Epson TW7300. Lydtransparent lerret 300 dreamscreen V5.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flay Vis post
    Hvilken setup er best da.
    7.1.4 eller 9.1.2 ?
    kan 7.1.4 bli 7.2.4 på Yamaha receiver ?

Finnes det receiver som ta 9.2.4, og koster ikke 100k+ ?
    Uansett hvor mange subber du kobler til så er LFE-sporet mono så det blir 7.1.4 selv om du skulle ha 3429 subber. Mange skrive 7.2.4 eller mer for å skryte av at de har flere subber. Og du kan koble til så mange subber du har plass til med Y-splitt eller daisy-chaining.

Når det er sagt så kan ihvertfall min 3040 styre to separate subber, men Yamaha gjør ingen god jobb i bassen så det må uansett gjøres manuelt.

Newcomer Flay sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant at LFE sporet er mono, men noe reciever har kun 1 sub out og det finnes med 2 eller 4 også. Man bør aldri 'Y' splitter et analog signal, det halverer amplituden av signalet for hver splitt. På toppen av det, å splitte en subwoofer signal betyr at du får bass "out-of-fase", selv om den andre sub er bokstavelig talt rett ved siden av den andre. Bølgelengdene av lavfrekvent lyd er lyd nok til at hber cm har sin rolle, og du vil motta viss positiv interferens på bølgelengder på visse sittestillinger og negativ interferens på andre

Men antall sub er ikke så viktig, Jeg vil helst vite hva er best 7.1.4 eller 9.1.2.
    Og om det finnes Receiver i 13.1 som kan brukes i 9.1.4 Atmos setup.
    HiFi: Lyngdorf Tdai 2200 RP A/D, SDA 2175. Fosgate Signature phono stage. Pro-Ject Xtention 10 evo. Lyngdorf CD-1. Sonos (flere) Lyngdorf BW-1. B&W CM8. Van den hul kabler.
    Home cinema Under construction 23m2: Receiver yamaha RX-A3060 + RX-V673,PANASONIC DMP-UB900 4K UHD BLURAY, Jamo d500 7.2.4. Projektor Epson TW7300. Lydtransparent lerret 300 dreamscreen V5.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flay Vis post
    Sant at LFE sporet er mono, men noe reciever har kun 1 sub out og det finnes med 2 eller 4 også. Man bør aldri 'Y' splitter et analog signal, det halverer amplituden av signalet for hver splitt. På toppen av det, å splitte en subwoofer signal betyr at du får bass "out-of-fase", selv om den andre sub er bokstavelig talt rett ved siden av den andre. Bølgelengdene av lavfrekvent lyd er lyd nok til at hber cm har sin rolle, og du vil motta viss positiv interferens på bølgelengder på visse sittestillinger og negativ interferens på andre

Men antall sub er ikke så viktig, Jeg vil helst vite hva er best 7.1.4 eller 9.1.2.
    Og om det finnes Receiver i 13.1 som kan brukes i 9.1.4 Atmos setup.
    Det er ikke riktig. LFE-sporet går opp til 120 Hz (etter det ruller det av med 8-ordens, 48 dB/okt). 120Hz har en bølgelengde på 2,76m. For å få utnulling må man være 1,38m unna, slik at for alle praktiske formål kan subber fint splittes og stackes. I vanlige lytterom er det romnodene som dominerer om man får utslukning eller ikke, ikke sub-sub.

Y-split har lite å si (så lenge man har omtrentlig 1:10 forhold på inngangsimpedansen på subbene og utgangsimpedanse på receiveren). Man mister 6dB på nivå, men så får man 3-6dB mer lyd fordi man har to subber, slik at vinningen går som oftest opp i spinningen. Flere subber er også fordelaktig for fordelingen av sub i forhold til romnodene.

Nå vet jeg ikke helt hvordan receiverene gjør downmix (skal testes), men stereo sub kan være hensiktmessig dersom alle venstrekanalene (front, surround og tak) mikses ned i SUB L, og tilsvarende for høyre i SUB R. Da har man mulighet til å velge noe høyere deling på mindre takhøyttalere, siden retningen blir ivaretatt av subplasseringen.

Jeg personlig holder en knapp på 7.1.4 foran 9.1.2. De demoene jeg har hørt er mest effektfulle når man har 4 høyttalere over seg. 9.1.2 gir bare en utvidet surround uten særlig over-hodet-effekt.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer Flay sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dolby Atmos receiver: hvilken skal man velge?AURO 3D er her. DTS:X kommer!-cinoch-garage-ver-2-jpg

Vil du ha brukt 7.1.4 der ?
    5,75 x 3,25 x 2,50

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg vil hatt 4 takhøyttalere. Bare at jeg hadde trukket surroundene litt ned (se på Dolbys eksempler), slik at det er litt avstand mellom takhøyttalerene og sidehøyttalerene.

Er de 4 surroundene jeg ser surround side og surround back? Jeg syns at dem kom litt langt frem både for fremre seterad og bakre seterad. Hvis mulig, ville jeg har vurdert å trekke side surround lengre bak, og så satt surround back på bakveggen.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate Jan B sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da ble det litt investering. Igår Denon AVR-X5200W.

Idag:

Dolby Atmos receiver: hvilken skal man velge?AURO 3D er her. DTS:X kommer!-image-jpg

Dolby Atmos receiver: hvilken skal man velge?AURO 3D er her. DTS:X kommer!-image-jpg

En som la ut sin 1 mnd !! gamle AVR-X7200W på Finn til 15 lapper, da han skulle kjøpe bil ! Jeg var lynkjapp å sikret meg årets deal, hehe.
    Så da er man sikret DTS:X også når det kommer om litt.

Og EX MACHINA er allerede i hus
    Sist endret av Jan B; 08-21-2015 kl 09:26
    -Triple Atmos Receivers
    -Atmos 13.1.8/DTS:X 9.1.8/Auro 3D 12.1

Min stuekino

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-stuekino.html

13. Liker Torolan har likt denne posten
    Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gratulerer. Ex Machina er forøvrig en knallfilm

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dimacruz Vis post
    gratulerer. Ex Machina er forøvrig en knallfilm

Jada, har sett den allerede. Noe spesiell. Men spent på hva DTS:X'en kan gjøre med lyden.

Og jeg har demo discen til DTS:X

Visste det var forskjell på størrelsen mellom 5200 og 7200, men ikke at det var så mye
    -Triple Atmos Receivers

Min stuekino

16. Liker Kvifte har likt denne posten
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen med fler Atmos discer?

Og nå er Max Max rett rundt hjørnet
    -Triple Atmos Receivers

Min stuekino

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den subben din kommer til å få kjørt seg med Mad max. Utrolig lydspor.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dagens (dumme!?) spørsmål fra en nybegynner:

Kreves det noe spesielt fra en BD-spiller for å utnytte ATMOS/DTS:X på receiver'en eller klarer alle nye spillere å hente informasjonen slik at receiveren kan dekode signalet?

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brummern Vis post
    Dagens (dumme!?) spørsmål fra en nybegynner:

Kreves det noe spesielt fra en BD-spiller for å utnytte ATMOS/DTS:X på receiver'en eller klarer alle nye spillere å hente informasjonen slik at receiveren kan dekode signalet?
    En BD spiller som kan bitstreame Dolby True HD signalet til en Dolby Atmos klar receiver/prosessor vil spille av Dolby Atmos. Så svaret er klarer den å bitstreame True HD så er det ingenting spesielt som kreves i tillegg.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit og gå opp til HDMI 1.4 standar om en tar 3D i tilleg via samme kablel

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan B Vis post
    Jada, har sett den allerede. Noe spesiell. Men spent på hva DTS:X'en kan gjøre med lyden.

Og jeg har demo discen til DTS:X

Visste det var forskjell på størrelsen mellom 5200 og 7200, men ikke at det var så mye
    Wow! Det var forskjell! X7200 er jo et monster! Og jeg som undret myye på hva som virkelig forsvarte de oprinnelige 24lappene på X7200 kontra 12 på x5200... Greit å vite
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

23. Takk Jan B takket for denne posten
Side 22 av 27 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Dolby Atmos Hjemmeversjon - Høyttalere i tak?
    By AndersT2 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 29
    Siste melding: 09-03-2014, 15:13
  2. Hvilken Receiver Skal jeg Velge?
    By Showa in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 0
    Siste melding: 03-21-2011, 12:04
  3. Hvilken receiver skal jeg velge?
    By Smokey in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 11
    Siste melding: 11-18-2008, 19:51
  4. Hvilken receiver skal jeg velge.....
    By Konrad in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 35
    Siste melding: 12-30-2004, 03:28
  5. Hvilken receiver skal jeg velge? (del 2)
    By Roger in forum Produkt -og prisjakt Audio
    Svar: 10
    Siste melding: 03-02-2004, 11:34

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •