Dolby Atmos receiver: hvilken skal man velge?AURO 3D er her. DTS:X kommer! - Side 17

Sponsorer:
Takk Takk:  9
Like Like:  62
Side 17 av 27 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 ... SisteSiste
Viser resultater 321 til 340 av 529
    Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Satt i stua å så på tv, og ante fred og ingen fare, da dette plutselig dukka opp på skjermen.....???

Dolby Atmos receiver: hvilken skal man velge?AURO 3D er her. DTS:X kommer!-img_5642-jpg
    Sist endret av Spiff79; 01-19-2015 kl 21:26

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skjedde det igjen. Ser ut til at det skjer mens jeg sitter på min MacBook Air, og får en PM på Facebook..... :/

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste et annet sted at det samme skjedde når noen i huset brukte i-produkter. Det var også en Denon. Det er visst Airplay som slår inn. Ikke gikk det an å deaktivere på folkvis heller.

Intermediate Jan B sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ja må være noen i huset som er koblet på Denonen via Airplay. Spøkefulle unger?

Anywho:
    Vel, jeg ble lei av å vente på DTS:X, så jeg fant på noe annet.
    Irritert på Atmos 7.1.4 kanals begrensingen på dagens receivere?
    Ikke interessert i 8min config file lastetid fra PC, får å bytte mellom full Atmos/Auro setup?
    Ikke råd til Trinnov eller Datasat?

Ok, jeg fant en måte å få 9.1.6 native Atmos og 12.1 Auro med 1 setup!
    Hvordan?

Dere har kansje fått med dere at jeg har en Denon 5200, som har 14 høyttalere koblet til, satt opp som 10.1 Auro 3D:
    5.1+FH+SH+TS(VOG).

Trykker jeg Movie knappen, bytter den til 9.1.2 Atmos:
    5.1+FW+SB+FH.

Jeg hadde den gamle Onkyo 3010 receiveren liggende, og det var julesalg på Denon 4100, så jeg solgte Onkyoen, og den dekte kjøpet av Denonen.
    Så jeg har koblet noen av høyttalerne fra 5200 midlertidig over til 4100 og noen nye, får å få den kalibrert, så da bruker jeg følgende Amp Assign :

Amp Assign: 9.1
    Height Speakers: 4 height speakers
    Height Layout: Top Middle+Rear Height
    Pre-out: Front and rear height

Begge receiverne er koblet sammen med HDMI kabel fra Zone2 HDMI out fra 5200 til en av HDMI input på 4100. Ja denne HDMI utgangen sender alt av lyd og bilde som kommer inn, altså hd lyd, 3d bilde, allt !

Jeg bruker ikke fronter koblet til 4100, men de 4 takhøyttalerne gir da følgende 9.1.6 Atmos oppsett:
    5.1+FW+SB+FH(som før fra 5200) +TM+RH(fra 4100).

Bytter jeg til Auro 10.1 og bruker en dual source speaker switch mellom surround backs på 4100 og 5200, får jeg surround back til Auro, altså 12.1.

Men det er mer. Følgende er koblet til 4100, kalibrert og seperat justerbare fra 5200 sine kanaler:
    Side Surround 2. Surround kanalene på 4100 er jo ikke brukt, så her kobles et sett til med sourrounds, som plasseres ca 80 grader(surround 1 er på 110grader).
    Center Height. Samme her, ledige kanaler, så koblet en til senter, oppunder taket foran.

Også måtte man jo ofre Sub pre-out 2 på 5200 til Top Surround på Auro 10.1. Vel 4100 har 2 splitt nye sub pre-out klare til bruk

Og Auro sine surround back height er koblet sammen med Surround height, så med en til dual source speaker switch, så kan Atmos sin rear height kobles om til Auro sin surround back height.

Så man kan da si:

Atmos: 5.1+SB+S2+FW+FH+TM+RH+CH=11.1.7

Auro 3D:
    5.1+SB+S2+FH+SH+SBH+TS+CH= 17.1

Alt dette virker! Lip sync mellom de to receiverne var spot on, og dette økte definitivt følelsen av rom og høyde.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Dolby Atmos receiver: hvilken skal man velge?AURO 3D er her. DTS:X kommer!-image-jpg   Dolby Atmos receiver: hvilken skal man velge?AURO 3D er her. DTS:X kommer!-image-jpg  
    Sist endret av Jan B; 01-20-2015 kl 01:25
    -Triple Atmos Receivers
    -Atmos 13.1.8/DTS:X 9.1.8/Auro 3D 12.1

Min stuekino

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-stuekino.html

5. Liker deckarep har likt denne posten
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, var det jeg og trodde, men ingen av ungenes enheter var koplet til. 100% sikkert.
    Det er ett eller annet kødd med MacBook´en som skjer...... :/

Intermediate borabora sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    527
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan B Vis post
    Anywho:
    Vel, jeg ble lei av å vente på DTS:X, så jeg fant på noe annet.
    Irritert på Atmos 7.1.4 kanals begrensingen på dagens receivere?
    Ikke interessert i 8min config file lastetid fra PC, får å bytte mellom full Atmos/Auro setup?
    Ikke råd til Trinnov eller Datasat?

Ok, jeg fant en måte å få 9.1.6 native Atmos og 12.1 Auro med 1 setup!
    Hvordan?

Dere har kansje fått med dere at jeg har en Denon 5200, som har 14 høyttalere koblet til, satt opp som 10.1 Auro 3D:
    5.1+FH+SH+TS(VOG).

Trykker jeg Movie knappen, bytter den til 9.1.2 Atmos:
    5.1+FW+SB+FH.

Jeg hadde den gamle Onkyo 3010 receiveren liggende, og det var julesalg på Denon 4100, så jeg solgte Onkyoen, og den dekte kjøpet av Denonen.
    Så jeg har koblet noen av høyttalerne fra 5200 midlertidig over til 4100 og noen nye, får å få den kalibrert, så da bruker jeg følgende Amp Assign :

Amp Assign: 9.1
    Height Speakers: 4 height speakers
    Height Layout: Top Middle+Rear Height
    Pre-out: Front and rear height

Begge receiverne er koblet sammen med HDMI kabel fra Zone2 HDMI out fra 5200 til en av HDMI input på 4100. Ja denne HDMI utgangen sender alt av lyd og bilde som kommer inn, altså hd lyd, 3d bilde, allt !

Jeg bruker ikke fronter koblet til 4100, men de 4 takhøyttalerne gir da følgende 9.1.6 Atmos oppsett:
    5.1+FW+SB+FH(som før fra 5200) +TM+RH(fra 4100).

Bytter jeg til Auro 10.1 og bruker en dual source speaker switch mellom surround backs på 4100 og 5200, får jeg surround back til Auro, altså 12.1.

Men det er mer. Følgende er koblet til 4100, kalibrert og seperat justerbare fra 5200 sine kanaler:
    Side Surround 2. Surround kanalene på 4100 er jo ikke brukt, så her kobles et sett til med sourrounds, som plasseres ca 80 grader(surround 1 er på 110grader).
    Center Height. Samme her, ledige kanaler, så koblet en til senter, oppunder taket foran.

Også måtte man jo ofre Sub pre-out 2 på 5200 til Top Surround på Auro 10.1. Vel 4100 har 2 splitt nye sub pre-out klare til bruk

Og Auro sine surround back height er koblet sammen med Surround height, så med en til dual source speaker switch, så kan Atmos sin rear height kobles om til Auro sin surround back height.

Så man kan da si:

Atmos: 5.1+SB+S2+FW+FH+TM+RH+CH=11.1.7

Auro 3D:
    5.1+SB+S2+FH+SH+SBH+TS+CH= 17.1

Alt dette virker! Lip sync mellom de to receiverne var spot on, og dette økte definitivt følelsen av rom og høyde.
    Leste om det på Avsforumet og må si jeg er imponert! Hvor stort er rommet ditt? Har man plass og penger til slikt så er det sikkert veldig kurant. Bare å vente til mars da og se hvordan dts-X blir.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    527
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ambra - Prism of Life

Enda en Atmos film. Ambra- Prism of life blir remixet her.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spiff79 Vis post
    Hehe, var det jeg og trodde, men ingen av ungenes enheter var koplet til. 100% sikkert.
    Det er ett eller annet kødd med MacBook´en som skjer...... :/
    Er mac'en koblet til Airplay da?

Sitat Opprinnelig postet av borabora Vis post
    Leste om det på Avsforumet og må si jeg er imponert! Hvor stort er rommet ditt? Har man plass og penger til slikt så er det sikkert veldig kurant. Bare å vente til mars da og se hvordan dts-X blir.
    Takk, hehe. Synes det er moro å eksperimentere...
    Rommet/stua er 5x4 meter BxL, og da 2.4 takhøyde. Har vel ikke giddi å solgt høyttalere etterhvert som jeg har oppgradert de, så har nok av gamle høyttalere, og dermed enkelt å teste ny ting.

Stua er ikke gjort noe med siden 80- tallet sikkert, så ser ikke ut, men kan jo vise et bilde av frontsystemet da.
    Dolby Atmos receiver: hvilken skal man velge?AURO 3D er her. DTS:X kommer!-image-jpg

Sitat Opprinnelig postet av borabora Vis post
    Ambra - Prism of Life

Enda en Atmos film. Ambra- Prism of life blir remixet her.
    Interessant! Men hvor kjøper man den da?
    -Triple Atmos Receivers

Min stuekino

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    527
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan B Vis post
    Takk, hehe. Synes det er moro å eksperimentere...
    Rommet/stua er 5x4 meter BxL, og da 2.4 takhøyde. Har vel ikke giddi å solgt høyttalere etterhvert som jeg har oppgradert de, så har nok av gamle høyttalere, og dermed enkelt å teste ny ting.

Stua er ikke gjort noe med siden 80- tallet sikkert, så ser ikke ut, men kan jo vise et bilde av frontsystemet da.
    Dolby Atmos receiver: hvilken skal man velge?AURO 3D er her. DTS:X kommer!-image-jpg

Interessant! Men hvor kjøper man den da?
    Samme størrelse på rommet vi da, men tror jeg dropper å utvide mer. Ei hjemme her som ikke hadde vært like fornøyd da.

Så den bare på Facebooksiden til Onkyo, ser ut som de ikke er helt ferdige med den enda men blir vel i vanlig salg etterhvert.

"Our new ‪#‎DolbyAtmos‬ project "AMBRA - Prism of Life" is online now!Before the general availability of the AMBRA Blu-ray, you'll now have the chance to download the trailer for free: Ambra - Prism of Life
    Enjoy fascinating 4k images together with stunning #DolbyAtmos sound!"

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, har den demoen på nedlastning nå, så får se hva det er for noe, hehe.
    -Triple Atmos Receivers

Min stuekino

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JanB, stilig! Jeg foreslo på AVS-forum i høst en gang (husker ikke akkurat når) at dette burde være mulig, da med to Yamaha (jeg har satt opp prescence etter Yamahas modell, men jeg er ikke sikker på om det er det samme som Denons front og rear height). Det var ganske mange som var skeptiske. Litt kjipt at jeg ikke fikk testet det selv først, men det er jo flott å vite at det fungerer!

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff Vis post
    JanB, stilig! Jeg foreslo på AVS-forum i høst en gang (husker ikke akkurat når) at dette burde være mulig, da med to Yamaha (jeg har satt opp prescence etter Yamahas modell, men jeg er ikke sikker på om det er det samme som Denons front og rear height). Det var ganske mange som var skeptiske. Litt kjipt at jeg ikke fikk testet det selv først, men det er jo flott å vite at det fungerer!
    Haha, jeg har ingenting imot å være forsøkskanin
    Ja, vet ikke hvordan det er med Yama, men et av problemene vi snakket om var jo hvordan få HDMI lyd til begge to. Dette løste jo Denon elegant med å sende full HD lyd ut fra zone2 HDMI'en. Og det andre problemet var lipsync, som også Denon klarte perfekt.

Om du hadde tenkt Yamya sine Presence på ene AVR'en, og Atmos fra den andre, er dette to forkjellige prossesseringer, og da kan lipsync bli et problem. Blir det hos meg om den ene er f.eks Neo:X.

Men det kan funke! Det har jeg bevist
    -Triple Atmos Receivers

Min stuekino

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var visst i oktober jeg først tenkte på det:

The official Dolby Atmos thread (home theater version) - Page 414 - AVS Forum

Men når det gjelder signalet, er det ikke noe problem i det hele tatt. Det fins utallige, billige HDMI-splittere å få tak i som funker med 1.4a. Jeg kjører en matrise selv hjemme, en 4x4, og det er ingen syncproblemer når jeg har en Yamaha-receiver som driver anlegget ute i stua, mens det står på en 27-tommers kombinert dataskjerm og tv fra Samsung (P2770HD) på kjøkkenet. Den eneste gangen jeg fikk det, var da jeg prøvde å kjøre lyden direkte fra tv-en istedenfor gjennom anlegget. Det ble litt ekkofisk...fisk...fisk...

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm Har en gammel Yamaha stående på loftet...

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, ser det
    Problemet med disse HDMI splitterne/matrixene er at de sender alt som er av bilde, 3D, 4K osv, men de sender kun 2.0 pcm lyd videre! Har du testet dette(en tv koblet til vil ikke avsløre dette)? Begge jeg bestillte hadde dette problemet. Nå har i og for seg Oppoen dual HDMI ut, og det virker som det kunne funke, men slapp altså det.

Ellers så ja, front og rear height eller Presence er mulig på Denon, og dine Presence vil også funke på Atmos, troligvis utmerket
    problemet med eks front presence på ene AVR'en og Top front fra den andre, er at begge da vil prøve å sende ut nærmest samme lyd, og samme med de bakre.
    Mine 6 overlapper ikke, de står etter hverandre, så de vil ha forskjellige lyder.
    Jeg tror jeg ville prøvd Front height/presence + top middle(plassert så langt fram som reglene tillater) fra en AVR, mens den andre AVR'en fikk top middle(så langt bak som mulig) + rear height/presence.
    -Triple Atmos Receivers

Min stuekino

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba Vis post
    Hmmm Har en gammel Yamaha stående på loftet...
    Ja da er det bare å prøve
    -Triple Atmos Receivers

Min stuekino

18. Liker Gurba har likt denne posten
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får se når jeg har koblet det. Jeg setter iallfall opp seks takhøyttalere når jeg bygger gaket. Ellers har jeg faktisk en blu-ray-spiller med to utganger, så det er jo en mulighet. Men nye Yamaha tror jeg sender fullt signal ut til sone 2, selv om jeg ikke har sjekket det. Jeg kjører matrixen min på anlegget hjemme (RX-V1800), og jeg mener å huske at den viser at den får inn alt av kanaler.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ordner det seg, skal du se
    -Triple Atmos Receivers

Min stuekino

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har samme innstilling som Reodor Felgen: Det umulige tar bare litt lengre tid...

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig en skikkelig film med Atmos, John Wick, får håpe den innfrir.... snurr film

Side 17 av 27 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Dolby Atmos Hjemmeversjon - Høyttalere i tak?
    By AndersT2 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 29
    Siste melding: 09-03-2014, 15:13
  2. Hvilken Receiver Skal jeg Velge?
    By Showa in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 0
    Siste melding: 03-21-2011, 12:04
  3. Hvilken receiver skal jeg velge?
    By Smokey in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 11
    Siste melding: 11-18-2008, 19:51
  4. Hvilken receiver skal jeg velge.....
    By Konrad in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 35
    Siste melding: 12-30-2004, 03:28
  5. Hvilken receiver skal jeg velge? (del 2)
    By Roger in forum Produkt -og prisjakt Audio
    Svar: 10
    Siste melding: 03-02-2004, 11:34

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •