Dolby Atmos receiver: hvilken skal man velge?AURO 3D er her. DTS:X kommer! - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  9
Like Like:  62
Side 12 av 27 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 529
    Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Jan B Vis post
    Det er det denne tråden er for, så alt i orden
    Litt sent svar, og ser du har bestillt allerede, men tror du vil bli fornøyd.
    Tror det er et klokt valg, og med Emotivaen din har du mulighet for 5.1.4 Atmos, så tror dette er billigste måte å få 4 takhøyttalere. 4100 har jo også største Audyssey XT32, så du vil nok merke forskjell ja.
    Denon kan jo også oppdraderes til Auro 3D, og har vel nok finesser for de fleste.

Så gratulerer, og gi gjerne tilbakemelding når du får den
    JEg tror det blir veldig bra. Skummelt når en begynner å oppgradere, da baller det bare på seg.
    Sitter å vurderer 4 stk av denne: https://www.hifiklubben.no/hoyttaler...akt-hoyttaler/

(Jeg som overhodet ikke hadde tenkt noe Atmos for 3-4 dager siden)

Eventuelt de hakket under.
    Spørsmålet er vel bare hvor bra det blir, med tanke på oppbyggingen av rommet mitt. Om dere ser på "minhjemmekino" er det et rom med akustiske utfordringer..... Men er vel da det er greit med 30-dagers åpent kjøp.

Uansett, jeg gleder meg som en liten unge

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker litt på dette med 2 vs 4 takhøyttalere. Er det noen innpå her som har hørt begge oppsett og kan gi noen beskrivelse av opplevd forskjell?

Selv så har jeg et rom som ikke egner seg for 7.1, så det blir kun to bakhøyttalere. Så da er alternativene 5.1.2 eller 5.1.4. Men det blir mellom 2 og 3 ganger så dyrt for enkleste 5.1.4 løsning som 5.1.2 (om man tar utgangspunkt i en Denon 4100 + 2-kanals effektforsterker vs Onkyo 636).

Nå er det jo ganske sikkert klasseforskjell ellers også på disse alternativene, men om man tar utgangspunkt i forskjellen på takhøyttaleroppsett - hvor stor er forskjellen på 2 og 4 i praksis?

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haakon O Vis post
    Tenker litt på dette med 2 vs 4 takhøyttalere. Er det noen innpå her som har hørt begge oppsett og kan gi noen beskrivelse av opplevd forskjell?

Selv så har jeg et rom som ikke egner seg for 7.1, så det blir kun to bakhøyttalere. Så da er alternativene 5.1.2 eller 5.1.4. Men det blir mellom 2 og 3 ganger så dyrt for enkleste 5.1.4 løsning som 5.1.2 (om man tar utgangspunkt i en Denon 4100 + 2-kanals effektforsterker vs Onkyo 636).

Nå er det jo ganske sikkert klasseforskjell ellers også på disse alternativene, men om man tar utgangspunkt i forskjellen på takhøyttaleroppsett - hvor stor er forskjellen på 2 og 4 i praksis?
    Tipper størrelsen på rommet har en del å si her. Kan godt være jeg hadde klart meg med "kun" 5.1.2 isdenefor 5.1.4....

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke prøvd 4 da jeg bruker 2. Så har jeg 2 front presence (yamaha style).

Etter og sett et youtube klipp om plassering som gikk litt bort fra anbefalingen av Dolby som jeg syntes i mine ører ble at Atmos høytalerne druktnet bort i surroundhøytalerne mine.

Etter jeg så klippet flyttet jeg Atmos høytalerne litt lengere frem. Så de er på linje forran sweetspott, og mellom Fronter og Surround. Da Kom Atmos effekt høytalerene mere frem og det fyller litt i mellomrommet mellom front og surround. Det passet i mitt rom, men ikke sikkert det passer i ditt rom.
    Anbefaler og eksprimentere litt med plasseringen og kansje litt med vinkling. Vinkling spessielt om det er stort sweetspot de skal dekke.

Finner desverre ikke igjenn Y.T klippet nå i farten. Men skal lete litt til og se om jeg finner det.

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror kanskje front presence hadde vært OK i mitt oppsett faktisk, da lydbildet fremme er mye smalere enn bak. Har frontrekke bak lydtransparent lerret (230cm bredde totalt, og ca 210cm mellom høyre og venstre høyttaler), mens bak så står høyttalerene ca en halvmeter til hver side utenfor sofa som er 370cm bred.

Kanskje front presence for å fylle ut i bredden, og 2 i tak hadde vært likeså greit som 4 i tak? Blir jo litt prøv-og-feil før det sitter optimalt uansett

Intermediate Jan B sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spiff79 Vis post
    JEg tror det blir veldig bra. Skummelt når en begynner å oppgradere, da baller det bare på seg.
    Sitter å vurderer 4 stk av denne: https://www.hifiklubben.no/hoyttaler...akt-hoyttaler/

(Jeg som overhodet ikke hadde tenkt noe Atmos for 3-4 dager siden)

Eventuelt de hakket under.
    Spørsmålet er vel bare hvor bra det blir, med tanke på oppbyggingen av rommet mitt. Om dere ser på "minhjemmekino" er det et rom med akustiske utfordringer..... Men er vel da det er greit med 30-dagers åpent kjøp.

Uansett, jeg gleder meg som en liten unge
    Jeg så også på de der, men tror de blir for små. Med bare 2,25 toms elementer er jeg litt skeptisk. Det er faktisk bra trykk i Atmos lydene fra taket, selv om de er delt på 80hz.
    Disse er mye brukt i Usa:
    Definitive Technology ProMonitor 800 Sort Stativhøyttaler - Stativhøyttaler - Høyttalere

Billigere også.

Eller storebror PM 1000.

Selv endte jeg på DefTech sine AW5500, som er større, og har feste for takmontering. Alle er såkalte "wide dispersion", som Dolby anbefaler for Atmos.

Spennende ja! Det er veldig spennende med hjemmekino om dagen. Neste år blir avgjørende....

Sitat Opprinnelig postet av Haakon O Vis post

Det er lett å høre forskjell på 2 og 4 høyttalere i taket. Med 2 får du bare stereo panoreringer, mens med 4 får du også forover/bakover. Når det er sagt er Atmos med selv 2 i taket en mye større oppgradering enn noen av de andre, eks NEO-X, A-DSX eller PLIIz.
    Vel 636 er en råbillig måte å "dyppe foten" i Atmos, men du er ganske låst for videre oppgraderinger. Det går også å kjøpe 4100 og bruke den uten ext amp, og dermed få den samme 5.1.2 som 636 klarer. Liker du det har du da mulighet til å utvide videre til 5.1.4.
    Men som jeg har sagt før, om du har en gammel receiver, kan den brukes som extern forsterker til en 4100 for å utvide til 5.1.4. Funker utmerket.
    -Triple Atmos Receivers
    -Atmos 13.1.8/DTS:X 9.1.8/Auro 3D 12.1

Min stuekino

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-stuekino.html

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm takk for tips.... Skal sjekke de der ut

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker to par av disse i taket. Fungerer topp.

Dynavoice Magic FX-4 EX White Glossy PAR / Grå front - Surround

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JADDA!!! "Forventet levert 2 januar men kan komme før".
    Ser ut til at det kan bli en flott avslutning på jula

10. Liker antiloop har likt denne posten
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pokker og.... Der var forventet leveringsdato endret til 5. januar. Men står den er videresendt fra Oslo, og kan ikke fatte de skal bruke 7 dager over fjellet, til oljebyen...

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, måtte også vente noen dager ekstra. Pokkers irriterende når man først har fått opp håpet.
    -Triple Atmos Receivers

Min stuekino

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan B Vis post
    Hehe, måtte også vente noen dager ekstra. Pokkers irriterende når man først har fått opp håpet.
    Ja pokker så irriterende. Fallhøyden er stor i slike tilfeller
    Men jeg satser på at jeg, som antiloop, får den noen dager tidligere enn antatt

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Datoen ble endret hos meg også fram i tid hvis det er noen trøst. Forsto det sånn at den ble sendt i fra utlandet, hva nå det betyr vet jeg ikke men siden det gikk så raskt må det vel ha vært fra Sverige eller Danmark vil jeg tro.

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop Vis post
    Datoen ble endret hos meg også fram i tid hvis det er noen trøst. Forsto det sånn at den ble sendt i fra utlandet, hva nå det betyr vet jeg ikke men siden det gikk så raskt må det vel ha vært fra Sverige eller Danmark vil jeg tro.
    Stemmer det. Den blir sendt fra HFK sitt hovedlager i Danmark.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du skikkelig heldig dukker den vel opp i morgen på postkontoret. Eller på lørdag den 3. januar.

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop Vis post
    Er du skikkelig heldig dukker den vel opp i morgen på postkontoret. Eller på lørdag den 3. januar.
    Jeg satser på fredag 2. januar

18. Liker sirant har likt denne posten
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan Montebello, da kom det endelig noen nyheter fra tredje mann også: DTS:X

DTS Lines Up Audio Suppliers To Support DTS:X Surround | http://www.twice.com
    -Triple Atmos Receivers

Min stuekino

20. Takk harman/kardon takket for denne posten
    Liker harman/kardon har likt denne posten
    Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal en strø litt salt i Vente Sårene til antiloop og Spiff79 og sette seg oppleve noen Atmos demo klipp sånn på morgenenkvisten

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon Vis post
    Skal en strø litt salt i Vente Sårene til antiloop og Spiff79 og sette seg oppleve noen Atmos demo klipp sånn på morgenenkvisten
    Hahahaha, dårlig humor på nyttårsaften skjønner jeg
    Vel, du får suge på karamellen mens du kan. Siste info: 31.12.2014 08:28, 4068 STAVANGER, Sendingen er ankommet terminal og videresendt.

Tipper den er klar til henting på fredag

Benytter anledningen til å ønske dere et riktig godt nyttår! Siste dag med kalori-fråtsing

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon Vis post
    Jeg tror @antiloop allerede har fått sin i hus.....
    Men fin humor, det skal du ha

Side 12 av 27 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Dolby Atmos Hjemmeversjon - Høyttalere i tak?
    By AndersT2 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 29
    Siste melding: 09-03-2014, 15:13
  2. Hvilken Receiver Skal jeg Velge?
    By Showa in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 0
    Siste melding: 03-21-2011, 12:04
  3. Hvilken receiver skal jeg velge?
    By Smokey in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 11
    Siste melding: 11-18-2008, 19:51
  4. Hvilken receiver skal jeg velge.....
    By Konrad in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 35
    Siste melding: 12-30-2004, 03:28
  5. Hvilken receiver skal jeg velge? (del 2)
    By Roger in forum Produkt -og prisjakt Audio
    Svar: 10
    Siste melding: 03-02-2004, 11:34

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •