Hvordan få korrekt lydtrykk fra alle høyttalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer Infinity1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan få korrekt lydtrykk fra alle høyttalere?

Har justert høyttalerne etter testtonen som ligger i receiveren (Denon 3803), og etter testtoner (Dolby Digital og DTS signal) som er på kalibreringsplaten The Calibrator. Bruker Radio Chack digital lydtrykkmåler til å få rett nivå på høyttalerne.
    Justerer til 85dB som referansenivå på alle høyttalerne.
    Men med justering med de forskjellige signaler så får jeg forskjellig lydbilde.
    Har med dette resultatet blitt usikker på hvordan en riktig justering av høyttalerne i en hjemmekino skal utføres.
    Er det noen der ute som er ekspert på innstilling av lydtrykk i en hjemmekino, og som kanskje kan fortelle meg hvordan dette skal gjøres riktig?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Hvordan få korrekt lydtrykk fra alle høyttalere?

Sitat Opprinnelig postet av Infinity1
    Er usikker på hva du mener her... Får du forskjell mellom å justere med referansesignalet fra receiveren kontra kalibrator-platen?

Det første du må gjøre er uansett å stille inn avstander til høyttalerne og passe på at de er koblet i fase. Når du skal kalibrere, spesielt fra DVD-kalibreringsplater, må man kjøre signalet mest mulig direkte, uten signalprosessering.

Må innrømme at jeg stort sett har benyttet receiverens kalibrering av lydnivået, men nå ble jeg nysgjerrig: Hva slags forskjeller opplever du?

Newcomer Infinity1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avstander til høyttalere er justert korrekt.
    Når jeg bruker kalibreringspalten med f.eks. DTS signal så henger lydbildet mer sammen mellom bak og front kanaler (f.eks. lyd av bil som kjører fra bak til front). Når jeg bruker signalet fra receiveren så får jeg ikke så bra effekt på slike lyder (justerer til 85dB her også).
    Har ikke prøvd å kjøre signalet direkte, uten signalprosessering. Kanskje dette forbedrer det ytterligere.

Derfor jeg lurer på dette er vel at jeg ikke har noen fasit på hvordan en justerer et hjemmekinoanlegg korrekt anngående lydtrykk.
    Så alle som måtte ha noen proffe fremgansmåter er jeg takknemlig for forslag. Men det er vel hva en liker selv som avgjør hvordan en vil ha lyden.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig er det egen smak som bestemmer hvordan man vil ha lyden.
    Poenget med å kalibrere med lydtrykksmåler er å ha et nøytralt utgangspunkt for evt. tilpasninger til smak. For selv om man vet hva man vil ha, så er det ikke så enkelt å vite hva man skal justere for å få det slik. Skal man skru opp på senterkanalen eller ned på fronthøyttalerne? Skal subwooferen skrus opp eller bare LFE-signalet?

Ofte vil man oppleve at hele lydbildet faller mye bedre på plass når man får kalibrert nøytralt, og når det meste er på plass er det mye enklere å finjustere etter smak. Hvis du bruker receiveren til kalibreringen, så blir utgangspunktet nøytralt. Og det skal det også bli hvis du kjører testsignalet rett fra kalibrerings-DVDen så direkte som mulig, altså uten lydfargende prosesseringsprogrammer.

Gir ikke begge metoder samme resultat, så får man ta utgangspunkt i den av kalibreringsmetodene som høres best ut, og blåse i at det finnes en annen måte som gir et annet resultat. For det ER din egen smak som teller mest.

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Hvordan få korrekt lydtrykk fra alle høyttalere?

Sitat Opprinnelig postet av Infinity1
    Har justert høyttalerne etter testtonen som ligger i receiveren (Denon 3803), og etter testtoner (Dolby Digital og DTS signal) som er på kalibreringsplaten The Calibrator. Bruker Radio Chack digital lydtrykkmåler til å få rett nivå på høyttalerne.
    Har med dette resultatet blitt usikker på hvordan en riktig justering av høyttalerne i en hjemmekino skal utføres.
    Er det noen der ute som er ekspert på innstilling av lydtrykk i en hjemmekino, og som kanskje kan fortelle meg hvordan dette skal gjøres riktig?
    Du mener at du får forskjellige nivåer med de forskjellige testtonene? Det kan være subtile forskjeller i støyens utforming som gjør det. Hva skal man bruke? Satse på de i forsterkeren kanskje. For dybbass/sub bruker jeg for egen del et spesielt signal som kan lastes ned hos MK Professional;

http://www.mkprofessional.com/wav/index.htm

Egentlig burde man brukt en RTA og ikke en lydtrykksmåler når man kalibrerer nivåene. Det bassignalet til M&K har en utforming av spekteret som gjør at man skal få en korrekt måling selv med en lydtrykksmåler.

EDIT: Observer også hvordan man skal holde en lydtrykksmåler for å unngå feilavlesninger som følge av refleksjoner fra kroppen o.l.:

http://www.radioshack.com/images/Pro...OME33-4050.pdf

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •