Denon avr 2310ci bi- amping

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2014
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Denon avr 2310ci bi- amping

Hei.

Før noen sier noe, jeg har lett og lest side opp og side ned på diverse nettsider for info om hva akkurat jeg lurer på, men klarer ikke å sette fingeren på det.
    Så derfor spør jeg her. Hvis noen vet om en link som omhandler akkurat min problemstilling så henvis gjerne.. På forhånd takk .

Jeg har ganske nylig solgt mitt stereoanlegg som jeg var fornøyd med og det gikk ikke lange tiden før jeg angret meg og begynte letingen etter nytt. Denne gang på et begrenset budsjett. Hva jeg endte opp med er følgende:

Denon avr 2310ci
    Front: Pioneer s-h810v-w via Nordost Blue Heaven kabler
    Bak: Dali Concept 1 via (kabel ukjent)
    Center: Dali Concept via Nordost kabel
    Sub : Andersson 3.1

Jeg hadde først en Yamaha rx- 1500 (7*120w i 8 ohm) i en to ukers tid koblet opp mot frontene og denne drev dem ikke så værst.
    God punch.
    Fordelen med denne er at den er relativt kraftig og har mulighet for å koble til et effekt-trinn.
    Ulempen er at den ikke har HDMI muligheter eller støtte for HD formater.
    Samt litt "crisp" lyd.

Denon avr 2310ci har støtte for det meste med fyldig varm lyd, og etter maaange timer med å sette meg inn i og justere her og justere der, god basskontroll, graver dypt og god punch.
    Det er stereo lyden jeg sikter etter, uten hjelp av sub.
    Direct og pure direct funket ikke for mine ører så jeg kjører i 2 ch. stereo.

Det som er med Denon er at den er ikke fult så slagkraftig som yamahaen i h.h. til oppgitt watt, Denon 7*120w i 8 ohm

Da Pioneerene er noe tungdrevne, 6 ohm, følsomhet på 86.7 db, så lurer jeg på om det er mulig å hente mer power enn hva som er oppgitt fra denon.
    Etter hva jeg har forstått skal det ikke være mulig å kjøre ekstra effekttrinn på denne.

Spørsmålet er da:

I manualen og bak på denon står det oppført surround back/ bi- amp koblinger.

Videre har jeg lest en eller annen plass at det er en funksjon i forsterkeren som gjør at om du går inn i menyen og leter deg frem så kan man velge å få effekten som driver bak ht i surround mode, overført til front ht på ett vis??

Nordost kablene har +- fra forsterker og +- +- inn på ht
    Disse har jeg koblet på vanlig sted, front L/R.
    Inne på menyen har jeg valgt den funksjonen nevnt over.

Men, hadde jeg koblet front ht kablene på surreound back/ bi- amp koblingene. Har jeg da bi-ampet htèrne, altså ved å hente de "ubrukte" 105 wattene som skulle drevet bak ht til surround back/ bi-amp koblingene??

På forhånd takk for svar !

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du bi-ampe så må du først fjerne broen mellom terminalene på høyttalerne. Deretter ta ett par kabler fra front ut på AVR og inn på ett par terminaler på høyttalerne. Deretter ett par kabler fra surround back ut på AVR og inn på det andre paret terminaler på høyttalerne. Dette forutsetter selvsagt at du har gjort nødvendig innstilling på AVR med tanke på bi-amping.

Men om du får mer eller bedre lyd det strides de lærde om. Du drar jo fortsatt strøm fra samme strømforsyning, men har du kabler så er det jo bare å prøve.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2014
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for svar.

Ja ok, nei da utgår vel det da jeg har bi-wiring kabler. De var så dyre at jeg vil ikke/kan ikke bytte dem ut.
    Ja vet de lærde strides der, men jeg forstår veldig godt at folk gjerne vil hente ut det optimale fra sine oppsett, uansett hvor marginalt det er.
    En sånn, Be the best you can be- ting.

Ja, nei.. " æ skjit bære i det" får vær det samme.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må si jeg synes det er litt rart at du bruker så mye på kabler når du som du sier er på et begrenset budsjett. Du hadde nok fått mer lyd igjen for pengene om du la de et annet sted, men det er min mening. Verden vil bedras.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2014
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kablene kjøpte jeg brukt. Nypris for front/center ca 9000,- fikk dem for 900,-...

Verden vil bedras.. For å si det sånn, når jeg først koblet opp anlegget brukte jeg Europris ht kabler rundt om. 199,- for 25 m.
    Syntes lyden var noe skarp og tam i bassen og med et uryddig lydbilde samme hvor mye jeg justerte.
    Jeg tenkte at det kunne ha noe med 5 veis konstruksjonen i ht å gjøre. I kombinasjon med en ikke så altfor strømsterk receiver.

Så fikk jeg nyss i disse kablene til salgs og avtalte med selger at jeg ville prøve dem ei helg før jeg bestemte meg, og det var akkurat på grunn av dette med er dyre kabler bortkastet teoriene.
    Jeg har alltid brukt ok kabler når jeg har kjøpt anlegg så har aldri hatt dårlige til referanse.

Det jeg gjorde var at jeg fikk samboeren min til å koble om så jeg ikke viste hvilken kabler som var i bruk.

20 min etter selger avleverte kablene hjemme hos meg ringte jeg han å ba han om å sende kontonr å bare si en pris, for jeg skulle ha dem!

Jeg kan herved bekrefte at å gå fra europris kabel til saker som nordost, JA MAN HØRER OG MERKER FORSKJELL.
    Det er ingenting å diskutere.

Bassen kom plutselig ut i rommet, fyldig og med kraft. Mellomtonen og diskanten ble mye mer oppdelt og i det hele tatt et mye mer ryddig lydbilde. Jeg satt bare i sofaen og gliste...

Brukte p4 (da vi hører mye på radio gjennom altibox) og en demo cd laget av Piega av meget høy innspillingskvalitet, som referanse mellom de to.

Nei, det funker iallefall når man strekker kvalitets-spennet såpass langt.

Lignende tråder

1. Forskjell på Denon AVR-2310 og 2310CI
    By Neo83 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 0
    Siste melding: 07-14-2010, 19:06
  2. Denon 3806, bi-amping og effektforsterker
    By totti in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 1
    Siste melding: 12-17-2008, 22:12
  3. Bi-amping med Denon og Cerwin Vega?
    By Superduke in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 0