Receiver til nybegynner.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Receiver til nybegynner.

Hei

Har da tenkt å pensjonere mitt Logitec z-5500 å oppgradere til noe litt bedre.
    Blir i første om gang bare 2 høytalere, er ikke helt sikker på hvilke enda. Men rundt ca 5 - 7 tusen.
    Sett litt på Cerwin Vega xls 12, Cerwin Vega xls 28, Dali Zensor 7 og Klipsch Icon KF-26

Det jeg sliter med er hvilken receiver jeg skal gå for. Har tenkt å legge ned ca 5000 i den. Må bare si i fra om jeg prioriterer feil her.
    Har hørt mye bra om NAD, at de leverer mye effekt. Det jeg ikke liker med de er at de ser ut til og mangle en del fine funksjoner som de andre som f.eks spotify connect og bluetooth. Kanskje ikke det har så mye å si?

De få jeg har sett på og vurdert så langt er:
    Denon AVR-X2100W
    NAD T748V2
    Onkyo TX-NR636
    Harman/Kardon AVR 171
    Pioner VSX-924K

Håper dere har noen gode tips å komme med.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NAD er ikke det de en gang var. Da de brukte Power Envelope-teknologien så var det noe som het NAD-watt, men ikke nå lengre. Søk på tester av de receiverne du vurderer, gjerne på engelsk da det ofte er flere av de. Der vil du se hva de forskjellige er gode på. Noen er best på film mens andre er best på musikk. Lag deg en liste over de funksjonene du MÅ ha og de du gjerne vil ha så blir det kanskje lettere å finne den rette. Finn ut hva som er viktigst for deg så klarer du nok å bestemme deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.
    Så det er ikke slik at man bør gå for NAD altså. Gjelder det bare å finne en man liker, med de funksjonene man trenger?
    La oss si jeg finner en jeg godt kunne tenkt meg og kjøper den.
    Men så er den litt for svak for de høytalerne jeg kjøper. Er det et stort problem? Går det bare utover lydkvaliteten eller kan jeg ødelegge høytalerne med det?
    Om det bare går utover lyden, kan jeg etterhvert bare kjøpe en effektforsterker å koble på systemet da?

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne http://www.lefdal.com/product/tv-lyd...-rx-a1030-sort kan jeg anbefale til ditt bruk. Meget kapabel og allsidig receiver med nok krutt. (Og nå også på tilbud.)
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den Yamahaen så jo ikke så dum ut. Hvordan er kvaliteten på Yamaha produktene?
    Så du kan varmt annbefale den forsterkeren mot de andre jeg har sett på fra før av?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan godt kjøpte NAD, men ikke tro at den er veldig mye kraftigere enn andre.

Hvis du tenker å utvide med effektforsterker så er det viktig at receiveren har pre-ut. Ikke alle av de rimelige har det.

Aventage-serien til Yamaha går for å inneha tronen på filmlyd nå så du gjør nok ikke noe feil med å kjøpe 1030.

http://www.lydogbilde.no/test/yamaha-rx-a1030 Da testen ble utført kostet denne 10.000kr.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg nesten har bestemt meg for den Yamaha forsterkeren nå. Er jo godt tilbud på lefdal.
    Vil den klare å drive Cerwin Vega XLS 12? Eller MÅ man ha effektforsterker i tillegg?
    Ser man kan bi-ampe på receiveren uten å kjøpe ekstra effektforsterker. Vil det hjelpe mye på effektekten den klarer å gi til høytalerne?
    Sist endret av bj0rkn3s; 09-21-2014 kl 11:06

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke så mange igjen så du bør handle kjapt.

Du bruker strøm fra samme strømforsyning om du biamper så jeg vil ikke tro at forskjellen blir veldig stor. Det er jo bare å prøve.

Prøv med receiveren først. Spiller den ikke høyt nok så går det an å utvide med effekt senere. Uansett hvor mye penger du legger i en receiver så vil den ikke ha like mye effekt som en effektforsterker.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har RX-A1020 og er meget fornøyd med den. Litt usikker på hvor tungdrevne CV XLS 12 er, men jeg tror du vil finne at Yamahaen klarer å drive de fint. Det kommer litt an på hvor høyt du har tenkt å kjøre. Denne receiveren har fint mulighet til å drive en ekstern effektforsterker dersom det skulle bli for lite (som som ikke alle receivere i denne prisklassen har).
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var den Yamha receiveren bestilt
    Takk til dere som har bidratt i tråden og kommet med tips.

Lignende tråder

1. Nybegynner! Hjelp til receiver/forsterker valg.
    By Tyven1 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 4
    Siste melding: 10-27-2010, 06:14
  2. Trenger anbefaling til nybegynner-receiver
    By thomanil in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 7
    Siste melding: 11-22-2006, 20:06
  3. Nybegynner: Stereohøyt. til 5.1 receiver?
    By espent in forum Høyttalere
    Svar: 18
    Siste melding: 05-04-2006, 10:04
  4. Nybegynner!
    By Podspeakers in forum Høyttalere
    Svar: 6
    Siste melding: 12-29-2005, 00:55
  5. nybegynner
    By ier39 in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 1
    Siste melding: 08-06-2005, 15:03

Stikkord for denne tråden