Hva er godt nok, og hva trenger man? Nedtrapping fra stereo til surroundreceiver.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,666
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er godt nok, og hva trenger man? Nedtrapping fra stereo til surroundreceiver.

Vurderer en ny receiver i stedet for stereoforsterker, primært pga tilkoblingsmuligheter i TV-anlegget. Skal drive et par Vienna Mozart Grand. Ser på en Yamaha 1030 vs en 1040. Ikke så lett å sammenligne på hjemmesiden, noen med innsikt i hva forskjellene består i? Pt 3000,- i prisforskjell, har sett 1030 til 6990,- Godt nok? Noe jeg går glipp av ved å ikke velge siste modell? Tenker mer på funksjoner, da jeg antar at det lydmessige ikke er veldig forskjellig.

Har i dag en Bladelius Thor II. Har også en to-åring, og musikklytting står ikke særlig i fokus om dagen. Er fullstendig klar over at jeg ikke vil være i nærheten musikkmessig, men anlegget brukes i dag 98 % til TV/serier/film, 1% til Trond Viggo o.l og 1% til musikk for far... Musikkilde er primært Spotify, ei heller et kvalitetssignal.

Bladeliusen har heller ikke innebygget dac, så det er litt knotete om dagen. Med en receiver kan jeg enkelt koble til TV-boks, Apple TV, Mac Mini og BD-spiller med HDMI, og det vil være enklere for de mindre teknisk anlagte i huset å benytte anlegget.

Vet høyttalerene ikke kommer til sin rett med en receiver, men det gjør de ikke uansett for tiden. De står godt inntil veggen ( barnesikret) og trekker sjelden mer enn noen få watt.

En receiver vil derfor være et greit kompromiss en periode, og det er jo ikke noe i veien for å bytte den og med noe dyrere og bedre senere. Har derfor tenkt å selge Bladelius'en og kjøpe en receiver. Kunne beholdt Bladelius'en, da den har HT inngang, men det er jo et økonomisk spm i dette også.

Fokuset er derfor, hva må jeg ha? Ser at Yamaha A830 jo var ganske rimelig, 3000,- billigere enn en 1030. HDMI 2.0 og HDCP 2.2 har jeg fått med meg er essensielt for å være 4K-klar, noe som jo er greit. Er dette implementert på xx30 serien? Noen større forskjeller mellom 30 og 40-serien?

Ser jo at det også kommer en 740, som ligger på 5800,- Er kanskje også et alternativ?

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,331
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt synd at du skulle ha akkurat nå - RX-A1030 gikk for rundt kr 5000,- for kort tid siden. Ser ut som Elkjøp har en del igjen på lager - kanskje vente og se om de setter den ned igjen?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,666
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, så den gikk for det for litt siden. Ville vært en no-brainer, tror jeg. Men 830 til 3990,- er vel ikke så verst deal det heller? Utstyrsmessig like, med unntak av effekt?

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,088
    Takk & like
    Nevnt
    12 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JD, jeg synes du skal prøve den 830 til den svært gode prisen. Er spent på dine inntrykk.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,666
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne kanskje?

http://www.hifiklubben.no/Products/l...sterker-62368/

Alt man trenger, om man legger til en HDMI-modul. 4 inn, 1 ut, DAC og romkorreksjon. Bare å spare...

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,331
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha RX-A1030 til 4995,-

Gratis frakt også tror jeg.

http://www.lefdal.com/product/tv-lyd...OMP_PRISJAKTNO

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,666
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er dette på trappene igjen. Stereoforsterker er solgt, og bruker midlertidig en Yamaha RX-V767. Til nåværende bruk er det greit nok, men jeg trenger en ny, da denne har tjeneste et annet sted i huset.

Har jo pr i dag ikke tilgang til noen 4K kilder, så hvorvidt det er tvingende nødvendig med HDMI 2.0 er jeg litt usikker på. Ser ikke for meg at jeg løper og kjøper 4K Blu-ray, og kringkasterne ligger vel ikke akkurat langt fremme på dette. Netflix ser jeg rett på TV, så det omgår jo problemstillingen.

Ser på en Yamaha RX-A830 til 3800, og en Yamaha RX-V777 til 4500. 777 har HDMI 2.0, 830 1.4.

Noen nevneverdige lydmessige forskjeller på disse seriene? Ellers er jo jo bortimot identiske. 6 HDMI-innganger er nok for min del. Aventage-serien ser jo litt lekrere ut, men er ikke interessert i å betale 8000,- for siste versjon. Vet jo at disse modellene dropper i pris om noen mnd, men tror jeg må handle før den tid.

Ser også litt på Sony STR-DN1050, men den har kun 8-bits fargedybde, men det er kanskje heller ikke noe som merkes med det første? Denne ble solgt for 2990,- i romjula, så kommer den prisen tilbake, så er jo det en kjempedeal.

Onkyo TX-NR636 mangler Airplay, så den faller litt ut.
    Sist endret av JD; 01-17-2015 kl 10:37

Lignende tråder

1. Stereo eller Surroundreceiver?
    By hydrolift c-31 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 47
    Siste melding: 10-08-2011, 00:35
  2. Surroundreceiver me Stereo-løsning?
    By hydrolift c-31 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 8
    Siste melding: 10-01-2011, 16:18
  3. Kjøp av surroundreceiver. Trenger litt hjelp.
    By bue in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 1
    Siste melding: 01-06-2010, 23:57
  4. Godt stereo lydkort?
    By AndersT2 in forum Generell HTPC
    Svar: 1
    Siste melding: 10-23-2008, 22:47

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg