Hva gjør jeg med min Yamaha DSP-Z11 etter mulig lynnedslag?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva gjør jeg med min Yamaha DSP-Z11 etter mulig lynnedslag?

Hei, har vært bortreist et par måneder og det har visst vært en del uvær her mens jeg var borte. Receiveren stod i standby og fikk strøm fra en "Monster Power HTS2600", så jeg trodde den skulle stå trygt for lynnedslag der. Men det har kanskje sneket seg noe inn via HDMI? Uansett så kom jeg hjem og skulle skru på receiveren fra standby til On, da det kom et merkelig leven fra receiveren. Det hørtes ut som et lite dyr hadde flyttet inn i receiveren, og at når jeg skrudde på så fikk den støt og raste rundt inni der. Skjønte jo at det ikke var årsaken, men vanskelig å forklare lyden som noe annet enn en gigantisk møll som flakset rundt inni. Så kom det røyk opp fra den, røyken så ut til å stamme fra fronten på høyre side sett forfra. Altså et godt stykke fra HDMI inngangene. Jeg skrudde av toppdekselet og kikket nedi, ingen dyr der, men siden printkortet står lodrett klarer jeg ikke se noe skade på det heller. Når jeg nå prøver å skru receiveren på kommer det "Please wait" i displayet under booting i ca. 3 sekunder, før den skrur seg av igjen.

Så nå har jeg pratet med forsikringsselskapet og de trenger bekreftelse på at det er lynnedslag-skade, L-Sound der den ble kjøpt, sier de kan sende den til Yamaha for vurdering, de vil ikke en gang åpne den selv. De skulle prate med Yamaha først og gi meg en tilbakemelding til uken. Lokalt er der 2 verksted som kan hente receiveren og kikke på den her. Det jeg er litt redd for er at verkstedet skal tolke det til å ikke være lynskade, jeg kan ikke helt forestille meg at en receiver i denne prisklassen skal ryke på den måten uten en "god" grunn. Så har de lokale verkstedene kompetanse nok på Yamaha? Og om det ikke er lynskade, er det likevel bedre for meg å ta det lokalt? Jeg tenker uansett hva som har skjedd, så er det kanskje mulig å få liv i den igjen. Men vil den bli like bra som den var før? Jeg har JM-Lab Focal Front høyttalere med veil. pris på 135 000Kr som jeg driver med Jungson A-Klasse monoblokker. Jeg er redd receiveren skal bli "fikset", men komme tilbake med dårligere lyd enn før. Og at det bare vil kunne påvises i et anlegg som mitt eller bedre. Så, mitt dilemma; Sende lokalt for rask behandling. Eller sende til Yamaha i utlandet med tolldeklarasjon og all den driten?

Forslag og tanker mottas med takk.

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den modellen kom i 2008? slik at det er mulig at du nå er utenfor reklamasjonstiden? (5år) Hvis den er under 5 år så reklamerer du til butikken der du kjøpte den. (Reklamasjonsretten gjelder produktet, ikke kun 1.gangskjøper - i tilfelle din skulle være kjøpt brukt)

Lokale vs Yamaha? - dessverre ingen gode tips der utover å muligens spørre forsikringsselskapet hvem av disse de helst ønsker å forholde seg til hvis det blir forsikringssak?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen reklamasjonsrett nei. Kjøpte den på introduksjonstilbudet i januar 2008. Det jeg lurer på er å levere den lokalt, om de bekrefter lynskade og kondemnering så er det vel og bra. Men hvis de sier de ikke kan finne tegn til lynskade og at de kan fikse den, så ønsker jeg egentlig å få fikset den hos Yamaha. Er det noen kloke hoder her som kan tenke seg til en grei måte for meg å konstatere lynskaden selv, og så velge ut fra det. Jeg er litt i tvil om det faktisk er lyn, siden røyken og lyden kom fra forsiden, og ikke bak med HDMI portene...

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dersom du har egen bolig så kan du vel ta dette på hus/brann forsiking. men må vel påvises at den faktisk har skadet av dette da..
    Marantz 6012+rotel rb1070, Focal Aria 906, SVS SB13-ultra

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså, forsikringsselskapet ba om å få bekreftet at det er lynskade. L-Sound sier at det er det mest sannsynlig ut fra min beskrivelse, men de vil eller kan ikke åpne Z-11'en selv og bekrefte. De vil sende den rett til Yamaha i så fall. L-Sound sendte et skriv til meg som jeg videresendte forsikringsselskapet der de sier at de aldri anbefaler å reparere ting som er lynskadet ettersom flere komponenter kan ha tatt skade enn det som må repareres for å få den til å fungere igjen. Altså man kan reparere den så den fungerer, men få dårligere ytelse, samtidig som den kanskje vil ryke igjen veldig fort med en følgeskade som ikke blir avdekket i første omgang. Så jeg lurer på om folk som har fått lynskader vil beskrive det slik som jeg gjorde, så jeg kan være litt tryggere på at det er det som har skjedd. Da sender jeg den bare lokalt for å få det bekreftet.

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    burde kanskje ikke kommentert når jeg ikke orket å lese gjennom alt det du hadde skrevet
    Marantz 6012+rotel rb1070, Focal Aria 906, SVS SB13-ultra

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke Monser en eller annen forsikring også på det filteret? Men du må nok uansett få bekrefta at det er lyn eller andre strømskader som har gjort dette. Hvem du skal velge aner jeg ikke.
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke monster sin forsikring gjelder i Norge faktisk.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha har vel autoriserte verksteder rundt om kring i Norge som kan ta en kvalifisert titt. Kan ikke tenke meg den må sendes til utlandet for dette. Burde vær grei skuring å fastslå om det er overspenning på nettet som er årsaken.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n Vis post
    Yamaha har vel autoriserte verksteder rundt om kring i Norge som kan ta en kvalifisert titt.
    Det ville jeg også trodd, men jeg forstod det på L-Sound som at det ikke er tilfellet. Så når jeg så på websiden til Elesco og de ikke var autorisert på Yamaha så regnet jeg med at det var pga. som L-sound sa, at Yamaha tar all service selv. Når man ser på prisen av 1 tekniker-time i Norge mot fraktkostnader til EU-land så er det plutselig ikke så usannsynlig. På det lokale verkstedet sa de at de kikker på Yamaha produkter hvis reklamasjonstiden er utgått.

Er det noen som har opplevd samme som meg med "smådyr" i forsterkeren og det viste seg at det var lynskade?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Servicesenteret for hi fi og musikk as på Østerås kikka på min Yamaha receiver da den slo seg av under press. Den var kjøpt av Cyberfly i sin tid.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er som sagt ikke noe problem å få noen til å kikke på den nå som reklamasjonsretten er oppbrukt. Hadde jeg hatt reklamasjonsrett så hadde jeg jo bare sendt den til Yamaha, der ville de enten fikset den på reklamasjonsretten, eller sagt at dette ikke dekkes av reklamasjonsretten grunnet at skaden kommer fra lynnedslag. Og da hadde jeg måttet ta det på forsikringen i stedet. Nå har jeg sett DSP-Z11 på finn.no til 10.000,- Så det kan bli billigere å kjøpe en der enn å få fikset min, om det ikke er lynskade. Da vil det være litt kjipt å allerede ha brukt flere tusen bare på feilsøking som viser at det ikke er lynskade...

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flere tusen ? Tar ikke verksteder en titt for 300-500 kr for å avgjør om det lønner seg å reparere, da vil de vel og ha en oppfatning av hva som har skjedd ?
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ba om pris på feilsøkingen, men fikk til svar at det kunne variere veldig hvor lang tid de bruker på å finne feilen. Kanskje 2-3 timer mener jeg ble nevnt. Jeg tviler på at jeg får f.eks. 3 tekniker-timer for 3-500Kr. Men jeg heller uansett mot å bare levere den inn lokalt. Hadde imidlertid satt pris på å høre fra noen her som har opplevd hvordan lynskader fortoner seg. For alt jeg vet så har jeg kanskje bare fått ett mandags-eksemplar...

Lignende tråder

1. Oppo 103 er død etter lynnedslag,noe å gjøre?
    By rocko in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 1
    Siste melding: 08-16-2014, 12:16
  2. Finnes det en app som gjør det mulig å streame wimp til apple tv fra android?
    By nordvest in forum Media- og streamingavspillere
    Svar: 0
    Siste melding: 12-31-2012, 00:46
  3. Service på Emotiva i Norge etter lynnedslag ?
    By Anesthesis in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 9
    Siste melding: 07-16-2010, 21:44
  4. Svar: 13
    Siste melding: 03-24-2008, 20:19
  5. Hvordan gjør jeg YAMAHA DVDS557T sonefri?
    By lglinstad in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 1
    Siste melding: 03-15-2006, 16:50

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •