5/7-veis effektforsterker til hjemmekino, noen tips/erfaringer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 44
    Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question 5/7-veis effektforsterker til hjemmekino, noen tips/erfaringer?

Jeg har i dag følgende oppsett:

• Yamaha RX-A810
    • 5.1 + front presence

Jeg hadde tidligere en Hegel H200 til å drive frontene, og etter at denne forsvant synes jeg lydbildet klappet totalt sammen. Receiveren låter anstrengt, gnålete og kortpustet. Selv på lavt volum er det en annen verden enn før. Jeg skjønner at jeg har vært godt vant.

Så! Effektforsterker skal det bli!

Tanken er å kjøpe en 5 eller 7 kanalers effektforsterker, og jeg har sett litt på ATI som føres av LSound. Dette er nokså "gamle" forsterkere, men jeg har troen på det utprøvde. Jeg vurderer også oppgradering til en bedre receiver eller prosessor, f.eks. Yamaha RX-A3040 eller CX-A5000, så selv om min nåværende RX-A810 ikke har pre-out for presence-kanalene, kan det være aktuelt å kjøpe 7 kanalers effektforsterker siden jeg vil kunne få bruk for det siden.

Så da lurer jeg på:

• Har noen erfaringer med ATI AT1800- eller ATI AT2000-seriene?
    • Er det lurt å satse på en balansert effektforsterker? (Future proof...)
    • Bør jeg kjøpe 7 eller 5 kanalers forsterker? (Kan jo alltids utvide med identiske ATI-forsterkere siden)
    • Er det fornuftig å tenke RX-A3040, med 7 kanaler drevet av effekt og 4x presence drevet av receiveren?
    • Eller er det veldig, veldig mye renere lyd med CX-A5000? (Det er jo alltids mulig å supplere med en egen 4-kanals effekt til presence på sikt)

Og så, selvfølgelig: Hvilke andre effektforsterkere bør jeg titte på?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en Rotel RB-1572 til frontene og en Rotel RMB-1575 til resten? Masse pulver. Ren og fin lyd. Produserer minimalt med varme. Eneste svakheten er at de ikke liker veldig lav impedanse siden det er klasse D.

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar

Har vært inne på tanken, men jeg har ingen erfaring med klasse D-forsterkere. Må innrømme at det frister veldig med lavere vekt, mindre varme, mindre strøm og 250W per kanal, for lavere pris enn f.eks. AT2007.

Men sistnevnte virker så mye tryggere med sin klasse A/B. Kanskje jeg bare er konservativ?

Noe mer du kan si for å overbevise meg?

Er forresten sluttrinnene identiske for de to forsterkerne?

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke høyttalere skal de drive?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Ålesund
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eha Vis post
    Har noen erfaringer med ATI AT1800- eller ATI AT2000-seriene?
    Jeg har ATI 2005 på Ken Kreisel høyttalere og er veldig fornøyd. Masser med krefter, og dynamikk. Anbefales.

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Hvilke høyttalere skal de drive?
    Godt spørsmål!

Frontrekka består for øyeblikket av Tannoy Revolution Signature DC6T. Center er 4-tommerutgaven, men det er meget sannsynlig at den blir byttet ut med 6-tommeren. Vil ha litt mer punch der!

Surround + presence er foreløpig Tannoy Mercury VR. Ganske beskjedne greier til surround, så med tid og stunder er det godt mulig at to av dem blir nedgradert til back presence hvis jeg får meg en 3040 eller CX-A5000 på sikt. Ev. takhøyttalere med Atmos.

Tannoy-ene har en utrolig timing, og en direkte lyd uten å være i nærheten av masete. Klangkarakteristikken er nøytral. Om man skal være veldig pirkete vil jeg iallfall ikke påstå at de heller mot det mørke, men å kalle dem lyse blir feil

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av larserikO Vis post
    Jeg har ATI 2005 på Ken Kreisel høyttalere og er veldig fornøyd. Masser med krefter, og dynamikk. Anbefales.
    Takk for svar! Jeg hadde som sagt Hegel H200 på frontene, og det var utrolig deilig med A/B-forsterkerkraft med fantastisk bass og utrolig mellomtone, og samtidig en følelse av nærmest bunnløs kraft. Jeg er helt bitt av den følelsen det gir - watt = overskudd!

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frontene på 1575 er identiske med 1572. De andre er litt annerledes. Jeg har hatt 1575 på SVS S-serie og det er bare helt rått. De fikk definitivt det beste ut av mine høyttalere i hvert fall. Og ikke minst er det ekte watt. 250 per kanal med alle kanaler i drift fra 20-20.000hz. Den dobler i 4ohm noe som sier litt om hva den kan levere av strøm. En AB gir ofte litt fetere bass enn en D, men D er mer korrekt og presis. Jeg skal i hvert fall ha RMB-1575 når kontoen tillater det. Jeg har en Yamaha RX-V3040 og selv om den er kraftig og bra så har den ikke noe å stille opp med mot 1575'en når det kommer til å få liv i høyttalerne. Ellers så har jeg bare sett positive omtaler av 1572 og 1575.

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis med 3040, den kan du ikke ha hatt veldig lenge, Gurba Fornøyd, antar jeg?

Jeg tror jeg må prøvelytte til 1575 og sammenligne med A/B-forsterkeri. Bra å lese at du er fornøyd, og det er mange andre der ute som er knallfornøyde med sine 1575 når jeg googler litt. Men jeg finner også veldig mange som ikke liker dem i det hele tatt. Meningene synes å være veldig delte.

Jeg er også litt redd for at 1575 skal bli i livligste laget med mine Tannoy Revolution Signature. Jeg grubler også litt på dette med balansert, og hvor mye bedre noen påstår at CX-A5000 er via XLR (koblet et annet sted i kjeden på kretskortet).

Prisen for 5 kanaler er 19K. For 7 kanaler må jeg plusse på en 1572 og da er vi oppe i 28K.

ATI 2007 koster 31K. 7x200W, med alle kanaler i drift; 30 000 µF ladelytter per kanal. Fullbalansert.
    Ev. ATI 1807 til 20500 kr. 7x180W, alle kanaler i drift; rundt 23 000 µF ladelytter per kanal hvis jeg husker rett.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt 3040'en i snart en uke. Er fornøyd så langt ja. Finner noe nytt hver dag. Den er en heftig oppgradering fra Yamaha RX-V663'en den erstattet i hvert fall. Høyttalerne mine er normalt lettdrevne, men de vokser med effekt og 3040'en er greit nok selv om jeg savner 1575'en.

En klasse D er jo lysere og slankere i lyden enn AB, men det er fordi en AB legger på og D er derfor mer nøytral. Hvis høyttalerne dine er lyse så kanskje D blir for mye. Du får prøve å teste en 1575 hjemme.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spiller du med pure direct? De nye forsterkerne til Yamaha er litt svulstige når de er innom dsp.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg spiller musikk mest med Pure Direct. Jeg har små høyttalere, men de spiller greit i bassen og med nok som skyver på.

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det ligger en EarthQuake Cinénova Grande 5 på finn.no. Hvordan er disse i forhold til f.eks. ATI?

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den har i vertfall mye krefter. Men pass på at du har nok strøm til å starte den. Såvidt jeg vet så har ikke den softstart... Har vurdert den selv og storebroren med 7 kanaler. Men er litt skeptisk om jeg får startet en slik i det hele tatt.
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep Vis post
    Den har i vertfall mye krefter. Men pass på at du har nok strøm til å starte den. Såvidt jeg vet så har ikke den softstart... Har vurdert den selv og storebroren med 7 kanaler. Men er litt skeptisk om jeg får startet en slik i det hele tatt.
    Ifølge manualen har den softstart.

Er mye feilinformasjon rundt omkring, tror jeg. 20A-kravet gjelder f.eks. bare hvis du har 110V strøm. Med en 16A kurs i Norge vil du ha enda mer enn nok effekt, vil jeg tro.

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden vi først snakker om Rotel og klasse D, hvordan er f.eks. Primare 30.7 som selges på Soundgarden? Den er vel også klasse D, og har XLR (i motsetning til Rotel), noe jeg synes er et stort pluss.

Noen erfaringer med Primare 30.7?
    Sist endret av eha; 09-12-2014 kl 21:29

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den ser slett ikke dum ut. Endel mindre effekt enn Rotelen, men 150w er uansett i de fleste tilfeller nok. Prisen var ikke ille heller.

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, den koster jo allikevel 6000 mer enn 1575, og har 100W mindre per kanal. Så da bør man kunne forvente bedre lydkvalitet, eller hva?

Edit: ... og 2 flere kanaler. Men allikevel?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldri hørt Primare så jeg vet ikke. 7 kanaler med Rotel kommer seg på 30.000kr på Soundgarden mot 25.000kr for Primare'en. Det kommer vel litt an på hva du synes 7x100watt er verd.
    http://www.hometheaterhifi.com/power...amplifier.html
    I følge denne testen så er den kanskje litt skarp. Har aldri hørt det om Rotel som går for å være de som lager de "roligste" klasse D forsterkerne. Men det beste hadde jo vært om du hadde fått lånt og prøvd hjemme. Tror ikke Soundgarden er vanskelig på det.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Emotiva XPA-7: 7 x 200 watt i 8 ohm
    http://emotivalounge.proboards.com/t...ng-soon?page=9

kommer veldig snart, antatt pris er 1499 dollar
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder 5/7-veis effektforsterker til hjemmekino, noen tips/erfaringer?-image-jpg  

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

1. Anthem effektforsterker,noen som har erfaringer?
    By and_elli in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 0
    Siste melding: 12-15-2010, 02:08
  2. Svar: 2
    Siste melding: 10-22-2005, 18:19
  3. Ønsker meg en effektforsterker..Noen tips?
    By cowboy bebop in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 13
    Siste melding: 09-30-2005, 15:41
  4. Svar: 7
    Siste melding: 10-26-2004, 21:15
  5. Tips til bruk av en Rotel effektforsterker i hjemmekino?
    By zorro in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 5
    Siste melding: 08-19-2004, 19:30

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •