Dolby Atmos - Teknisk spørsmål

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dolby Atmos - Teknisk spørsmål

Så vidt jeg har fått med meg er Dolby Atmos spesiell på den måten at enkeltlyder er tagget med en posisjon i rommet.

Er det noen som vet om dette gjelder helt spesielle lyder eller om dette gjelder alle lyder på en Atmos-innspilling?

Grunnen til at jeg spør, er at jeg lurer veldig på hvordan man f.eks. fikser lydeffekter ala regn. Tviler sterkt på at man posisjonerer hver enkelt regndråpe. Og regnet har heller ikke noen spesifikk posisjon. Er det kanskje slik at man kan spesifisere "områder" og ikke punkter?

Newcomer danibjor sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg har forstått det, så har man "vanlig" 7.1 lyd + mulighet for å plassere 128 objekter (lyder) i lydbildet og panorere disse 128 objektene separat fra resten av lyden i filmen.

Har man en rolig scene med et "rolig" lydbilde i filmen, vil man i praksis kunne plassere 128 enkeltstående regndråper rundt i rommet. Noe jeg vil tro er nok til å skape en følelse av at du sitter midt i det som skjer.

Mer info:

http://blog.dolby.com/2014/06/dolby-...ions-answered/
    http://www.dolby.com/in/en/consumer/...s-details.html (How it works)

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er så fantastisk rått! håper det kommer med 7.2.4 til hjemmebruk eterhvert!

Newcomer danibjor sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel bare å begynne å sage hull i taket.. Forsterker får du tak i om en måneds tid.. og regner med de andre merkene er like rundt hjørnet med sine modeller om dem enda ikke er sluppet.

http://eu.horn.eu/en/EU/PRODUCTS/HOME/DENON/AV_RECEIVERS/AVR-X5200W?s1=1

• The AVR-X5200W supports a 5.1.2, 5.1.4, 7.1.2, and even a full 11 channel Dolby Atmos setup; taking advantage of 7.1.4* or 9.1.2* Dolby Atmos configurations (* with additional 2-channel power amplifier). A 7.1.4 speaker configuration is based upon a traditional 7.1 speaker layout complemented by 4 overhead, or Dolby Atmos-enabled speakers. A 9.1.2 configuration is based on a 9.1 speaker layout with 2 overhead speakers. This is connectivity, versatility and power to the extreme.
    • Dolby Atmos (5.1.2, 5.1.4, 7.1.2, 7.1.4*, 9.1.2* configuration)
    AVAILABLE FROM 2014-09-15

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av danibjor Vis post
    Slik jeg har forstått det, så har man "vanlig" 7.1 lyd + mulighet for å plassere 128 objekter (lyder) i lydbildet og panorere disse 128 objektene separat fra resten av lyden i filmen.

Har man en rolig scene med et "rolig" lydbilde i filmen, vil man i praksis kunne plassere 128 enkeltstående regndråper rundt i rommet. Noe jeg vil tro er nok til å skape en følelse av at du sitter midt i det som skjer.

Mer info:

http://blog.dolby.com/2014/06/dolby-...ions-answered/
    http://www.dolby.com/in/en/consumer/...s-details.html (How it works)

Takk for linker! Ser ut til at det er som du sier: Et "base layer" i bunn med enkeltlyder på toppen:

Sitat Opprinnelig postet av Dolby
    Technical Design

Dolby Atmos uses an innovative layered approach to building a soundtrack. A base layer consists largely of static ambient sounds, which are mixed using the familiar channel-based method. Layered on top of these are dynamic audio elements that can be positioned and moved precisely to correspond to the images onscreen.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW Vis post
    Så vidt jeg har fått med meg er Dolby Atmos spesiell på den måten at enkeltlyder er tagget med en posisjon i rommet.

Er det noen som vet om dette gjelder helt spesielle lyder eller om dette gjelder alle lyder på en Atmos-innspilling?

Grunnen til at jeg spør, er at jeg lurer veldig på hvordan man f.eks. fikser lydeffekter ala regn. Tviler sterkt på at man posisjonerer hver enkelt regndråpe. Og regnet har heller ikke noen spesifikk posisjon. Er det kanskje slik at man kan spesifisere "områder" og ikke punkter?
    Som du sikkert har funnet ut allerede, så har Atmos en vanlig multikanals lydstrøm i bunn, som kalles "seng". Så har den et visst antall "objekter" som er lyder som kan legges oppå "sengen". Et objekt er en mono eller stereo lyd, og den har en flyttbar 3D posisjon. Basert på HT-plassering i en installasjon, regner Atmos dekoderen ut fra objektets posisjon hvilke HT som skal spille lyden til objektets lyd sammen med sengen og andre objekter. Objektet kan også flytte seg i 3 dimensjoner og dermed kan man få panoreringer.

Det har vært litt diskusjoner på nettet om hvorvidt hjemmekinodekodere kommer til å støtte slike objekter, men at Atmos-dekoderen kun er i stand til å gjengi "sengen" med 7.2.4. Det krever ganske mye datakraft (enn det som er gjengs i dagens AVR) til å holde styr på såpass mange kanaler og mikse det sammen med dynamiske objekter. Vi får se.

Når det gjelder eksempelet med regndråper, så tror jeg man skaper en meget god illusjon av regn med 1-2 stereo objekter mellom hvert hjørne i tak-HT. Vår hørsel er ikke så presis.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Når det gjelder eksempelet med regndråper, så tror jeg man skaper en meget god illusjon av regn med 1-2 stereo objekter mellom hvert hjørne i tak-HT. Vår hørsel er ikke så presis.
    Jeg regner med at regn er en effekt som hører "senga" til, tror du ikke?

Ellers så er det jo litt interessant med "stereo-objekter" med en 3D posisjon. Hva er det egentlig som menes med stereo da? Atmos-objekter blåser jo i høyttaler-konfigurasjonen, så det kan ikke være stereo mellom to gitte høyttalere. Er det stereo mellom to gitte punkter i rommet da muligens...

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW Vis post
    Jeg regner med at regn er en effekt som hører "senga" til, tror du ikke?

Ellers så er det jo litt interessant med "stereo-objekter" med en 3D posisjon. Hva er det egentlig som menes med stereo da? Atmos-objekter blåser jo i høyttaler-konfigurasjonen, så det kan ikke være stereo mellom to gitte høyttalere. Er det stereo mellom to gitte punkter i rommet da muligens...
    Ja, jeg regner med (les: spekulering) at stereo er lyd mellom to punkter i rommet.

Jeg tror en av motivasjonene til valg av objekter i Atmos, at det er slik lyd og lydeffekter mastres på film. Lyden lages ved at man har mange uavhengige spor (lyder, effekter, musikk, etc.) som har en posisjon/panorering. Deretter mikses det hele sammen et multikanals lydspor i studioet. Ved å heller legge disse sporene og informasjon om posisjon/panorering med i lydstrømmen på plata, kan man utvide fritt på avspillingsstedet til det aktuelle antall høyttalere og konfigurasjon som den enkelte måtte ha.

Som sagt, det er ikke utenkelig at Atmos-støtten i receivere kun dreier seg om å dekode Atmos-lydformatet og at den kun fører "senga". Blir spennende å se. Og hvis den støtter objekter så blir det spennende å se hva som blir i "senga" og hva som blir distinkte objekter i lydbildet.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så en film om dette her en dag og da ble det forklart at når atmos-lyder skal programmeres inn i lydsporet så blir det lagt inn hvor lyden skal være og så ordner teknikken resten i stedet for å stille inn lydnivåer fra flere høyttalere for å plassere lyden. Eller noe sånt.

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg håper at Dolby Atmos på hjemmekinoreceivere vil muliggjøre ekte, objektbasert lyd, og ikke bare en reduksjon av objektene ned til et fast 7.1.4-oppsett (eksempelvis). Men hvis så er tilfellet, vil vi fremover se et kappløp blant produsentene om å skape den beste romkalibreringen. Jeg ser for meg at den vil måtte bli uendelig mye mer avansert enn det vi har på receivere i dag. Optimalt må receiverne kunne tegne opp et 3D-bilde i nøyaktig den størrelsen rommet er, og da må det sikkert tas flere målinger rundt omkring i rommet samtidig som det blir enda mer komplisert enn før å ta hensyn til 1. og 2. ordens refleksjoner.

At dette skal gjøres på toppen av en tradisjonell kalibrering for "sengen" gjør jo det hele enda mer komplekst.

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som vet om Dolby Atmos for Blu-ray faktisk blir det samme lydsporet som kjører i Atmos-kinoer verden over? Siden dette muliggjør 64 ulike objekter med hver sin plassering, vil jo behovet for regnekraft være stort allerede med første generasjon Atmos-receivere. Eller kan det tenkes at man i Blu-ray-versjoner av filmer kommer til å skalere ned, f.eks. ved å sette et lavere tak på antallet objekter som kan eksistere i tillegg til "sengen" på en og samme tid?

Jeg mistenker at Dolby Atmos for hjemmekino i første omgang kommer som en nedskalert variant, og en av hovedgrunnene til dette, er at det kommende DTS UHD-formatet forsøker å gå i strupen på Atmos ved å tilby bedre, objektbasert lyd enn sin konkurrent (for hjemmet). Hvis det er slik at Atmos er masteren, og vi aldri allikevel vil få den samme masteren hjemme i stua, vil jo både "hjemme-Atmos" og DTS UHD måtte forenkle. DTS har nesten bestandig ligget et lite hestehode foran, så vi får se.

Dersom det IKKE er tilfellet at Atmos hjemme er forenklet i forhold til Atmos-masteren, så lurer jeg på hva som gjør at DTS UHD i det hele tatt er liv laga.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eha Vis post
    Jeg håper at Dolby Atmos på hjemmekinoreceivere vil muliggjøre ekte, objektbasert lyd, og ikke bare en reduksjon av objektene ned til et fast 7.1.4-oppsett (eksempelvis). Men hvis så er tilfellet, vil vi fremover se et kappløp blant produsentene om å skape den beste romkalibreringen. Jeg ser for meg at den vil måtte bli uendelig mye mer avansert enn det vi har på receivere i dag. Optimalt må receiverne kunne tegne opp et 3D-bilde i nøyaktig den størrelsen rommet er, og da må det sikkert tas flere målinger rundt omkring i rommet samtidig som det blir enda mer komplisert enn før å ta hensyn til 1. og 2. ordens refleksjoner.

At dette skal gjøres på toppen av en tradisjonell kalibrering for "sengen" gjør jo det hele enda mer komplekst.
    Ja, det blir spennende å se. Personlig tror jeg nok at Atmos support i receivere kun (og dessverre) kun dreier seg om å oppsett 7.2.4 og å støtte det fysiske bitstrømformatet og kun senga, enn å få full støtte for objekter. Sistnevnte vil nok kreve betydelig oppgradering på prosessorkapasiteten i receivere, og da blir det jo et snakk om hvem som tør gå først og om de har tro på at forbrukere som oss vil betale for dette.

Å måle ut lytterommet for 3D HT-plassering trenger ikke være så vanskelig teknisk sett. Luksusen med lydsystemer er at førstelyden er alltid direktelyden. Ved da å bruke en fast brakett hvor mic kan plasseres i kjente posisjoner, kan man triangulere seg frem til en ganske nøyaktig 3D plassering med 3 målinger per HT. Det beste og raskeste vil være å måle med 3 micer samtidig. Yamaha har en slik målebrakett på sine toppmodeller, f.eks. RX-A3030. Men ja, krever et steg opp i prosesseringskapasitet her også.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha - Denon - Marantz

Kringlydforsterker bytte valget blir vanskeligere og vanskeligere nå.
    Håper det blir en større test av samtlige med Atmos i 10 til 20.000 kr. området

Skal Kringlyd teste Onkyos AccuEq tro ?
    Sist endret av harman/kardon; 10-04-2014 kl 17:04

Lignende tråder

1. Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!
    By Hunsbedt in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 125
    Siste melding: 09-22-2014, 23:28
  2. Dolby Atmos Hjemmeversjon - Høyttalere i tak?
    By AndersT2 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 29
    Siste melding: 09-03-2014, 15:13
  3. Erfaringer med Notodden Kino med Dolby Atmos
    By Ostemannen in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 0
    Siste melding: 07-09-2014, 00:01
  4. Teknisk kabeltv spørsmål
    By Tassadar in forum Digitalt bakkenett og kabel-TV
    Svar: 3
    Siste melding: 08-29-2009, 10:52
  5. Teknisk spørsmål, pre-out