Dolby Atmos Hjemmeversjon - Høyttalere i tak?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dolby Atmos Hjemmeversjon - Høyttalere i tak?

Har ikke startet å lese meg helt opp på dette enda, så håper noen har svar, så sparere jeg tid hvis det ikke funker.

Jeg skal snart flytte, og har da mulighet til å montere høyttalere over sofa. La ved en tegning under, hvor den lilla firkanten er sofaen, og de røde runde er hvor jeg kan plassere høyttalere i tak.
    De andre er de normale 7 høyttalerene slik jeg har tenkt å plassere dem. De 7 blir så å si likt montert slik jeg har det i dag, og funker perfekt for meg.

Men støtter hjemmeversjonen av Atmos høyttalere montert slik?

Det jeg har lest så kommer det egne høyttalere som skal sende signal i taket via refleksjon for de som ikke kan.
    Men de jeg har sett hvor det har vært tegnet inn høyttalere i tak, så virket det som det måtte være høyttalere nær front og nær bak i tak, ikke, og kanskje ikke helt lik som jeg har gjort det.

Hvis det går så kan jeg montere opp 7.1.2 i Atmos, hvis ikke så holder det med 7.1 som i dag. Har egentlig ikke trangen, men kan klarlegge rør for det,
    må jo uansett da oppgradere forforsterkeren ser det ut til, så det blir uansett ikke med en gang.

Eller noen som har mer info om DTS sin versjon som jeg så vidt har hørt noe om? Hvordan er det i forhold?
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -atmos-jpg  

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke kommende Atmos vil støtte høytalere over, det det er mest snakk om er da 7.2.4 oppsett på det meste, altså 7 vanlige kanaler, 2 sub (mono, men kan sette distanse og volum separat) og da 4 kanaler i høyden som plassers ved front og bakhøyttalere som du selv mistenker.

Det er vel enda ikke verdt mye snakk om en "voice of god" kanal, men det kommer nok om et år eller to.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Ålesund
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette svarer vel sånn tålelig greit på hvor omtrent Dolby ser for seg lydkildene i taket på "dagens" atmos home.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -image-jpg  

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha kommer til og bruke sine Precence høytalere til Atmos effekt. ( 2040 og 3040)

Der kan en velge om precence er plassert på vegg eller i taket.

Atmos oppgradering s.w kommer ikke lenge etter at de slippes på markedet står det.

Skal ha meg en 3040 om prisen blir lavere en det avshop har gått ut med

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Atmos hjemme skal også støtte høyttalere montert i taket, men de har lagt til den andre muligheten også for alle som ikke har mulighet til å henge høyttalere i taket.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Watt kommer vel til og være tidlig ute med en Atmos test

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er den typen jeg så vidt nevnte med høyttalere som reflerkterer via taket. Det blir ikke akutuelt for min del, sa jeg har de høyttalerene jeg ønsker rundt.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med fare for at jeg ikke har forstått hva du spør om: Så vidt jeg vet er også denne løsningen mulig hjemme:

http://www.audioholics.com/audio-technologies/dolby-atmos-home-theater-101

Ellers er jeg veldig interessert i hva slags relativt flate høyttalere som passer til et Atmos-oppsett som over. Har googlet en del, men det er skremmende lite relevante treff på "atmos ceiling speakers".

For min egen del hadde det vært knall om det fantes noe som var så flatt som 5 cm for da kunne jeg ha felt dem helt inn i tak-rammene, men det er vel ikke så veldig sannsynlig å finne...
    Sist endret av RuneW; 08-06-2014 kl 00:14

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Ålesund
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW Vis post
    Med fare for at jeg ikke har forstått hva du spør om: Så vidt jeg vet er også denne løsningen mulig hjemme:

Ellers er jeg veldig interessert i hva slags relativt flate høyttalere som passer til et Atmos-oppsett som over. Har googlet en del, men det er skremmende lite relevante treff på "atmos ceiling speakers".

For min egen del hadde det vært knall om det fantes noe som var så flatt som 5 cm for da kunne jeg ha felt dem helt inn i tak-rammene, men det er vel ikke så veldig sannsynlig å finne...
    Jeg korresponderte litt med Ken Kreisel ang. smale surroundhøyttalere, og han sendte meg dette bildet av høyttalere han skal lansere de kommende mnd som også tiltenkt i Atmos-oppsett. De minste der kan vel ikke være langt unna 5cm. Vedlagt bilde.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -image-jpg  

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av larserikO Vis post
    Jeg korresponderte litt med Ken Kreisel ang. smale surroundhøyttalere, og han sendte meg dette bildet av høyttalere han skal lansere de kommende mnd som også tiltenkt i Atmos-oppsett. De minste der kan vel ikke være langt unna 5cm. Vedlagt bilde.
    Nei, se på dem du!

Så vidt jeg har forstått (hørte bare det bli sagt på en video) så er det 200Hz+ disse trenger å levere, så de må jo ikke være så fryktelig store.

"Dessverre" viser det seg at min Onkyo 3009 receiver (som tok kvelden i sommer) lar seg reparere, så det blir nok en god stund til dette blir aktuelt for meg, men det er litt morsomt å leke med tanken. Jeg har jo allerede lagt opp til takpunkt over hodet...

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mon tro om de velger å oppgradere CX-A5000 også, slik at den støtter Atmos? Hadde vært veldig hyggelig

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak Vis post
    Mon tro om de velger å oppgradere CX-A5000 også, slik at den støtter Atmos? Hadde vært veldig hyggelig
    Det må de jo gjøre, de burde også komme med en HDMI 2.0 oppgraderingsmulighet til CX-A5000.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var noen som sa at de nye Atmos-klare Onkyo-modellene ikke hadde Audyssey romkalibrering fordi Atmos-biten tok all prosessorkraft. De samme mente derfor at det var usannsynlig at receivere ble oppdatert med Atmos. Rett og slett fordi de ikke var kraftige nok - sånn rent prosessormessig.

Ikke vet jeg. Aner ikke hvordan CX-A5000 kommer ut i denne sammenhengen.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var noen som sa at de nye Atmos-klare Onkyo-modellene ikke hadde Audyssey romkalibrering fordi Atmos-biten tok all prosessorkraft. De samme mente derfor at det var usannsynlig at receivere ble oppdatert med Atmos. Rett og slett fordi de ikke var kraftige nok - sånn rent prosessormessig.

Ikke vet jeg. Aner ikke hvordan CX-A5000 kommer ut i denne sammenhengen.
    Yamahas prosessor skal vel ha ganske greit med prosessorkraft, tror jeg....

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det var en slik bekreftelse jeg var ute etter. Takk for den.

Selv kommer jeg til å gå får innfellbare nøyttalere. Er heldig at jeg skal bygge kasse rundt i rommet for å få inn spotter.
    og en slik kasse kommer ca rett over sofaen. Det gir også ett mye større utvalg innen høyttalere som kan brukes.

Var inne på tanken å bruke disse fra JBL: http://uk.jbl.com/jbl_product_detail...ntrol-now.html

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak Vis post
    Yamahas prosessor skal vel ha ganske greit med prosessorkraft, tror jeg....
    Ikke alltid det blir dyttet inn de beste prossessorene, eller at de har veldig mye til overs.
    Disse er vel mer bygget for det de skal gjøre der og da, spesielt siden det å gjøre ting i hardware (ikke oppgraderbart) fremfor software (oppgraderbart) krever så utrolig mye mindre av utstyret

Marantz sin AV8003 prossessor var kommet såpass langt i utviklingsprossessen når True HD og DTS Master Audio kom, at den greide det, men ikke å legge på Audyssey samtidig,
    eller utvide fra 5.1 til 7.1 på DTS MA.

Yamaha er vel også som mange andre firmaer, at de tjener mer på om brukerene oppgraderer oftere. Men nå holdt de jo liv i sin forrige toppmodell mye lengre enn de kanskje burte.
    Men se på det positive. Det kan jo bli noen billige CX-A5000 for de om ikke trenger Atmos hvis den ikke kan oppgraderes.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker for meg som at alle Receiver produsenter lanserer Atmos støtte i neste serie av receivere med utsalgs pris på rundt 1000$ (ca 6-8000kr) prisene på disse vil vel også selvsagt synke, men du må vel opp på de absolutt topp modellene for og få 7.2.4, og da vil mange også trenge en effekt forsterker på to av kanalene.

At Onkyo dropper Audssey er nok ikke kun pga sparing av prosesserings kraft, men vel så mye at de nå kjøper seg heftig inn i pioneer (some selger 51% til en fonds gruppe og deler resten mellom seg og Onkyo) og vil nå også spare penger på audessey, (de har nok grei tilgang til Mcacc kilden nå).

Det mest komiske er jo at de nå prøver og markedsføre mangelen av EQ justering på sub og frontkanaler som det beste på markedet...
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, valget ble vanskeligere.

Yamaha`s 3040 er priset rimelig høyt. ( som jeg først ønsket meg ) :-/

Og Denon`s 5200w er derimot fint priset, med det en trenger under pansret samt Audyssey MultEQ-XT32.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon Vis post
    Hmm, valget ble vanskeligere.

Yamaha`s 3040 er priset rimelig høyt. ( som jeg først ønsket meg ) :-/

Og Denon`s 5200w er derimot fint priset, med det en trenger under pansret samt Audyssey MultEQ-XT32.
    Er det noen norske priser klare enda for Denon'en?

Edit: Ser jo nå at den er listet på HiFi-klubben for 15k...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Dolby-Atmos kino i Kvinesdal: Demo 20. september- oppsummering!
    By Hunsbedt in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 125
    Siste melding: 09-22-2014, 23:28
  2. Erfaringer med Notodden Kino med Dolby Atmos
    By Ostemannen in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 0
    Siste melding: 07-09-2014, 00:01
  3. Dobly Atmos - Lyd i 128 kanaler
    By Espen000 in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 1
    Siste melding: 04-26-2012, 10:26
  4. Dolby Digital med 4 høyttalere?