Oppsett 4 høyttalere RX-V 671 * Lagt til bilder*

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2014
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppsett 4 høyttalere RX-V 671 * Lagt til bilder*

Jeg har gått i gjennom oppsettet mitt på nytt fordi jeg ikke er helt fornøyd med lyden. Satte opp høyttalere og receiver for 2,5 år siden så jeg husker ikke helt.
    Jeg har 2 Dali Concept 6 foran og 2 små Pioneer bak. Daliene flyttet jeg litt nærmere veggen og synes det hjalp.
    Det er 2 store stoler mellom lytteposisjon og fronthøyttalere. Kanskje det er litt utfordrene og skulle justeres for. Jeg mener jeg kjørte full automatisk kalibrering.

Jeg synes det ser forholdsvis greit ut, men lurer på om valg for "Front Presence" er aktivt, noe jeg mener det ikke skal være.
    Jeg finner ikke noen måte å endre dette på, derfor lurer jeg på om det likevel er riktig.

Det jeg har rettet på er bakhøyttalere som var satt til "Small", de har jeg nå datt til "Large" siden jeg ikke har subwoofer. Synes også det ble litt mer trøkk bak, selv om de er små.

-config-jpg
    Bakhøyttalere satt til Large

-front-speakers-jpg
    Fronthøyttalere i menyen er grå, jeg får ikke endret noe der. Under Front presence i menyen står det "Not in use" eller noe slikt (Edit: "None" var det visst). Så det virker riktig.

-power-amp-assign-setup-jpg
    Det er dette bildet jeg stusser på. Her er det en grønn firkant rundt "Front presence" på bildet. Jeg finner ikke noen måte å fjerne disse firkantene på. For bakhøyttalerne ser det greit ut med de grønne firkantene.
    I tillegg står det "Extra speakers" og en grønn strek foran Front Presence, det stusser jeg også på.

-setup-eq-jpg
    Under P EQ står det Through. Antar dette er greit, dvs jeg har ikke stilt på noe.

Filmlyd synes jeg er ganske bra.

Musikk er bra også (2 ch stereo), men med litt lydtrykk.
    Spiller mye musikk på ganske lavt nivå siden jeg bor i lytt rekkehus. Det er da jeg ikke er fornøyd med lyden.

1. Jeg lurer på om jeg har stilt feil med Front Presence?

2. Jeg lurer på om det er noen innstillinger som kan anbefales for å løfte lyden på lavt nivå?
    Sist endret av Slottsfjellet; 07-24-2014 kl 08:03

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du går inn på speaker settings og ser på de høyttalerne du kan velge, så bør front precence være på "none" slik som senter og subwoofer... Ser ut på bildene at disse er satt på "yes" iom at du får opp valg på de.

God lyd på lavt volum kan være vanskelig, men har både med høyttalerne, instillingene og rommet å gjøre. Mange mener at rommet har ekstremt mye å si og at et riktig kallibrert budsjettanlegg, kan spille skjorta av et ukallibrert high end anlegg.
    Her må man bare prøve seg fram med å justere eq manuelt kanskje? Vet at en del recivere har egne "night" funksjoner for å booste lyden slik at bassen høres bedre på lavere nivå. Jag opplever selv at lydkallibreringen av og til demper dennne typa lyder for mye, og bør justeres manuelt i etterkant slik at det passer øret som hører...
    Sist endret av Zleepyme; 07-24-2014 kl 00:50
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2014
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, det er blitt bedre etter at jeg flyttet fronthøyttalere 50 cm fra veggen istedenfor 1 m fra som de sto.
    Så litt mer bass hjalp tydelig.
    Jeg får prøve meg litt mer med forskjellige innstillinger.

Valg på Front presence står faktisk på "None" (som jeg også sier over)
    Synes derfor det er rart at Det står Grønn strek foran "Extra speakers" ved "Front presence"

-front-presence-none-jpg

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,668
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt dette er riktig. Amp design står som basic , og de HT du ikke bruker står til "none" så da skulle alt være i orden.
    Men siden du har satt EQ til trough , så er det ingen eq inntillinger i bruk.
    Kopier den over til manuel , så kan du leke deg litt med forskjellige eq innstillinger , for å se om du kan hente litt mer godlyd der. Etterpå kan du lett bytte mellom trough og manuell for å høre hva som blir best.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2014
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk!!!!! Der svarte du på det jeg stusset på

Hadde også receiveren ute og sjekket høyttalertilkoplinger og det ser riktig ut, 2 på front og 2 på surround.
    Jeg skal prøve meg litt på EQ.

Ellers må jeg si at receiveren er veldig god og er fornøyd med den. Synes nå at filmlyden får litt basstrykk bak etter at jeg satte bakhøyttalere til Large.

@zleepyme: ser hva du skriver at god lyd på lavt volum er vanskelig. Ellers klør det etter en større forsterker, men antakelig lite avkastning..

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde selv Concept 10 en gang. Morsomme høyttalere, og med nok forsterker fungerte de topp. Kommer kanskje litt an på øret som hører, men med mye forsterker, så syntes jeg alt kom fram på lavere volum
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2014
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nesten nøyaktig ett år siden sist her. @Zleepyme : En kamerat har Concept 10 og det var nok noe av grunnen til at jeg kjøpte Concept 6
    Hva du sier om mye effekt og Concept 10 stemmer med hans anlegg, han kjøpte en ganske enkel Denon, men med en NAD effektforsterker til de to 10-erne. Og et par Concept 8 bak, mener jeg. Veldig flott lyd.

@alle
    Jeg har prøvd meg litt på equalizeren, men ikke fått så mye ut av det. Så lurer litt på å få tak i en forsterker og sette på et par slike
    High Level to Low Level Speaker RCA Converter Amplifier Adaptor Lead 2 Channel | eBay
    på min RX-V 671.

Er det en farbar vei?

Vil mer kraft virke og gi et løft til høyttalerne foran?

Det er klart er det noen som vet mer om hvordan jeg kan få frem kurver til fronthøyttalerne som gir løft på lav lyd?
    Eller noen oppskrifter på nett hvordan stille inn equlizer?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tviler på at den dingsen vil hjelpe noe særlig. Men kan hende man kan få tak i en rimelig effektforsterker om reciveren din har utganger for det.

Hadde en yamaha reciver, og på den så var det kurver man måtte justere, og ikke eq... Har forøvrig eq på min Denon reciver. Det kan være kjekt for å dempe/ forsterke enkelte frekvenser i forhold til rommet osv
    Sist endret av Zleepyme; 09-03-2015 kl 22:30

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2014
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok kurver jeg må justere, ikke tvil om det. Jeg får prøve litt mer
    (Det er jo forskjellige frekvensområder som justeres, så for meg likner det på en equalizer, skal ikke si det er equalizer.)

Jeg har ikke lavnivåutganger, så derfor var idéen om en slik "converter".
    Vet det er noen som har gjort det og vet det er ganske vanlig på bilstereo og at (ganske) seriøse bilstereobyggere gjør det. Så jeg lurer på om noen har kjennskap til det på hjemmeanlegg?

Her er det en som skriver litt om det:
    Connecting an Amplifier to a Receiver Without Pre-Outs - Blu-ray Forum

Lignende tråder

1. Reciver til B&W CM opsett
    By OnkelReisendeMac in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 6
    Siste melding: 11-01-2011, 00:02
  2. vu+ uno opsett.
    By Tikki in forum Satellitt
    Svar: 10
    Siste melding: 10-07-2011, 15:09
  3. vil en yamaha reciever låte bedre med mine yamaha høyttalere?
    By Henrikr in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 0
    Siste melding: 07-09-2009, 19:16
  4. opsett på hjemmekino
    By hellum88 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 3
    Siste melding: 01-20-2009, 12:19
  5. Opsett av HTPC
    By kjellst in forum Generell HTPC
    Svar: 20
    Siste melding: 01-15-2009, 14:35

Stikkord for denne tråden