Marantz NR 1604

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2014
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Marantz NR 1604

Har kjøpt en Marantz NR 1604 og er veldig fornøyd.Den har det meste og tar liten plass.
    Jeg bruker den ikke som surround men som en ren stereo forsterker.Har en Nad 218 effektforsterker koplet til pre out på Nr 1604.

Problemet mitt er at jeg synes jeg får lite effekt i bassen.Flott lydbilde både diskant og mellomtone.Har prøvd alle innstillinger.
    Brukte en Rotel forforsterker før og den har mye mer trøkk i bassen.

Finnes det noen løsning på dette? Går det ann å bruke f.eks en Line Level Gain Booster mellom Nr 1604 og Nad 218? Eller blir signalet for høyt inn på Nad 218?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du testet å kjøre audyssey og aktivere dynamisk eq?
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2014
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja,har prøvd det.Vet ikke om audyssey har full effekt når jeg bare bruker fronthøytalere.Tror jeg har prøvd alt av innstilinger.

Bassen er ca 40% redusert i forhold til når jeg bruker Rotel forforsterkeren.Må ganske høyt opp i nivå før bassen begynner å merkes.Virker som forforsterker delen i Marantz ikke er veldig bra.Ble egentlig skuffet over Marantz,bør fungere bedre.

Har bestilt ny receiver som skal erstatte Marantzen og Nad 218.Håper den kommer før helgen

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis oppsettet ditt er identisk som før(?) bortsett fra at du har byttet ut en Rotel forforsterker(som du ikke hadde justert tonekontroller på) med å nå kjøre Marantz som forforsterker, så høres det i utgangspunktet veldig merkelig ut at du har mistet masse bass. Forforsterkere skal i utgangspunktet ikke farge lyden på den måten du beskriver.

Så det høres ut som en eller annen form for oppsettsfeil på marantzen. Jeg har tilfeldigvis samme marantzen, så jeg vet at det ikke er noe galt med den, det må i så fall være noe med ditt spesifike eksemplar.
    --
    Thorbjørn

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare sånn generelt om audyssey så mistet også jeg masse bass når jeg byttet til denonen, men det var egentlig fordi denon og audyssey som er mest korrekt her hos meg, og hva mange vil oppleve og miste er stående bølger i rommet man bare har blitt vandt med, uten disse har jeg et merkbart luftigere og bredere lyd, og frekvensene i rundt 60-80hz overdøver ikke lenger dypbass så subbene jobber bedre enn noen gang før.

Prøv ut alle mulige forskjellige lyd moduser, spesifikt pure direct, da vil romkorreksjonen deaktiveres og du skulle få tilbake alle stående bølger og annet rusk ;-)
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Bare sånn generelt om audyssey så mistet også jeg masse bass når jeg byttet til denonen, men det var egentlig fordi denon og audyssey som er mest korrekt her hos meg, og hva mange vil oppleve og miste er stående bølger i rommet man bare har blitt vandt med, uten disse har jeg et merkbart luftigere og bredere lyd, og frekvensene i rundt 60-80hz overdøver ikke lenger dypbass så subbene jobber bedre enn noen gang før.

Prøv ut alle mulige forskjellige lyd moduser, spesifikt pure direct, da vil romkorreksjonen deaktiveres og du skulle få tilbake alle stående bølger og annet rusk ;-)
    Eventuelt test å sett Dynamic EQ til 0dB (gir mest økning bassen).
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2014
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppsettet er identisk.Har Cerwin vega AL 1000 som jeg har en Nad 218 på.Har hatt dette anlegget i mange år.For en del år tilbake brukte jeg en Denon AVC-2530 som forforsterker og da hadde jeg også dårligere lyd.Ble en annen verden når jeg Byttet til Rotel forforsterker.Jeg har brukt tonekontrollene på forforsterkeren.Nå har jeg prøvd alt av innstillinger,blir best når jeg bruker Grafisk EQ og har kopiert Audyssey kurven.Men må veldig høyt opp i lydnivå før bassen kommer skikkelig.Det behøvde jeg ikke med Rotelen da kom bassen med en gang.Har bestilt en Onkyo TX-NR 3010 som skal testes ut.Blir bare den uten Nad 218.I følge tester skal den gi like mye effekt som Nad 218.Håper det blir bra.Da har jeg alle muligheter til å oppgradere med surround høytalere etter hvert.

Hvis det fungerer med Onkyoen så får jeg prøve å selge Nad 218 og Rotel.Har også en Camebridge DAC og en Denon AVC-2530.
    Tenkte å bruke Marantzen i et annet rom jeg har.

Lignende tråder

1. B&W 685 til Denon AVR 1604?
    By S-A in forum Høyttalere
    Svar: 2
    Siste melding: 11-21-2012, 09:40
  2. Denon AVR-1604 bi-amping
    By Kenito in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 0
    Siste melding: 11-30-2008, 00:15
  3. Denon AVR-1604 Problem
    By Mokkospur in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 2