Valg av plateforsterker - Tips mottas med takk :)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av plateforsterker - Tips mottas med takk :)

Hei folkens. Siden jeg føler jeg har hatt suksess med beregning og selvbygg av sub i bil har jeg lyst til å gjøre det samme hjemme. Ikke bare for selvbygget i seg selv, men mye fordi det ikke finnes ferdige subber med de egenskapene jeg ønsker til en human pris. Uten å gå i detalj, så kan jeg si at jeg bygger med tanke på lave frekvenser, ikke for høyt lydtrykk.

Jeg har sett på et par plateforsterkere hos dynaBel og har også sett litt på ebay uten å ha funnet det o store øyeblikket av overbevisning. Skal sies at jeg opererer med begrenset budsjett. Foreløpig heller jeg i alle fall mot Hypex PSC 2.400D. Siden jeg er på gyngende grunn her tenkte jeg å høre med dere her, har noen her synspunkter og kanskje noen tips? Planen er å bruke to rimelige 4 ohms elementer i et isobarisk bassrefleksoppsett med veldig lav tuning (man tager hva man haver) så en utfordring i seg selv er jo impedansen. Her var jo Hypex'en genial med mulighet for å kjøre to separate 4 ohms elementer. Jeg trenger neppe å gå over 500W siden jeg bor i blokk. Plateforsterker er ønskelig fordi det enkelt løser plasseringsproblemet, subkassen blir stående forholdsvis skjermet, så den kan jeg bygge så høy jeg bare vil.

Tips mottas med takk

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ingen erfaring med Hypex forsterkeren du linker til, men bruker selv to stk Hypex DS4.0 og de takler/liker ikke 2 ohms impedans.
    Spørsmålet er om planen din er den beste? Hvorfor to billige elementer og ikke ett dobbelt så dyrt? Greit at kassen blir mindre (halvert) med isobaric, men ofte kan man finne dyrere elementer som trenger mindre kasser i stedet. Et annet problem er små kasser og lav tuning, noe som betyr lange bassrefleksrør og/eller for liten diameter og blåselyd.
    Kjøper du to litt dyrere elementer så kan du også klare deg med EN slik forsterker totalt og dermed har du enda større budsjett til elementer.
    Nå vet ikke jeg hva du mener med "billige" elementer, men tenker du veldig billig så skal du heller ikke stole på oppgitte data.
    Hadde jeg vært deg ville jeg heller satset på bedre elementer som gir bedre arbeidsvilkår for forsterkeren, og heller dratt på med eq i bunnen om du må bygge kassen litt for liten.
    Hvis kassestørrelse ikke er noe problem ville jeg heller bygget fire kasser istedet for to isobaric. Det er tross alt ikke noe som slår membranareal når det kommer til dypbass. Du får ikke samme hjelpen fra rommet inne som du får i bilen, så kassen må være mye større, tunes mye lavere og fores med mer effekt.

Et alternativ er også selvfølgelig å kjøpe brukt; elementer, forsterker eller ferdig DIY sub. Da kan man få mye for pengene!
    Evnt se litt på DIY suber her på forumet og les erfaringene til andre hva angår elementer, forsterkere og kassetuning.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, takker for synspunker.
    Valg av element kommer av at dynaBel hadde 4 for 3-tilbud da jeg skulle bytte ut defekte elementer i bilen. Elementene var billige og hadde parametre som var såpass like elementene jeg hadde brukt, så jeg slapp å endre på kassen i bilen. Både hjemme og i bilen opererer jeg med begrenset budsjett, samtidig som jeg verdsetter lave frekvenser foran høyt lydtrykk, så det i seg selv begrenser mulighetene en del. I alle fall har jeg nå to elementer som er tålig greit egnet til formålet.

Nå har jeg vært litt i tenkeboksen mtp. forsterker. Jeg har mysa litt på ebay og funderer litt på denne. Den er oppgitt til 500W @4Ohm @>1%THD. Jeg tenker at den leverer bortimot 300W med mindre forvrengning om jeg legger elementene i serie og ta tror jeg kanskje at hensikten er oppnådd.

Alternative kasseløsninger er forsåvidt interessant, og ja, jeg har tenkt å tråle litt ekstra gjennom forumet her. Problemet er vel gjerne det at det ikke virker som det er så mange som har de preferansene og kravene som jeg har. Jeg kan ikke spille veldig høyt, det forenkler jo litt, men samtidig ønsker jeg at byggverket skal spile dypt, veldig dypt. Sånn litt ut av lufta mistenker jeg at jeg blir å sikte på 3-dB på ca. 10Hz, så selv en isobarisk kasse vil bli stor. Den fysiske plasseringen setter også betydelige begrensninger mtp. utforming. Planen (stort sett eneste løsning) er å sette subben i et hjørne bak døra inn til stua. Døra svinger innover, så det gir en trekantformet flate på gulvet tilgjengelig. Kassen vil antageligvis bli utformet deretter, og volumet blir justert med høyden. Det er ikke usannsynlig at totalhøyden blir bortimot opp mot toppen av døra. Jeg skal forske litt i Bassbox pro (tror jeg det het) og se litt på løsninger. Klart, 2 bassreflekskasser i høyden kunne gått an, men jeg tror ikke jeg klarer å få lav nok tunefrekvens da.

Lignende tråder

1. Innbygging av surround anlegg i nytt hus, tips og triks mottas med takk.
    By stegegjerdet in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 15
    Siste melding: 03-13-2011, 19:58
  2. Svar: 3
    Siste melding: 02-28-2010, 20:51
  3. receiver tips++ mottas med stor takk, dynavoice høytalere...
    By oddemann in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 7
    Siste melding: 02-11-2008, 22:26
  4. tips mottas med takk!
    By Superøyvind in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 1
    Siste melding: 11-05-2006, 13:39
  5. Tips mottas med takk...
    By Superøyvind in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 0
    Siste melding: 11-05-2006, 13:32

Stikkord for denne tråden