Pioneer VSX-932 koble i surround

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2014
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pioneer VSX-932 koble i surround

Hei folkens.

Pr. dags dato har jeg følgende oppsett i surround:
    2x 685 S2
    2x "Cinema" bakhøyttalere (gamle hjemmekinoen til faderen, billig komplett-løsning).

Disse to "bak"-høyttalerene fikk jeg ikke koblet som surround back på receiver, fikk bare feilmelding om at det manglet surround right/left. Så det endte med at jeg koblet disse som surround right/left. Problemet er at det rett og slett ikke er noe futt i høyttalerene. Lyden er såpass svak at det ikke bidrar noe særlig til lydbildet.

Er det slik at man ikke skal få koblet i bakhøyttalere uten å ha det jeg tror er sidehøyttalere?

Dersom det viser seg at det rett og slett er høyttalerne som ikke klarer å matche B&W, finnes det noen rimelige alternativer til bakhøyttalere som fungerer bedre?
    Er det nødvendig med senterhøyttaler? Og hvilken subwoofer kan jeg matche med B&W?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man kjører 5.1, så skal du koble bakhøyttalerne i "surround" kanalene på reciveren. "Surr back" skal kun brukes om du kjører 7.1... I 5.1 er surround utgangen bakhøyttalere, og om du får liten futt i de, så sjekk crossover og hvilket volum de er justert på, og eventulet juster opp slik at du får ønsket effekt. Om høyttalerne er under pari i forhold til BW frontene, så kan du sjekke dynavoice sine kompakthøyttalere eller Argon som Hifi klubben selger. De ligger på rundt 900 paret og funker fin som bakhøyttalere.
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2014
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frontene er satt til "large" mens de små høyttalerene er satt til "small". Har ingen subwoofer pr. dags dato, så dette skal vel stemme.

Crossover er satt til 100hz, men det blir vel ikke rett? 685 S2 skal kunne spille lavere enn 100hz og siden jeg ikke har en subwoofer så er det vel ikke noe vits å splitte ved 100hz?

Edit: Fant nettopp ut at ved å sette høyttalere til large, så har ikke crossover noen effekt.
    Sist endret av Stahp; 06-16-2014 kl 16:32

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    100hz er greit på små bakhøyttalere. og står frontene på large, så går de fulltone, og reciveren kutter ikke bassen på de. Men du kan stille "level" altså hvor høyt bakhøyttalerne kan spille. Mulignes som test-tone i menyen...
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2014
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zleepyme Vis post
    100hz er greit på små bakhøyttalere. og står frontene på large, så går de fulltone, og reciveren kutter ikke bassen på de. Men du kan stille "level" altså hvor høyt bakhøyttalerne kan spille. Mulignes som test-tone i menyen...

Resatte receiveren til default og startet fra scratch, da ble det faktisk mye lyd i bakhøyttalerene. Såpass mye at jeg måtte justere ned lyden for å ikke overdøve frontene.

Fant også flere satelitter fra faderen sin gamle hjemmekino, så koblet to stk. sammen som senter. Eneste som var skuffende er at subwooferen som hørte sammen er passiv og har et frekvensområde på 50-150hz, så den er helt ubrukelig.

Skal teste litt om det er bedre å kjøre uten senter eller med. Har jo lyst å utnytte B&W mer enn disse små billigsakene. Og med tanke på avstand til B&W fra TVen, så tror jeg lyden blir såpass direkte uansett.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Pioneer VSX-932 koble i surround-photo-2-jpg  

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2014
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jeg føye på med spørsmål her ang. sub eller er det ønskelig å separere tråder?
    Er hvertfall på utkikk etter en subwoofer, men å hoppe fra dataverden til lydverden er vanskeligere enn jeg trodde. Det er ikke bare å velge Intel eller AMD, her er det tusenvis av merker som godter seg med store tall.

Ble anbefalt på hifiklubben å supplementere mine høyttalere med en 12" sub, så det er hva jeg går ut fra. Men 10" ville sikkert vært stort nok det også.

Prisklasse: Helst under 4000,- + frakt

Har sett litt på følgende:
    Argon SUB10
    B&W ASW608
    SVS SB12-NSD
    SVS SB-1000
    XTZ 99 W12.16

Ønsker en subwoofer som går litt dypt, slik at effekter fra filmer kommer fram.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svs er ofte et trygt valg, men har her bare en følelse om at du skulle hatt en portet sub, ikke at man ikke får valuta med sb heller, men at de heller dekker to litt forksjellige behov og alt kommer ann på rommet og hva du selv ønsker.

Så jeg hadde droppet argonen og b&w kanskje heller sett på http://www.lsound.no/svs-pb-1000-sort.html

Ellers har jeg selv 2 stk xtz 12.16 og er meget fornøyd med de og en av de rundspiller f.eks dali subben jeg hadde før.

Nei du får være velkommen til galskapen, kom selv fra Data/gaming og det er mye og sette seg inn i, men er mye morro også :-)
    Sist endret av TorTorden; 06-17-2014 kl 18:30
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2014
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Så jeg hadde droppet argonen og b&w kanskje heller sett på http://www.lsound.no/svs-pb-1000-sort.html
    Er B&W sub dårlig? Frister veldig med et rent B&W oppsett.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer ann på hva du er ute etter, i min erfaring lager f.eks Dali og B&w subwoofere som skal integreres med sine egne høyttalere og gjerne tunet til musikk som trenger effekt i området mellom 30-100hz, og stort sett ikke mye lavere enn det.
    Mens for film bruk vil man helst ha subber med respons så langt ned man kan få, er jo enkelte filmer som har lagt bass effekter så lavt som 6hz, ikke at dette er realistisk og oppnå uten og bygge huset fra scratch omtrent.

Jeg gikk f.eks selv fra en dali e-12f som rullet kraftig av omtrent ved 27/30hz og den spillte helt kurant på musikk, men ble rett og slett tamt på film, det ble faktiskt enormt merkbart og bare gå over til xtz 12.16 som ruller av ved ca 23/25hz.

Synes også B&W f.eks overpriser subbene sine ganske enormt imotsetning til svs.
    Ta f.eks b&w asw608 mot svs sb12
    Asw608:
    200 watt forsterker.
    Frekvensgang -3dB) : 32-140 Hz
    Frekvensgang -6dB) : 23-140 Hz (6db er halvering av lyd trykk, så jeg ville bare glemt respons under 30hz)
    Og en vekt på 9kg.

Svs sb12:
    400 watt.
    23-270 Hz +/- 3 dB
    18kg

Med andre ord et mye kraftigere element, kasse og forsterker til samme prisen, finnes også ikke noe praktisk grunn til og måtte matche subwoofere med mindre det er snakk om design og hva slags logo man vil ha.
    Denon AVR-4520 CI
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2014
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for utmerket svar. Føler jeg kanskje kommer med noen motsigelser her, men bruker anlegget primært til musikk med film de gangene jeg finner noe bra på netflix. Ønsker vel kanskje en subwoofer som utmerker seg til musikk, men som også fungerer til film. Min eneste erfaring med subwoofer er Klipsch RF-82 sine 8" elementer som kanskje er litt mer "in-your-face" enn hva en film-sub er? Er kanskje den følelsen jeg er ute etter. Brystkasse punch?

Vil det være et ok kompromiss å bruke en musikk sub til film i et slikt tilfelle eller vil en film sub egne seg like bra til musikk?

Håper dere tilgir dersom jeg kanskje ikke har kommet med de mest utfyllende innleggene. Er vanskelig å vite hva man er ute etter.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da vil jeg konkret anbefale SVS sb12, kraftig og røslig, og uten porten som gir bønn trøkk, men også minsker subbens presisjon, den vil også f.eks kunne følge med på film langt lenger ned enn B&W subben, som i min øyne er halve subben til dobbel pris :P

Lsound har også 45 dagers retur så i verste tilfelle taper du retur porto.
    Denon AVR-4520 CI

Lignende tråder

1. Svar: 4
    Siste melding: 07-08-2013, 23:58
  2. Koble surround på tv uten lydutgang?
    By Orjan90 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 5
    Siste melding: 12-28-2010, 23:23
  3. Nybegynner-hjelp: Koble PS3, surround og LCD-tv
    By Galantrin in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 2
    Siste melding: 10-19-2010, 16:33
  4. Koble forsterker til ett PC 5.1 surround sett.
    By totto in forum Generell HTPC
    Svar: 4
    Siste melding: 07-31-2006, 00:19
  5. Koble sub på surround signalet??
    By Nybegynner in forum Høyttalere
    Svar: 1
    Siste melding: 05-20-2005, 18:05

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg