Denon AVR-4520 paret med Mentor 6 (8)?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Denon AVR-4520 paret med Mentor 6 (8)?

Hei,

Skaffet en Denon 4520 til en god pris og skal nå ha høyttalere. Det står mellom Mentor 6 og 8, mistenker 8 da jeg vil ha så mye bass som mulig i frontene og beholde waf-faktoren.
    Er det håpløst å kjøre disse frontene med receiveren frem til systemet utvides?
    Det blir da 2x Mentor 8 eller 6 og etterhvert utvides det med 1x sub og senter, da vil jeg skaffe et effekttrinn som kan kjøre frontene.

Edit: Den kjører 9 kanaler på 150watt (Den type watt som Hifiklubben opererer med) og seperat effekttrinn for 2x sub.

Sidenote: Kan prisen på Mentor 8 forsvares og synes dere basstrykket er merkbart bedre på denne fremfor Mentor 6?

Innspill?
    Sist endret av Jokkumsen; 06-16-2014 kl 11:01

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange som synes Mentor 8 trenger mye kraft, så det er faktiskt ikke uvanlig at de som har dem kjører f.eks 2 NAD c275 (en på hver) men jeg vil absolutt tro du skal få lyd og den skal absolutt ikke være i høyrisiko for og ikke kunne klare og drive høyttalerne, blir kanskje heller et spørsmål om hvor høyt og pent du kan spille med de.

Når det er sagt, jeg har absolutt ikke noen mangel på bass med Mentor 6, Mentor 8 har vel kanskje mer av den sagnomsyste brystkasse bassen, men her må jeg utale meg forsiktig for har jeg ikke hørt M8 enda :/
    Angående dybden så syntes jeg M6'ene mine spilte såpass greit alene at de nå står som fullrange og spiller helt uten sub.
    Sist endret av TorTorden; 06-16-2014 kl 12:43
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne kanskje verdt klarere, men kan si at om jeg kunne hadde jeg gått for m8, også vurdert effekt trinn senere om du føler behovet.
    Denon AVR-4520 CI
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett noen som kjører 2x av NAD ja..
    Personlig frister det mer med en kraftbunt som kjører begge, fremfor alt estetisk. Er vel ikke verre enn å dra en tur ned på klubben og låne noen med seg hjem for å se om forskjellen er verdt pengene.

Jeg lyttet til Mentor 6 og ble øyeblikkelig klar på hva jeg skulle ha. Sammenlignet de med B&W CM8/9 og Klipsch RF.
    Har ikke fått høre Mentor 8 enda, spent på lydbildet.. Med tanke på ett ekstra element så burde det i teorien være spennende.

Nå har jeg ihvertfall en receiver som kan gjøre en ok jobb, nå er det bare å vente på billige Mentorhøyttalere nå som Rubicon snart trer inn i markedet!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mentor 8 har mer av alt i forhold til Mentor6. Bedre mellomtone også da de har en egen 6,5" til dette. De krever dog større plass, og en del mer kraft. Ingen problem å drive dem med en potenet reciver som 4520, men det kan hende det blir stressende i toppen om du guffer på, eller drar ut det reciveren takler i 2 kanaler. Har dog ikke hørt 4520 alene på M8, men kjørte en Vincent 331 på mine da jeg fikk dem(2x150w rør hybrid forsterker) og den hadde ikke sjangs når volumet ble i parymodus. Så å forsøke på den mindre potente AVR3313 som jeg bruker som pre amp, har jeg ikke engang tenkt å prøve En stk c275 ble også i minste laget syntes jeg, så det ble to stk her og.
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jo forsåvidt en denon 4520 på vei i posten sjøl, har kanskje et lite håp om at emotivaen skal bli overflødig, men er mildt sagt ikke sikker på dette.
    Er jo litt overflødig og sette på en 5x200 watts effekt forsterker for og se på nyheter og netflix :-)

Vil jo fort ta en uke men regner med og sette opp en anmeldelse av boksen med mentor 6, mentor vokal og denon kontra pionneer når jeg har hatt den i racket en par dager.
    Denon AVR-4520 CI

Newcomer Wilford sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    Porsgrunn - Telemark - Norge
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4520 er vel bygget opp av monoblokker. Så når en bi-amper, får en 2x150w (ikke 300w) som fordeles på elementene. Dette burde jo være brukbart til husbruk. 2x150w gir jo klart bedre trykk enn kun 150w.
    Samsung UE70KU6075 - Denon AVR-4520 - OPPO UDP-203 - Apple TV 4k - Xbox One X Scorpio
    Patos Lyric 502 - Cerwin Vega E76C - Patos Lyric SUB 10 - Dali R1000
    Mer info på wilford.no

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Sted
    Trondheim
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Har jo forsåvidt en denon 4520 på vei i posten sjøl, har kanskje et lite håp om at emotivaen skal bli overflødig, men er mildt sagt ikke sikker på dette.
    Er jo litt overflødig og sette på en 5x200 watts effekt forsterker for og se på nyheter og netflix :-)

Vil jo fort ta en uke men regner med og sette opp en anmeldelse av boksen med mentor 6, mentor vokal og denon kontra pionneer når jeg har hatt den i racket en par dager.
    Ja dette skal bli meget interessant og høre, da jeg kjører pio lx86 på mine m6
    en kompis av meg har 4520 og den virker interesann den, dog virker som den avgir mye mere varme en pioneeren da.
    Pioneer SC-LX86. Pioneer Bdp-lx55. Dali mentor 6. Dali mentor vokal. Dali blue r1000. Dali ikon on wall mk2. SVS pb2000. Sony dlp hw40es. Dreamscreen v5 92".

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette høres jo knall ut.
    Skal jeg passe på å følge med på dine innlegg fremover!

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja varmen bekymrer meg litt, for som det er nå står pioneeren med kun en tomme klarning i topp, det er egentlig halvparten av hva jeg ser på som minimum.
    Denon AVR-4520 CI

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snart ned på klubben og sammenligne M6 med M8.
    Kan legge inn et kort notat etterpå med mitt inntrykk av forskjellen og hva jeg går for

Per nå så heller jeg mot Mentor 6 parret med en habil subwoofer, men vi får se.. Er glad i bass som trykker, men det skal være vesentlig mye mer trykk før det er verdt 13000,- ekstra.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tester nå uten effekten og kjører nå mentor 6 og mentor vokal på 4520.
    Og kan egentlig ikke si at jeg merker noen forskjell, har enda igjen se en hel film, men testet med invasjons scenen i avengers og art of flight. Og så langt har jeg ikke merket noen grunn til og hekte den inn heller.

Skal selvsagt teste mer, men den funker absolutt på m6, m8 har nok et større behov for kraft med mer og større elementer.
    Denon AVR-4520 CI

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar, setter pris på det. Er veldig beroligende å se at du er fornøyd med receiveren alene på frontene.
    Det ble forøvrig Mentor 6. Syns ikke prishoppet kan forsvares med tanke på hva jeg personlig opplever som forskjellen.
    Tar jeg heller og investerer i en god sub etterhvert, når tiden er moden.

Veldig spent nå, må vente en hel uke på høyttalerne Synd, med tanke på at det gikk en demomodell av Mentor 8 i forrige uke med 6000,- i avslag. Da kunne det vært mer aktuelt

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tester nå uten effekten og kjører nå mentor 6 og mentor vokal på 4520.
    Og kan egentlig ikke si at jeg merker noen forskjell, har enda igjen se en hel film, men testet med invasjons scenen i avengers og art of flight. Og så langt har jeg ikke merket noen grunn til og hekte den inn heller.

Skal selvsagt teste mer, men den funker absolutt på m6, m8 har nok et større behov for kraft med mer og større elementer.
    Morsomt du nevner Avengers som referanse.
    Så den i går fra Netflix. Det var skikkelig nedtur. Dialogene "forsvinner" og actionscenene blir ikke store nok. Tror du det er innstillingene jeg har tuklet med? Jeg kjører bi-amp hvor de er koblet til front og front-wide terminalene på baksiden. Dette jeg fikk beskjed om når noen hjalp meg, selv om oppsettsguiden gjerne vil ha bi-amp via front height..

Sliter kort og godt med et "teppe" over lyden og litt lite bass, samt pipete ved høyt volum (74, som er maks via Airplay er grensen, over det føler jeg det piper og blir redd for høyttalerne).

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det bare Mentor 6 du har så langt, eller har du andre høyttalere i oppsettet?
    Har du subwoofer ?

Det høres meget likt ut mye jeg opplevde ved manglende kalibrering\eller små feil oppsett under mine fomlinger.
    Men først må det sies at netflix herper rett og slett lyd på mange filmer, jeg har ikke sett avengers på netflix selv for jeg har den jo på blueray, men har sett en par filmer på netflix og senere kjøpt bluerayen og fått en skikkelig WOW opplevelse med tanke på forskjeller, spessielt med lyden.

Er audyssey aktivert? og f.eks hvilken audyssey modus har du den i?

Om så start gjerne med og slå av alle former for 'dynamic' forutenom dynamic EQ (samme meny som audyssey innstillinger), Dynamic EQ skal vel i teorien gi tilbake mye av bassen som audyssey fjerner, den kalibrerer nemlig kun med øye for referanse volum, og demper resonanser etc dertil.
    Og finne akkurat rette modus og hvilke funksjoner og deres forskjellige innstillinger var ganske kritiskt, dette må man nesten bare fomle seg fram til.

Hvordan blir det og f.eks skifte til direct, eller pure direct ?

Hvordan gikk du fram når du kjørte audyssey ?

Jeg har vel kjørt audyssey snart 4-5 ganger første uken, jeg har da et rimelige kamera stativ som jeg monterer målemikrofonen på, og bruker alle 8 måle posisjoner, jo mer presist man kan få gjort måle prossessen jo bedre kan den jobbe.
    Uansett dobbel sjekk alltid kanal volum og avstander, subwoofer f.eks har jeg økt med omtrent 4db, og kunne sikkert lagt på 2db til.
    Denon AVR-4520 CI

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra å høre at du sikter til kalibreringen. Det jeg har håpet på. For jeg hører at potensialet er der og at disse høyttalerne gir en skikkelog go`lyd. Hører nye detaljer i lydbildet og sitter rett og slett og koser meg når lyden treffer bra.
    Netflix er nok ikke beste kilde nei, merket stor forskjell når jeg fyrte opp Crossroads fra 2010 på BluRay, da trakk det på smilebåndet.

Jeg kjørte Audussey i oppstarten, men pga. mye bakgrunnsstøy (prosjektor) så ville den ikke bli ferdig, så her har jeg sikkert mye å hente.
    Eneste jeg har valgt er vel 5.1ch (bi-amp) og jeg kjører kun fronter. Merker at som ny entusiast så er det fryktelig mye å sette seg inn i. Skjønner ikke halvparten

Denne Pure Direct har jeg hørt mye om, hvor ligger den?

Jeg skal nedom klubben i dag for å få litt guiding, samt låne en sub hjem for å se om jeg får den punchen jeg føler jeg har manglet.

Setter stor pris på tilbakemeldingen!

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såpass ja.
    Uten fullført kalibrering er det vel ikke mange funksjoner som er åpne i receivern, og nært sagt 90% av jobben dens avhenger av nettop denne.

Pure direct er en lydmodus på receiver og er vel på den gule knappen på fjernkontrollen, men denne kjører da uten korreksjon eller (skal i mange receivere også deaktivere crossover til sub).
    Så ingen EQ eller prossesering, hva som kommer inn kommer ut.

Hadde sånn da om nødvendig prøvd og finne en monitor eller noe du kunne koblet opp istedet for projektoren (siden den bråker såpass), her kan omtrent hva som helst funke gammel pc skjerm med hdmi inngang f.eks skulle holde lange baner.

Først og fremst få kjørt kalibrering, så kan mye fikse seg håper jeg.
    Måtte f.eks kjøre full kalibrering bare jeg kjørte uten eller med effekten for at lyden skulle sitte som den skal, og kom jo fram til at det ikke er 'nødvendig' med effekten, men ble lit morro med den og når man ikke får så mye får den så er det kjekt og ha
    Denon AVR-4520 CI

Lignende tråder

1. Denon AVR-4520, arvtaker til 4311?
    By Rotja in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 39
    Siste melding: 05-08-2015, 21:47
  2. Denon AVR-4520 Offisiell tråd - ris, ros og Q&A
    By Wilford in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 24
    Siste melding: 07-05-2014, 19:55
  3. Denon AVR-4520 & 5.1 Lydspor konvertert til 7.1
    By balle3201 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 0
    Siste melding: 02-24-2013, 22:37
  4. Denon DBT-3313UD vs Oppo BDP103 på Denon AVR-4520?
    By zx300 in forum Media- og streamingavspillere
    Siste melding: 01-27-2013, 14:15
  5. Denon AVR-4520 VS Sherbourn PT7030
    By Delthral in forum Receivere/forsterkere
    Siste melding: 09-11-2012, 14:44

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg