Hjelp til koble effektforsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer Biring sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Kongsberg
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til koble effektforsterker

Hei sitter her og skal koble effektforsterker på yamaha n. Har 2 spørsmål. Bak på preout yamaha er det en rød og en hvit. Kan ikke se at det står noe om høyre/venstre, har ikke dette noe å si?
    Bak på ATI AT1202 er det en Gain controll, hvordan justere jeg denne riktig?

Da fant jeg ut at hvit var venstre.

Gain in har jeg satt på Max på høyre/venstre, er dette riktig?
    Sist endret av Biring; 06-15-2014 kl 15:27
    Yamaha RX-A2030 - Parasound NC 2250 - Focal Chorus 826W - Focal Aria CC900 - DLS bak - SVS SB12 sub

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det ikke er merket bak på receiver så skal det stå forklart i manualen, men jeg mener at hvit er venstre og rød er høyre.

Gain bør vel om mulig stå på null punktet, også la yamahen sin kalibrering justere kanal volumet om nødvendig.
    Men ofte er det best og bruke et desibel meter til og fin kalibrere dette manuelt, men det er jo ikke et instrument alle har i skuffen :-)

Eneste grunn jeg skulle ha for og dempe gain er om du har veldig sensitive høyttalere som trenger mer dempning enn hva receivern kan gjøre med sin kalibrering.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Kongsberg
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Om det ikke er merket bak på receiver så skal det stå forklart i manualen, men jeg mener at hvit er venstre og rød er høyre.

Gain bør vel om mulig stå på null punktet, også la yamahen sin kalibrering justere kanal volumet om nødvendig.
    Men ofte er det best og bruke et desibel meter til og fin kalibrere dette manuelt, men det er jo ikke et instrument alle har i skuffen :-)

Eneste grunn jeg skulle ha for og dempe gain er om du har veldig sensitive høyttalere som trenger mer dempning enn hva receivern kan gjøre med sin kalibrering.
    Takk for svar tortorden. Har nå Gain på Max, synes lydnivået da ligner mest på centerkanal . Er dette greit, eller vil Max kunne gi mere støy? Skal kjøre ny kalibrering nå snart.
    Yamaha RX-A2030 - Parasound NC 2250 - Focal Chorus 826W - Focal Aria CC900 - DLS bak - SVS SB12 sub

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, om jeg har skjønt ting riktig tidligere så vil det og senke gain, aenke inngangs spennningen på signalet som går til effekt trinnet, om dette ikke har x i spenning så vil ikke forsterkeren kunne yte maks.

Jeg trengte forsåvidt ikke og forandre kanal volumet på mine mentorer når jeg satte på emotivaen, men er forsåvidt greit og sjekke.
    F.eks nå har jeg veldig lite rom og sitter under 2m fra hver høyttaler så for og nå min receivers target på kalibrering på 75db står de på ca -9db.
    Denon AVR-4520 CI
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Kongsberg
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter noe googling fant jeg en side som jeg tror forklarer dette på en enkel måte
    http://www.teamrocs.com/technical/pages/gains.htm

Og hvis jeg da har skjønt dette riktig, så er dette bare rene volumkontroller, som øker gain på lyden. Jeg har satt de på max, og kjørt kalibrering. Front høyttalerne settes da til -0.5 og + 1. Med så liten justering av lyd etter kalibrering, er vel dette "beviset" på at max gain er greit i mitt tilfelle?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Arendal
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Hvordan opplevde du forskjellen Yamaha alene og Yamaha sammen med ATI 1202, synes du det var en stor oppgradering og verdt pengene? Har du testet på film og musikk i 2 ch stereo etter kalibrering?
    Sist endret av derrick1; 06-16-2014 kl 00:47
    Yamaha RX-A1030, Cambridge Azur 751 BD, Sony KDL-55EX500, XTZ 99.36, XTZ 99W 10.16 x2, B&W CMC, Supra cables

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Biring Vis post
    Og hvis jeg da har skjønt dette riktig, så er dette bare rene volumkontroller, som øker gain på lyden. Jeg har satt de på max, og kjørt kalibrering. Front høyttalerne settes da til -0.5 og + 1. Med så liten justering av lyd etter kalibrering, er vel dette "beviset" på at max gain er greit i mitt tilfelle?
    Nettop, og helt korrekt :-)
    Denon AVR-4520 CI

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Kongsberg
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av derrick1 Vis post
    Hei.
    Hvordan opplevde du forskjellen Yamaha alene og Yamaha sammen med ATI 1202, synes du det var en stor oppgradering og verdt pengene? Har du testet på film og musikk i 2 ch stereo etter kalibrering?
    Hei

Har prøvd den litt mer nå. Må vel være så ærlig at det helt store løftet ikke skjedde... Noe mer "potent" er den på høy lyd. Veldig vanskelig å huske lyd sammenligninger før og etter. Synd man ikke får noe av den samme oppgraderingen som å gå fra Philips alt i et anlegg - til dagens hver oppgradering Må vel bare innse at man har et greit oppsett som gjør at oppgraderinger gjør minimalt med lydopplevelse.. Men tror ATI kommer til å stå, har plass til den, + er da heeelt sikker på at Mentorene får nok power

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres meget likt ut av hva jeg erfarte med og koble til min emotiva xpa5, til syvende og sist så kan jeg da kjøre kanskje 5 db høyere, i intense scener, men det var nettopp disse 5 desibellene jeg syntes manglet :-)
    Høyere enn det og jeg trenger hørselvern så er ikke effekten som gir seg
    Sist endret av TorTorden; 06-16-2014 kl 13:49
    Denon AVR-4520 CI

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Arendal
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Biring Vis post
    Hei

Har prøvd den litt mer nå. Må vel være så ærlig at det helt store løftet ikke skjedde... Noe mer "potent" er den på høy lyd. Veldig vanskelig å huske lyd sammenligninger før og etter. Synd man ikke får noe av den samme oppgraderingen som å gå fra Philips alt i et anlegg - til dagens hver oppgradering Må vel bare innse at man har et greit oppsett som gjør at oppgraderinger gjør minimalt med lydopplevelse.. Men tror ATI kommer til å stå, har plass til den, + er da heeelt sikker på at Mentorene får nok power
    Jeg prøvde ATI 1802 i helgen og spilte nesten døgnet rundt i 2 dager, og koblet frem og tilbake med og uten effekt flere ganger. Jeg konkluderte med at det ikke gav meg noe stort løft heller. Jeg testet den med tanke på avspilling av musikk i 2 ch der jeg var nysgjerrig på om det var noe å hente i forhold til å få til et mer tredimensjonalt lydbilde.
    Så lenge jeg spilte på moderat volum, som jeg gjør 90 % av tiden, så var det vanskelig å merke den store forskjellen. På høyere volum spilte det noe mer oppløst og med mer dynamikk, men ikke nok til at jeg beholdt den. Jeg leverte den tilbake til L-sound i dag og de hadde som vanlig fantastisk service og tok den imot i retur med godt humør og gav meg et par gode råd om å flytte litt på høyttalerne. Det å flytte høyttalerne en halv meter lenger frem gav et løft og jeg fikk mer luft og åpenhet.

Det må tillegges at ATI-en tok seg j... bra ut i hylla, hadde en meget tillitvekkende byggekvalitet og spilte naturlig og nøytralt. Jeg hadde ønsket at den gav den store WOW-følelsen, men konkluderer med at Yamaha aventageserien spiller veldig bra og gir mye lytteglede for pengene på både film og musikk.

Uansett, gratulerer med ny og flott forsterker, ATI gir mye for pengene
    Sist endret av derrick1; 06-17-2014 kl 10:50
    Yamaha RX-A1030, Cambridge Azur 751 BD, Sony KDL-55EX500, XTZ 99.36, XTZ 99W 10.16 x2, B&W CMC, Supra cables

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Kongsberg
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av derrick1 Vis post
    Jeg prøvde ATI 1802 i helgen og spilte nesten døgnet rundt i 2 dager, og koblet frem og tilbake med og uten effekt flere ganger. Jeg konkluderte med at det ikke gav meg noe stort løft heller. Jeg testet den med tanke på avspilling av musikk i 2 ch der jeg var nysgjerrig på om det var noe å hente i forhold til å få til et mer tredimensjonalt lydbilde.
    Så lenge jeg spilte på moderat volum, som jeg gjør 90 % av tiden, så var det vanskelig å merke den store forskjellen. På høyere volum spilte det noe mer oppløst og med mer dynamikk, men ikke nok til at jeg beholdt den. Jeg leverte den tilbake til L-sound i dag og de hadde som vanlig fantastisk service og tok den imot i retur med godt humør og gav meg et par gode råd om å flytte litt på høyttalerne. Det å flytte høyttalerne en halv meter lenger frem gav et løft og jeg fikk mer luft og åpenhet.

Det må tillegges at ATI-en tok seg j... bra ut i hylla, hadde en meget tillitvekkende byggekvalitet og spilte naturlig og nøytralt. Jeg hadde ønsket at den gav den store WOW-følelsen, men konkluderer med at Yamaha aventageserien spiller veldig bra og gir mye lytteglede for pengene på både film og musikk.

Uansett, gratulerer med ny og flott forsterker, ATI gir mye for pengene
    Takk for det, synes 6500,- er en grei pris, kan jo også flytte den, til en fremtidig kino, med større høyttalere som trenger watt.

Jeg vurderte også XTZ 99.36 , fikk da beskjed at disse trengte relativt mye Power. Men du kjører de kanskje som "small" og delefilter mot sub?
    Dette vil jo lette lasten veldig for Yamaha`n.

Jeg kjører hoved høyttalerne som "large" med sub ekstra på musikk. Etter å ha satt inn ATI føler jeg at dette greit også kan brukes på film.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Arendal
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, kjører 99.36 som small og 2 stk 10" suber, og nå spiller de relativt oppløst og fint. Hadde en NAD c272 før på de og det er små forskjeller fra da av og nå. Jeg har også hørt at de trenger mye effekt, men det er nok for å dra ut det fulle potensialet. Ved vanlige lyttevolum opp til ca -20 spiller de veldig fint med RX-A1030

Jeg har også testet litt i pure direct (uten subber) og de spiller veldig bra da også, så jeg mener at man ikke nødvendigvis på død og liv MÅ ha mye effekt til 99.36.
    Sist endret av derrick1; 06-18-2014 kl 23:29

Lignende tråder

1. Koble til effektforsterker
    By Jokk3 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 4
    Siste melding: 07-11-2013, 18:25
  2. Pioneer VSX-818-K A/V koble effektforsterker
    By bearing340 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 0
    Siste melding: 08-25-2009, 16:22
  3. Koble til effektforsterker
    By ronnlo in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 2