Forbedring?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: Forbedring?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2014
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forbedring?

Hei!

Skal ærlig innrømme at jeg er helt grønn på dette området. Jeg kjøpte et par Dali Ikon 6 mk2, som jeg driver med en Yamaha 3067 receiver. Watt nok i massevis, tenkte jeg. Planen var jo å ha surround anlegg, men så blei det litt flytting, og nå er det plutselig ikke så aktuelt lenger. Receiveren er jo grei nok den altså, men jeg lurer så på om jeg går glipp av mye morro siden jeg ikke har effektforsterker. Føler liksom at det mangler noe i lyden. Ville jeg ha merket forskjell hvis jeg for eksempel hadde skaffet meg en NAC c275? Jeg henger jeg opp i at Yamahaen liksom skal ha 7x140watt, og den NADen har 2x150. Ti watt forskjell, hva gjør vel det? Men så leser jeg jo gang på gang at man absolutt bør skaffe seg et effektrinn.. Er det noen kloke hoder her som kan gi et greit svar til en grønnskolling?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville først utelukket plassering av høyttalerne, om du har f.eks byttet type rom så vil dette ha enormt og si på lyden.
    Ofte kan noen få cm faktiskt gi større innslag på lyden enn en effekt forsterker.

Jeg hadde også sjekket innstillinger på receivern, kanskje den har justere Eq på en måte du ikke liker, min pioneer pleier og dempe i bass og øke i øvre mellomtone noe som er stikk i strid med hva jeg ønsker.

Watt beskrivelsen på receivere kan også være litt misvisende før man blir vant til det, f.eks 7x140 betyr ikke at den takler 980 watt, men at hvilken som helst av de 7 kanalene kan levere 140 watt men ikke nødvendigvis samtidig, ofte er bare strømforsyningen robust nok til og klare dette i 2 kanaler samtidig og når man legger effekt fra disse to over til andre kanaler så går det på bekostning av tilgjengelig kraft.

Men denne yamahaen skulle absolutt ha kraft til og drive et ikon annlegg og gjerne i 5.1om så er ønsket så derfor tror jeg at det er mest sannsynlig det er plasseringen av høyttalerne, eller innstilling på receivern.

Jeg går forsåvidt ut ifra at du har kjørt ny kalibrering av receivern når du flyttet?
    Sist endret av TorTorden; 06-13-2014 kl 16:29
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal du ha noe forbedring ville jeg heller kjøpt nye høyttalere feks mentor 6, da kan du begynne å tenke på effektforsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2014
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Da er for lite krefter ikke et tema i alle fall. Har kjørt kalibrering ja, og merket stor forskjell bare da. Men mulig det er som du sier at Eq ikke er slik som jeg ønsker, så skal ta en kikk på den. Når det kommer til plasseringen så er jeg ganske låst. Avstand til bakvegg er det eneste jeg kan regulere på.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja forskjellene med ikon og mentor er ikke ubetydelige, men heller ikke ekstreme, men de har en del forskjeller som f.eks bakover vendte bassporter, dette gjør at de trenger luft mellom front vegg og portene.
    Hos meg ble det til at de spiller best bass med 50cm mellom port og framvegg, noe som betyr at fronten på de står en meter inn på gulvet. Det er ikke alltids aktuelt for mange.

Jeg har jo selv en ganske så kraftig receiver, og en effekt forsterker. Effekten gjør egentlig bare forskjell når jeg ser på film i meget høyt med masse surround effekter på meget høyt volum (typiskt -18 db og over).

I stereo var det absolutt minimalt jeg merket av forskjell, så er derfor skeptiskt til og tro at det er effekt forsterker du trenger.

Et annet spørsmål: har du subwoofer?
    Hvis ikke så er dette absolutt og anbefale og det og bruke crossover mellom høyttalere og forsterker kan spare receivern masse arbeid og kan subben kan plasseres separat for høyttalere der den spiller best , noe som sjelden er samme stedet man best plassere høyttalere, nei lyd skal ikke være enkelt.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Lignende tråder

1. LNB forbedring
    By arne.knudsen in forum Satellitt
    Svar: 3
    Siste melding: 02-16-2010, 14:12
  2. Lyd Forbedring
    By tOOga in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 5
    Siste melding: 10-23-2009, 13:23
  3. Forbedring av bilde??
    By kx3 in forum TV-apparater