Valg av effektforsterker, Rotel evtl?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Arendal
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av effektforsterker, Rotel evtl?

Hei.
    Jeg kjører et 5.1 surroundoppsett med XTZ 99.36 i front som drives av Bi-ampet Yamaha RX-A1030. Til film er dette helt topp, men er ikke helt fornøyd med lyden ved musikkavspilling i 2 ch stereo. Jeg har tidligere hatt NAD c272 på de samme frontene og husker at lyden var mer luftig og detaljert, bedre separasjon og jeg kunne "høre musikernes plassering på scenen" eller mer tredimensjonalitet i lydbildet . Med Yamaha er lyden varm og fin, men litt svak på mellomtone og følelsen av at alt av musikere og vokal er plassert i senter av lydbildet.

Har kikket på Rotel RB-1572 da den er liten og nett og passer greit inn i hylla. Men jeg er usikker på denne nye teknologien med såkalt ICE-power. Den skal gi 2x250W, men veier bare 7,8 kg. Hmm, er usikker på dette da jeg er flasket opp med at "godt med kg er godt for lyden" som en hovedregel. Jeg ser at Rotel RB-1552 er mer tradisjonell med 2x120W og 14,3 kg. Bra pris på disse synes jeg.

Alternativer innenfor plass/budsjett
    -NAD 275BEE
    -Parasound 2250 eller Halo A23
    -Maranttz MM7025
    -Primare A34.2
    -ATI 180 (litt stor og tung, men kan få plass)

Har lest meg litt opp nå og ser at Class D er mye lettere og mindre enn class A/B forsterkere. Noen som kan si litt om effekten og lydsignaturen på D kontra A/B?

Noen som har erfaringer med Rotel og hva slags lydkvalitet jeg kan regne med? Andre tips til en god effekt til 99.36 som ikke koster skjorta og som vil gi nydelig lyd? Hører mest på type akustisk, jazz og noe pop. Trenger ikke nødvendigvis så massivt med kraft, det er en forsterker med musikalske kvaliteter jeg er ute etter. Vil det være slik at Yamahaen som pre vil være en hindring for god lyd i stereo selv med en god effektforsterker?
    Sist endret av derrick1; 06-07-2014 kl 16:50
    Yamaha RX-A1030, Cambridge Azur 751 BD, Sony KDL-55EX500, XTZ 99.36, XTZ 99W 10.16 x2, B&W CMC, Supra cables

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ROTEL ICE POWER låter veldig bra og effekten blir knapt varm. Ha selv en RMB1575 med 5x250W - kjempefornøyd. Den er nøytral eller mot lys - i alle fall mod min Rotel prosessor. Har testet Yamaha og den er mye mørkere i lyden - en RXA2010. Syntes den ble for mørk og Rotel er lysere, lyftigere og mer detaljert som du etterlyser - kjør på
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Arendal
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar, Ingeniør`n. Rotel heller mot det lyse sier du, hvordan vil det være sammen med Yamaha som kanskje heller mer mot det mørke? Vil det bli noe lysere og luftigere enn jeg har det i dag? Vil det bli mer separasjon og et mer tredimensjonalt lydbilde i 2 ch stereo tror du?

Ser ut til at Rotel 1572 og Parasound Halo A23 er mest aktuelle ut fra størrelse og pris. Noen som har prøvd noen av disse med Yamaha som pre eller har noen formening om hvem av de som vil spille penest i mitt oppsett i 2 ch stereo?

Parasound 2250 og Primare 34.2 ligger på brukten, noen som mener noe om hvordan disse vil spille med Yamaha som pre?

Hvordan vil disse spille i forhold til NAD c272? Var OK fornøyd med denne, men følte den manglet litt både på fasthet i bassen og på å sette opp et større lydbilde.
    Sist endret av derrick1; 06-07-2014 kl 13:59
    Yamaha RX-A1030, Cambridge Azur 751 BD, Sony KDL-55EX500, XTZ 99.36, XTZ 99W 10.16 x2, B&W CMC, Supra cables

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Arendal
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var innom L-sound og hentet en ATI 1802 i helgen og spilte nesten døgnet rundt i 2 dager, og koblet frem og tilbake med og uten effekt flere ganger. Jeg konkluderte med at det ikke gav meg det store løftet. Jeg testet den med tanke på avspilling av musikk i 2 ch der jeg var nysgjerrig på om det var noe å hente i forhold til å få til et mer tredimensjonalt lydbilde.

Så lenge jeg spilte på moderat volum, som jeg gjør 90 % av tiden, så var det vanskelig å merke den store forskjellen. På høyere volum spilte det noe mer oppløst og med mer dynamikk, men ikke nok til at jeg beholdt den. Jeg leverte den tilbake til L-sound i dag og de hadde som vanlig fantastisk service og tok den imot i retur med godt humør og gav meg et par gode råd om å flytte litt på høyttalerne.

Det å flytte høyttalerne en halv meter lenger frem gav et løft og jeg fikk noe mer luft og åpenhet. Lydbildet ble også bredere hvis jeg kan beskrive det slik. Begrensningene slik oppsettet mitt er nå, ligger nok i rommet heller enn å kjøpe inn mer elektronikk. Det er ikke aktuelt med mer akustiske tiltak eller å flytte høyttalerne lenger ut på gulvet da sjefen har satt foten ned der. Kompromisser hele veien altså .

Det må tillegges at ATI-en tok seg j... bra ut i hylla, hadde en meget tillitvekkende byggekvalitet og spilte naturlig og nøytralt. Jeg hadde ønsket at den gav den store WOW-følelsen, men konkluderer med at Yamaha aventageserien spiller veldig bra og gir mye lytteglede for pengene på både film og musikk.
    Sist endret av derrick1; 06-17-2014 kl 10:59

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva brukte du som pre trinn sammen med nad'en?

Og hva slags lyd moduser på yamaha bruker du til lytting?
    Bare lurer for i min erfaring kan det og skifte mellom forskjellig moduser på receiver ha store utslag, og jeg får mer 'staging' og luft til både musikk og lyd om jeg kjører pure direct.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Arendal
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Hva brukte du som pre trinn sammen med nad'en?

Og hva slags lyd moduser på yamaha bruker du til lytting?
    Bare lurer for i min erfaring kan det og skifte mellom forskjellig moduser på receiver ha store utslag, og jeg får mer 'staging' og luft til både musikk og lyd om jeg kjører pure direct.
    Brukte Yamaha RX-V667 som pre til NAD.
    Kjører straight til lytting med 2 stk godt integrerte 10" XTZ subber. Pure Direct spiller kanskje enda mer oppløst, men da er det uten subber og jeg opplever lyden som noe mer "klinisk" og har til nå ikke fått det lydbildet slik jeg ønsker i min stue. Tror nok RX-A1030 sine DAC-er gir meg den varme klangen jeg liker når jeg kjører i Straight, begynner å ane et noe mer tredimensjonalt lydbilde nå. Det er som nevnt i tidligere tråder mye å hente på høyttalernes plassering og akustiske tiltak, kanskje like mye eller mer enn bare å fokusere på bedre utstyr.

Jeg føler lyden begynner å sette seg her nå. Vet ikke om lyden har vokst på meg eller om utstyret spiller bedre og bedre sammen. Det som er sikkert er at det at jeg dro høyttalerne 80-100 cm ut fra bakveggen gav den største forbedringen så langt

Edit; TorTorden, som du sier "Bare lurer for i min erfaring kan det og skifte mellom forskjellig moduser på receiver ha store utslag, og jeg får mer 'staging' og luft til både musikk og lyd om jeg kjører pure Direct"

Testet litt i kveld med noen gode innspillinger i pure Direct og høyttalerne laaangt ut på gulvet; jaggu åpnet det seg ikke et enda bredere og luftig og oppløst lydbilde. Til ren musikkavspilling med for eksempel jazz og sterke kvinnelige vokalister gav dette flott lyd. Når jeg skifter mellom straight og pure direct så merker jeg tydelig at lydbildet blir bredere med pure direct. Med straight er lydbildet klart mer sentrert mot midten men med mer bass siden jeg subbene da følger med. Blir litt smak og behag dette her, men jeg heller nå mot at akusisk musikk og sterke vokaler er flottest i pure direct. Katie Melua og Eva Cassidy sang vakkert for meg i kveld .
    Sist endret av derrick1; 06-18-2014 kl 23:26

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjørte en Yamaha RX-V663 som pre til Rotel RMB-1575 og løftet det ga i lyd var godt merkbart. Mine SVS'er liker litt godt med strøm så effekten Rotel'en gav var perfekt både til musikk og film. Jeg måtte dessverre selge Rotel'en pga lengre tids arbeidsledighet og det var nedtur med tanke på lyden. Nå er det strømleveransen til 663'en som begrenser lydnivået og ikke ørene.

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har flyttet min Hegel H200 bort fra hjemmekinoen og opp i stua. Nå drives 5.1 + front prescence av min RX-A810 (før drev Hegel-en frontene). Og hva skal jeg si? Både jeg og kona synes lydbildet har klappet sammen, og lyden er mer "gnålete" og anstrengt. Ingen luft! Jeg kalibrerte selvsagt på nøyaktig samme måte og kjører de samme lydinnstillingene ellers. Så min erfaring er at en effektforsterker kan gjøre underverker!

Nå som Hegel-en står i stua, er planen å finne noe nytt til kinoen. Kanskje en ATI 1807?

Edit: Forskjellen er veldig merkbar på film, og til og med på TV-titting. På musikk brukte jeg Hegel-en direkte, så det er selvsagt ikke sammenlignbart.

Lignende tråder

1. Jording av Rotel effektforsterker
    By bpinnsvin in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 12
    Siste melding: 08-29-2009, 20:23
  2. Jordproblem? Rotel RB-985 MK2 effektforsterker
    By nts in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 3
    Siste melding: 02-12-2009, 23:46
  3. Svar: 13
    Siste melding: 12-22-2008, 19:14
  4. Rotel RB-976 effektforsterker, en oppgradering?
    By octane in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 1
    Siste melding: 07-24-2008, 01:11
  5. Rotel effektforsterker
    By sds in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 4
    Siste melding: 06-07-2004, 10:27

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg