ARC/kopling mellom av-receiver og annet utstyr.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

ARC/kopling mellom av-receiver og annet utstyr.

Har en Onkyo TX-NR808 og lurer på hvordan jeg kopler denne på best mulig måte mot andre komponenter. Har konsoller, BD, satellitt etc. Noe er koplet rett i TV (med arc) for å slippe å ha av-receiver på bare for å se tv eksempelvis. Men jeg har forstått at med arc så loopes og lyden fra komponenter som er tilkoplet tv tilbake til av-receiver? Har jo 2 HDMI-ut på receiveren, så hvordan kopler jeg da dette sammen på best mulig måte?

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er vel greiest å ha alt koblet til receiver, dersom du bruker ARC tilbake fra kilder som er koblet til tv, så mister du vel hele osd menyen på receiver.
    bakdelen er vel at receiver må stå på for å få lyd, men dette er heller ikke et stort problem (hos meg hvertfall), når jeg skrur min samsung tv av eller på, så skrur også receiver seg av og på
    Marantz 6012+rotel rb1070, Focal Aria 906, SVS SB13-ultra

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arc krever HDMI kontroll i enhetene og dette ender ofte med at utstyret får litt egen vilje og i min mening.
    Første morroa som du kanskje kan bli utsatt for er at når tv slås på vil receiver også slå seg på og stille seg til tv input, slår du av en så vil også den andre slå seg også, og siden jeg har en harmony så er dette en endeløs problem kilde.

Det er flust av tilfeller hvor enheter med hdmi kontroll begynner og slå seg av og på helt uten input også.
    Kort sagt i min mening ARC og hdmi kontroll er en god ide som har blitt horribelt implementert og skaper flere problemer enn det løser.
    Spessielt når man ikke får mer enn stereo pcm, så kan man heller bruke en optisk/RCA kabler og man kan fortsatt bruke fjernkontroller som harmony etc.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    316
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har nettopp koblet opp min tv og receiver via ARC. brukes kun i stereo og med altibox-tuner koblet til tv. så bryr meg ikke om jeg ikke får flerkanalslyd. (visste ikke det var en begrensning).
    når jeg slår på tv så slås receiver også på med riktig valgt inngang. styrer da volum på receiver med tv'en sin fjernkontroll. slipper også å bytte inngang på receiver når jeg ser på Netflix igjennom tv.
    alle andre komponenter er koblet igjennom receiver.

bytter jeg inngang på receiver før jeg slår av tv så forblir receiver på.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Arc krever HDMI kontroll i enhetene og dette ender ofte med at utstyret får litt egen vilje og i min mening.
    Første morroa som du kanskje kan bli utsatt for er at når tv slås på vil receiver også slå seg på og stille seg til tv input, slår du av en så vil også den andre slå seg også, og siden jeg har en harmony så er dette en endeløs problem kilde.

Det er flust av tilfeller hvor enheter med hdmi kontroll begynner og slå seg av og på helt uten input også.
    Kort sagt i min mening ARC og hdmi kontroll er en god ide som har blitt horribelt implementert og skaper flere problemer enn det løser.
    Spessielt når man ikke får mer enn stereo pcm, så kan man heller bruke en optisk/RCA kabler og man kan fortsatt bruke fjernkontroller som harmony etc.
    Takker for godt svar. Enig med deg, det kunne vært en god løsning. Men da måtte man ha kunnet brukt kunn ARC. Uten HDMI kontroll.
    HDMI kontroll, er det som får hele sys til og oppføre seg rart.

Jeg har alt koblet til reciver, men kunne tenke meg og la lyden fra Netflix, Youtube etc som er på SMG TVn komme ned til revicer. Men blir bare ball. Dobbelt opp med menyer etc.
    Bruker Harmony One fjernkontroll, så blir nok heller og koble en ekstra ledning i mellom TV og reciver.

Lignende tråder

1. tilkobling av annet utstyr til forsterkeren..hvordan?
    By njofra in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 1
    Siste melding: 03-11-2011, 22:23
  2. Svar: 3
    Siste melding: 12-02-2010, 04:59
  3. Tips til ny sub og annet utstyr.
    By Grievous in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 7
    Siste melding: 11-22-2010, 19:48
  4. utstyr i annet rom?
    By Neccer in forum AV gadgets og portabel AV
    Svar: 5