Dagens mid recivere vs gårsdagens hi-end recivere. Hva er egentlig forskjellen?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dagens mid recivere vs gårsdagens hi-end recivere. Hva er egentlig forskjellen?

Sitter her og planlegger min nye kino. Har alltid holdt på med 2 kanaler tidligere de siste 12-15årene relativt aktivt. Og der er det "lite" som har skjedd med hvordan en 2 kanals forsterker virker. Når det kommer til multikanaler og kino/musikk recivere, så har jeg egentlig fallt av lasset for lenge siden. Så jeg prøver nå å få littt input på hva jeg burde gjøre.

Jeg har hatt en liten kino som påheng til mitt 2 kanalssystem som har blitt drevet at en Pioneer Lx50. Denne dekoder HD lydformatene og har HDMI inn og ut. Til nå så har den gitt meg mye glede og har gjort jobben godt, Såoass godt at jeg har da valgt å ta setget fra 2 til multikanals oppsett. Om alt gåt etter planen så blir anlegget mitt hentet og betalt idag, og da står de "nye" høyttalerene klar til å komme inn. Settet jeg går for er Kilpsch hele veien. Med RF7 og RC7 i front. pluss RS7 og RB75 subbene blir to stykker og heter RSW 15.

Selv om Klipsch har høy følsomhet så regner jeg med at Reciveren vil gå ned i knestående når den ser størrelsen på høyttalerene og alle de 8 og 19toms elementene den skal holde styr på. Så spørsmålet mitt vil da først være:

Burde jeg bare fortsette med min LX50 og koble til effekttrinn, eller burde jeg kjøpe en pent brukt hiend utgave som kostet la oss si rundt 30 lapper for 2-3år siden?

Jeg er ikke spes opptatt av 3D enda og har heller ikke 3D prosjektor, men en eldre Epson 720p som fyller et 106 tommer lerret. Det erbilde som er helt ok, men jeg har sett nyere prosjektorer og vet hva de er i stand til. Bildedelen vil oppgraderes etterhvert, men synes det er vitigere med lyd.

Hva er det som skiller en ny reciver og en, la oss si, 4år gammel reciver når det kommer til lydkvalitet, romkorrigering, dekoding av HD lyd, dekoding av 2 kanals lyd osv. Jeg tenker da på en ny dagens reciver til 15000kr eller en 4 år gammel hiend utgave som koster det samme brukt, la oss si en nypris på rundt 30.000. Min LX50 er i vertfall 4år og kostet 12000kr når den kom.

Er det andre ting jeg burde tenke på når jeg nå planlegger dette? Rommet er ferdig bygget så her er det snakk om å sette inn høyttalerene i rommet, plassere alt riktig og nyte film.

Så tenker jeg på. Jeg ser at flere av dagens recivere har dekoding for 9.1 11.1 osv. Dette er da høydekanaler fremme og bak. Jeg som har skråtak, vil jeg kunne bruke dette og vil det gjøre noe positiv med lyden, eller vil det bare bli tull siden jeg ser alle plasseringsbilder jeg finer på nett, så er det rom med flatt tak.

Hvor mye tilfører de høydekanalene? Jeg har aldri hørt en kino i privat hjem med slike.

Setter stor pris på innspill.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -cimg1821-jpg  
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann.
    Spennende med så mye nytt på gang da
    Siden du ikke har 3D , eller umiddelbare planer om dette , så hadde jeg prioritert et godt 3 kanals effekt-trinn til frontrekka og brukt den receiveren du har i første omgang - på ren lydkvalitet så er den slett ikke verst , selv om den selvsagt mangler mye funksjoner ift. dagens modeller.

Siden du også har vært/er såpass opptatt av to-kanals lyd , så hadde jeg siktet meg inn på en prosessor/effekt løsning på sikt. Og da kan du jo fortsatt få utnyttet den 3-kanaleren du nå kjøper. Til bak/høyde kanaler kan en jo gå ned en god del på kvaliteten på effekt-trinnet.
    Selv bruker et 5x100w Rotel klasse-D trinn til dette , og det fungerer som snus.
    Har selv CX-A prosessoren til Yamaha , og den står ikke noe tilbake for rene stereo-pre'er jeg har hatt til musikk heller - snarere tvert imot

Lykke til med nytt utsyr fremover - blir artig å følge med deg videre.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann, takker for svar. Er litt slik at det er den veien jeg tenker selv. Men så har jeg jo oppdagen den Yamaha Z11 som ligger på brukten, men den er jo enda eldre enn min Pioneer. Pre/effektløsning er nok den veien jeg kommer til å ende opp med etterhvert, kjenner jeg meg selv rett.
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For 15.000 får en gode recivere. Selv ønske om og fornye på den fronten. Yamaha 3030, Denon 4520 og Onkyo 3010 er på ønskelisten.

Ville nok gått for effekt på høytalerne. Men så er det om du skal ha noe dedikert 2 kanalers til stereo.
    Da ville jeg hatt en 2 kanalers effekt på frontene. Og en 3 eller 5 kanalers til center, surround, surround back.

Høydekanaler ? det er nok noe som en må ha i fremtiden da surround lydmssig vil legge til flere kanaler. Eks søk : Dolby Atmos.
    Pr. n kommer en langt med høydekanaler forran og bak. Effektmessig vil det varriere fra rom til rom.
    Selv har jeg en eldre yamaha 3800 med høydekanaler forran og DSP on av og til. Morro og sette på for og utforske litt.
    Jeg benytter (presence) i hovedsak for og løfte center kanalen lengere opp på bildet.
    Anbefaler og prøvelytte hos noen som har høyde forran og bak.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke hvor kresen du er på at forforsterkerdelen og DACen i receiveren/prosessoren skal være transparent. Men min erfaring er at det er stykke opp fra både receivere i 15-20k klassen og prosseror i den prisklassen sammenlignet virkelig transparent låtende elektronikk.

Dersom du kan leve med å bruke J River til alt og ikke planlegger å bruke anlegget til eksterne enheter (kun film med J River), så er det mulig å kjøre alle prosessering i J River og bruke et høyakvalitets lydkort eller ekstern mulitkanals DAC som kobles rett i effektrinn. Du bruker da volumkontrollen til lydkortet/DACen. Dette gir den lydmessig klart beste løsningen. De som har sammenlignet en slik løsning mot prosessorer i 50-100k, mener dette låter enda bedre. Dessuten er det relativ rimelig. Et Lynx Two-B lydkort med 8 kanaler koster f.eks 8000 kr og en ekstern flerkanals DAC med volumkontroll omtrent det samme.

Ulempen er at det er mer knotete og sette opp og du må nesten bruke J River til alt. Det er riktig nok mulig å få lyd som fungerer brukbart til andre windows programmer, men da blir der noe mer begrenset. Ingen tvil om at en receiver eller prosessor er mye enklere. Mulig f.eks Emotiva sin prosessor er bedre enn de jeg har prøvd.
    Yamaha pleier å være ganske farget i gjengivelsen. Ikke kjøp en slik før du har prøvd den hvis du ønsker noe nøytral låtende.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Orso, takker for onnlegget.
    Jeg kommer til å bruke SB touch, PS3 til musikkavspilling og bluray avspilling og spilling. Spiller en del bilspill og planlegger innkjøp av kjørestol feks.

Når det gjeler lyd så er jeg opptatt av at det skal være morro med musikk og lyd. Og jeg liker det nok litt mer på den varme siden enn nøytralt. Men jeg er alergisk mot svulmete og boomete bass. Jeg håper at RF7 skal kunne gi meg det jeg ønsker uten subber, for da kan jeg gå til innkjøp av en 2 kanals integrert forsterker som feks Electrocompaniet ECI-5 som jeg har hatt tidligere og som spillte svært godt på mine Triangle Chello. RF 7 har enda mer membran areale med sine 2x10" enn Chello sine.

Om ikke så må jeg kjøre alt via reciver, og jeg liker faktisk lyden LX50 gav meg på Chelloene, selv om det er relativ mye forskjell på Pioneer og Unison Research i form av kvalitet. Jeg vet at jeg må ned i kvakitet på musikk delen, men håper at jeg får relativt mye mer på filmdelen, og at opplevelsen totalt sett vil gi meg mere.

Jeg sitter heller ikke å analyserer musikken jeg har, er mer sånn at jeg setter meg godt tilrette i sofaen, planter beina på en bruskasse og syner med. Men jeg er veldig opptatt av å få så mye som mulig ut av anlegget ved plassering. Jeg håper på en måte at det anlegget jeg setter sammen nå ikke skal være så avslørende som det jeg hadde, da min musikksmak gjør at det blir spillt av mye ræva innspillinger. Og der var Chello og Unison nådeløse.

Håper dette er forståelig.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner. Da tror jeg i grunnen du vil oppleve at en receiver eller prosessor vil på langt vei gi deg det du ønsker. En brukt Marantz prosessor fra 8000-serien kan være et tips. De heller litt mot det varme. Eldre Cary prosessorer er en annen. Ellers vanskelig å anbefale noe konkret hvis man er ute etter litt huslyd. Da er alltid egen testing som gjelder. Har ikke prøvd nok selv til å si så mye om det ha vært store lydmessige forandringer i årene som har gått.

Den kommende Emotiva prosessoren ser veldig spennende ut i mine øyne og har veldig gode tweake muligheter med manuell EQ, men jeg ville tro den er konstruert med så lite farging som mulig.
    http://www.xmc-1.com/
    http://shop.emotiva.com/collections/...products/xmc-1

Emotiva bør man uansett vente litt med å kjøpe før det kommer tilbakemeldinger. De har slitt tidligere med software bugs.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, er nok vanskelig å anbefale noe konkret komponent. Er egentlig ikke det er direkte er ute etter heller.

Tenkte litt mer på å opne en diskusjon på hva som er de store forskjellene på dagens midklasse recivere i forhold til gårsdagens dyrere recivere. Hva som er positivt og negativt med begge to.

Ser for meg å bruke opptil 15 lapper akkurat nå. Og jeg har lest meg frem til at en XPA-3 fra emotiva kan være et godt valg. Denne kan jeg to ta med videre som Torolan er inne på ved senere oppgradering til evnt en prosessor.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser man på disse målingene av Yamaha sin prosessor , så kan jeg ikke skjønne at den kan være så veldig farget ? http://www.audioholics.com/av-preamp...p-measurements
    Foskjellen opp fra RX-A3020 som jeg hadde før var faktisk større en jeg hadde turt å håpe på
    Men som det nevnes her , så er det kanskje ikke enkeltkomponenter man skal henge seg opp i , men heller en generel langsiktig tankegang.
    Det blir som sagt moro og se hva som blir løsningen til slutt
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Lignende tråder

1. Onkyos nye recivere !
    By dvdjan in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 991
    Siste melding: 06-29-2011, 18:42
  2. Et par spm om Yamaha Recivere
    By skofus in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 0
    Siste melding: 10-23-2010, 08:15
  3. DVD-Recivere
    By DeVeDe in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 0
    Siste melding: 12-03-2007, 13:35
  4. HD-DVD: Kan vi bruke dagens recivere ?
    By Glenn Evensen in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 15
    Siste melding: 01-05-2007, 01:35
  5. Hd-recivere???
    By longbow in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 5
    Siste melding: 01-03-2007, 22:32

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg