Forsterkerløsning for B&W 800D oppsett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer Tassadar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool Forsterkerløsning for B&W 800D oppsett

Hei godtfolk!

Kjelleren er straks klar etter fem års arbeid. Merk, det er fem år med laaange pauser, frustrasjon og forvirring. Rommet er ca 31m2 og vi bor i et rekkehus med snille naboer.
    Vi har ingen båt, hytte eller flott bil. Det er ikke der interessen ligger. Men vår drøm er et "Hifi-tempel" i kjelleren. En drøm jeg sikkert deler med store deler av dette forumet

Jeg har knegått Hifi-klubben siden B&W slapp sine 802d. Dette har vært drømmehøytalerene og de plager meg i drømmene mine Det er "The one that always got away" etc. Jeg har også et la oss si litt overdrevent kjærlighetsforhold til formspråket til denne høytalerene. Jeg er rett og slett besatt av den.

Jeg hørte at noen betegnet disse høytalerene som "The 911 of the speaker world". En betegnelse jeg ut fra et formperspektiv er helt enig i. Man må selvsagt ikke glemme lyden til høytalerene. Det er en kjærlighet til hele høytaleren som gjør at jeg er villig til å utsette meg for "Er du helt idiot? Bruke 110.000kr på HØYTALERE?!?!?!". Vi er jo så "norske" at vi stiller slike spørsmål men glemmer naboen som kjørte 400.000,- på en skjærgårdsjeep. Det er plutselig helt ok...

Men det skal jeg ikke plage dere med. Poenget med denne posten, bortsett fra å mase om en mer eller mindre crush på et par høytalere, er å få deres mer sobre feedback på forsterkerløsning til det undernevnte.

Fronter: B&W 802D http://www.hifiklubben.no/Products/b...yttaler-28789/
    Senter: B&W HTM2 http://www.hifiklubben.no/Products/b...yttaler-28801/
    Bak: B&W 805 http://www.hifiklubben.no/Products/b...yttaler-28798/
    Sub: B&W DB1 http://www.hifiklubben.no/Products/b...bwoofer-28895/

Jeg ser for meg at dette er de siste høytalerene jeg kjøper, men også at teknologien i forsterkeren er i et litt annen utviklings tempo når det gjelder nye standarder etc. Jeg ønsker en fornuftig forsterker som kan yte dette oppsettet rettferdighet, men som da skiftes ut når nye standarder krever det. Derfor er Classé litt uaktuelt, mest da grunnet pris.

Når det gjelder bruk er forholdet slik:
    1. Musikk
    2. Film
    3. Spill

Jeg er svært takknemlig for alle tanker dere har i forhold til det overnevnte. Jeg er "dessverre" låst til B&W. Det er bare slik det er. Men forslag på forsterkerløsning og evt. kabling tar jeg i mot. Jeg vet det er utrolig flinke folk på forumet, så her har dere stor påvirkningskraft

Tusen takk for all hjelp!

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tassadar Vis post
    Jeg er svært takknemlig for alle tanker dere har i forhold til det overnevnte. Jeg er "dessverre" låst til B&W. Det er bare slik det er. Men forslag på forsterkerløsning og evt. kabling tar jeg i mot. Jeg vet det er utrolig flinke folk på forumet, så her har dere stor påvirkningskraft

Tusen takk for all hjelp!

Jeg skjønner deg godt. 802 er en fantastisk god høyttaler. Og ja - folk svir gjerne av 600.000 på en bil som for det meste står i ro. Og et par tre år senere har verdien halvert seg. Sånn sett har man langt større nytte av en investering i høyttalere som B&W 802. Man bruker dem langt mer og salgsverdien holder seg langt bedre

Har hørt ganske mye på denne høyttaleren. Og etter min mening er det ingen forsterkere som kler dem bedre enn Classé. B&W eier Classe om jeg ikke tar feil.
    Sammen spiller de så utrolig rent, varmt og oppløst. "Forståsegpåere" klager på at det er "kjedelig", men det gjør de stort sett på alt som låter bra - og så er de oftest anti B&W.

Andre forsterkere som ikke gjør dem bort er større MacIntosh og Electrokompaniet (monblokker)
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for tipsene Ultima!

Jeg forstår godt det du sier med Classé. Det er vel bare slik at jeg må akseptere en slik prisklasse når jeg først går til det steget med å involvere en 802D.
    Det er jo til syvende og sist et økonomisk spørsmål og jeg er redd jeg har strukket meg langt. Men vi får se litt på det

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima Vis post
    Jeg skjønner deg godt. 802 er en fantastisk god høyttaler. Og ja - folk svir gjerne av 600.000 på en bil som for det meste står i ro. Og et par tre år senere har verdien halvert seg. Sånn sett har man langt større nytte av en investering i høyttalere som B&W 802. Man bruker dem langt mer og salgsverdien holder seg langt bedre

Har hørt ganske mye på denne høyttaleren. Og etter min mening er det ingen forsterkere som kler dem bedre enn Classé. B&W eier Classe om jeg ikke tar feil.
    Sammen spiller de så utrolig rent, varmt og oppløst. "Forståsegpåere" klager på at det er "kjedelig", men det gjør de stort sett på alt som låter bra - og så er de oftest anti B&W.

Andre forsterkere som ikke gjør dem bort er større MacIntosh og Electrokompaniet (monblokker)

+1 på denne...

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det finnes andre alternativer enn Classe som jeg synes gjør jobben bra, feks Bryston 4b/14b kan anbefales, Hegel h4 mk2 og Primare A32. Hvem du liker best kan du teste selv.

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt dette oppsettet her flere ganger, kan skrive under på at dette er vanvittig bra.

http://avforum.no/myhifi/Bluepower

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Parasound sine JC-1 monoblokker passer bra. Selv bruker jeg Bladelius pre og monoblokker på mine 803D.
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Active alphamale sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener vi er flere her inne som bruker parasound jc-1 som meg selv på den øverste divisjonen i serien.
    Bærre lækkert!!!!!!!
    B&W 802 D3 ht - B&W ​cmc2 - ADA TRINNOV TEQ 8 rcs - OPPO kilde - MAC MINI kilde - CLASSÉ ssp 800 DELTA - YAMAHA mx-A5000 - KLIPSCH surr - PARADIGM sub1*2stk - PARASOUND jc1 mono eff - WEISS dac/interface - PHILIPS tv - BENQ projector

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis ikke du har kjøpt B&Wene enda, så vil jeg fraråde deg fra å kjøpe de. Jeg skjønner godt at det kan være en høyttalere man drømmer om med tanke på hvor flinke både Hifi Klubben og B&W er på reklame. I tillegg ser de kule ut.

Det er derimot veldig lite som vitner om en spesielt kompromissløs høyttaler. Den måler ikke godt off-axis og faktisk heller ikke spesielt linær on-axis. Den er dessuten vanskelig å få til i et rom p.g.a. spredningsmønsteret. Det finnes høyttalere som spiller fletta av de dyreste B&Wene til langt lavere pris, spesielt hvis man er villig til å kjøpe noe utradisjonelt.

Man bør også tenke mye på spredningsmønster når man kjøper en høyttaler. At den både passer til rommet og til bruken. Integrering av høyttaler og rom er det viktigste for det godt resultat.

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    att den ikke måler så godt ville jeg lagt lite vekt på, men som du sier kan den være litt vrien å få til å spille bra, men når/hvis man får det til spiller den meget bra helt på høyde med mange andre hi-end høyttalere i ca samme prisklasse, men den er ikke veldig nøytral, den legger på en del fylde og varme.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso Vis post
    Det finnes høyttalere som spiller fletta av de dyreste B&Wene til langt lavere pris, spesielt hvis man er villig til å kjøpe noe utradisjonelt.
    Har du sagt A, må du si B. Mest fordi jeg er nysgjerrig på utradisjonelle løsninger...

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k Vis post
    Har du sagt A, må du si B. Mest fordi jeg er nysgjerrig på utradisjonelle løsninger...
    For det første finnes det helt klart bedre tradisjonelle frontfyrende kassehøyttalere enn B&W. Jeg tenker da på høyttalere som måler mer linært og alle undersøkelser viser at slike høyttalere er foretrukket. Problemet med B&Wene er at de bl.a. stikker seg ut i øvre mellomtone og diskant. Noe som fort blir slitsomt og lytte til i lengden med variert musikk. Du ser det tydelig på denne målingen:
    -511b800fig4-jpg

En godt konstruert høyttalere skal ikke ha slike avvik. Noen eksempler på tilsvarende høyttalerkonstruksjoner som ikke har dette er Revel og Kef sin dyreste serie. Sistnevnte er dog IMO tunet litt for slankt, men det kan alltids kompenseres for med EQ eller/og sub.

Alikevel er det ingen tvil om frontfyrende kassehøyttalere uavhengig av jevn on-axis respons har svakheter som gjør at de ikke kan hamle opp med bedre konstruksjoner. Det handler mye om såkalt powerrespons og til dels forvrengning. Mange vil nok også si at følsomhet har stor betydning. Aktiv deling er en klar fordel p.g.a. riktig tidskorrigering i delefrekvensene. Et virkelig krem oppsett bør IMO også ha et separat bass-system. Noen eksempler på bedre konstruksjoner er CBT, store waveguide høyttalere, Synergy horn og Klipsch Jubilee hjørnehorn. Disse nevnte hornkonstruksjonene låter forøvrig ikke som typiske hornhøyttalere med egen resonanse og farging. Kan ikke sammenlignes med f.eks en dårlig hornhøyttaler som Avantgarde. Dette er noe helt annet. Dynamiske dipoler som f.eks Linkwitz LX521 kan også nevnes, men de har en del svakheter som gjør at de IMO ikke når helt opp de andre nevnte her.

Disse høyttalerne kan både kjøpes ferdig av ulike produsenter eller bygges til dels selv. Bygger man selv (krever ikke nødvendigvis at man snekrer selv!) har man alltid mulighet til å perfeksjonere enda mer i forhold til størrelse, konstruksjonsprinsipp lenger ned i frekvens og drivere. Med 70-100k kommer man veldig langt. Dette er er high-end.......

CBT høyttalere:
    -selah-audio-jpg

Waveguide (JBL M2 og Geddes Summa):
    -jbl_0-jpg
    -audiokinesis_geddes_room-jpg

Synergy horn:
    -horn3d-jpg
    -448789-jpg

Klipsch Jubilee:
    -jubs1-jpg
    -ht-u0025252520left-u0025252520rear-jpg

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JAMES HOWLET Vis post
    Jeg har hørt dette oppsettet her flere ganger, kan skrive under på at dette er vanvittig bra.

http://avforum.no/myhifi/Bluepower

Tror jeg nok

Men om man synes Classé er dyrt, så tror jeg ikke det oppsettet der er så aktuelt. Så svinedyrt ut
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss! Her har det vært aktivitet Tusen takk for alle svarene her inne.

1. Hva tror dere om NAD Master Series og 802D?
    2. Og hva tror dere om miksen 802D og Yamaha Aventage?

Lignende tråder

1. Forsterkerløsning til 1/2 subwoofere?
    By hagr in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 18
    Siste melding: 09-01-2010, 00:45
  2. Forsterkerløsning til PSB T65 + CV CLS-215
    By halloiz in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 12
    Siste melding: 03-25-2009, 10:34
  3. Beste forsterkerløsning?
    By ToneLoc in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 5
    Siste melding: 10-24-2006, 21:33
  4. Vifter i Barco 800D