Oppgradering av reciver

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2014
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppgradering av reciver

Hei.

Jeg er i ferd med å skal bygge et dedikert rom til film og musikk. Har dermed planer om å oppgradere hjemmekino anlegget mitt. Det blir tatt en litt om gangen etterhvert som pengene strekker til, men jeg tenkte å begynne med reciveren.

Rommet er på 12kvm og den skal drive et 5.1 oppsett. Har ikke bestemt meg for hvilke høytalere jeg skal ha enda, men det skal være nok "trøkk" til å få en skikkelig kino følelse. Forslag?

På forhånd takk for svar

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2014
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett litt på denne:

http://www.soundgarden.no/hjemmekino...iver-sort.html

Eller:

http://www.soundgarden.no/hjemmekino...ssor-sort.html

Hvilke fordeler vil jeg ha med en surroundprosessor i forhold til en surroundreseiver?

Dumme spørsmål her, men jeg er en fersking i dette :O

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2014
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har skjønt det.

Er prosessor får vel bedre arbeidsbetingelser for å lyde bedre da den slipper å slite med en forsterker i nærmiljøet. På den annen side blir de gjerne dyrere da det ikke selges på langt nær så mange av prosessor/effekt komboen. Selv har jeg en Rotel prosessor og effekt, som jeg er meget fornøyd med - lyder bedre enn alt jeg har hatt av surround receivere i min kino. Anbefaler dette om du vil ta deg råd.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2014
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n Vis post
    Du har skjønt det.

Er prosessor får vel bedre arbeidsbetingelser for å lyde bedre da den slipper å slite med en forsterker i nærmiljøet. På den annen side blir de gjerne dyrere da det ikke selges på langt nær så mange av prosessor/effekt komboen. Selv har jeg en Rotel prosessor og effekt, som jeg er meget fornøyd med - lyder bedre enn alt jeg har hatt av surround receivere i min kino. Anbefaler dette om du vil ta deg råd.
    Takk for svar

Hva med en effektforsterker til gulvhøytalerene og en recevier til resten? Eller kommer man såpass opp i pris da, at det er bedre å bare kjøre på med en surroundprosessor?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du skisserer er vel det som er mest vanlig og ofte kan en brukt effekt gjøre susen for en mindre merkostnad. Det er imidlertid vanskelig å gi generelle råd har da det avhenger av hva du har ellers av utstyr, rommet, hvor høyt du spiller mm.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2014
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tenkt å gå for en Marantz SR5008:

http://www.soundgarden.no/hjemmekino...iver-sort.html

For å drive disse høytalerene:

Gulvhøytalere: Klipsch RF-62 (http://www.soundgarden.no/hoyttaler/...aler-sort.html)

Senter: Klipsch RC-52 (http://www.soundgarden.no/hoyttaler/...aler-sort.html)

Bak: Klipsch RB-51 (http://www.soundgarden.no/hoyttaler/...aler-sort.html)

Sub: Selvbygg (http://www.dynabel.no/Shop/Product/d...it-ukab/DY8508)

Rommet er på 12kvm(3,5x3,5)

Høres det brukende ut? Trenger kanskje en effektforsterker for å få utnyttet gulvhøytalerene skikkelig?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tro det skal gå bra. Klipsch er lettdrevne så da holder det trolig med 100W. Kjenner ikke Marantz men tror de deler innmat med Denon om dagen og ser i alle fall veldig stilig ut. Forsterkeren har Pre-out, så om du føler for litt mer futt foran kan du skaffe en brukt effekt å koble på.

Lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2014
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, har sett litt på denne denon recevieren også:

http://www.hifiklubben.no/Products/d...eceiver-60064/

Hmmm..

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg ville valgt Denon der gitt - hvis du ser på lay-out bak ser du at det som er inni i Marantz og Denon er rimelig likt. Er nok mer futt i Denon og i tillegg lavere pris.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2014
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, har lest så mye bra om Marantz nå at jeg nesten er litt blendet på det. Tror jeg får ta meg en lyttetime både hos hifiklubben og soundgarden for å lytte.

Klipsch høytalerene er jeg fullstendig forelsket i. Herregud for en lyd! Så må ha noe brukbart å drive de med

Takk for innspill Ingeniør'n

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å kjøpe receiver er vel omtrent som å kjøpe bil: Man finner alt i alle prisklasser og man blir aldri enige om hva som er "best". Alle har sin greie.

Min greie på receiversiden er Yamaha Aventage-serien. Yamaha lager veldig bra receivere med et lass av funksjoner og til en fornuftig pris. Utvalget er stort og man har her mulighet til å velge størrelse på receiveren etter ønske og lommebok.

Det som trekker meg i alle hovedsak til Yamaha, er at den har ypperlige funksjoner for å konfigurere og fintune lydbildet. Jeg har hatt dårlige erfaringer med Audyssey romkorrigering (som bl.a. Onkyo og Denon bruker) på mine B&W HT. Det ble skarpt og dette systemet (på disse receiveren) lot meg ikke manuelt justere lyden i etterkant og da ble dette en tvangstrøye for meg. Yamaha gir meg all mulighet til å fintune lyden slik jeg ønsker. I tillegg har jeg aldri hatt problemer med HDMI og bildesynk med Yamahas receivere, mens både Onkyo (spesielt) og Denon har vært trøblete på lengre HDMI kabler. Onkyo receivere er også maniske for å generere enorme mengder varme, noe som kan være et problem hvis man skal ha den inn i et trangt rack.

Jeg hadde hatt Yamaha i mange år og for ett år tids siden bestemte jeg meg for å sjekke ut om gresset var grønnere på andre siden og prøvde en rekke receivere. Jeg endte faktisk opp med å kjøpen en ny Yamaha fordi jeg liker lyden i denne, har de funksjonene jeg trenger og er customiserbar slik jeg ønsker.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2014
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, merker at jeg må prøvekjøre ett par stykker før jeg bestemmer meg!

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp - blir som å kjøpe bil som han sier: Jeg har og hatt Yamaha, en 2010 - likte den ikke, synes den ble for mørk og uklar i lyden . Denon og Marantz er som sagt stort sett samme innmat men kan være tunet litt forskjellig så ikke sikkert de låter likt.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n Vis post
    Jepp - blir som å kjøpe bil som han sier: Jeg har og hatt Yamaha, en 2010 - likte den ikke, synes den ble for mørk og uklar i lyden . Denon og Marantz er som sagt stort sett samme innmat men kan være tunet litt forskjellig så ikke sikkert de låter likt.
    Det har vel også med hvilke høyttalere man har? En (her på forumet) har Klipsch-anlegg som drives med Yamaha RX-A3020, og hos han ble lyden /alt/ for skarp og den måtte rundes av en hel del. I dette tilfellet stemmer det ikke at lyden av Yamaha er mørk og uklar. Poenget mitt er ikke å trolle eller å så tvil om andres erfaringer, men at man tydeligvis er nødt til å prøve receiveren sammen med høyttalerene for å høre om man er fornøyd med lydbildet.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Lignende tråder

1. Svar: 17
    Siste melding: 01-16-2014, 09:47
  2. Oppgradering surround. Reciver VS Prosessor og effektforsterker
    By Cossie87 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 0
    Siste melding: 10-01-2010, 10:06
  3. oppgradering til ny reciver
    By Wharf1980 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 7
    Siste melding: 07-26-2010, 14:39
  4. Oppgradering av reciver evnt. andre komponenter