Receiver vs. forsterker for B&W 685 S2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2014
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Receiver vs. forsterker for B&W 685 S2

Leser nok alt for mye rundt dette til at det kan være sunt, men noe som stadig kommer opp er at en stereo forsterker vil være vesentlig bedre enn en receiver.
    Jeg er rett og slett interessert i å lære mer rundt dette og hvorvidt jeg skal returnere min receiver og heller kjøpe en stereo forsterker.

Receiveren jeg har kjøpt er en Pioneer VSX-923-K. Jeg kan ikke høre noe galt med den, bortsett fra at enkelte sanger har litt støy i høyre kanal (gjelder bare noen sanger og har utelukket kabler og høyttalere.). Vil tro det enten er lydsporet som har støy, eller at det er støy i høyre utgang på receiver.

Hvor stor forskjell er det i lydkvalitet på en stereo forsterker kontra en receiver i prisklassen 3-5000,- ?

Pr. dags dato har jeg koblet mitt ustyr slik:
    HDMI inn - PC
    HDMI inn - PS3
    HDMI ut - TV

Eneste alternativ vil jo være å koble digitale kilder til TV, for deretter å kjøre optisk til en eventuell stereo forsterker med integrert DAC. Vil TV kunne sende disse signalene videre til forsterker uten å påvirke de på noen måte?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som digital konverteringsstøy, eller muligens kvaliteten på musikkfilen du spiller av. Eller en HDMI/DAC bug. En integrert stereoforsterker vil kanskje ha mer bunn da den har mer strømreserver(som regel) en en likt priset surroundreciver, men støy, kommer neppe av forsterkerdelen uansett. Mulig det endrer seg om man går inn analogt fra pc, eller kjøper en ekstern DAC. Her må du bare teste.
    Om du har muligheten til det, så vil jeg anbefale deg å låne hjem en stereoforsterker og evt sammenligne disse to, for selv å finne ut hva som låter best i dine ører.
    De fleste som er glad i ren stereolyd går for stereoforsterere, men som en kompromi, så så finnes det gode strømreserver i surroundrecivere til rundt 4500 også. En del av disse har også muligheten med å tilkobles effektforsterker senere om ønskelig.
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Newcomer TANDBERGEREN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I de digitale displayers barndom var det noen få slike apparater som slet såpass med støy fra display, at de faktisk hadde en egen bryter for å koble bort displayet. Men det er neppe saken for receiveren din.

Når det gjelder kvalitetsforskjellen på receivere og forsterkere til 3-5000,- så er du farlig nære å skulle sammenligne epler og pærer.
    Dersom du inkluderer tuneren sammen med forsterkeren, så er du litt nærmere, men fortsatt ikke helt "der".

Når så det er sagt, så har elektronikkprodusenter i svært mange år alt rasjonalisert såpass med konstruksjonsressursene sine at de gjerne benytter identiske forsterkerkretsløp i forsterkere og receivere. Effektreservene er sjelden noe problem de heller. Men de tar betalt for radiodelen i receivere, samt at de ofte (uten egentlig noen grunn) benytter forskjellige transformatorer i receivere kontra forsterkere.

Oppfører den seg likt på alle signalkilder?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2014
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spiller av både fra HDMI fra PC og Airplay fra iPhone og "støyen" er tilsynelatende likt så vidt jeg husker. Når det er sagt, så kan det være at jeg er uvant med å høre enkelte detaljer i lyden. F.eks i går hørte jeg på rock, og symbalene var lette å skille fra resten av instrumentene, så det kunne lett misforstås med "støy" i bakgrunnen.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stahp Vis post
    Spiller av både fra HDMI fra PC og Airplay fra iPhone og "støyen" er tilsynelatende likt så vidt jeg husker. Når det er sagt, så kan det være at jeg er uvant med å høre enkelte detaljer i lyden. F.eks i går hørte jeg på rock, og symbalene var lette å skille fra resten av instrumentene, så det kunne lett misforstås med "støy" i bakgrunnen.
    Vil uansett vente en stund til høyttalerne er helt innspilt, for det kan tenkes at det også kan gi litt mer "støy" og unøyaktigheter i høyttalerene.
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Lignende tråder

1. Øko Forsterker/receiver
    By FreeG in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 5
    Siste melding: 02-03-2011, 00:30
  2. Svar: 2
    Siste melding: 07-15-2010, 15:21
  3. Receiver/ forsterker
    By svimen in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 9
    Siste melding: 04-15-2009, 01:07