Forsterker/receiver til hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsterker/receiver til hjemmekino

Hei.

Jeg har akkurat fått meg nytt hus og har tenkt å sette opp et hjemmekinoanlegg. Har fra før av et par med Sonus Faber grand piano som jeg tenker å bruke som fronthøytalere og Sonus Faber venere 1.5 som er tenkt til bakhøytalere.
    Skal i tillegg kjøpte meg en center og en sub.

Prata med hifiklubben. De anbefalte meg å kjøpte NAD T977 sammen med en rimelig receiver.

Vil jeg trenge en så "dyr" forsterker for å drive anlegget mitt eller kan jeg gå for et billigere oppsett?

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,225
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du har Sonus Faber, så burde du tatt en telefon til Stereofil i Oslo. Der har de greie på Sonus Faber. På hifiklubben så har de ikke det merket inne, og den du parta meg er ikke sikkter at han/hun har hørt det selv. På Stereofil har de garantert noe mer kjøtt på beina til å kunne anbefale deg forsterker til dem. Bare et hyggelig tips.
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,225
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    87db/w og 8 ohm så trenger man en forsterker som har litt krefter. Men dette kommer ann på hvor høyt du liker å spille, hvilken musikk du spiller, romstørrelsen din. Jeg har HT med 91db/w og spiller på et rom på 39m2 og jeg klarer meg veldig godt med 2x150w ( stor strømforsyning ) til frontene og med en reciver til resten av høyttalerene mine. kjøre 7,1 oppsett.

Om du er ute etter det beste til musikk ( 2 kanaler ) så ville jeg ha kjøpt en integrert forsterker med hjemmekino inngang ( HT bypass) og en ok hjemmekino reciver. Og man trenger ikke den aller nyeste utgaven. Pass bare på at den har HD lydformatene. Men dette vil igjen komme litt på hva du er ute etter på lydsiden.
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Tenker at jeg tar en tur innom Resonans i Stavanger som har Sonus Faber. Kan høre hva de anbefaler.
    Kjører i dag stereo med Electrocompaniet ECI5 på Grand Piano høytalerne. Dette fungerer utmerket for musikk.

Active JBT sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville iallefall kjøpt en reciever som støtter de nye formatene tru hd og dts master det er som natt og dag spessielt om du liker å se spennendes filmer og action.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,225
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lillith Vis post
    Takk for svar. Tenker at jeg tar en tur innom Resonans i Stavanger som har Sonus Faber. Kan høre hva de anbefaler.
    Kjører i dag stereo med Electrocompaniet ECI5 på Grand Piano høytalerne. Dette fungerer utmerket for musikk.
    ECI-5 har hjemmekino bypass. Så alt du trenger er en reciver med de nye HD lydformatene. Evnt 3D om det er viktig for deg og nok HDMI inn og utganger. Jeg tror ikke du trenger noen effekt til frontene dine. Om du føler at du kan fylle rommet ,ed lyd med EC og Sonus Faber så vil du gjøre det med reciver + EC + Sonus Faber også.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep Vis post
    ECI-5 har hjemmekino bypass. Så alt du trenger er en reciver med de nye HD lydformatene. Evnt 3D om det er viktig for deg og nok HDMI inn og utganger. Jeg tror ikke du trenger noen effekt til frontene dine. Om du føler at du kan fylle rommet ,ed lyd med EC og Sonus Faber så vil du gjøre det med reciver + EC + Sonus Faber også.
    Takk for godt forslag. eg er ganske grønn på området så vet ikke hvilke muligheter jeg har med å bruke ekisterende anlegg. Dersom jeg kan bruke ECI-5 i hjemmekinooppsettet så hadde det vært kjekt å gå for en bedre receiver og droppe effekten. Må bare få tid til å komme meg til butikken. Ting tar tid i heimen

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,225
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som skiller de nyeste dyre (20.000kr) reciverenene og de rimelige (10.000kr) reciverene er etter hva jeg kan forstå effekt, og prosessorer. Som feks bildebehandling Men jeg er INGEN ekspert på kino delen av hobbyen vår, men har ok peil på lyd i to kanaler.

Din eci-5 gir 120w (tror jeg) den Nadampen gir deg 250w ( når den spiller i 2 kanaler ) mindre når den spiller i flere enn 2 kanaler. Dvs at med den Nad ampen så vil du teoretisk kunne spille 3db høyere ved fullt pådrag enn med ECI-5 ampen din. Jeg ser også i åpningsinnlegget ditt at du tenker 5.1 oppsett, dvs at du vil ha 2 kanaler til overs på Nad. De kan du bruke til å biampe frontene med. men om det vil ha noen reel effekt siden NAD ampens kanaler henter strøm fra samme stikk, er det veldig delte meninger om.

For noen er det verdt å betale så mye for. Ikke i min "bok"

Så kommer det også mye ann på hvor høyt du sikter og hvor store muligheter du faktisk har. Ikke hva du drømmer om. Der er det mange som trakker feil. Skal du feks ha et kino oppsett i en stue sammen med samboer og barn osv. Eller du leier en leighet med huseier rett over deg SÅ er det fryktelig dumt å svi av 20.000kr pluss kanskje 10-12000kr til. Men må altså sette seg ned å tenke over hva man har bruk for.

Den ECI-5 ampen din er svært god og passer ( for meg ) godt med Sonus Faber ( har hatt det selv)

Om du satser hardt på kinodelen og du har mulighet til å utnytte den, så ville nok jeg gått for en ren prosessor, gjerne en fjorårs utgave som du kan få til halv pris. og en 3 kanals effektforsterker. Som du kan finne ny/brukt til 5-6000kr.

Skal du ha en kino som du bruker 2-3ganger i mnd så ville jeg ha kjøpt en mellomklasse reciver og brukt ECI-5 til fronter, og reciveren til senter og bakhyttalere.

Om du skal droppe effketen til kinodelen. Får bli opp til deg. Om du synes Sonus faber og ECI-5 spiller høyt og kontrollert nok så vil det gjøre det til film også. På film så deler du nok også bort de dypeste tonene fra frontene slik at ECI-5 får enda lettere arbeidsforhold.

Synes du det spiller for lavt, så kan du like gjerne selge ECI-5 ampen da du alikevel ikke får brukt den i det oppsettet utan at du må flytte på kabler siden preout fra reciver vil bli brukt av effekttrinnet du kjøper.

Husk da på regelen. En fordobling i watt gir 3db høyere nivå, pr fordobling.

Resonans er verdt å ta en tlf eller en tur til da de også har EC i tilegg til Sonus Faber.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et annet spørsmål som går på antall kanaler på en eventuell receiver/effektforsterker.
    ECI5 har 2 kanaler + evt 7 på en ny effektforsterker. Dette gir totalt 9.

Jeg har i tillegg en del, 11, integrerte høytaler (KEF, men litt usikker på modell nå) i taket i huset som skal styres av et Sonos anlegg. Dersom jeg bruker 5 kanaler til kinoen + en sub med egen integrert forsterker så vil jeg ha 4 "ledige".

Vil det da være mulig å bruke disse 4 for en egen Sonos-sone i huset?

Lignende tråder

1. Hjemmekino receiver / Forsterker MAX HØYDE 11cm?
    By xExisioNx in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 9
    Siste melding: 05-23-2010, 23:30
  2. Ny receiver/forsterker til Bose Lifestyle 50 hjemmekino
    By SteffenVL in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 1
    Siste melding: 12-26-2009, 22:30
  3. Svar: 10
    Siste melding: 08-06-2008, 12:23
  4. Hjemmekino forsterker/receiver til Dali Ikon 6
    By Slupx in forum Høyttalere
    Svar: 10
    Siste melding: 12-07-2006, 00:05
  5. Forslag til Hjemmekino-receiver/forsterker (?)
    By leslola in forum Produkt -og prisjakt Audio
    Svar: 1
    Siste melding: 08-13-2006, 22:52

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •