HDMI til analog lyd - bitrate?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HDMI til analog lyd - bitrate?

Hei!
    Jeg er en stolt eier av en Pioneer VSX-923, og bruker den en god del til musikk.
    Jeg benytter oftest Airplay, siden dette er fryktelig praktisk, men enkelte ganger vil jeg heller nye ei god plate i FLAC kun for frysningenes- og nytelsens del
    Problemet er at mediacenteret mitt maksimalt leverer 320kbps fra analog-audio pluggen, mens FLAC har mye høyere bitrate. Jeg tenkte derfor at jeg kan kjøre lyden gjennom HDMI-pluggen på mediacenteret, og heller benytte recieveren til å konvertere om til analogt signal, men jeg har jo egentlig bare flyttet problemet vidre! Er det noen her som har anelse om hvilken bitrate en Pioneer DAC klarer å trykke ut? Burde jeg heller benytte en dedikert DAC på mediacenteret?

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt usikker på hva du mener, men en DAC måles ikke med bitrate. Et lydspor kan være kodet i f.eks. FLAC, MP3, Dolby Digital, DTS, etc. For å kunne konvertere et lydspor til analog audio med en DAC, må lyden dekodes til en PCM strøm først. For HDMI sin del er det mulig å overføre ferdig dekodet PCM eller kodet lydspor, ofte kalt bitstream. Din receiver støtter bare Dolby og DTS bitstreams og det gjør at mediacenteret må ta seg av dekodingen til PCM når det brukes formater som FLAC. Men du kan fint overføre PCM til receiveren og la den konvertere det til analog med sine DAC-er.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, skjønner! Da vil mediacenteret ta seg av konverteringen til PCM. Det kan jo nevnes at jeg har en 1. generasjons Apple TV med Linux som mediacenter, som benytter XBMC. Vil denne boksen med en såpass gammel hardware (i teorien) klare å "generere" like gode PCM filer som en ny PC vil, uten at det er forskjell på lydkvaliteten?

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg vil tro det. Algoritmene for å lage PCM av kodede formater er ganske standard, mer som en fast prosedyre. Det er i kodingen at kompleksiteten og teknologiutviklingen foregår over tid. Eneste jeg kan tenke er om presisjonen (f.eks. bitdybde) i lyden er bedre på nyere dekodere.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Lignende tråder

1. HDMI lyd ut på en analog utgang.
    By Zebby in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 0
    Siste melding: 08-28-2010, 13:03
  2. PS3 - HDMI + analog lyd
    By Gesel in forum Konsoller og PC-gaming (hardware)
    Svar: 3
    Siste melding: 03-27-2010, 22:03
  3. Analog 7.1 eller HDMI
    By yuri555 in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 12
    Siste melding: 03-31-2009, 22:25
  4. Mp3 Variable Bitrate VS Constant Bitrate og Konvertering Flac til Mp3
    By Superbit in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 5
    Siste melding: 03-29-2008, 15:41
  5. HDMI til analog lyd?
    By gojensen in forum Generelt audio og HiFi