Trenger Hjelp Til Å Finne Forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 56
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger Hjelp Til Å Finne Forsterker

Hei.

Holder på å ta mine første skritt inn i hifi verdenen (total grønnskolling mao.) og behøver hjelp til å finne en god forsterker.

Anlegget jeg prøver å sette sammen kommer til å bestå av Dali høytalere, Mentor 6 eller 8, evt. noen eldre Helicon 400 mk1. (Driver å leter etter brukte) Senter og sub blir mest sannsynlig fra Mentor serien, med mindre det dukker opp noen brukte Helicon som ligger lavt nok i pris.

Forsterkeren kommer til å være samlingspunktet for alt på stuen; dekoderen fra parabolen, en laptop, en desktop og evt. en spillkonsoll fra tid til annen.
    Jeg kommer altså til å trenge minst 4-5 hdmi inn, og 2 ut, en til TV og en til monitoren til desktop PC`n. Jeg vil altså kjøre hdmi i fra PC til forsterkeren, og så velge på forsterkeren om jeg får bildet på TV eller PC monitoren.

Jeg prioriterer musikk over film/tv, selv om pose og sekk er alltids fint å ha.
    Når det kommer til musikk hører jeg på det meste, mye rock, og noe elektronisk.
    Maybeshewill - In Another Life, When We Were Both Cats, Unkle - In A State, og Radiohead - Street Spirit er eksempler på låter som jeg hører mye på, om den informasjonen skulle hjelpe på å velge forsterker.

Så langt vurderer jeg Onkyo tx-nr 828 eller 1010.

All hjelp er høyst verdsatt

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv mentor 6 og mentor vokal, og synes det er en virkelig solid all rounder og kanskje en del mer tilgivende på matching enn helicon har rykte på seg.

Mentor 6 kan nok drives med bare en receiver men jo mer kraft du kan dytte på dem jo bedre, samme med sentern.
    Mentor 8 og helicon bør absolutt ha dedikert effekt om man skal få utnyttet potensiale i de.

Jeg hadde først og fremst kanskje sett på f.eks denon avr-4520 eller yamaha rx-a2030 og helst en parasound NC 2250 for effekt til frontene.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, og takk for svar.

Planen må nok bli å vente litt med en effektforsterker til økonomien får komme seg litt på rett kjøl etter å ha investert i høyttalere og receiver.

Takk for tipsene, skal søke de opp og lese noen anmeldelser.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ErlandM Vis post
    Hei, og takk for svar.

Planen må nok bli å vente litt med en effektforsterker til økonomien får komme seg litt på rett kjøl etter å ha investert i høyttalere og receiver.

Takk for tipsene, skal søke de opp og lese noen anmeldelser.
    Til den type musikk moser Mentor 8 Helicon 400. Helt annen morofaktor til elektronika og rock. Til Mentor 8 er 2x 275er bra match.

Jeg har 3313 som er forgjengeren til X4000. Begge de anbefales. Evt tilsvarende på brukten ( Der kan det være mye penger å spare )
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken prisklasse? Onkyo passer fint, men 1010 koster dobbelt så mye som 828. Ville helt klart gått for brukt uansett, da kan du eventuelt spe på med en effekforsterker som disse høyttalerne du har nevnt må ha for å skinne ordentlig. Og Mentor er nok tingen her ja.
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

@Ostemannen:

Som sagt i OP så er jeg en grønnskolling her, så kan du si hvilket merke 275 og 3313 er fra, er du snill?

Tror nok jeg kommer til å gå for Mentor, ja.

@ roddis:

Blir meget trangt å legge mer enn 15.000 på receiver og forsterker nå. Kanskje jeg prioriterer feil, men jeg vil gjerne ha høyttalerne i hus først.

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    275 er Nad effektforsterker, 3313 og x4000 er Denon reciever.
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

@Ostemannen:

Som sagt i OP så er jeg en grønnskolling her, så kan du si hvilket merke 275 og 3313 er fra, er du snill?

Tror nok jeg kommer til å gå for Mentor, ja.

@ roddis:

Blir meget trangt å legge mer enn 15.000 på receiver og forsterker nå. Kanskje jeg prioriterer feil, men jeg vil gjerne ha høyttalerne i hus først.
    Ja, ser jeg var litt rask på pedalen. Legger ved litt lenker Som roddis sier så er 3313 og X4000 fra Denon, mens 275 er NAD sin rene effektforsterker.

Lenker:
    3313: http://usa.denon.com/us/product/page...3313ci(denonna)
    X4000: http://www.hifiklubben.no/Products/d...eceiver-60064/
    C275: http://www.hifiklubben.no/Products/n...sterker-27694/

Kabelmessig så trenger du ikke bruke mye penger på det. Tversnitt ( høyttalerkabel ) og skjerming ( Signalkabler ) er det du må se etter
    Her kan du se hvilket oppsett jeg har (Mentor 8 + 2x 275 )
    http://avforum.no/myhometheater/Ostemannen

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv Denon AVR3313 og kjører 2 stk NadC275 på Mentor 8. Funker meget bra AVR3313 er erstattet med AVRX4000, så det kan være muligheter å finne 3313 på brukten kanskje...
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha sittet hele natten (nattskift på nordsjøen, hehe) å lest om receivere begynner jeg å lene meg mot Yamaha RX-A2030.
    I følge prisjakt.no så får man de for 10.000 inkl. frakt.
    Dedikert effektforsterker får vente til høsten (om det er noe igjen av feriepengene etter sommeren).
    Sist endret av ErlandM; 04-09-2014 kl 07:05

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha sittet hele natten (nattskift på nordsjøen, hehe) å lest om receivere begynner jeg å lene meg mot Yamaha RX-A2030.
    I følge prisjakt.no så får man de for 10.000 inkl. frakt.
    Dedikert effektforsterker får vente til høsten (om det er noe igjen av feriepengene etter sommeren).
    3313/X4000 har flere HDMI ut samt flere pre-outs for surrerundt + subwoofere.

Tror muligens romkorreksjonen på X4000 ( Audyssey MultEQ-XT32/DSX) er hakket bedre og, men er litt usikker der. Usikker på hvordan YPAO er i forhold. Men X32 som sitter på X4000 er temmelig nytt.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha lager solide recivere, så her blir det nok kun smaksak hva man liker, men jeg byttet min Yamaha RXV3800 til fordel for Denon3313 etter å ha testen litt opp mot hverandre. I mine ører så er Yamahaen litt kjørligere i lydsignaturen en Denon, det høres for meg(spesielt på film) at det er mer snerr i dypbassen på Denon.
    Dette kom veldig godt fram på Transformers på Blu-ray. Da var begge reciverne stilt med mikrofonkallibrering avslått, og ingen digitale kompressjoner påslått, og med samme effekttrinn til front. Men dette var en eldre Yamaha så det kan jo hende det har endret seg nå. 2008/2009modell...
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har endelig delvis bestemt meg for Denon AVR-4520.
    Hifi-Klubben har en ganske fin rabatt på den for tiden, og det virker som den har mye rom for utbygging senere.

Effektforsterker(e) får komme senere, men tar gjerne mot tips.
    Etterhvert bør jeg vel ha dedikert forsterker til bak-høyttalerne også, for å utnytte de til de fulle? (Mentor 6 bak, Mentor 8 fremme)
    Trengs det dedikert forsterker til senteren?

Intermediate Cervin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann.
    Jeg tror du gjorde lurt i å gå opp på en Avr-4520. Men som de andre her sier er nok mere effekt det neste du skal se etter.
    Hvilke høyttalere endte du med? Mentor eller Helicon? Av det jeg har hørt, alt i forskjellige Hifiklubben butikker, har Helicon vist seg å være en mye bedre høyttaler i mine ører. Men det er er jo mye smak og behag.

Denon hadde tidligere denne: http://www.denon.co.uk/uk/product/pa...ductid=poaa1hd
    Men det ser ikke ut til at de satser i de banene lengre. Så du får se litt rundt hva du finner.

Hvordan syntes du det låter nå?
    Maybeshewill var forresten skikkelig stilig musikk.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Effekt forsterker kan det være greit og holde et øye på brukten for, f.eks til mentor 6 kunne jeg fint vurdert emotiva xpa (2-3 eller 5) kan vel ligge brukt på en ca 5-6 laken.
    Nad 275bee vil også funke bra og kan vel ikke ligge på mer enn 4-5000 den heller.

Om det kommer en parasound NC 2250 på brukten (normal pris ca 14k) så har jeg sett de til 6-7k. Analoge effektforsterkere går heller ikke ut på noe dato så de kan man ha i mange mange år.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke du bommer med toppmodellen til Denon nei Hvilke høyttalere ble det?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mentor 8 front, Mentor 6 bak,Mentor senter&sub.
    Legger til en Nad c275 eller to etterhvert som økonomien retter seg opp igjen hadde jeg tenkt, har fått inntrykk av at de passer veldig godt til Mentor.

Er fortsatt litt usikker på receiveren, men tror den funker fint, andre her bruker Denon til Mentor og er fornøyd.

@ Cervin:

Den låten blir den første jeg kommer til å spille, kan ikke vente med å få alt i orden!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mentor 8 front, Mentor 6 bak,Mentor senter&sub.
    Legger til en Nad c275 eller to etterhvert som økonomien retter seg opp igjen hadde jeg tenkt, har fått inntrykk av at de passer veldig godt til Mentor.

Er fortsatt litt usikker på receiveren, men tror den funker fint, andre her bruker Denon til Mentor og er fornøyd.
    4520 er jo den kraftigste reciveren til Denon, så den burde vel skyve litt ifra. Du kan uansett justere med subwooferen om den skulle bli litt tam. Med et sånt oppsett, så kan du jo på sikt se etter flerkanals effekttrinn også Lykke til! Skriv gjerne tilbakemelding hvordan 4520 låter på Mentor 8

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kabler?

Hi-Fi Klubben foreslo disse kablene etter forespørsel på mail:

Til senter og front: VDH D352
    Bak: VDH CS122
    Sub: VDH minisub

Syntes kanskje det ble litt pricy for kabler? Eller er det nødvendig med såpass til investeringer på kabelsiden?
    Med de lengdene jeg trenger havner disse kablene på rett over 4.000..

@Zleepy: Det skal jeg gjøre

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke nødvendig med slike kabler til bakhøyttalerne, selv om det er Mentor 6, Har SC122 til frontene selv, men du kan gå for Argon Blue http://www.hifiklubben.no/Products/a...erkabel-52831/ Så sparer du nesten 100 lappen pr meter på det lengste strekket. Til front og senter, så er SC122 en bra kabel, selv om d352 sikkert er enda bedre.

Subbkabel fikk jeg Hifiklubben her til å lage De brukte en rg59 koaks som de monterte RCA plugger på Kostet vel 40 pr meter for kabelen og 120 for to rca plugger. Da kan man få den så lang som man vil. Kanksje ikke samme på alle butikkene da..?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

1. Trenger hjelp til å finne rett kabel til min forsterker.
    By thomasss_ in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 2
    Siste melding: 07-25-2011, 12:43
  2. hjelp til å finne forsterker
    By xsespro in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 8
    Siste melding: 11-16-2009, 00:16
  3. Trenger hjelp til å finne "rette" forsterker
    By zany in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 25
    Siste melding: 08-19-2009, 21:29
  4. Svar: 3
    Siste melding: 05-03-2009, 17:52
  5. Svar: 17
    Siste melding: 07-14-2006, 23:51

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg