Trenger Hjelp Til Å Finne Forsterker - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 56 av 56
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg kan muligens få M15hd2 og M25 for 25.000, og i så fall droppe å kjøpe Denon 4520. Er det en grei pris for det oppsettet eller?
    M25 er jo 7 kanals, så da kan jeg biampe mentor 8 paret.

Du har jo selvsagt rett angående merket, jeg har kanskje helt unødvendig låst meg litt på Nad. Er det de fleste nevner da.
    Har lest litt om Primare, Parasound og Emotiva, og det virker som de også passer godt til Dali Mentor. Electrocompaniet blir bare alt for dyrt, til og med på brukten.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ErlandM Vis post
    Jeg kan muligens få M15hd2 og M25 for 25.000, og i så fall droppe å kjøpe Denon 4520. Er det en grei pris for det oppsettet eller?

Du har jo selvsagt rett angående merket, jeg har kanskje helt unødvendig låst meg litt på Nad. Er det de fleste nevner da.
    Har lest litt om Primare, Parasound og Emotiva, og det virker som de også passer godt til Dali Mentor. Electrocompaniet blir bare alt for dyrt, til og med på brukten.
    M25 kostet vel rundt 25000 alene da den var i salg, og ser at M15hd2 ligger brukt til 18000, så det er nok ikke så ille. Dette er jo Nads toppmodeller innenfor surround. Hadde nok gått for et slikt oppsett selv istedenfor 4520+C275. Det eneste man mangler her er kanskje diverse nettverksfunksjoner som man likevel har tilgang til fra andre kilder...
    Bare husk at det kan være rom for pruting når man kjøper brukt...
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, har prutet, selger var ute etter en høyere pris, 25k var mitt siste bud og han tenker på saken. Håper han slår til, for her er smertegrensen for hva jeg kan bruke akkurat nå nådd til de grader Men, det er bedre å bruke litt ekstra nå, enn å oppgradere senere for så å ende opp med å ha brukt mer totalt uansett.

Nettverks-funksjoner og andre "bells&whistles" har jeg ingen behov for. Dette Nad oppsettet ser ut for meg til å gjøre akkurat det jeg trenger, formidle lyd og bilde fra dekoder/pc/bluray spiller/etc til høyttalere/TV/pc skjerm i høy kvalitet og med mye kraft.
    Det kommer heller ikke til å bli nødvendig med noe særlig oppgradering på endel år heller skulle jeg tro, ikke før 4k blir allemannseie.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på en ting angående m15+m25:

Hvordan kobler man m15 til m25 hvis man vil biampe fronthøyttalerne?

-img-jpg

Du kobler vel m25 til preout utgangene på m15, men jeg kan bare se to utganger til frontene der (høyre og venstre). Kan man bruke surround b utgangen da, eller vil det bare bli rot siden lyden fra den utgangen er for side høytalere i ett 7.1 system? Bruker jeg zone 2 heller kanskje?

Nyttig å vite før det evt. blir handel.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NAD skal være bra saker. 160w høres kanskje ikke så mye ut på en effekt med dette er vel ekte watt.

Når det gjelder kobling så vet jeg ikke om du tjener så mye på biampe så lenge du har en del å dra på med.. Mulig du kan sende frontsignalet til Surround b - sjekk manualen som du finner på nett: http://nadelectronics.com/products/m...d-Preamplifier
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ErlandM Vis post

Noe lite effekt til frontrekka med M25.

Hvis du har 25 å bruke er ikke EC uoppnåelig. Gå for en brukt reciever av noe slag, 2-3 år gammel til 5-6k. Og Electrocompaniet 250r har gått for helt nedi 12 lapper. Jeg ga 13 for den jeg hadde, helt strøken og oppgradert. Da har du masse effekt til M8 i alle fall og penger igjen til en brukt AW120 eller AW220 til senter Må ha tålmodighet og gidde å vente til det dukker opp brukt av disse smykkene
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Active JBT sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har kun lest ned side 1 men WOW!!!!! hold on cowboy! hvor stort rom skal du ha dette utstyret i? jeg hadde en periode ikon6 som bakhøyttalere i et 5.2 oppsett der ikon8 var fronthøyttalere og det var j*vlig overkill. hadde nok heller spart meg litt å heller godt for 7.1 med ikon on wall eller noe eventuellt mentor1 eller 2 hvis du har lyst å bruke masse penger. ville heller puttet de pengene i en god effektforsterker til frontene da en reciver ikke klare å lage mye trykk skal den ha så masse last.

Active JBT sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kunne ikke vært mer enig!
    Sitat Opprinnelig postet av roddis Vis post
    Skal du kjøpe Mentor oppsettet nytt? M6 får du ikke utnyttet i det hele tatt bak, så er bortkasta penger syns jeg. M1 eller 2 på stativ bak eller LCR og heller legge no peng i effekt til frontrekka. Og Mentor subben er ikke rare greiene til film syns jeg. Finn og torget på Hifisentralen er fine marked. Her på forumet er det labert på det området for tiden.

Active JBT sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har nå lest igjennom alt å må si du må droppe mentor 6 kjøp hvis du hører mest film. med en mentor 1 eller mentor2 (mentor2) i alle fall vil du ha nok kraft i lyden bak! da klarer en kraftig reciver som du ser på klare å spille godt både på den og senter høyttaler så kan du heller bruke pengene på krefter til mentor8 (for meg drømmehøyttaler) jeg har hatt flere forskjellige effektforsterkere, nad c272 x2 (eldre utgaver av dagens 275bee., denon effektamp, lånt parasound, Vincent og har nå rotel som jeg er meget fornøyd med til dali.

til det første skikkelige annlegget du kjøper er jo dette å hoppe rett inn i kremen vil jeg si. å ha mulighet til å skaffe seg slikt utstyr til å begynne med må være helt fenomenalt.

lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @JBT

Takk for tilbakemeldinger.

Hovedgrunnen til at jeg nå endelig har tatt steget og begynt å skaffe meg ett skikkelig system er for å høre på musikk, ikke for å se på film. Mitt gamle 5.1 billige Samsung plastikk anlegg holdt i grunn for tv/film tittingen for meg (selv om det kan vel åpne seg en ny verden for meg på den fronten nå kanskje).
    Jeg hører mye på musikk, minst 2-3 timer hver dag, godt tilbakelent i godstolen (det er terapi), ser kanskje en film eller to i uken.

Rommet er vel rundt 30m2 tenker jeg, ca 4x7++. Planlegger å ommøblere for å bruke hele rommet (lengderetningen).
    Bakhøyttalerne vil da stå ca 3m bak stolryggen.

Du har nok sikkert rett i at m6 er overkill, men jeg fikk alle høyttalerne til en pris jeg følte var god, og m6 paret kan alltids byttes ut.

Muligheten for å skaffe et slikt anlegg har ikke kommet gratis kan jeg si deg, mang ett nattskift på sjøen i stiv kuling og horisontalt regnvær har bidratt.

Vurderer forsatt forsterker løsninger fortløpende, og skal prøve å ikke forhaste meg. Tror jeg slår fra meg å hoppe på den m15/m25 oppsettet, lener meg mer mot å bare kjøre med 4520 receiveren mens jeg leser meg opp litt mer og holder et øye på bruktmarkedet.
    Tar fortsatt mot gode råd.

Takk til alle som svarer forresten, setter stor pris på alle tilbakemeldinger.
    Sist endret av ErlandM; 04-18-2014 kl 01:46 Begrunnelse: ...og takk.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det kan være lurt å kjøpe brukt i starten, som f.eks NAD settet. Alle merker har sin lydsignatur - enten like du den eller ikke, og det vet du ikke før du har prøvd den i ditt rom. Dog må du gi nytt eller nytt brukt utstyr få litt tid da du fort kan være preget av hvordan det gamle anlegget låt, uten at det nødvendigvis låt bra. Hvis du ikke liker NAD settet kan du trolig selge det videre med minimale tap. En ny forsterker mister 50% av verdien i det du tar den i bruk.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Active JBT sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da skjønner jeg, god pris er god pris og du kan da kansje selge for det samme som du selv betalte hvis du skulle kommet over brukte mentor2 f.eks.
    hvilke farge er mentor6 høyttalerne? mangen nyere recievere spiller faktisk veldig godt på ren musikk etter mine ører. så ikke dumt å gå f.eks for en
    brukt(1år) eller noe, stor reciever som har tatt av første støyt av verditap.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går du for 4520, så har du jo alle muligheter for oppgradering om det skulle komme en kongedeal på en god effektforsterker senere.
    Selv om det kanskje fristet med high end NAD
    Hørte en demo på 4520 koblet til b&W Cm9 med fullt surroundoppsett, med CM8 bak og CMC2 senter og to Ikonsub mk2 subber. Det var meget morsomt, og det var trøkk i frontene selv om subbene var avslått. Nå er M8 noe større en CM9, men jeg tror likevel at i begynnelsen kan det være greit å bere teste ut potensialet i reciveren, og kanskje i etterkant se på effektforsterkervalg
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @JBT:

Alle høyttalerne er i kirsebærtre, utenom subben, som er hvit dessverre.

@Zleepy:

Lener mot å bare kjøre 4520 (evt snappe opp en c275 til en god pris) mens jeg gjør litt mer research, ja
    Blir dumt å forhaste seg før man engang har hatt mulighet til å høre høyttalerne.
    Kommer i land over helgen og får satt alt opp i løpet av onsdagen tenker jeg, gleder meg som et barn på julaften!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I`m back!

Har nå hatt anlegget en måned, og wow, for meg som aldri har hatt et skikkelig anlegg før, dette er fantastisk.
    Jeg synes at bare med receiveren, med biamp på frontene, så er det bedre enn noe annet jeg noengang har vært borti. Jeg har til og med begynt å se mye mer på film.

Jeg plukket opp en Electrocompaniet AW 120 DMB ca en uke etter siste innlegg her. Jeg synes at kvaliteten på lyden ved spilling av musikk på normalt volum hevet seg betraktelig med denne koblet til, men har hatt litt problemer når jeg drar på med volum.
    Første gangen var med en gang jeg fikk den, grønn, og dum, som jeg er, plasserte jeg EC-forsterkeren oppå receiveren (skjønner nå at det er helt idioti) og den ble naturligvis varm, og slo seg av (den gikk vel i protection mode?)
    Fikk deretter skaffet meg en god stereohylle https://www.hifiklubben.no/Products/...s4-mobel-5051/ og satt alt opp på nytt. Problemet er at fortsatt så blir EC`n glohet og går inn i protection mode (antar jeg) når jeg drar på skikkelig med lyd når jeg lytter til musikk i stereo.
    Ved "normalt" lydnivå er det aldri noe problem.

Så jeg lurer på hva problemet er. Jeg antar at det er en av to ting; enten så skadet jeg noe av elektronikken i EC`n når den gikk varm første gangen, eller er den ikke kraftig nok til å kjøre et sett med Mentor 8 fronter?

Jeg stoler på selger som sier at den var i orden når han solgte den.

Alle innspill settes pris på som vanlig.

PS: Subben var også heldigvis i kirsebærtre, en tidligere eier hadde tydeligvis dekket den med en stygg hvit plastikk teip.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke så mye kjennskap til EC effekter, men det hørtes rart ut at den ble ødleagt av å bli litt varm. Men skjer det fortsatt, så kan det hende den er for liten når man virkelig skal "dra på" Det du kan gjøre er å prøve å gi den mer kjøling. Ser hi-fi benken din er ganske åpen, men likevell. forsøk å sette den på gulvet, eller en kjørligere sted for å teste.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Lignende tråder

1. Trenger hjelp til å finne rett kabel til min forsterker.
    By thomasss_ in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 2
    Siste melding: 07-25-2011, 12:43
  2. hjelp til å finne forsterker
    By xsespro in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 8
    Siste melding: 11-16-2009, 00:16
  3. Trenger hjelp til å finne "rette" forsterker
    By zany in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 25
    Siste melding: 08-19-2009, 21:29
  4. Svar: 3
    Siste melding: 05-03-2009, 17:52
  5. Svar: 17
    Siste melding: 07-14-2006, 23:51

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg