Trenger Hjelp Til Å Finne Forsterker - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 56
    Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kjøpte mine kabler på clasern, bare gå for de med litt tykkelse (ikke nødvendigvis tjukkeste heller) får du fint en rull på 20m til litt over 500 kr.
    I alle fall kjekt ved første oppset når man ikke er 100% hvor lange kabel strekk etc det blir.

Om jeg skulle bygget kablene inn i veggen hadde jeg heller bestilt fra http://bluejeanscable.co.uk
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bestilt Argon Black, på hi-fi klubben. De har fått målene fra meg så de lager til ferdige kabler. Bestilte VDH minisub til subben.

Alt skal være i orden nå, receiver og kabler kommer i posten fra hi-fi klubben, og høyttalerne henter jeg når jeg kommer hjem fra jobb 22. april, gleder meg noe helt vannvittig.

Hvor er beste plassen å holde øye med bruktmarkedet egentlig, regner med at det er finn.no det meste havner på? Endel havner vel på AV torget? Noen andre sider man bør følge med på?

Takk for all hjelp forresten, dere er en fin gjeng!

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du kjøpe Mentor oppsettet nytt? M6 får du ikke utnyttet i det hele tatt bak, så er bortkasta penger syns jeg. M1 eller 2 på stativ bak eller LCR og heller legge no peng i effekt til frontrekka. Og Mentor subben er ikke rare greiene til film syns jeg. Finn og torget på Hifisentralen er fine marked. Her på forumet er det labert på det området for tiden.
    Sist endret av roddis; 04-11-2014 kl 22:11
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @roddis:
    Høyttalerne er brukt.
    Kommer til å bygge ut med forsterkere etterhvert, kan bare ikke ta meg råd til å kjøpe alt på en gang. Anlegget er først og fremst for musikk (blir ikke bra nå uten dedikerte forsterkere, det skjønner jeg, men det kommer), er ikke så alt for brydd med at det ikke er konge for å se film. Det blir nok bra nok for meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser både Zleepyme og Ostemannen bruker 2x c275 til sine Mentor 8`ere, er det virkelig ikke nok med 1 forsterker til paret? I hi-fi klubbens beskrivelser:

C275BEE er en vanvittig stereo-effektforsterker, som både gir deg tilnærmet ubegrenset med krefter og hi-fi-prestasjoner i toppklasse. Dermed kan du velge nesten fritt blant markedets høyttalere, alt ettersom du er ute etter enorme lydtrykk eller krystallklar feinschmecker-lyd.
    Hva med C365 forsterkeren? Skjønner ikke helt den, den har fire utganger, men gir mindre ytelse?
    Kan jeg f.eks bruke 365+275?
    Kjøre bakhøyttalerne og senteren på 365, og frontene på en 275 koblet til preout på 365?

Unnskyld hvis jeg spør dumme spørsmål, men jeg er som sagt grønn på hi-fi

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ErlandM Vis post
    @roddis:
    Høyttalerne er brukt.
    Kommer til å bygge ut med forsterkere etterhvert, kan bare ikke ta meg råd til å kjøpe alt på en gang. Anlegget er først og fremst for musikk (blir ikke bra nå uten dedikerte forsterkere, det skjønner jeg, men det kommer), er ikke så alt for brydd med at det ikke er konge for å se film. Det blir nok bra nok for meg.
    Er det noe som er bra nok da? Ja, da kan du jo ta til takke med et rimeligere oppsett, Ikon, Lektor eller Zensor er sikkert bra nok for deg siden du er på begynnerstadiet og sikkert ikke har hørt så mye enda Og skal det være dedikert til stereo, er det jo noen høyttalere for mye du har tenkt å kjøpe. Eventuelt kunne du gått for den Denon recieveren og M8+effekt. Da har du grei stereo i alle fall. Er vel de Mentor tingene i kirsebær på Finn du ser på kanskje?
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg begynte med å se på billigere oppsett. Tanken min var den at om jeg kjøper "billige" komponenter nå, så kommer bare trangen til å oppgradere så altfor fort, og så er man i gang med salg og kjøp igjen, og til slutt har man brukt mer penger likevel. Jeg hører MYE på musikk, har jeg alltid gjort, og kommer alltid til å gjøre, så jeg går for et anlegg nå som man potensielt kan ha livet ut. Har alltid ønsket meg et skikkelig anlegg, men først nå har jeg økonomien til å bruke (omtrent) så mye jeg vil på et skikkelig hi-fi anlegg. Jeg har råd til å legge ned ytterlige 10-15k på forsterkere nå, men velger å vente til etter sommeren. (Må jo ha penger til øll! )

Det er det på finn ja, minus ett par M6 og forsterkerne.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppgraderingspøkelset er alltid på lur ja. Jeg selv startet på Consept serien i 2006 da jeg fikk øyene opp for Dali. Så ble det Ikon, så Mentor en stund, også Helicon de siste to årene samt Electrocompaniet utstyr til å drive de. Nå har jeg solgt alt det de siste ukene for måtte ha inn penger og har gått for Zensor serien nå, enkelt og greit oppsett. Men ser ikke bort i fra at det kan bli noe gromt igjen etterhvert. Lite øldrikking her gitt... Ang Mentor subben er det nesten like greit å droppe den. Tilfører ikke noe særlig som ikke M8 klarer, blir stort sett bare utfasing av bassen og styr som heller kompliserer ting.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg allerede en avtale med selger om pris og henting, og vil nødig gå tilbake på en avtale, men jeg skal definitivt ta det du sier til etterretning, prøve å spille med og uten subben, og evt. selge den hvis den er unødig/forstyrrende.

Noen tanker om spørsmålet angående forsterkere et par poster lenger opp da?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppgraderingspøkelset er alltid på lur ja. Jeg selv startet på Consept serien i 2006 da jeg fikk øyene opp for Dali. Så ble det Ikon, så Mentor en stund, også Helicon serien(800MK2 er bare helt utrolig) de siste to årene samt Electrocompaniet utstyr til å drive de. Nå har jeg solgt alt det de siste ukene for måtte ha inn penger og har gått for Zensor serien nå, enkelt og greit oppsett. Men ser ikke bort i fra at det kan bli noe gromt igjen etterhvert. Lite øldrikking her gitt... Ang Mentor subben er det nesten like greit å droppe den, himla kjip sub spør du meg. Tilfører ikke noe særlig som ikke M8 klarer, blir stort sett bare utfasing av bassen og styr som heller kompliserer ting for en som nettopp har startet med dette.
    Sist endret av roddis; 04-12-2014 kl 03:40

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser både Zleepyme og Ostemannen bruker 2x c275 til sine Mentor 8`ere, er det virkelig ikke nok med 1 forsterker til paret? I hi-fi klubbens beskrivelser:

Hva med C365 forsterkeren? Skjønner ikke helt den, den har fire utganger, men gir mindre ytelse?
    Kjøre bakhøyttalerne og senteren på 365, og frontene på en 275 koblet til preout på 365?

Ang 1 vs 2 275er så er det bare å prøve seg frem. 1x brokoblet 275 har mye mer jus enn 1x i stereo ved samme ohm, også går det litt på å prøve seg frem. Jeg syntes at oppgraderingen fra 1 til 2 var verd det. Kanskje ikke alle er enig. Men det er det som passer best for meg. Mentor 8 fortjener i mine øyne ikke noe mindre. Sammen med NAD M51 låter det himmelsk i stereo.

356 er mindre forsterkermoduler i. Så det er en mindre modell. Akkurat som Mentor 6 er en mindre høyttaler enn Mentor 8. Samme serie, og mye likt. Men fortsatt store ytelsesforskjeller.

Ingen dumme spørsmål, bare dumme svar
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen Vis post
    Ingen dumme spørsmål, bare dumme svar
    OK, med det i minne, hvordan funker dette med watt i forhold til receiver + effektforsterker egentlig?
    Denon 4520 leverer 150-210 watt, avhengig av hvordan det blir målt, Nad 275 leverer 150 watt. Regner man da akkumulert? Høyttalerne mottar 300-360 watt i den konfigurasjonen?
    Sist endret av ErlandM; 04-12-2014 kl 16:23

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Aldri dumme spørsmål. Bare dumme svar

Nei 1 c275 ble litt tamt når man virkelig skal dra på på Mentor8 Kjøpte først en, men måtte kostatere at den klarte ikke å henge med når det ble heftig.
    Hi fi klubben skriver nok det for i forhold til pris, så er det mye strømreserver i en stk c275. Ingen problem å rocke med kjøleskapene til Cerwin Vega med en stk c275.
    Men Mentor8 er en krevende høyttaler og kan fort oppleves kvass om den ikke får nok strøm

C365 er en vel en 4 kanals forsterker. Perfekt til f.eks mer trøkk til bakhøyttalere, eller til rom der man ønsker flere høyttalere til musikk.
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, med det i minne, hvordan funker dette med watt i forhold til receiver + effektforsterker egentlig?
    Denon 4520 leverer 150-210 watt, avhengig av hvordan det blir målt, Nad 275 leverer 150 watt. Regner man da akkumulert? Høyttalerne mottar 300-360 watt i den konfigurasjonen?
    Ok. Ikke skyt meg om jeg ikke er helt korrekt på alt jeg skriver her, men slik jeg forstår det:
    I utgangspunktet så er det begrenset med plass i en surroundreciver til å kunne kjøre voldsomt på med strøm. AVR4520 er på ingen måte en liten reciver hverken fysik eller strømmessig, men den skal kunne drive opptil 11 høyttalere(med front height og front wide+fire bakhøyttalere) samt at den skal styre alt av kilder så det er et hav av elektronikk i en og samme boks Nad C275 veier tross alt 14,6 kilo, og det meste av det er en stor Hölmgren ringkjerne-trafo. AVR4520 veier 16,5 kilo bare for å sette dette i perspetiv.

Brokoblet som monoblokk, så kan 1stk C275 yte opptil 1200watt på en 4ohms høyttaler(Dynamisk effekt og egentlig ikke anbefalt lydmessig) så det er en viss forskjell. Biampet så vil 2 stk c275 gi 600 dynamiske watt pr kanal(330watt kontinuerlig)Dette gir en rolig lyd med masse kontroll.

Som Ostemannen skriver, så kan man alltids prøve seg fram med først en og så ta det derfra.
    Sist endret av Zleepyme; 04-14-2014 kl 02:04
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som jeg skal satse på 2x c275 til 8`erne etter hvert ja. Skal fint klare å få 2 stk til 8-9k på bruktmarkedet har jeg sett.

Hva slags forsterker anbefales til 6`erne?
    Trenger jeg effekt på senteren?

Denon receiveren har 9 utganger, så jeg kan vel enten bi-ampe, eller brokoble 8`erne til jeg får skaffet meg dedikert effekt til de, eller kan man kanskje gjøre begge deler (både bi-ampe og brokoble?).

@zleepy:
    Jeg må huske å biampe og ikke brokoble 275`erne når jeg skaffer de da, takk for den infoen, der hadde jeg kunnet skikkelig dritet meg ut, heh.

Tilleggsspørsmål: det er vel ikke skadelig for høyttalerne på sikt om man underleverer med strøm en periode?
    Sist endret av ErlandM; 04-14-2014 kl 02:07 Begrunnelse: Tilleggsspørsmål

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, veldig greit å bruke brukten. Man kan gjøre scoop der Mentorsenteren fortjener virkelig en effektforsterker den også(den er egentlig en liggende Mentor6) Det finnes mange flerkanals effekttrinn man kan bruke der. Mentor 6 fungerer også bra med 1 stk c275. Men som bakkanaler, så er det ikke sikkert du får bruk for det. Er stort sett effektlyder på film og evt hvis man kjører all channel stereo at man har behovet for det. Men her er det bare å prøve seg fram

Edit. Vet ikke hvor nytte det er å brokoble AVR4520. Noen sier det funker, men forskjellen kan være liten selv om ekstra høyttalerkabler gir mer strøm til høyttalerne...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet, eller som kan gjøre en kvalifisert gjetning, på hvordan en NAD T977 vil funke kontra 2x NAD C275 på Mentor 8`erene?

Etter mitt ukvalifiserte hode, kan jeg bi-ampe 8`erene, og i tillegg koble til både 6`erene og senteren til T977`ern.
    Ser ut som en grei alt i en løsning vs. 2x 275 + enda en forsterker til 6`erne og senteren, selv om prisen blir endel høyere. Har ikke noe problem med å gå opp litt i pris for en bekvemmelig alt i ett løsning om kvaliteten bevares.

Ligger evt. en Emotiva XPR-5 og en NAD M25 ute på finn. Begge a 18k. En forsterker i den klassen må vel være nok til hele anlegget skulle man tro?

edit: ehm, tror jeg glemmer emotiva`n, er jo billigere å bestille ny fra usa.
    Sist endret av ErlandM; 04-14-2014 kl 04:31

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2x c275 vil gi mer effekt til M8, mer reserver til å dra på med. XPR-5 er jo et monster og vil kunne funke ja. Liker lyden bedre i Emotiva enn NAD til Dali, mye mas om NAD på Klubben Men prisen han forlanger der er jo urealistisk når den er brukt. jeg hadde kontaktet han og konfrontert han med det. Med moms og frakt koster den ca 19k ny fra USA. Ville konstentrert med om nok effekt til de tre i front. Og kjøper du en grei reciever bruker du bare den til bakkanalene, er ikke mye de krever bak stort sett. Jeg hadde Electrocompaniet på Helicon 800mk2 og C200mk2, 400w pr stk, kunne sikkert hatt mer og. Passet de som hånd i hanske lydmessig, og Mentor liker og mye effekt. God gammel EC er fantastisk på Dali
    Sist endret av roddis; 04-14-2014 kl 18:47

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja tviler den er billigere fra statene, husk du bør regner med minst 300$ i frakt og 25% moms på toppen av pris og frakt da blir det vel nærmere 20k enn 18k og selv om man kjøper ny har man ikke mer garanti eller reklamasjons rett enn om man kjøpte brukt.

Klubben og nad er vel nesten som og diskutere religion til tider og de er veldig glade i og framstille illusjonen at de er de eneste i hele skandinavia som kan selge deg god lyd, i utkant byene kan de nesten dessverre ha rett også.

Nei det er mye mer som passer Dali mellom jord og himmel enn hva hifiklubben selger :-)
    Sist endret av TorTorden; 04-16-2014 kl 14:22
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet, eller som kan gjøre en kvalifisert gjetning, på hvordan en NAD T977 vil funke kontra 2x NAD C275 på Mentor 8`erene?

Etter mitt ukvalifiserte hode, kan jeg bi-ampe 8`erene, og i tillegg koble til både 6`erene og senteren til T977`ern.
    Ser ut som en grei alt i en løsning vs. 2x 275 + enda en forsterker til 6`erne og senteren, selv om prisen blir endel høyere. Har ikke noe problem med å gå opp litt i pris for en bekvemmelig alt i ett løsning om kvaliteten bevares.

Ligger evt. en Emotiva XPR-5 og en NAD M25 ute på finn. Begge a 18k. En forsterker i den klassen må vel være nok til hele anlegget skulle man tro?

edit: ehm, tror jeg glemmer emotiva`n, er jo billigere å bestille ny fra usa.
    Enig med TorTorden ang. effekttrinn, så bør man selvfølgelig ikke låse seg på et merke. Grunnen til at jeg valgte nad var at i forhold til pris, så var det den rimeligste løsningen for såpass mye effekt, og kvaliteten er bra også. Da ser jeg bort ifra brukten dog, for der kan man alltids gjøre et scoop.

T977 er ingen dum løsning, men den vil gi mindre effekt i forhold til frontene, omentrent halvparten ca... Det samme som en stk C275... Til resten av høyttalerne som senter og bak, så er den midt i blinken, men som de sier, så er det hovedsaklig frontrekka di(Front Senter) som trenger effekt, så en 7 kanals effektrinn er kanskje overkill da du ikke får utnyttet den til der det trengs mest.

Edit: Synes 18k var dyrt for en brukt M25. Dette er et monster av en effektforsterker, men likevel er jeg usikker på om den vil gi noe mer effekt til to kanaler, selv om beistet veier 42Kg! Den er ganske lik T977, bare brukt enda bedre komponenter(M-serien til nad, er deres high end serie etter det jeg har lest)
    Sist endret av Zleepyme; 04-16-2014 kl 15:59

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

1. Trenger hjelp til å finne rett kabel til min forsterker.
    By thomasss_ in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 2
    Siste melding: 07-25-2011, 12:43
  2. hjelp til å finne forsterker
    By xsespro in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 8
    Siste melding: 11-16-2009, 00:16
  3. Trenger hjelp til å finne "rette" forsterker
    By zany in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 25
    Siste melding: 08-19-2009, 21:29
  4. Svar: 3
    Siste melding: 05-03-2009, 17:52
  5. Svar: 17
    Siste melding: 07-14-2006, 23:51

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg