Hvordan vet man når man har nok effekt til høyttalerne?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan vet man når man har nok effekt til høyttalerne?

Jeg sitter om dagen å tenker innkjøp av en effektforsterker til. Kjører dag Emotiva UMC-200, samt XPA-200 på ett par Kef Q700. Dvs har 2.0 oppsett idag.

Planen er å gå til innkjøp av en matchende senter, og noen små passende bakhøyttalere. trenger da flere utganger.

Valget står mellom XPA-3, dvs kjøre den på frontrekka. Og XPA-200 på bak. Eventuelt kjøpe en UPA-500, og kjøre på bak og center. Prisforskjellen blir jo ganske stor, så vurderer da om jeg trenger den ekstra effekten til frontene.

Dvs XPA-200 er 2x150w, mens XPA-3 vil gi 3x200watt. Pr dags dato så er jeg veldig fornøyd, og kan ikke høre noen tegn til forvrenging før jeg "bunner" elementene. Dvs når grensen til hva høyttalerne makter. Vil det si at jeg ikke får nevneverdig forbedring ved å kjøre XPA-3 på de?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2014
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Høytalerene du har står oppgitt til å skulle ha 15-150W, så personlig ville jeg ikke ha kjørt mer enn 150W på de.
    Du sier ikke noe om hvilken center du bruker/vurderer å bruke, men vist man eks ser på Q600c, så skal den også ha 15-150W

Men hvor ofte bruker du max effekt da? Det er egentlig ett godt spøsmål, da jeg selv er usikker på hvor mye watt ett gitt effektrinn gir ved så og så mye -db fra en forforsterker.
    I mitt hode vill jeg tro 0db betyr full effekt på trinnet, men kan hende jeg tar totalt feil her.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XPA-5... Mer en nok strøm om en ikke skal drive et par store infinity kappa høytalere eller no sånt som spiser strøm

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av iSvein Vis post
    Hei
    Høytalerene du har står oppgitt til å skulle ha 15-150W, så personlig ville jeg ikke ha kjørt mer enn 150W på de.
    Du sier ikke noe om hvilken center du bruker/vurderer å bruke, men vist man eks ser på Q600c, så skal den også ha 15-150W

Men hvor ofte bruker du max effekt da? Det er egentlig ett godt spøsmål, da jeg selv er usikker på hvor mye watt ett gitt effektrinn gir ved så og så mye -db fra en forforsterker.
    I mitt hode vill jeg tro 0db betyr full effekt på trinnet, men kan hende jeg tar totalt feil her.
    Q600 var planen,visst jeg finner en på brukten. Visst ikke blir det Q200, som også fint kan brukes med Q700.

"full guffe" brukes skjeldent, men når man investerer såpass. Så er det greit å ha nok saft til lørdagskveldene!

Harman\kardon: Det vil være totalt overkill for mitt vedkomne. XPA-3 er absolutt maks hva jeg ønsker å legge i det, og er ikke spesielt overbevist om at den vil gi meg så mye mer en XPA-200 som jeg har. På min høyttalere.

Det er sistnevne dilemma som jeg ønsker tips om.

Men selvfølgelig, dukker det opp XPA-5 på brukten. Så er jeg ikke fremmed for å kjøpe den brukt, rimeligere en XPA-3 koster ny.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Q700 har en oppgitt følsomhet på 89db og max spl er oppgitt til 112 db. I teorien vil du bruke 128 w for å nå 111db med dine høyttalere. Selv 105db er grisehøyt og da bruker du 32w. I teorien.

Kan legge til at mine høyttalere er oppgitt med følsomhet på ca 103db, noe som gjør at jeg bruker 2w for å oppnå 106db.
    Sist endret av teddytusen; 03-20-2014 kl 18:58

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen Vis post
    Q700 har en oppgitt følsomhet på 89db og max spl er oppgitt til 112 db. I teorien vil du bruke 128 w for å nå 111db med dine høyttalere. Selv 105db er grisehøyt og da bruker du 32w. I teorien.

Kan legge til at mine høyttalere er oppgitt med følsomhet på ca 103db, noe som gjør at jeg bruker 2w for å oppnå 106db.
    Altså, det vil ikke ha så mye for seg å mate disse med 50w ekstra? Og at jeg igjen kan kjøpe en upa-500 til resterende høyttalere?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Maks spl er ofte kontinuerlig. Skal du tyne noen dB ekstra ut av dem i korte perioder koster det fort effekt.

Som Teddytusen har jeg 102dB høyttalere og spiller ofte høyt. Så når jeg vil ha 110 dB kreves ca 8W. Men så spiller jeg dynamisk musikk, som krever 10-12dB headroom, og da kreves plutselig nesten 200W...

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    110db Atle..? Nå har jeg langt fra superhørsel, men det høres vanvittig høyt ut for/i mine ører. Når jeg syns jeg drar på ordentlig så bikker sjelden Radioshacken over 100-102db.

Lignende tråder

1. Dårlig med punch. Hvordan bør jeg sette høyttalerne?
    By Talker in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 9
    Siste melding: 02-26-2012, 00:22
  2. Hvordan få litt kraft i høyttalerne!
    By yzer in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 11
    Siste melding: 12-21-2010, 21:31
  3. Hvordan skal jeg koble høyttalerne til receiveren?
    By goodiegood in forum Høyttalere
    Svar: 20
    Siste melding: 02-18-2010, 06:20
  4. Hvordan spille inn høyttalerne best?
    By AirCruzer in forum Høyttalere
    Svar: 8
    Siste melding: 05-05-2008, 23:04
  5. Trenger jeg mere effekt på høyttalerne?
    By DCM_Brian in forum Høyttalere
    Svar: 15
    Siste melding: 08-18-2006, 23:10

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •