Klikkelyder fra Onkyo tx-nr1010

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Klikkelyder fra Onkyo tx-nr1010

Hei

Like før Jul kjøpte jeg en Onkyo tx-nr1010 som jeg stort sett har vært veldig fornøyd med. Bruker denne på et Dali Lektor 5.1 oppsett (Lektor 8 front), (dessverre) uten effektforsterker. Har krysset av for bi-amping av frontene på receiveren, men uten å gjøre noe med kablene så er usikker på om dette har noe å si

Så til problemet: dersom jeg spiller over et visst volum (gjerne over 70, noe jeg oppfatter som rimelig høyt) så kommer det ofte klikkelyder fra receiveren. Føler det følger musikken og kommer mest i partier hvor det er ekstra mye trykk. Høres typisk ut som den vil gå i protection, men lyden i høyttalerene virker ikke å være påvirket av dette.

Noen tips til hva dette kan komme av, og om det evt er noe jeg bør gjøre?

Newcomer Yosh81 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fra releer til viftene. Slår inn da det trekkes mye strøm.
    Skal liksom ikke være hørbart siden det kun slår inn når man spiller høyt, men det er det absolutt ikke.
    Audiolab M-DAC - Trafomatic Experience Elegance Integrated - Tannoy 638 upgraded
    Nyfrelst på rør.
    Fantaserer om Tannoy DC8T i Dark Walnut.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, takker. Mange ganger er det veldig lett å høre ja. Men så ofte som disse klikkene kommer må det bety at viftene startes/stoppes svært ofte, gjerne med få sekunders mellomrom? Rart at de ikke lar viftene surre og gå litt om de først starter, istedenfor å ombestemme seg hvert ~2. sekund..

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo ikke noe vits å "krysse" av for biamping og ikke koble kablene til biamp. Du må koble kabelen til den utgangen som har biamp, står i manualen Tror ikke den klikkelyden er rele til viftene, tror den kutter for effekten, en slags beskyttelse. Jeg hører og det og og til på min når det er mye og plutselig bass på film, dette etartet etter jeg kuttet ut subber og kjører alt til frontene.
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset, skal ta en ny runde med manualen

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meg bekjent, så er det ikke muligheter for biwiring, eller biamping på disse høyttalerne? De har ikke dobbelt sett med terminaler?

https://www.google.no/search?q=bi+am...58%3B800%3B800
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Sandnes
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt 1010 i 1,5år nå og flere forskjellige firmware på den men klikkingen har ikke forandret seg noe.
    Virker som du sier at det er en slags protection som slår inn, men det er rart siden det virker ikke som effekten reduseres...
    De fleste ganger er det bare ett klikk, men noen ganger høres det nesten ut som et bliklysrele som jobber for harde livet inni der.

Jeg kjører nå med effekttrinn på fronter men den klikke like forbanna!

Var i kontakt med Dalens rett etter jeg kjøpte den, men de forstod ikke hva det kunna være, jeg leverte den tilbake der jeg kjøpte den og fikk en ny, men den var jo helt lik.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zleepyme Vis post
    Meg bekjent, så er det ikke muligheter for biwiring, eller biamping på disse høyttalerne? De har ikke dobbelt sett med terminaler?

https://www.google.no/search?q=bi+am...58%3B800%3B800
    Ah, det har du nok rett i.. Har ikke vært borti biamping tidligere, håpet receiveren var bygget slik at biamping var mulig uten dobbelt sett med terminaler. Men takk for info, da vet jeg det.

Sitat Opprinnelig postet av Skåra Vis post
    Har hatt 1010 i 1,5år nå og flere forskjellige firmware på den men klikkingen har ikke forandret seg noe.
    Virker som du sier at det er en slags protection som slår inn, men det er rart siden det virker ikke som effekten reduseres...
    De fleste ganger er det bare ett klikk, men noen ganger høres det nesten ut som et bliklysrele som jobber for harde livet inni der.

Jeg kjører nå med effekttrinn på fronter men den klikke like forbanna!

Var i kontakt med Dalens rett etter jeg kjøpte den, men de forstod ikke hva det kunna være, jeg leverte den tilbake der jeg kjøpte den og fikk en ny, men den var jo helt lik.
    Akkurat det samme jeg opplever og det var ikke spesielt oppløftende å høre. Antok at det ville vært en løsning med effektforsterker, men der røyk det håpet. Som Yosh81 nevnte er det antagelig viftene som slår inn, og selv om tanken kanskje var god er jeg ikke mye imponert over utførelsen!

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Thali;
    Akkurat det samme jeg opplever og det var ikke spesielt oppløftende å høre. Antok at det ville vært en løsning med effektforsterker, men der røyk det håpet. Som Yosh81 nevnte er det antagelig viftene som slår inn, og selv om tanken kanskje var god er jeg ikke mye imponert over utførelsen![/QUOTE]

Går vifta da?
    Den er veldig hørbar.

Om vifta starter, så er det fordi det er for lite luft rundt receiveren. Hadde problemer med at vifta startet på min Onkyo 3010, så jeg ommøblerte slik at den fikk de foreskrevne 20 cm over receiveren. Da forsvant problemet.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke lagt merke til noe viftestøy nei, men skal høre etter ved neste mulighet. Hvor lenge pleier vifta å gå når den først starter?

Forøvrig står receiveren helt fritt i en sval kjeller, så den bør være fornøyd.

Intermediate Jan B sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du stillt rett høyttaleimpedans? Om du har 6 eller 8ohms høyttalere og forsterkeren stillt på 4 ohm, vil den slå over på 6ohms innstilling når du drar på greit med volum. Da klikker det.
    -Triple Atmos Receivers
    -Atmos 13.1.8/DTS:X 9.1.8/Auro 3D 12.1

Min stuekino

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-stuekino.html

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke sett noen innstilling for høyttalerimpedans, det skal jeg sjekke! Vet du om klikk i forbindelse med dette skulle påvirke effekten? Jeg kan ikke høre noen forskjell fra høyttalerene når dette skjer.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Side 63 i manualen:
    http://www.intl.onkyo.com/downloads/...l_e.pdf#page63

Og seff slå av biamp om dette ikke brukes.

Nei, det høres ikke på lyden, men klikkene er hørbare fra forsterkeren. Var borti dette på min 607, å den ble også veldig varm når dette skjedde.
    -Triple Atmos Receivers

Min stuekino

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset! Skal se om jeg kan få testet dette senere idag.

Da du opplevde disse klikkene på din 607, løste det seg med å endre impedansen til 6 ohm?

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det løste problemet på min.
    -Triple Atmos Receivers

Min stuekino

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Sandnes
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men må si jeg syns det er rart at min fortsatt klikker spesielt når det er mye bass nå som jeg bruker effekttrinn, det eneste receiveren min gjør nå er bare å sende ut et signal, den skulle i teorien ikke blitt særlig varm lenger heller, men den blir varmere enn effektforsterkeren selv om jeg kun kjører i stereo på musikk.

Har ikke testet om klikkingen kommer på "pure audio", men det kommer tydelig frem hvis du justerer opp bass på fronter å øker volumet...

Men hvis det som skjer er at den "endrer" til 4Ω innstillingen og legger inn en ekstra krets/evt. begrenser maks spenning ut til høyttalerene(vet ikke helt hvordan onkyo gjør dette) så burde det jo kunne høres at nivået senkes, men kan ikke si at jeg merker det skjer...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg sjekket innstillingene mine og den sto allerede på 6 ohm. Men jeg skrudde av bi-amping og spilte noen sanger for å teste og det var ingen klikkelyder. Så enten løste det problemet eller så spilte jeg ikke lenge nok til å oppnå problematisk arbeidstemperatur :-)

Skåra: høres rart ut at receiveren din blir så varm, skulle nesten tro det var noe galt. Har den nok av luft?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Sandnes
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må stå på 4Ω skal det ha noe for seg, for det er da den legger inn begrensningen for å ikke skade receiveren ved for stor belastning/lav Ω i høyttalerene.

Blir varm, men er ikke noe stort problem, har ca 10cm over og helt åpent foran og bak...

Lignende tråder

1. ARC mellom Onkyo TX-NR1010 og Samsung UE55ES8005
    By JoachimD in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 0
    Siste melding: 01-06-2014, 20:41
  2. onkyo TX-NR1010, digital crossover og kef q90 front høytallere
    By Vateri in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 0
    Siste melding: 12-05-2013, 23:06
  3. Onkyo (TX-NR1010) vs Yamaha Receivere
    By Midas in forum Produkt -og prisjakt Audio
    Svar: 4