Trenger råd om 2 stk sorround recievere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2014
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger råd om 2 stk sorround recievere

Hei dere

Har egentlig sett meg ut en sorround reciever, Yamaha RX-V475 (ikke behov for DAB)
    En venn har lik men med DAB og er veldig fornøyd
    Så har jeg blitt var på tilbud på recieveren Pioneer VSX 923 og er derfor litt usikker på hvilken av disse to jeg skal velge

Jeg har tatt hensyn til pris, og siden jeg ikke har veldig greie på dette selv..altså ord fra min kompis
    Har lest tester og begge synes ok

Pioneer'en har jo mer HDMI bla, noe som jo er veldig greit
    Ord sier Yamaha'en er ledende i denne prisklassen

Aller helst skulle jeg hatt så mye HDMI som mulig, 4K etc, greit utseende display...ja, i det hele tatt mest for pengene. Wifi har ingen av dem, det skulle jeg gjerne hatt men dog ikke et must
    Greit den jobber godt med ipad etc

Veldig gode tilbud fått på begge modellene, prisen er lik

Har et LG hjemmekinoanlegg pr.d.d og skal bruke dette. Evnt.kan jeg bytte det ut med et annet meget bra hj.kinoanlegg vi har (fått priser for lyd etc på det men er litt begeistret for lyden i LG'n...derfor jeg bruker det)

Ser masse film, men bruker det også til musikk

Er det noen av dere som kan komme med litt synspunkter på disse to? Skal jeg fortsette med dealen jeg er inne på på Yamaha'en eller burde jeg vurdert Pioneer'en?

Takk på forhånd

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2014
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som kan si noe om disse? Noen som har disse modellene hjemme og kan gi meg deres erfaring? Skulle gjerne bestemt meg i løpet av i morgen, søndag

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken høyttalere skal du bruke de på?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2014
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar

Prøver med LG anlegget jeg har nede nå. Høytalerne til model HT552TH

Alternativt så bytter jeg til det andre anlegget jeg har, Samsung HT-TXQ120

Kommer altså til å bruke høytalerne til en av disse. Det blir ikke kjøpt inn noe nye høytalere på en god stund. Har egen, ny bluerayspiller som blir tilkoblet

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Jeg hadde nok i ditt tilfelle gått for Pioneer sin reciver. Dette med tanke på oppgraderinger av høytalere senere, og at det er muligheter for 7.1 kanaler, istede for 5.1 som det er på Yamaha reciveren. Pioneer har også noe høyere effekt enn Yamaha.

Men gå gjerne på litt butikkbesøk, og prøv dem. se igjenom menyer/instillinger, finn den du liker best sjøl.
    Hans Torgeir

Hegel H200, Hegel HD25, Musical Fidelity V90, Denon 4520, PTN HDMI Matrix, Panasonic PT-AT6000E, 100" Ramme, Grundig 55" LED, Samsung 42" LED, iPAD mini (iRule Fjernkontroll, Wimp), AppleTV, DB500HD, PS3, xbmc, nas.
    Sonus Faber Venere 2.5 (Front, Stereo), Klipsch RC62 (Center), RB41 (Front High), RB61 (Front Wide), RS41 (Surround, Surround Back), SW110 (x2).

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2014
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips. Vanskelig å få testet disse sa dette er funnet i nettbutikker og jeg burde hatt bestemt meg i dag, søndag Håpet derfor noen med Yamaha og/eller Pioneer, enten disse modellene eller andre, kunne fortalt om egne erfaringer

Tenkte på 7.1 i forhold til 5.1 jeg også, men så heter det seg at yamaha'n er ledende i den prisklassen pga lyden etc

Jeg får prøve å sjekke litt mer på nett og håpe på at noen eiere av disse recieverne popper innom her i løpet av dagen

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2014
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I påvente av forhåpentligvis fler svar har jeg prøvd å finne ut litt høytalerstørrelser på de to anleggene jeg har, og dertil høytalere som vil bli brukt

LG-anlegget har 5x70w + 150w. Samsungen finner jeg ikke ut på...annet enn at hele er 1000w. (Dobbelt) Det fikk i sin tid CES.I.award og EISA award....høytalerne er så klart både større og bedre enn LG sine. Derfor så bytter jeg også ant.til disse når recieveren er i hus

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hanstorgeir Vis post
    Hei

Jeg hadde nok i ditt tilfelle gått for Pioneer sin reciver. Dette med tanke på oppgraderinger av høytalere senere, og at det er muligheter for 7.1 kanaler, istede for 5.1 som det er på Yamaha reciveren. Pioneer har også noe høyere effekt enn Yamaha.

Men gå gjerne på litt butikkbesøk, og prøv dem. se igjenom menyer/instillinger, finn den du liker best sjøl.
    Pioneer måler gjerne ofte effekten litt annerledes enn yamaha og andre så de framstår som om de har mer effekt, her er egentlig alle produsenter like ille så 'watt' betegnelser er nesten helt ubrukelig, man må nesten høre på de.
    Av de to her så er det vel Pioneern som er mest funksjons rik og tviler på at de har så alt for store forskjeller lyd messig sett, men funksjoner og pris går vel da pioneern et heste hode foran.

Jeg har ikke noen kjennskap til disse høyttaler systemene men som det ser ut fra min googling så er subben i disse passive (altså ikke innebygget forsterker) og de vil du da ikke kunne bruke subben på en slik receiver, da må du også kjøpe effekt trinn til den alene (mye bedre og kjøpe ny sub), og eventuelt noen hylle høyttalere fra finn.no til en billig penge.

Personlig ville jeg heller avventet og kjøpe receiver før du også er klar for og bytte høyttalerne, om det er et år eller to til vil det kunne skje mye teknisk på den tiden tipper jeg.

Watt og høyttalere er egentlig ikke noe definert standard så produsenter kan nesten si hva som helst her uten at reklame lover eller annet kan smekke de på fingern, og CES, EISA priser på denne pris kategorien er vel praktist talt bare smile/waf konkuranser.

Jeg ønsker ikke være alt for negativ, men i min erfaring er specs i denne prisgruppen nesten utelukkende hvite løgner.
    Sist endret av TorTorden; 03-09-2014 kl 15:35
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med TorTorden her. Du vil kun få diskantlyd av de høyttalerne du har = det vil ikke låte bra. Du kan fortsatt bruke høyttalerne, men som sagt bør du få tak i en aktiv subwoofer. Der finnes masse å velge mellom. Spørs litt hvilket budsjett du har, men 1500-2000, så får du gode subber brukt. Det finnes dog helt nye subber i den prisklassen også.
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2014
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe problem med "negativ" tbm dere, glad for alle synspunkter jeg

Stemmer det, at LGn ikke har aktiv sub, men Samsungen skal da det? Det sa i allefall en kompis av meg. Jeg må innrømme at jeg ikke har så greie på det. Tenkte på å få til et par høytalere til i tilfelle Pioneeren, men er ikke klar for å bytte alt av høytalere. Dog har vi et par bjesser av noen høytalere av god kvalitet stående inne på ene kottet....men det er bare to altså

Kan så klart vente med å handle men sitter med en blurayspiller jeg ikke får brukt bla, pga tilkoblingsproblemer sorround, tv...så hadde håpet på å få ryddet litt i det

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2014
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ps. Krafta måles visst i ohms (?) etter som jeg skjønte, og ikke i watten. Tullewatt ble jeg forklart

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2014
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Menes dette sub.tro?

Høyttaler
    Type (sat./stativ/soundbar) 4 gulv
    Aktiv (strømført) S/W Ja

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ps. Krafta måles visst i ohms (?) etter som jeg skjønte, og ikke i watten. Tullewatt ble jeg forklart
    Vas

Kraft måles i watt , men det er mange måter og måle det på , så derfor snakkes det om "tullewatt" .
    Ohm er Impedanse eller motstand i høyttalere , og har ingenting med effekt og gjøre.

Kjøp Pioneeren du , og gjør som de andre sier her . Altså få tak i en aktiv sub , og et par ok høyttalere på brukten etter hvert

Disse "altiettanleggene" på hundrevis av watt blir bare tull sammen med skikkelige komponenter.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2014
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahhh...hehe, var en selger som sa dette...at vi ikke kunne se på opplyst watt når vi skulle handle reciever, for de oppgitte watt var "tullewatt". At Oms viste kraften på den

Men har ikke samsunganlegget aktiv SUB altså? En kompis sa at, kan sub slås av/på med egen knapp så er den aktiv. Stemmer dette? Og hvis du ser det jeg siterte ovenfor ang høytalere....menes "aktiv s/w ja" aktiv sub?

Når du skriver "et par ok høytalere"...hvor mener du disse skal stå? Kan styrken på fremre og bakre høytalere være forskjellige feks?

Beklager mange - sikkert dumme - spørsmål, men vil gjerne ha dette på plass, og har ikke all verden greie på det selv

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En forsterker har ikke ohm , det er høyttalere som har det - altså den har en viss motstand.
    Ja har suben av/på knapp er den nok aktiv ja.
    Men det er ikke slik at høyttalerne også er koblet til denne suben ?? Er noen som slike sett som har det , og da blir det verre siden dette er spesielt tilpasset .
    "Hvor skal høyttalerne stå" ? De skal stå ved siden av TV , og med ca lik avstand mellom høyttalerne som til lytteposisjon.

Og ja , du kan ha forskjellige høyttalere bak og fremme.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2014
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er Samsung sub aktiv...yeayyyy Har fem høytalere til den og sub som alle er koblet inn i dvd.spilleren for å si det sånn. De må jo kunne brukes alene uten medfølgende dvd.spiller? Kunne lagt inn et bilde her men ser ikke hvordan å gjøre det

De står korrekt plassert pr.i dag, alle fem høytalere. Tenkte om jeg kunne bruke de svære, kraftige bjessene som er satt bort - er etter et bøst stereoanlegg - til bakre høytalere, beholde de fremre og midten og ta et sett og henge på veggen som nr.seks og syv...altså om en skal bruke andre/fler enn de fem jeg bruker at de nye en legger til - som er kraftigere - skal plasseres som bakre høytalere

Men om ohm beskriver høytalere og ikke reciever, hvordan vet man da at feks.Pioneeren som er nevnt her er en kraftigere reciever enn Yamahan?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør jo bruke de kraftigste og beste høyttalerne foran selvsagt.
    Pioneeren er litt kraftigere , og det ser man på oppgitt watt , men man må se om det er oppgitt med de samme kriteriene. Altså om det er med 1 kanal i drift , og ved hvilke ohm det er oppgitt. Alle yter mer i 4 ohm enn i 6 el 8 ohm f.eks.
    I tillegg så har jo Pio 7 kanaler mens Yamhaen har 5 , så derfor er Pio'en i en litt dyrere klasse.
    Går du opp til Yamaha RX-V 675 , så er den mer i samme klasse som Pio 923.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2014
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk Så klart, kraftige fremme (blond!) Håper det blir bra dette Yamahaen og Pioneren var i samme prisklasse faktisk, men akkurat i dag er Yamahaen ca 500.- kr rimeligere. Men alle anbefaler Pioneeren, så da satser jeg på den Liker jo størst mulig og da, 7.1, flere HDMI, og HDMI i front ikke minst

Veldig takknemmelig for alle svar, takk

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2014
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ps. Trodde dess høyere ohm dess bedre ytelse...ække rent lite blond serru

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om en sub er aktiv, så er det en liten fallgruve hvis den stammer fra et alt i ett anlegg... Bland annnet, så er det ikke sikkert den har standard RCA inngang(slik en vanlig aktiv sub har) dvs at den er avhengig av den dvd spilleren som filgte med anlegget med en eller annen spesial kobling fra denne for å drives... I noen slike anlegg, så er selve forstrkeren innebygget i subben. Den kan vel kalles aktiv, men er lite kompatibel med andre "normale" hi-fi løsninger
    Nå aner jeg ikke budsjettet ditt, men her er noen forsalg til nye eller brukte høyttalerpakker som vil spille helmax på den forsterkeren du velger
    http://www.finn.no/finn/torget/annon...nkode=47059195
    http://www.hifiklubben.no/Products/a...rsystem-32288/
    http://www.finn.no/finn/torget/annon...nkode=47095153
    http://www.finn.no/finn/torget/annon...nkode=47113470
    http://www.finn.no/finn/torget/annon...nkode=46970351
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Trenger en sorround reciever til mine Dali concept 10 høytalere
    By Xanitra in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 5
    Siste melding: 02-09-2011, 12:40
  2. Sorround til ca 10.000,-
    By MrConn in forum Produkt -og prisjakt Audio
    Svar: 8
    Siste melding: 04-18-2009, 08:50
  3. Trenger hjelp fra noen med peilng på recievere (Denon AVR-1908)
    By liland in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 2
    Siste melding: 07-05-2008, 01:36
  4. Trenger hjelp til å sammenlikne noen recievere!!
    By thomaa in forum Produkt -og prisjakt Audio
    Svar: 27
    Siste melding: 12-31-2007, 17:24
  5. Stereo og Sorround?
    By supreme in forum Høyttalere
    Svar: 13
    Siste melding: 12-13-2004, 19:40

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg