Forsterker til Klipsch RF-62 mk1

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2014
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsterker til Klipsch RF-62 mk1

Hei!

Jeg er ny på forumet og tenkte å forhøre meg om deres meninger før jeg går til innkjøp av ny forsterker. Jeg har alltid satt pris på et skikkelig stereoanlegg men har ikke begynt å investere i det selv noe nevneverdig før det siste 1-2åra, så er veldig fersk.

Siden jeg er student har jeg forsøkt å oppgradere fra det gamle stereo utstyret jeg arvet "on the cheap". Så det jeg har nå er følgende:

S.M.S.L SA-98 forsterker
    S.M.S.L SD-1955+ dac (som jeg har byttet op-amps i til OPA2604AP)
    Klipsch RF-62 mk1 høyttalere (kjøpte de på 57% avslag på komplett for rundt 1 månede siden)

Når jeg fikk klipsch høyttalerene i hus var det en utrolig oppgradering fra hva jeg hadde, det låter veldig bra rundt 85-90db(ifølge telefonen), men øker jeg volumet etter det så begynner forsterkeren å forvrenge, så skjønte fort at forsterkeren min er for dårlig. Så derfor tenkte jeg å oppgradere på den fronten så fort jeg har mulighet økonomisk, har sett litt rundt på f.eks. NAD c375bee og c356beee. Men så begynte jeg å se litt effektforsterker i stedet for integrerte forsterkere, så et spørsmål jeg har, siden dacen min ikke har noe analog volumkontroll, kunne jeg f.eks. satt en volumkontroll som denne mellom dacen og en effektforsterker, i stedet for å ha egen forforsterker? Siden jeg ikke har noe behov for analoge inputs, og til hodetelefoner har jeg en egen objective2 amp, eller må jeg ha en forforsterker med pre-out?

Og hvilke forsterker vil dere anbefale til Klipsch RF-62, fikk tips om å se på Emotiva XPA-2, ellers så har jeg lest at enkelte synes lyden til nad blir "ekkel" sammen med Klipsch, men kommer vel an på øret som hører. Er egentlig åpen for alt men realistisk sett med en prislapp på under 10 tusen. Hører på mye forskjellig musikk men er "house" som blir spilt mest da, hvis det hjelper.
    Sist endret av Hagene; 03-05-2014 kl 15:09

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Hva er musikksmaken din, og hvordan liker du lyden? Hvor langt unna ht sitter du i luftlinje... Og hvor stort er rommet ditt?
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2014
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet er B= 4.3m D=2.9m H=2.4m, så ca. 12.5m2 grunnflate. Det var en av grunnene til at jeg overså RF-82 siden jeg synes rommet ble for lite til å dra nytte av de. Jeg sitter ca 2.2m fra høyttalerne akkurat nå, men har egentlig tenkt på å ommøblere litt rundt i rommet så jeg kanskje kan dra bedre nytte av høyttalerene. Angående musikkensmaken går det mest i House(litt rolig elektro musikk med vokaler og innslag av ekte instrumenter) som sagt. Setter egentlig veldig pris på vokalene da så krafting mid-range ettersom jeg forstår? Vet ikke om Klipsch er helt rette valget iforhold til musikken men som sagt jeg fikk de billig og jeg ble imponert over hvor bra de låter.
    Sist endret av Hagene; 03-05-2014 kl 18:05

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2014
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett litt rundt nå på de jeg tror kan være aktuelle:
    Yamaha R-S700
    XTZ Class A100 D3
    Harman/Kardon HK 3490
    XTZ Class AP-100
    NAD C275BEE (evt. C375BEE, C356BEE)

Så har du de andre merkene som Rotel, Marantz, Emotiva osv. som høres veldig interessante ut men som jeg er lite kjent med. Noen som har noen erfaringer med de sammen med Klipsch? Åpen for det meste, brukt og. Har heller ikke behov for de typiske "Reciver" funksjonene, kommer kun til å bruke 1 analog kilde inngang og that's it.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, til house og techno så MÅ du ha noe som lever strøm. Ikke se deg blind på watt...
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2014
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter hva jeg leser her virker det som Emotiva får god omtale i forhold til pris. Høres ut som lyden er varm, vil det bety sterkt mid-rage frekvensområdet eller? Frister veldig å kjøpe en Emotiva UPA-200, eller bla opp for en XPA-2.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2014
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep Vis post
    Ok, til house og techno så MÅ du ha noe som lever strøm. Ikke se deg blind på watt...
    Jaok, har intrykk av at selv om det står 2x80 watt hos NAD så er den kraftigere en 2x120watt f.eks. hos H/K, stemmer det?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner forlite til både Nad og HK. Men de var vel de produsentene som ofte hadde langt lavere watt enn konkurentene. DVS mye mer ærlige watt. Hvordan dette er idag tørr jeg ikke si noe om. Om du finner brukermanualen eller tester på de, så står det ofte strømtrekk og max strømtrekk. Det gir en god indikasjon.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2014
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med preamp, trenger jeg det hvis jeg har en D/A konverter allerede?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2014
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som kjenner til Rotel RB-1572, virker som en kraftig effektforsterker, står mellom den og Emotiva XPA-2. Står det er 2x 250w i 8ohm, men power consumtion er 280w, så forvirra.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Np vet jeg ikke og jeg sier det ikke, men jeg tror at det er 2 kanaler spm er like. begge kanalene kan mevere 1x250w siden den har 2 like så blir det 2x250w.

Enda verre er det om du ser på 4ohm. 2x500w er den oppgitt til. med strømtrekk på 280w. Hvorden dette er mulig vet jeg ikke, men jeg kunne tenkt med en slik en i sikringsskapet mitt. Nå er jo dette klasse D som er langt mer effekrivt en klasse A/B eller klasse A.

Jeg kan forlite om hvordan klasse D virker, men for meg ser det rart ut.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hagene Vis post
    Noen som kjenner til Rotel RB-1572, virker som en kraftig effektforsterker, står mellom den og Emotiva XPA-2. Står det er 2x 250w i 8ohm, men power consumtion er 280w, så forvirra.
    Det er som du selv tenker tull. Den leverer ikke i nærheten av de samme som Emotivaen. Ellers ang. Nad vs HK som du nevnte tidligere, så er HK noen av de ærligste på effekt. Dvs at en HK på 5x50w, vil i de fleste tilfeller levere mer en andre med samme spesifikasjoner(også NAD).

Ang. forsterker til disse høyttalerne, så ville jeg styrt unna både Nad og HK, pga de kan bli for kvasse til Klipsch. Du ønsker å finne forsterker med varm lyd, f.eks Rotel,Emotiva, Marantz, nyere Denon, Parasound.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir ikke helt riktig å påstå at Rotelen ikke leverer varene når den leverer 250W i 8ohm og 500W i 4ohm.
    Men det som er den store forskjellen er at mens Emotivaen er en klasse AB forsterker så er Rotelen en klasse D med SMPS.
    Kan i farten ikke komme på noen som har brukt denne Rotlen på Klipsch, men det skal en kunne få til hos en Soundgardenbutikk. I utgangspunktet så er klasse D og Klipsch-horn ikke noen god kombinasjon, men jeg bruker noen klasse D selvbyggtrinn på min frontrekke med RF-82 og det høres ikke halvgærnt ut.
    Men når det gjelder Emotiva er det opplest og vedtatt at det er en god match med Klipsch, så om du ikke har mulighet for å sammenligne de to vil det antakelig være det sikreste valget. I tillegg kan du kanskje ta med Parasound i vurderingen også, 2125 f.eks.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2014
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode svar!
    Har lest mye mer nå rundt på andre forumer og har egentlig slått fra meg Rotel sin 1572 ihvertfall, vurdert også Outlaw m2200 monoblocks men er visst ikke alle som kunne anbefale de til musikk. Kommer tilbake til Emotiva hver gang så virker som det blir det. Lurer på om jeg bør gå for XPA-100 monoblocks eller en XPA-2, når jeg ser inni XPA-2en ser jo kanalene veldig delt ut, men de har vel fremdeles felles strømforsyning så vet ikke om det har så mye å si eller ikke. XPA-2 virker som den har bedre specs for pengene, men usikker på crosstalk.

Jeg er av typen som liker å kjøpe produkter som gjør akkurat det jeg skal bruke de til veldig bra, og ikke altmulig "ganske" bra.
    Angående preamp tror jeg det blir en eller annen "passiv" løsning sammen med dacen jeg har, eller bite i det sure eplet å investere i en ny dac med volumkontroll.

Skal gjøre litt research på den parasound forsterkeren, slo det fra meg tidligere fordi de var i en litt høyere prisklasse, men jeg så på 2250 så.

De forsterkerene jeg ser på er jo overkill med tanke på rom størrelsen jeg har, og at jeg liker å høre på musikk rundt 90 db, kanskje litt lavere. Men er ferdig på høgskolen i løpet av noen måneder, så ganske sannsynlig at jeg flytter ganske snart. Derfor kan det jo være lurt å kjøpe noe med litt mer krefter hvis det skal brukes i et større rom. Også virker det som alle er enige om at å ha mye "headroom" på effekt fronten i en forsterker er veldig positivt(Så lenge den som har kontroll på volumet har litt forståelse).
    Sist endret av Hagene; 03-09-2014 kl 06:03

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For musikk.. Doxa

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Primare har vel også blitt omtalt som passende til Klipsch.

Men som du sier vil det nok være fornuftig å se på forforsterker i samme slengen, og da kan du også begynne å se på integrerte forsterkere. En integrert forsterker vil gjerne være en rimeligere løsning enn separat for- og effektforsterker. F. eks. en brukt Hegel H200 kan du få for under 10k.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Emotiva har jo en egen 2 kanals pre-out du kan kjøpe, og bruke sammens med din DAC.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2014
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke modell tenkte du på?

Tenkte egentlig på en av disse selv :
    1
    2
    3
    Vil være en helt enkel løsning på "passiv" preamp da.
    Sist endret av Hagene; 03-10-2014 kl 12:23

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hagene Vis post
    Hvilke modell tenkte du på?

Tenkte egentlig på en av disse selv :
    1
    2
    3
    Vil være en helt enkel løsning på "passiv" preamp da.
    Åja du tenkte så enkelt som overhode mulig!

Jeg tenkte her:
    http://shop.emotiva.com/collections/.../products/usp1

evnt

http://shop.emotiva.com/collections/.../products/xda2

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2014
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De to og stealth DC-1 er vel aktuelle, men kunne gjort det enklest mulig:P
    Ingen som har noe imput på monoblocks vs en stereo forsterker, spesielt i forhold til emotiva da.
    Sist endret av Hagene; 03-10-2014 kl 13:13

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. forsterker til klipsch rf 62 og evt. B&W CM8
    By PellaR in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 3
    Siste melding: 02-26-2014, 12:52
  2. forsterker til klipsch f3
    By commodus in forum Høyttalere
    Svar: 2
    Siste melding: 03-13-2010, 20:26
  3. Forsterker til Klipsch rf-82