Er det noen som vet om Yamaha Advantage vil komme med DAB snart?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er det noen som vet om Yamaha Advantage vil komme med DAB snart?

Temaet sier vel det mest. Jeg har en 3067, som med fire ekstra forsterkere driver et 11.2-anlegg bestående av Wharfedale-høyttalere i E-serien fra tidlig på 80-tallet. Disse har en lyd jeg virkelig digger, og alt i alt låter det dritbra. Men jeg skulle gjerne hatt DAB-radio, og i tillegg hadde det vært greit å få to HDMI-soner, som Advantage-serien har. Og ikke minst et par forsterkere til innebygd, så det er mulig å kjøre fullt 11.2 med biamping av frontene (hver av dem består av en 70-liters E-70 nede og en 50-liters E-50 oppå den). Men jeg gidder bare ikke oppgradere før de slenger på DAB-radio.

Og en annen ting: Kan det bli mulig å høre på forskjellige DAB-kanaler i de to sonene, eller ville det kreve to innebygde tunere? Jeg tipper det siste, men man vet jo aldri...

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, jeg er personlig ganske skeptiskt til DAB generelt, spessielt med så store enheter som receivere, men ettersom FM utfases vil nok DAB bli mer og mer vanlig.

Tror framtiden heller ligger i net radio, noe som receivere allerede har støtte for.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke til mye hjelp den der. Kan ikke huske at jeg spurte om private meninger om DAB...

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff Vis post
    Ikke til mye hjelp den der. Kan ikke huske at jeg spurte om private meninger om DAB...
    Tviler på at DAB kommer på gamle resivere. Er det ikke installert i starten, må du nok kjøpe en eller annen tillegg modul, dessverre. DAB er i det hele tatt no fukking skit, spør du meg. Men, men, vi får se hva fremtiden bringer med seg. Sats heller på nett radio.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eh...nei, det er vel neppe sannsynlig... [Facepalm] Men det visste jeg nok. Kanskje jeg burde gjort temaet litt klarere. Jeg mener selvsagt om noen vet om det vil komme Advantage-modeller i neste serie som har DAB! <Ironi på> For siden du tydligvis vet en del om Yamaha, når du svarer på denne tråden som gjelder et kunnskapsspørsmål om kommende Yamaha-modeller, så vet du selvsagt at de nettopp har kommet med to nye receivere i rimeligere klasser som har DAB. <Ironi av>

Og når det gjelder nettradio er det litt fiklete når man har lite båndbredde på hytta. Hvis det hadde vært kurant å bruke nettradio til det jeg skal bruke den til, ville det neppe vært nødvendig å bruke tid på å stille spørsmålet! Og i tillegg: Hvis den svært lite interessante motstanden din mot DAB skyldes at du ikke får god lyd i en radio med kanaler på DAB+, trenger du nok en bedre radio. Med en god DAB-radio funker både P13 og andre kanaler ypperlig.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og bare så det er sagt: Den siste delen er ikke ment å innby til noen diskusjon for eller mot DAB. Jeg gir total og blanke f... i hva noen mener om det! Jeg stilte et enkelt spørsmål i tråden, og de som ikke har noe svar på det, kan like godt finne noen andre tråder å fordrive tiden med!

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja skjønner ikke hvorfor ikke alle bare hiver seg over google for å finne svar til deg med din overhyggelige tone!
    jeg synes DAB er dritfett
    Marantz 6012+rotel rb1070, Focal Aria 906, SVS SB13-ultra

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,660
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stått opp på feil fot i dag Mastiff ??
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, er jeg ikke en ordentlig koseklump? Ærlig talt, det må da være lov å bli litt utålmodig når jeg stiller et klart og greit spørsmål, og så får jdg først svar på noe helt annet med NM i synsing. Så presiserer jeg at jeg ikke er interessert i sånt, bare i et svar på det jeg spør om. Og jeg får et svar som i beste fall er en misforståelse, pluss videreføring av NM i synsing! Jeg har ikke noe i mot diskusjoner med synsing, på sin plass. Men i en tråd der jeg spør om et klart svar på en faktasak (etter å ha googlet til jeg ble grønn i trynet og brukt 5-6 telefoner for å prøve å komme igjennom til noen som faktisk vet hva f@en de snakker om i Yamaha Norge, noe som er omtrent like lett som det er for Abid Raja å få et klart svar ut av tidligere Olje- og energiministere), der jeg TIL OG MED SKRIVER AT JEG IKKER ER INTERESSERT I PRIVATE MENINGER, BARE FAKTA (så, så, Mastiff, ro deg ned, blodtrykket ditt har ikke godt av dette...) syns jeg at jeg kan be om å få faktasvar eller ingen svar. Så nei, jeg har ikke stått opp på gal side av senga, jeg skulle bare veldig gjerne hatt et enkelt svar på et enkelt spørsmål. Er'e så gærent, 'a?

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med den innstillingen tror jeg ikke det er så mange som gidder å svare.

Jeg personlig tror ikke Yamaha kommer med DAB+ på sin Aventage serie når de ikke har gjort det enda, DAB+ har jo eksistert i noen år. Det beste tipset jeg kan gi deg er å sende en mail til Yamaha Norge og se om du får noe svar derfra. Ser du har ring uten svar prøv deg på mail.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde ikke den holdningen før jeg ble irritert på ikke-svar... Og har du prøvd å sende E-post til Yamaha noen gang? Jeg sendte 5-6 E-poster til dem i fjor vår om noen spørsmål om 3067-en min, og jeg fikk ikke svar på en eneste av dem (det gjaldt et styringsprogram for pc). Til slutt ringte jeg til Yamaha i USA og fikk svaret på noen få minutter. Problemet er at det ikke brukes DAB i USA, så det vet ikke de noe om. Og jeg vet ikke om jeg er enig med logikken din. Yamaha har så vidt jeg vet aldri hatt receivere med DAB-tidligere, men her for noen måneder siden begynte plutselig Surround.no å reklamere for "Nyhet! Yamaha Surroundreceivere med DAB+" og litt lenger nedi annonsen står det:

Nyhet! Yamaha leverer nå hjemmekinoreceivere med DAB+!

Yamaha RX-V500D kr 3.790,-
    Yamaha RX-S600D kr 4.990,-

Så det at de ikke har levert Advantage med DAB før vil jeg tro har med at de aldri har levert noen receivere med DAB. Men jeg kan selvsagt ta feil.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir mere synsing da jeg ikke jobber i Yamaha systemet, men hvis det kommer på disse modellene er det vel stor mulighet at det kommer på Aventage serien neste år?? Hva med en mail eller tlf til en forhandler som har kontakt med Yamaha, de burde vel kunne klare å få svar.

Håpløst at ikke Yamaha Norge kan ta tlf og svare på spørsmål, og ikke svare på mail er helt på trynet. Hører dere det Yamaha Norge??

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er at de 2-3 forhandlerne jeg har spurt i nærområdet sier at sånt får ikke de høre før kort tid før modellene kommer på markedet, og i tillegg er de ikke så veldig interessert i å hjelpe, for det er ikke noe volum på sånne modeller. Tror jeg skal gjøre et tappert forsøk og ringe Surround.no i morgen. Det var der jeg kjøpte den forrige, til en veldig god pris.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DAB er vel en rimelig særnorsk greie. Ikke det største markedet for Yamaha - bare se på biler, ikke så mange DAB radior som kommer ferdiginnstallert der heller.....

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det hadde vært en riktig faktaoplysning, ville jeg vært enig. Men det er det ikke. Og hvis det hadde vært så særnorsk, ville neppe Yamaha kommet med DAB+ på to forsterkere. Faste sendinger, ifølge Wikipedia:

Storbritannia, Irland, Danmark, Norge, Sverige, Sveits, Nederland, Belgia, Tyskland, Malta, Italia, Spania, Polen og Monaco, Kina, Taiwan, Sør-Korea og Australia.

Prøvesendinger: Ungarn, Portugal, Østerrike, Tsjekkia, Slovakia, Tyrkia, Indonesia, Malaysia, Mongolia, India, Forente arabiske emirater, Oman, Kuwait, Thailand, Sør-Afrika, New Zealand.

Spesielt i Storbritannia og Australia er de svært så ivrige, og det er ikke akkurat små markeder for Yamaha. Og iallfall VW kommer stort sett med DAB nå. Tyskland er vel et av Europas største markeder, hvis ikke det største.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig det - DAB interesserer meg ikke,og har ikke tenkt å lese meg opp på dette heller, men slik jeg forstår det er Norge blant de få om noen andre som har lagt planer for å lukke FM nettet. Dermed blir DAB en Norge greie, da de fleste andre klarer seg fint med FM. Dette gjøres for å spare plass og av kommersielle interesser og ikke ut fra lydkvalitet, selv om man ønsker det skal høres slik ut.....

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Siden Yamaha kommer med DAB+ på de rimelige recieverene, så burde det komme på alle om ei stund mener nå jeg. Og jeg er enig med det trådstarter sier at noen steder så har man faktisk ikke nett som fungerer slik at en kan få inn de radiokanalene en hører på. Og det at DAB+ er så dårlig..
    Gi det en sjanse. Husk på at på en slik reciever som trådstarter bruker, vil han allerede ha en dac som gjør en god jobb på dekodinga.
    Jeg kommer og til å følge med på dette videre, får DAB+ burde absolutt være i tankene til de store produsentene framover.
    Vet at Yamaha har noe annet i Usa, så å implentere en annen modul internt for europa burde være lett.
    Håper jeg ikke gjorde trådstarter enda mer frustrert nå.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mer frustrert? Som om det er mulig! Men seriously, du sier stort sett det samme som jeg tenker. Så foreløpig venter jeg til høsten, når de kommer med nye modeller. Har de ikke DAB+ som opsjon da, begynner jeg å vurdere å handle likevel og så satse på automatisering ved hjelp av en ekstern DAB-tuner eller tre.

Lignende tråder

1. Holy shit, den kan komme i hus snart!!
    By Gilmour in forum Generell chitchat
    Svar: 39
    Siste melding: 02-17-2012, 21:19
  2. Svar: 3
    Siste melding: 08-21-2008, 15:16
  3. Noen som kan komme med råd om sub-bygging? :)
    By zantrix in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 19
    Siste melding: 06-18-2008, 00:08
  4. Kan noen komme med anbefalinger til PS3 spill?
    By Audrey Hepburn in forum Spill
    Svar: 19
    Siste melding: 03-07-2008, 23:54
  5. Advantage Thor Mk 1, noen som har hørt de??
    By henriktes in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 0
    Siste melding: 09-23-2007, 22:47

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •