trenger jeg forforsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

trenger jeg forforsterker?

Jeg har dynavoice m65 ex surround 5.1 settet og en Yamaha RX-V765.

Vil en forforsterker øke lydopplevelsen?

Kan jeg bruke hvilken som helst forsterker som forforsterker?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forforsterker er vel ikke det du trenger, men jeg hadde kanskje heller vurdert et effekt trinn om du føler noe savner.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enten en effektforsterker. f.eks NAD C275
    Eller en DAC dersom du henter mye via PC. NAD sin trådløse Dac1 er genial til det
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg bruker HDMI fra pcn for å streame med spotify og filmer.

Men er RX-V765 sterk nok i massevis for de høyttalerne jeg har? Eller vil det lønne seg å kjøpe en effektforsterker?

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil tror jeg alltid lönne seg med effekt om man har hjemmekino. En hjemmekino er lite egnet til å drive alle höytalere ordentlig kontinuerlig. Det gjör man jo når man hörer på musikk. Film er noe helt annet. Har selv Yamaha1900, var ikke fornöyd med den til musikk heller, men når jeg fikk effekt ble jeg fornöyd.

Idag så vet jeg at jeg fint kunne klart meg med den Yamaha 66 serien jeg hadde og heller kjöpt effekt med en gang. Men så fulgte det vel med noe HDlyd, funksjoner med 1900 også da.

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Billigste og beste du kan gjøre er å bruke en tusenlapp eller to på noen rockwool plater til å ta rotta på førsterefleksjon. Dernest hadde jeg kjøpt en effektforsterker som de andre nevner her. Skal du ha en forforsterker til et 5.1 oppsett trenger du en surround prosessor og yamaha forsterkeren du har vil nok fungere meget bra som forforsterker i det oppsettet du har.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville heller spart de tusenlappene til effekt, og heller kjöpt Rockwool og sånt når man har ordentlig lyd.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En Nad C275 er midt i blinken for ditt formål
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rockwool plater i første refleksjon er det som kommer til å øke lydopplevelsen mest. Ikke er det en veldig dyr oppgradering heller.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, er uenig. Dersom man har hjemmekinoreceiver bare, så er vel det störste kluet å ordne ordentlig effekt först. For det tamme lydbildet som en receiver gir, vil ikke gi noe särlig bedre utbytte med Rockwool plater.

Når man har effekt, dvs det som trengs for å spille musikk greit, ja da er Rockwool effektivt for å forbedre refleksjon.

Mener bare at man först må ha suppe, ellers kan man ikke spise suppe.

Råder trådstarter til å sjekke XTZ AP 100 fra Surround.no eller kanskje en brukt Emotiva fra Finn eller AVtorget. Tror de passer bra med M65. Nad tror jeg blir litt for skarp, ble iallefall det for meg når jeg hadde M65. Det var ikke NAD effekt da, men NAD hjemmekino. Men har brukt NAD i flere oppsett, og den/NAD er ikke noe särlig glad i skarpe diskanter.
    Sist endret av Danke; 01-22-2014 kl 15:58

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke Vis post
    Ok, er uenig. Dersom man har hjemmekinoreceiver bare, så er vel det störste kluet å ordne ordentlig effekt först. For det tamme lydbildet som en receiver gir, vil ikke gi noe särlig bedre utbytte med Rockwool plater.

Når man har effekt, dvs det som trengs for å spille musikk greit, ja da er Rockwool effektivt for å forbedre refleksjon.

Mener bare at man först må ha suppe, ellers kan man ikke spise suppe.
    Dette er jeg veldig uenig i Danke. Selv har jeg 3 stk surround forsterkere i hus, en skambillig onkyo, midt på treet onkyo og toppmodell pioneer. På normale lyttevolum dvs 70-80db har ikke effekten til disse forsterkerene noe å si. Det som gir utslag i lydkvalitet er i mye større grad hvordan DAC delen i de ulike forsterkerene er satt sammen.

Skal man spille høyt er historien litt annerledes men selv et par dynavoice m65 ex (93db følsomhet) trenger ikke mye effekt på moderate volum. Når vi kryper over 100db grensen trenger man mer effekt for å ikke skade høyttalerene (typisk brenne diskanter) og få mye forvrengning. Eksempelvis er Yamaha RX-V765 oppgitt til 7x95W @8ohm THD [0.08%] så la oss si den mer reelt leverer 7x30W THD [0.08%] med alle kanaler i drift . Da kan du forvente ca108db @1m som er noe de fleste vil kategorisere som ok volum for film etc. Evt ønsker man grisevolum uten forvrengning og mye headroom så er det bare å klinke til med effektforsterker.

Når det gjelder rockwoolplater så er det det billigste og største løftet jeg har gjort for lydkvalitet i mitt lytterom (med unntak av å bytte høyttalere som ofte ikke er veldig billig).

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå hörer jeg mest på musikk da, ikke på höyt volum. Allikevel så går det bare ikke an med hjemmekonoforsterker uten effekt her iallefall. At demping kan hjelpe meg med de kreftene man trenger tror jeg ikke helt på.

Men vi er alle forskjellige. Dersom du får bedre effekt av god demping i musikken så for all del. Jeg mener at man först må ha grei lyd som basis, og så ville jeg investert i demping deretter...

M65 er sinnsykt lette å drive i forhold til störrelsen. Det vet jeg, men de må ha effekt til musikk. Til film spiller de greit nok uten.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt klart effekt foran demping. Vil si demping vil gi det "lille ekstra" mens effektforsterker gir det STORE ekstra man f.eks alltid savnet i lyden...

Ble en skikkelig AHA opplevelse for meg første gang jeg koblet effektrinn til mine høyttalere(Dali808) Hadde hatt de høyttalerne i flere år allerede, og kun kjørt de på en Denon surroundreciver. Følte alltid at jeg ikke fikk utnyttet dem.

Sub ble kjøpt for å kompensere, men likevell, manglet det noe. Den skikkelige Hi-Fi lyden var fraværende i høyttalerne(riktignok en gammel surroundreciver avr2800) Heldigvis hadde denne pre out, og da effektforsterker ble investert, ble jeg sittende HELE natten å lytte til musikk på lavt volum faktisk, Skulle tro jeg hadde byttet høyttalere...
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg fikk på effekten hos meg å det jeg merket kanskje først var at selv ved høyt volum virket det hele 'lavere' fordi dynamikken ble bevart og diskant\mellomtone var mye mindre skjærende.

Merker ikke så mye veldig mye til musikk, men nå har jeg en ganske kraftig receiver (pioneer sc-lx85, de påskriver seg 190 watt med 1khz tone).

Dempning vil vel dempe volum i de frekvensene man tar så man vil kanskje bli fristet til og spille enda høyere, og dermed trenge effekten enda mer.
    Denon AVR-4520 CI
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Demping er selvfölgelig et gode, og er enig at det er rimelig å kjöpe et par plater. Först og fremst er jo plasseringen måten rommet er bygd og effekt viktigst. Jeg selv föler at demping er noe man kjöper for å tilpasse rommet ytterligere...

Så enig at demping er smart, men synes personlig at nok effekt er viktigst först....

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke Vis post
    Demping er selvfölgelig et gode, og er enig at det er rimelig å kjöpe et par plater. Först og fremst er jo plasseringen måten rommet er bygd og effekt viktigst. Jeg selv föler at demping er noe man kjöper for å tilpasse rommet ytterligere...

Så enig at demping er smart, men synes personlig at nok effekt er viktigst först....
    Nå har jeg ikke prøvd så mye dempning, men er enig her, før effekten kom ble ofte pure direct litt i skarpeste laget og hadde gjerne litt dempning i eq.

Men etter effekten kom inn ble det 'høyt' på en helt annen måte og jeg bruker omtrent ikke annen modus enn pure direct med unntak av altibox'en.
    Denon AVR-4520 CI

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg fikk opp bassfella mi og dempeplatene i førsterefleksjoner fikk jeg en skikkelig aha opplevelse. Vil si at det var en like stor oppgradering som å gå fra et par puslete klipsch til Miles. Bredden og klarheten på stereobildet blir i en helt annen liga. Mtp på pris er det helt definitivt den beste oppgraderinga jeg har gjort. For meg var det en større forbedring enn forskjellen på en reciever og en Itech på Miles. Mtp at 8 dempeplater koster 1000lappen så klarer jeg ikke se for meg en mer fornuftig oppgradering for pengene.

Men effektforsterker er selvfølgelig veldig viktig det å. Forvrengning og ulumskheter som for lite krefter også videre vil vi ikke ha :P Gir en helt annen ro i lydbildet. Spesielt å bevare dynamikk på lavere volum synes jeg.

Nå gjorde jo jeg iherdig bassdemping samtidig. Så kan hende dette blender mitt synspunkt ganske betydelig.

Begge deler er fornuftige valg. Er sikker på at uansett hvilket valg trådstarter evnt. velger vil han nok bli fornøyd med det!
    [SIZE=2]

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke så opptatt av Bass egentlig, mer opptatt av diskant. Subwooferen er pga kona ikke i bruk så ofte, den gav meg en fin regning på 8000kr pga trykkmerker på gulvbelegg i den forrige leiligheten. Huseier tok hele depositumet pga 8 trykkmerker. Jeg hadde sef värt smart nok til å flytte sub to ganger for å få riktig basstrykk i kinoen. Huff. Men man sliter for hobbyen.

Tror effekt og demping er like viktig, bare tull å diskutere hva som er viktigst av luft og vann, begge trengs. Först og fremst må man ha et godt rom og plassere höytalerne riktig, som regel mot et avlangt rom. I den nye leiligheten har jeg höytalerne annerledes stilt, men rommet er så bra at det tilgir alt. I den gamle leiligheten med gips var det helt umulig med all lyd för jeg endret til avlangt rom fra höytalerne.....

Men dersom man har et godt rom og höytalerne riktig innstilt, og har greit med kraft så er det viktig å forbedre rommet med demping.

Som sagt luft og vann er like viktig, trengs for å overleve...

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer det du sier. Ikke noe vits å diskutere da begge er veldig viktige ting.

Han forrige huseieren høres ut som en skikkelig grinebiter ihvertfall. Hva gjør man ikke for denne hobbyen ;P
    [SIZE=2]

Lignende tråder

1. Har to stk POA-6600 men trenger en forforsterker...
    By LFCLasse in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 5
    Siste melding: 05-12-2012, 10:37
  2. trenger forforsterker..
    By Hallvardu in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 1
    Siste melding: 05-12-2009, 21:14
  3. Er det forforsterker jeg trenger?
    By Suseravgårde in forum Vinyl
    Svar: 5
    Siste melding: 03-03-2009, 10:03
  4. Trenger hjelp ang forforsterker