Ny reciver eller pre med prosessorutgang?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer st peter sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny reciver eller pre med prosessorutgang?

Hei.
    Trenger noen tips til hva jeg skal gjør med stueanlegget mitt
    Problemet er at lyden er "grei" nok i surround, men bånn i bøtta(flat, livløs osv i stereo) fra reciver.

Iblandt så bruker jeg en 15år gammel denon forsterker da denne spiller veldig kult å "inn your face" med resten av oppsettet, men dette er veldig tungvindt siden jeg må koble om(trangt bak der).

Følgende vurderes: Anthem MRX 310(ny serie like rundt hjørnet), Onkyo eller Marantz.
    Siden jeg i all hovedsak vil oppgradere musikklyttingen, er det da bedre med en pre ala Abrahamsen?
    Kjøper gjerne fra bruktmarked.

Stikkordet er at det skal vær sømløst slik at fruen også orker å bruke utstyret. Klarer ikke helt å forstå hvordan pre med prosessorutgang fungerer i praksis.

Har følgende utstyr:
    Yamaha RX-V 767
    Parasound NC 2250
    Klipsch RF-63/RC-64/RS-52

Tips mottas med takk!
    Om det ikke kom klart frem så jakter jeg etter et dynamisk og in your face lydbilde til lavest mulig pris 

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er kanskje pre med prosessor inngang du er ute etter?
    Ofte også kalt 'Home Theater-bypass'

For som jeg har skjønt det, er prosessor utgang det samme som vanlig pre utganger og kobles til effekt trinn.
    Såkalte HT innganger går egentlig da forbi alle deler i en forforsterker og sender signalet da rett til effekt trinnet.

Da ser jeg for meg det slik at man f.eks har et pre trinn for stereo man kobler diverse stereo kilder til som normalt, og pre utgangene på receivern blir da koblet til HT inngangen på forforsterkern som er videre koblet til parasound effekten.

Når man hører på en cd f.eks brukes cd kanalen på forforsterkeren og receiveren f.eks trenger ikke stå på i det hele tatt, og forforsterkeren styrer volum.

Ved film/tv etc settes forforsterkeren til HT inngangen og volum og bilde styres da av receiver samtidig som du kan utnytte effekten på frontene.
    Legger man da en programerbar universal kontroll på toppen som f.eks en harmony vil den enkelt kunne styre hele systemet med og skifte aktiviteter etc.
    Sist endret av TorTorden; 01-20-2014 kl 17:12
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du allerede har en 2250 kan en Parasound P5 pre være løsningen her. Da vil du få veldig bra lyd i stereo som du er ute etter og kan integreres med din nåværende reciver hvis den har pre out.. En brukt P5 ligger vel på 6-7 lapper.
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det kanskje ikke på sin plass å anbefale Yamaha, siden det er dette du er misfornøyd med. Men jeg undrer meg litt over at du ikke får nok lydbilde utav Yamahaen din mot Klipsch. Er det en YPAO romkorrigerig som døller ned bildet? Hvordan låter det med analog kilde og PureDirect?

For å svare på TorTorden sin kommentar: Dersom du benytter analog lydinngang (eller multi-ch in) på Yamaha, så bypasser man (nesten) all prosessering av lyden. F.eks. blir lyden aldri digitalisert, men holdes utelukkende analog. Den går vel og merke igjennom en analog volumkontroll, men det er så og si det eneste. PureDirect slår så av det meste av digital logikk dersom dette ikke er i bruk for å gjøre miljøet stillere for strømforsyningen.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var sann HT bypass sak jeg mente eller en annen reciver.
    Ulempen med en pre er jo enda en boks, men om dette faktsik er den beste løsning så er det en no brainer. Synd at lyd er så subjektivt å begrensede hjemlånsmuligheter

Ser jo at det er mange som er fornøyd med bla. Anthem sine recivere på klipsch, men usikker på om det er mye det samme som yamaha. Må reise langt for å lytt så det er litt risky å bare bestille.

Para p5 virket jo svært lovende! Den har jeg alldri sett før, men seilet plutslig opp som en fovoritt etter å ha lest litt tester.
    Litt redd for at den skal vær for nøytral i klagen ut fra tester jeg har lest..

Kjører både denon og yamaha(har dog ikke testet anlog på den) i direct så det kan vær så enkelt at det er lydsignaturen til denon jeg liker(for det er stor forskjell på morrofaktoren her).

Tror nok jeg skal ta meg en tur inn på klubben å høre om dem har en denon reciver til utlån, men at den er lik den jeg har idag er vel tvilsomt

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil anbefale deg å prøve Denon AVR x3000 som har pre out for alle kanaler. Mulig en sånn i forbindelse med et effekttrinn vil gi deg samme Denonlyden du liker, men er usikker på om reciver alene vil greie det.
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kokt det ned til Para P5, Abrahamsen v3 eller Denon AVR x3000 der Abrahamsen virker som det beste valget med tanke på pris.. Ser de går for rundt 3k brukt å det er vel ikke så mye å si på?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Jeg har selv hatt yamaha 767 og parasound a-23 og jeg har også nå rf-63 og kan si med en gang at der får du ikke bra stereo. Selv har jeg spilt med onkyo 3010 men stereolyden med marantz ki pearl light på 70 watt spilte bedre og jeg brukte den med HT-inn. Testet også ut forskjellige forforsterkere som p3 med parasound a-23 som effektforsterker og min erfaring er at du må få noe egent til stereo. Enten en pre eller integrert.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Abrahamsen har jeg desverre aldri testet men p5 er jo en helt ny model med mange flåtte løsninger men tviler på at du kan gjøre noe "kupp" på den. Den er veldig populær.

Active alphamale sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Parasound er alt annet en nøytral....Da mener jeg som i flat frekvensrespons og kjedelig.
    Parasound sin signatur er mer som om den kommer bort og "smekker" til deg en stryker deg på kinnet om du forstår. Vanvittig oppløsning og et bassfundament som andre bare kan drømme om.P5 har jeg ikke hørt ennå men den får vanvittig med skryt og det vil overraske meg om den ikke ender opp som et "bestbuy"produkt i uoverskuelig framtid.
    B&W 802 D3 ht - B&W ​cmc2 - ADA TRINNOV TEQ 8 rcs - OPPO kilde - MAC MINI kilde - CLASSÉ ssp 800 DELTA - YAMAHA mx-A5000 - KLIPSCH surr - PARADIGM sub1*2stk - PARASOUND jc1 mono eff - WEISS dac/interface - PHILIPS tv - BENQ projector

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det er ikke bare jeg som syns 767 låter livløst
    En pent brukt Arbahamsen V3 er på vei i posten så det skal bli spennende selv om p5 står høyest på ønskelisten.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt. Du skal nok høre det skjer noe da. Skriv litt her da når du har koblet opp.

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepps, skal gi en tilbakemelding når jeg har fått testet litt. Satser på den er her innen lørdag!
    Ingenting å si på forventningene hvertfall

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen.
    Var redd for at jeg skulle miste litt snert i det øvreregister, men neida!
    Metallica rocker som alldri før og dubsteppen trykker noe meningsløst... wow!

Konklusjon: Abrahamsen, parasound og klipsch spiller kult sammen

Lignende tråder

1. reciver eller a/v prosessor?
    By nyllon in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 47
    Siste melding: 04-13-2013, 12:24
  2. Ny effektforsterker eller reciver?
    By Protector in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 6
    Siste melding: 12-30-2008, 02:09
  3. Reciver eller forsterker?
    By sosimomonon in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 7
    Siste melding: 08-19-2007, 12:49
  4. Reciver eller ikke?
    By lydhund in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 8
    Siste melding: 06-02-2006, 12:42
  5. Effektforsterker til 5k eller ny reciver til 10k?
    By Marantz in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 17
    Siste melding: 02-10-2006, 19:15

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •