Hvilken effektforsterker til 16A kurs?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken effektforsterker til 16A kurs?

Hei

Jeg har sett på 2-kanals effektforsterkere av typen Parasound A21 og andre med 250-300 W pr kanal, men er litt bekymret for at den 16A-kursen vi har i stua, ikke er nok til en slik.

Har dere tips til mindre effektforsterkere som har god ytelse, og som jeg ikke trenger noen egen eller større kurs til?
    Prisklasse 10-20 000 kr.

Annet utstyr på samme krets: Plasma-skjerm, receiver (må kjøpe meg en med pre-out), bluray-spiller, Patos Lyric 402 fronthøyttalere, noen små Proson bakhøyttalere, aktiv XTZ 12" sub.

mvh Tore

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan kjøre ganske mange av de forsterkerne der på en vanlig 16A kurs uten å bekymre deg.
    Har du lyst på en A21 e.l. så kjøp deg det, og glem sikringene.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Active metallsulten sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man skal høre mye

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til mitt innlegg, er noe som står på siden til forhandleren av ATI-forsterkere (jeg har sett på ATI AT3002 også):

" AT3000 er ekstremt kraftige forsterkere med en konservativt oppgitt effekt på 300W pr kanal. Faktisk så er forsterkerne så kraftige at vi anbefaler litt omtanke i forhold til strømnett."

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ToreA Vis post
    Grunnen til mitt innlegg, er noe som står på siden til forhandleren av ATI-forsterkere (jeg har sett på ATI AT3002 også):

" AT3000 er ekstremt kraftige forsterkere med en konservativt oppgitt effekt på 300W pr kanal. Faktisk så er forsterkerne så kraftige at vi anbefaler litt omtanke i forhold til strømnett."
    Jeg har 2 crown itech (oppgitt til 2000w per kanal) pluss en yamaha reciever + en high en gamer pc og en prosjektor stående på en 10A sikring hjemme. Hvis jeg skrur på alt samtidig eller resetter PC'en fra stømforsyningen bakpå så ryker sikringa, PC'en sin strømforsyning(1050watter) har ikke soft start så derfor dette skjer. Annet enn dette er det ikke noe problem, selvom jeg spiller på full guffe og har rundt 120db i sweetspot. Så det er nok ingen ting å bekymre deg for, da du har mer enn nok å gå på.

Kjøp deg den om du ønsker det
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som andre nevner er det stort sett mangel på softstart som gjør det problematisk. Det er mulig å sette på softstart i etterkant, men det er dog noe upraktisk.
    Et eksempel;
    http://www.lcaudio.dk/index.php?page=315

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm...
    La meg se hva jeg kjører på en 16a kurs: 50" plasmaskjerm, 2 subwoofere, 2 Nad 300w effektblokker, en Denon surroundreciver... I tilegg en 2000w oljeovn... Det har ikke gått en sikring enda
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har jo mye med hvilke sikringer man har og hvilken karakteristikk det er på de. En gang i tiden var det vanlig å bruke 10A med veldig rask utløserkurve som gikk bare man tenkte "skru på boksen". I dag bruker ofte elektrikere noe mer tregere karakteristikk for å ta høyde for moderne utstyr som slår seg på.

Forresten har dere merket at det gnister når dere kobler til laptop-strømforsyningen? Hvor mye strøm tror dere det går da? Riktig svar er en plass mellom 70-100A!
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut fra det jeg har lest nå på produsentenes hjemmesider, så ser det ut som både Parasound og ATI har en form for 'soft-start', så da regner jeg med at det er uproblematisk, selv med kun en 16A kurs. :-)

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen grunn til bekymring. En 10A kurs er mer enn nok til mange forsterkere. 16A er langt mer enn du trenger. Stort sett trekker ikke høyttalerne mer enn 1 watt utifra forsterkerne. Kun ved store peaker i musikken det trekkes noe mer. Det som derimot trekker en del er varmeovner. Med 16A kan du uansett ha flere varmeovner, flere kraftige forsterkere og annet elektrisk utstyr uten problemer.

Mangler forsterkeren softstart, så behøver man en treg sikring for at den ikke skal gå. Jeg hadde det problemet med en Thule forsterker. Da må jeg skifte en 10A kurs til C karaktestikk.

Kan forøvrig nevne at jeg har to tokanalsforsterkere på 2x200W, en tokanals på 2x475W og en monoblokk på 500W. I tillegg HTPC, plasma, forforsterker, kilde osv. Alt dette fungerer helt uten problemer på en 10A kurs.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Dette har jo mye med hvilke sikringer man har og hvilken karakteristikk det er på de. En gang i tiden var det vanlig å bruke 10A med veldig rask utløserkurve som gikk bare man tenkte "skru på boksen". I dag bruker ofte elektrikere noe mer tregere karakteristikk for å ta høyde for moderne utstyr som slår seg på.

Forresten har dere merket at det gnister når dere kobler til laptop-strømforsyningen? Hvor mye strøm tror dere det går da? Riktig svar er en plass mellom 70-100A!
    Det kan forklarer at den ene subben min innimellom tok 10a sikringen når jeg slo den på, den står nå på 16a som alt det andre og aldri hatt noe problem siden.

Sitat Opprinnelig postet av ToreA Vis post
    Ut fra det jeg har lest nå på produsentenes hjemmesider, så ser det ut som både Parasound og ATI har en form for 'soft-start', så da regner jeg med at det er uproblematisk, selv med kun en 16A kurs. :-)
    Så langt kjører jeg på min 16a kurs, en 800watt pc med 3 skjermer, en emotiva xpa 5 (200x5), receiver, 50" plasma, projektor, 2 300 watt subwoofere, ps3 og diverse småting..

Det skulle bare være og kjøre på en a21 (eller to kanskje om du vil )

Jeg tror også at produsentene av slike ting sier slikt litt for og helgardere seg, det er jo også fullt mulig at man kobler disse opp i en stue med gammelt el-annlegg som knapt var dimensjonert for mer enn lett belysning med gamle kabler. Da vil kanskje disse forsterkerne trekke såpass med strøm gjennom morkne kabler at de blir varme og kan skape en brannfare, men altså en typiskt norskt 16a kurs som ikke er 30+ år gammel skal dette ikke være noe problem.

I statene så snakkes det også mye om 20a kurser, men der går skalaen litt annerledes siden de har 110v nett, så om jeg har skjønt elektrikerne rett så kan man faktiskt trygt dra like mye om ikke mer strøm gjennom en 220v 16a kurs som en 110v 20a kurs.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    amperen som utvikler varme, altså man får mer effekt fra samme kabelkvadrat med 230V

gamle installasjoner med keramiske sikringer er vanligvis tregere. taklet fint en 200watt vincent uten softstart på 10A kurs her, når sikringsskapet ble byttet ut til automat begynte de å ryke.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen av dere som har prøvd Parasound 2250 sammen med en bra receiver, og kan si noe om kreftene og lydkvaliteten til den?
    Den virker som et bra kjøp med hensyn på pris i forhold til antall watt. (dersom man ikke trenger XLR).

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Watt = V*A altså tar en 16 amp kurs ca 3500W - har ikke hørt om noe trafo i forsterker på stor mer enn det halve av dette

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n Vis post
    Watt = V*A altså tar en 16 amp kurs ca 3500W - har ikke hørt om noe trafo i forsterker på stor mer enn det halve av dette
    Hvilken effektforsterker til 16A kurs?-amp-proline-3000-jpg Vet ikke hvor stor trafo det er i den, men skal klare seg med en 16amp.

2x1850watt sinus @ 4ohm 50hz , power consumption: 5000watt, 6500VA (217v) efficience: 74%

http://forum.speakerplans.com/measur...994_page1.html

Lignende tråder

1. Hvilken effektforsterker?
    By Kamikaze123 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 3
    Siste melding: 05-20-2011, 18:36
  2. Hvilken Effektforsterker ?
    By oano in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 21
    Siste melding: 10-14-2007, 15:10
  3. Hvilken effektforsterker
    By brage in forum Receivere/forsterkere