Trenger hjelp. NÅ skal det skje; utskiftning analog forforsterker. Valg av ny reciver

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer syppegjøken sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Drammen
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger hjelp. NÅ skal det skje; utskiftning analog forforsterker. Valg av ny reciver

Jeg skal skifte ut den analoge sourrond forforsterker til hjemmekinoen 5.1, til en receiver.
    Men jeg har ikke fulgt med alle endringene i "hjemmekinoverden" siden jeg kjøpte anlegget i 1995. (Steinalder)
    Derfor håper jeg på hjelp - tips.

Jeg har to spørsmål:
    Er det nødvendig å koste på en Receiver fra kr. 5 til 9 000,- når jeg har så mye strøm/kraft i bakhånd med den gamle forsterkeren ( se beskrivelse nederst)?
    Håper på synspunkter på dette?

Jeg har foreløpig sett på disse tre reciverene.
    Noen som har synspunkter på dem eller andre recivere kanskje?

1; http://www.dynabel.no/Shop/Product/O...-W-Sort/ON6062 Kr. 4 000,-

2; http://www.dynabel.no/Shop/Product/O...-W-Sort/ON6072 Kr. 8 000,-

3; http://www.hifiklubben.no/Products/d...eceiver-60064/ Kr. 8 750,-

Jeg håper å kunne fortsatt bruke forsterkeren; Rotel RB 985(MK1) THX, som er en 500 watt, 5 kanals (à100 watt) analog forsterker. De som ikke kjenner forsterkeren, så er den anerkjent for å gi mye strøm, yte EKTE 100 watt pr. kanal.
    ( her ser du ett eksemplar: http://www.ebay.com/ctg/Rotel-RB-985...ier-/110932126 )
    I tillegg er det en Rotel 12" sub, med egen 100w forsterker.
    Sist endret av syppegjøken; 01-17-2014 kl 19:57

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvilket opsett har du?

Det bør jo gjerne passe sammen lydmessig også.

Når det gjelder kostnad på reciever, så er det viktig att den har di egenskapene du er ute etter. Idag støtter di både spotify og airplay, å di har forskjellige romkoreksjoner osv.

Ta isåfall Marantz 7007 med på lista, komplett har den på tilbud nå

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det viktigste er ihvertfall å skaffe en med alle inn/utgangene du trenger. vil anbefale å skaffe deg en reciever som har nok hdmi innganger for ditt bruk, samt at den har 7.2 pre out. Da er du relativt sikra.

marantz er jo nevnt da komplett kjører tilbud på den nå, ellers har jo Yamaha, pioneer, onkyo og denon noen gode recievere som er verdt å sjekke ut.
    Sist endret av thohaug; 01-17-2014 kl 08:31
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av syppegjøken Vis post

Jeg har to spørsmål:
    Er det nødvendig å koste på en Reciver fra kr. 5 til 9 000,- når jeg har så mye strøm/kraft i bakhånd med den gamle forsterkeren ( se beskrivelse nederst)?
    Håper på synspunkter på dette?

Jeg har foreløpig sett på disse tre reciverene.
    Noen som har synspunkter på dem eller andre recivere kanskje?

1; http://www.dynabel.no/Shop/Product/O...-W-Sort/ON6062 Kr. 4 000,-

2; http://www.dynabel.no/Shop/Product/O...-W-Sort/ON6072 Kr. 8 000,-

3; http://www.hifiklubben.no/Products/d...eceiver-60064/ Kr. 8 750,-
    For å svare på det første spørsmålet, så er det slik desverre at for å få pre out for effektforsterker, så må man opp i pris på surroundreciver. Nå har du jo sett på denon AVRX4000, og nå er den nedsatt til 6998, så absolutt et godt kjøp! Du har jo en bra effektforsterker, så den kan du trygt bruke videre. Om du vil ha en rimeligere reciverløsning, så har du Denon X3000 til 5498 som også har pre out for alle kanaler.
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Drammen
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HK_Xclio Vis post
    hvilket opsett har du?

Når det gjelder kostnad på reciever, så er det viktig att den har di egenskapene du er ute etter. Idag støtter di både spotify og airplay, å di har forskjellige romkoreksjoner osv.

Hei,
    Jeg er ikke helt inne i terminlogien deres.
    Med oppsett, mener du type høyttaler osv.?
    Oppsettet er 5.1 og det vil holde for alltid for meg. Trenger ikke flere høyttalere. Blir mere enn nok lyd i leiligheten med det oppsettet.
    Alle 5 høyttalere + sub 12" er fra Sound Dynamic (Canada).
    Litt tungdrevne, men med meget distinkt lydbilde.
    Rotel forsterker er så potent at det er ingen problem med å spille lavt, men samtidig beholde lydbilde levende og detaljert.
    Jeg antar at den analoge sourrond forforsterkeren fra Rotel, som nå skal skiftes ut med en receiver, betyr/betydde mye for det komplette lydbildet.
    Noe som du også påpeker, HK_Xclo.
    Derfor vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre og kjøpe.
    Må jeg virkelig kjøpe ny Rotel receiver fra RÅDYRE Neby?

Bildene tror jeg er tatt i år 2000 og viser oppsettet, minus bakre bi- høyttalere. Kjøpte Panasonic 42" plasma i 2008.

Sist endret av syppegjøken; 01-17-2014 kl 19:59 Begrunnelse: glemte bilder

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Drammen
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zleepyme Vis post
    For å svare på det første spørsmålet, så er det slik desverre at for å få pre out for effektforsterker, så må man opp i pris på surroundreciver. Nå har du jo sett på denon AVRX4000, og nå er den nedsatt til 6998, så absolutt et godt kjøp! Du har jo en bra effektforsterker, så den kan du trygt bruke videre. Om du vil ha en rimeligere reciverløsning, så har du Denon X3000 til 5498 som også har pre out for alle kanaler.
    Hei, ja jeg er redd for at jeg må opp i pris, dessverre.
    Jeg var hos "Dynabel" i går og testet ut Onkyo 626 (Se vedlegget i andre innlegget).. Det var "lapskaus" lyd, hvor jeg ikke klaret å skille ut lydene ei heller "trøkk", men det kan være at filmen i demonstrasjonen var synderen, en Walt Disney film? Men is å tilfeller er det amatørmessig presentert av Dynabel

Du kommenterer ikke Onkyo'ene?
    Mulig at Denon AVRX4000 blir valgt?
    Sist endret av syppegjøken; 01-17-2014 kl 19:31

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lite kjennskap til onkyoenen bortsett fra at en del her inne har de, så de er jo ikke dumme valg. Regner med da du hørte i butikken, at de kun kjørte reciver på høyttalerne, og ikke kjørte noen effektforsterker? Ville ha snakket med enten Hifi klubben eller de plassene som selger Onkyo, for evt hjemmlån, slik at du kan teste de ut i ditt oppsett. Har selv forgjengeren til X4000(Avr3313) og jeg er veldig fornøyd med den. Hadde Yamaha før, og den ble byttet ur før tiden for å si det sånn. Selv om jeg også brukte effekttrinn, så er det mer bassdetaljer på Denon en jeg fikk på Yamaha.
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Drammen
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dobbelpost

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Drammen
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvilket opsett har du?

Dumt spørsmål:
    hvordan skal jeg finne lydbildet jeg liker?
    Jeg vet hva jeg hadde, og tilsvarende kunne være greit

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da må du lytte og teste
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://shop.emotiva.com/collections/...0-home-theater ?

Etter noen rykter så skulle den inneholde kjerne deler fra rotel.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du handler en 7007 på komplett, så har du 45 dagers full angrerett og du trenger kun å betale frakten i rettur om du ikke skulle være fornøyd. Marantz er veldig god på musikk, og den er i tilleg veldig god på film.

jeg har desverre ALDRIG hørt høytaler fra det merket der, så jeg klarer ikke helt å se for meg hvordan det låter i fra før av.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du handler en 7007 på komplett, så har du 45 dagers full angrerett og du trenger kun å betale frakten i rettur om du ikke skulle være fornøyd. Marantz er veldig god på musikk, og den er i tilleg veldig god på film.

jeg har desverre ALDRIG hørt høytaler fra det merket der, så jeg klarer ikke helt å se for meg hvordan det låter i fra før av.
    Vel - hva betingelsene er rundt prøving er lurt å sjekke grundig, mao kan man pakke opp å teste eller får man ikke bryte forseglingen på esken ?

Kjøpe et kamera på MPX for noen år siden. Ringte å spurte om jeg kunne teste det før jeg bestemte meg og svaret var ja. Jeg tok det opp og tok noen bilder men angret meg og ville returnere. Det gikk ikke da jeg hadde tatt noen bilder - deres definisjon av teste var å ta de opp å se - IKKE ta bilder ????

Har ikke handle en skrue på MPX etter dette , og MPX/Komplett er vel noe av det samme...

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel... Det er tull fra MPX side. Du hadde fått medhold om du prøvd dem på det. http://www.dinside.no/919516/angrerett-er-proverett. Dessuten tilbyr MPX 45 dagers åpent kjøp utover angrerett: http://www.mpx.no/k/k.aspx?action=cu...&topic=45dager og http://www.komplett.no/k/k.aspx?acti...&topic=45dager

Jeg kjøpte en Onkyo TX-NR1010 fra MPX (eller komplett, husker ikke), prøvde den én uke for å avgjøre om lyden og romkorrigeringen er slik jeg har behov for. Audyssey fungerte ikke for meg og jeg angret kjøpet og sendte tilbake receiveren. Kan lese mer om det i denne tråden. Det kule er at med pickup-point kan man levere inn angrerettsretur gratis og jeg betalte ingenting for å sende tilbake en 25kg pakke.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n Vis post
    Vel - hva betingelsene er rundt prøving er lurt å sjekke grundig, mao kan man pakke opp å teste eller får man ikke bryte forseglingen på esken ?

Kjøpe et kamera på MPX for noen år siden. Ringte å spurte om jeg kunne teste det før jeg bestemte meg og svaret var ja. Jeg tok det opp og tok noen bilder men angret meg og ville returnere. Det gikk ikke da jeg hadde tatt noen bilder - deres definisjon av teste var å ta de opp å se - IKKE ta bilder ????

Har ikke handle en skrue på MPX etter dette , og MPX/Komplett er vel noe av det samme...
    jeg har handlet mye hos komplett, å sist jeg sendte noe i rettur så var det ingen problem.
    Jeg handlet en strømforsyning til pcen, som bråket noe helt sinnsykt. Laget rare lyder når jeg beveget musa, og hørtes ut som ett helikopter når jeg startet ett spill.
    Jeg sa ingenting om problemet, å ga bare beskjed om att jeg ikke var fornøyd. Det var greit for di å jeg fikk en ny strømforsyning av annet merke + frakten tilbakebetalt for retur.
    Det står også noe om att du må gi beskjed innen 14 dager etter mottak eller noe slikt.

Elkjøp har også 30 dagers åpent kjøp om du handler i butikk, men her hvor jeg bor blir di sure om man kommer å skal levere noe tilbake. jeg kjøpte en berbar pc der, til 7k.. Gode specs.. Men det selgeren ikke sa til meg var att skjermen hadde slik anti glare drit, som gjorde att skjermen ble helt matt å var like uklar som en pc fra 1999. jeg pakket opp maskinen hjemme, inst alt. var overhode ikke fornøyd med den søppelskjermen tenkte jeg, å leverte maskinen inn dagen etter, jeg ble dog møtt av en idiot som hang med leppa i gulvet å var koke forbanna over att folk ville levere inn det di hadde kjøpt, så han ville ikke ekspedere meg. Etter det har jeg ikke satt foten innom Elkjøp..

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av de trådstarter viser til så er det vel bare Denon hjemmekinoen som har PRE OUT for kanalene. PRE OUT er noe du MÅ ha for å få brukt Rotel effekten din.

Onkyo har av en eller annen grunn aldri pre out i de rimeligere klassene, jeg ser det aldri. Tror Onkyo koster endel før det er innkludert. Men Denonen du viser til kan du fint bruke med effekt. Du ser det på inngangene bak, der det står PRE OUT.
    Sist endret av Danke; 01-24-2014 kl 04:32

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers er det også innkludert Pre Out på rimeligere versjoner fra Yamaha. Dersom pris er viktig så har feks denne

http://www.surround.no/Produkter/For...000000857.aspx

Pre out for fronter og surround, senter er til aktiv også ser jeg...

Du får iallefall brukt effekten til fronter og surround, og til en grei pris. Dersom senteren ikke er alt for tung så kan nok Yamaha sikkert kjöre den uten effekt.
    Mulig du finner Yamahaen billigere andre steder...

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Jeg kjøpte en Onkyo TX-NR1010 fra MPX (eller komplett, husker ikke), prøvde den én uke for å avgjøre om lyden og romkorrigeringen er slik jeg har behov for. Audyssey fungerte ikke for meg og jeg angret kjøpet og sendte tilbake receiveren. Kan lese mer om det i denne tråden. Det kule er at med pickup-point kan man levere inn angrerettsretur gratis og jeg betalte ingenting for å sende tilbake en 25kg pakke.
    Dette synes jeg er en litt underlig vurdering. Lydkvaliteten som ligger i bunn har alltid førsteprioritet for meg, dernest funksjoner - og til sist RK.
    RK har jeg stort sett gått helt bort i fra å bruke, da det i første rekke er myntet på folk flest uten interesse eller kunnskaper om å sette opp receivere. RK er rett og slett en kilde til dårlig lyd. Tidligere hadde jeg en Pioneer receiver med MCACC og den hadde en targetkurve som totalt herpet lyden. I forhold til dette er Audyssey flere hakk bedre om man synes RK har noe for seg. Men aller best blir det selvsagt om man justerer nivå, avstand og EQ manuelt. Hvilket jeg da også gjør.

Til trådstarter: Jeg ville kjøpt en så god og kraftig receiver som overhodet mulig, ikke minst på grunn av innebygget DAC og funksjoner, framfor "billig" receiver og effekt. En påkostet receiver låter bedre enn slike komboer. Jeg har forsøkt mye med dette. Vil du ha "high-end" lyd, så er det ekstern DAC og høykvalitets tokanals effekttrinn til frontene som er den mest fornuftige veien å gå. Tviler på at det finnes 5-7 kanals effekttrinn som er i nærheten av hva tokanals kan levere til frontene. Da må du i så fall grave svært dypt i pengeboka.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima Vis post
    Dette synes jeg er en litt underlig vurdering. Lydkvaliteten som ligger i bunn har alltid førsteprioritet for meg, dernest funksjoner - og til sist RK.
    RK har jeg stort sett gått helt bort i fra å bruke, da det i første rekke er myntet på folk flest uten interesse eller kunnskaper om å sette opp receivere. RK er rett og slett en kilde til dårlig lyd. Tidligere hadde jeg en Pioneer receiver med MCACC og den hadde en targetkurve som totalt herpet lyden. I forhold til dette er Audyssey flere hakk bedre om man synes RK har noe for seg. Men aller best blir det selvsagt om man justerer nivå, avstand og EQ manuelt. Hvilket jeg da også gjør.
    Det kan være. Jeg tror dette har med at jeg kommer fra PA-verden hvor slike verktøy er en del av hva man må ha. Jeg er av den mening at moderne receivere er veldig like. Marginene mellom to forsterkere er veldig små. Så små at jeg ikke bryr meg om dem eller hører dem. Iallefall sett i forhold til fargingen fra rommet og HT. Derfor er det langt viktigere for meg å ha tilgang på godt nok verktøy for å korrigere og justere på lydbildet. Consumer Audyssey gir meg nada av dette og er da den null verd for meg. Pluss at jeg ikke er enig i lydidealet Audyssey er programmert med. Men PEQ (en grafisk EQ er ikke nok) er obligatorisk i min bok. Jeg har alltid en eller annen EQ-prosessering på lyden siden alle HT og rom behøver en eller annen korrigering.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Lignende tråder

1. Svar: 8
    Siste melding: 01-19-2014, 20:21
  2. Trenger hjelp til valg av reciver!
    By Indeed in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 24
    Siste melding: 10-09-2012, 22:38
  3. Trenger hjelp - Valg av forforsterker til CV og midgard.
    By Moonscape in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 7
    Siste melding: 10-20-2006, 10:26
  4. Trenger hjelp til valg av ny Reciver, DVD og Plasma
    By Rippey in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 2
    Siste melding: 12-05-2005, 01:28
  5. Svar: 2
    Siste melding: 11-14-2005, 12:46

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder