Sony STR-DA5800ES vs Pioneer SC-LX87

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sony STR-DA5800ES vs Pioneer SC-LX87

Hei!

Er det noen av dere som har testet disse to receiverne opp mot hverandre, og som kan si noe om hvilken som dere anser har best lydkvalitet og mest krefter?
    Eventuelt andre momenter som bør tas med i betraktningen ved et evt kjøp?

Jeg vurderer i tillegg en Oppo blu-ray-spiller.

Har i dag en Pioneer VSX-919AH, og en LG BD370, men er litt misfornøyd med at jeg ikke får spilt av flere typer lyd- og videofiler på disse.
    Lyden synes jeg forsåvidt er bra, men 919 mangler pre-out, for en evt. framtidig utvidelse med effektforsterker.
    Så jeg tenkte å oppgradere receiveren først, til en som er kraftigere, og som har bedre dac og flere muligheter.

Jeg vil være takknemlig for alle behjelpelige innspill! :-)

mhv Tore

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags høyttalere har du?

Om jeg bare skal foreslå noe i blinde ville jeg også vurdert yamaha rx a1030 eller 2030.
    Ville heller gått for en receiver en par modeller under toppen

Pioneer lx77 er nesten lik 87 og merkbart billigere.

Grovt sagt, ville jeg kanskje prioritert en ren effekt forsterker og gått for en receiver til rett rundt 10k med de funksjonene og de pre utgangene du trenger.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Hva slags høyttalere har du?

Om jeg bare skal foreslå noe i blinde ville jeg også vurdert yamaha rx a1030 eller 2030.
    Ville heller gått for en receiver en par modeller under toppen

Pioneer lx77 er nesten lik 87 og merkbart billigere.

Grovt sagt, ville jeg kanskje prioritert en ren effekt forsterker og gått for en receiver til rett rundt 10k med de funksjonene og de pre utgangene du trenger.

Jeg har Patos Lyric 402 mkI.

Tanken med å gå for en av toppmodellene, var at den kanskje er kraftig nok til at jeg slipper å måtte kjøpe en effekt i tillegg (men at jeg samtidig har mulighet til å bruke det, dersom det trengs).
    Receivere er jo også stadig på tilbud, så jeg tenker at jeg følger med og venter til den kommer ned til en overkommelig pris.
    87'en var nede i 13.999,- bare for noen dager siden. Det er ikke så langt unna 77'en...

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner ikke til de, men de er vel ganske krevende om jeg husker riktig.

Jeg ville heller da fokusert på effekten og da sett på receivern som en utbyttbar pre.

Jeg har selv dali mentor 6 og de sies og være 'lettdrevne' men på film hvor det var litt action i surround kanalene kollapset den helt med mindre jeg skrudde volum minst 30db under referanse, når de ble drevet av receivern alene.

Jeg tror sånn sett nå at disse dyre receiverne ikke har i nærheten av krafta man kan få med rimeligere receiver og dedikert effekt.

Om du også vurderer en oppo spiller (fikk en på fredag :-) ) så kan den faktiskt brukes som en surround prosessor, spiller praktiskt talt alle fil typer på jord over nettverk eller ekstern usb disk, den har til og med hdmi inngang man kan plugge kabel/satelitt boksen.
    Den har dessverre en del input lag så kan godt hende spilling ikke fungerer så bra.
    Dette krever selvsagt effekt forsterker for samtlige kanaler, men det begynner jo og bli en del 3, 5, og 7 kanalers effekt rundt prisen av en rop receiver.
    Denon AVR-4520 CI
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Kjenner ikke til de, men de er vel ganske krevende om jeg husker riktig.

Jeg ville heller da fokusert på effekten og da sett på receivern som en utbyttbar pre.

Jeg har selv dali mentor 6 og de sies og være 'lettdrevne' men på film hvor det var litt action i surround kanalene kollapset den helt med mindre jeg skrudde volum minst 30db under referanse, når de ble drevet av receivern alene.

Jeg tror sånn sett nå at disse dyre receiverne ikke har i nærheten av krafta man kan få med rimeligere receiver og dedikert effekt.

Om du også vurderer en oppo spiller (fikk en på fredag :-) ) så kan den faktiskt brukes som en surround prosessor, spiller praktiskt talt alle fil typer på jord over nettverk eller ekstern usb disk, den har til og med hdmi inngang man kan plugge kabel/satelitt boksen.
    Den har dessverre en del input lag så kan godt hende spilling ikke fungerer så bra.
    Dette krever selvsagt effekt forsterker for samtlige kanaler, men det begynner jo og bli en del 3, 5, og 7 kanalers effekt rundt prisen av en rop receiver.

Gratulerer med ny spiller! :-)
    Gikk du for 103 eller 105? Jeg er litt i tvil om hvilken jeg skal gå for...
    105 er jo ganske mye dyrere, men så har den usb-dac (én av forskjellene mellom Pioneer 77 og 87, også) + noen lydmessige oppgraderinger i forhold til 103'ern.
    Det er viktig for meg at den fungerer minst like bra til musikk som til film, slik at jeg kan klare meg med én signalkilde.

Patosene er på 4 ohm, og har en følsomhet på 89, hvis jeg husker rett.
    Jeg har egentlig ikke følt at det har vært for lite krefter ved avspilling av filmer, men receiveren blir ganske så varm!
    Når jeg ser på film eller spiller musikk uten å måtte ta hensyn til noen, er volumet som regel på maks -17-18 db. Da er det bra med lyd i stua! :-D
    Jeg kan ikke huske å ha hørt noen form for forvrengning på det nivået...

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merka dette meget godt på filmer som avengers allerede når jeg begynte og nærme -20 under f.eks invasjons scenen, og det blir jo ikke virkelig morro før man er nærmere -15, receivern ble ikke varm heller, det virket bare som om den ga opp, diskanten blei mer framtredende og dynamikken forsvant.

GIkk for oppo 103d, den med darbee chip istedet for qdeo chippen som sitter i den vanlige men ellers samme spiller 103.

Var litt nysgjerrig på darbee, har hørt interessante ting om den, og jeg sitter jo rett i underkant av 3m fra et 90" lerret og hører de med litt stort bilde får mest ut av darbee prosseringen.

Slo fra meg 105 siden jeg like gjerne bruker hdmi til lyd (og pga av prisen) , men hvis f.eks pioneeren tar kvelden kan jeg jo koble denne opp rett på effekten.

Jeg har jo ikke usb DAC i lx85 (den kom med lx86) men med alle streaming løsningene i lx85, eller nå med oppo så ville jeg tro en usb dac for min del er ganske overflødig, streaming er nesten egentlig og foretrekke for da tar receiver/oppo seg av all avspilling og man trenger ikke rote med drivere og annet tullball.

Har jo lekt litt (ok mye) med oppo'n og den spiller de aller høyst oppløste flac filene mine, til og med 5.1 flac går som en drøm og det er mer enn jeg forventet.

Om du ikke får noen bedre svar så ville kanskje heller stillt spørsmålet om noen kunne anbefalt en receiver/effekt til høytalerne dine spesifikt (nevn de tråd tittel), må jo garantert være noen som kan gi deg en pekepinn her, som nevnt kjenner jeg ikke til patos men det har jo ikke stoppa så langt
    Denon AVR-4520 CI

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hjelpen, TorTorden!

Da har jeg i første omgang gått til innkjøp av effektforsterker.
    Parasound 2250 (demo) til 998 $ fra Audio Advisor.
    Så får vi se hva den havner på til slutt, med frakt og alt...

Neste steg blir å finne en bra receiver med pre-out til fronthøyttalerne.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer, sikla på en slik en før, og absolutt ikke lagt den helt fra meg.

Tror det høres ut som en meget god pris, sånn grovt tegna med 200$ frakt og 25% moms havner den på rett under 10 000, nesten 4000 under vanlig norsk nypris :-)
    Denon AVR-4520 CI

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nedtur: Ordren fra Audio Advisor ble kansellert, da de ikke selger Parasound utenfor USA, 'per our vendor agreement'.
    Ja ja, da vet man det.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjappt søkt på finn fant denne, kanskje noe og vurdere.
    http://www.finn.no/finn/torget/annon...uery=parasound
    Denon AVR-4520 CI

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset! Jeg bestilte LX87'en i går fra Komplett, da de satte den ned i pris. Jeg tenker at jeg skal teste den først uten effektforsterker, for å se om den er kraftig nok til mitt bruk. Hvis ikke, blir det bare å investere...

2250'en er veldig rimelig, men jeg er egentlig litt mer gira på en ATI AT2002 eller 3002, da disse skal være så og si helt lydløse, ut fra det jeg har lest.
    Fra LSound ble jeg anbefalt 2002. De mener at den er kraftig nok til mine høyttalere. Den ligger på 15.500 kr.
    Men det er jo litt prisforskjell, da!

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=ToreA;1980810]Takk for tipset! Jeg bestilte LX87'en i går fra Komplett, da de satte den ned i pris. Jeg tenker at jeg skal teste den først uten effektforsterker, for å se om den er kraftig nok til mitt bruk. Hvis ikke, blir det bare å investere.../QUOTE]

Den LX87 er nok helt knall.
    Det som er spesielt bra med Pioneer er kreftene med alle kanaler i bruk. Så man skal grave dypt i pengeboka for å finne et effekttrinn som virkelig bedrer lydkvaliteten. Et billig effekttrinn vil heller forringe lyden. Men anbefaler deg å gi 87en en sjanse også til film uten å benytte MCACC. Den låter så mye bedre uten romkorrigering, tro meg.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat det var min erfaring også, justerte istedenfor nivå/diskant/bass manuelt i etterkant.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke brukt MCACC ennå, og har vel egentlig ikke følt noe behov for å gjøre det heller.
    Er meget fornøyd med lydkvaliteten, og sammen med Oppo 103 funker det helt optimalt for min del.
    Jeg tror behovet for en effektforsterker er mer aktuelt dersom jeg skifter ut høyttalerne, f.eks til XTZ Divine med doble 10-tommere.
    Til mine Patos-er med 6,5'ere føler jeg at det er krefter nok.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan! Fornøyd med lx-87? Jeg kjøpte den i går.., fra dynabel. Skifter ut usa import onkyo tx-nr5010. Godt tilbud tom i morgen: 12999,- og fri frakt.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan!!!! Jeg får ikke trigger 1&2 til å virke... koblet 1 » emotiva xpr-5 "inn" og 2 » til onkyo pm-mc-5500. satt trigger 1&2 på pioneer til main på "alt"... Håper noen har peiling og kan hjelpe.... Sendt mld til pioneer.no i forrige uke.., ikke svar å få.. er knapt en butikk her som selger pio-lx87...(ville da tatt kontakt)

Lignende tråder

1. Forskjellen på Pioneer sc-lx77 & sc-lx87
    By Danky in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 5
    Siste melding: 11-25-2013, 17:17
  2. Svar: 7
    Siste melding: 10-27-2013, 19:04
  3. Pioneer VX2 til Sony VPL-VW40
    By Prec in forum Digitale projektorer
    Svar: 3
    Siste melding: 12-24-2008, 14:34
  4. sony eller pioneer